וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוניות השירות מאבדות את הנוסעים

שחר הזלקורן

5.1.2016 / 15:24

בתוך עשור הצטמצם מספר מוניות השירות מ-2,400 ל-700, ואם שואלים את הנהגים עוד לא הגענו לתחתית. העובדה שמדובר בכלי התחבורה הציבורי היחיד שנוסע בשבתות וחגים, ושנוסע גם באזורים צפופים, לא הועילה לענף. נכון לעכשיו המדינה מסרבת לכלול ברב קו את הנסיעות האלה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לבכיר במועצת המובילים יש סיפור שקשה לומר שהוא נחמד: לדבריו, משרד התחבורה אישר למוניות שירות להגיע לתחנת הרכבת ברמלה, מאחר שאוטובוסים אינם יכולים להיכנס לשטח התחנה. אולם, כרטיס ה"רב-קו", שמאפשר שילוב בין רכבת ואוטובוס, אינו מופעל במוניות שירות – ולכן המוניות נשארות ריקות, ונוסעי הרכבת נאלצים ללכת ברגל לתחנת אוטובוסים שמרוחקת כ-400 מטרים מהמקום.

הפעלת ה"רב-קו" היא צעד חשוב לשיפור רמת השירות במוניות שירות. גם במשרד התחבורה סבורים כך. למעשה, ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, מאיר חן, התייחס לנושא בדיון שערכה אתמול (ב') ועדת הכלכלה של הכנסת, והבהיר שכך בדיוק ראוי לעשות. ובכל זאת, נוסעים אינם יכולים לשלם על הנסיעה במוניות שירות באמצעות כרטיס "רב-קו", וכלל לא ברור מתי ישתנה המצב.

נושא נוסף שעלה בדיון בוועדת הכלכלה אתמול הוא מחיר הנסיעה במוניות השירות. לפי בן בדרי מארגון מוניות השירות, הענף לא יוכל לשרוד ללא תמיכה ממשלתית באמצעות סובסידיה. בדרי ציין כי בשנה הקרובה צפויות לפעול כ-700 עד 800 מוניות שירות בלבד, לעומת כ-2,400 לפני כעשור. ח"כ תמר זנדברג תמכה בדבריו של בדרי בעניין סבסוד ענף מוניות השירות, ואמרה כי "אין תחבורה ציבורית בלי סבסוד".

אלא שנציג משרד האוצר בדיון לא התרשם מהדברים. "ברור שצריך רפורמה", אמר לחברי הוועדה, "אך אני לא יודע להגיד אם היא תכלול סבסוד. הסבסוד הוא אמצעי ולא מטרה. אם אפשר לתת שירות בלי סבסוד, זה מצוין". ח"כ נורית קורן הגיבה לדבריו של נציג האוצר ואמרה כי "האוצר צריך להבין שאסור שיהיה נטל על הציבור... אם הורידו את מחיר הנסיעה באוטובוס, צריך להוריד גם את המחיר במוניות השירות".

יותר נוסעים, יותר מונית, וגם GPS

לפי עו"ד חווה ראובני, סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, לאחרונה סיימה את עבודתה ועדה מקצועית, שהגישה לשר התחבורה המלצות להסדרת ענף מוניות השירות באמצעות רפורמה מקיפה. לדבריה, הסדרת הענף מקודמת בימים אלה והשר ישראל כץ מקיים ישיבות בנושא. "הייתה ישיבה אחת אצל השר, והיום תתקיים אצלו ישיבה נוספת", סיפרה עו"ד ראובני לחברי ועדת הכלכלה.

תמר זנדברג בפריימריז של מרצ, גני התערוכה. ניב אהרונסון
"גרירת רגלים". תמר זנדברג/ניב אהרונסון

ומה ידוע על ההמלצות שהגישה הוועדה המקצועית לשר התחבורה? מלבד הפעלה של כרטיס ה"רב-קו" במוניות השירות, משרד התחבורה צפוי לדרוש ממפעילי קווים לצייד את המוניות במכשירי GPS, שיאפשרו דיווח בזמן אמת לנוסעים אודות מיקום המוניות. בנוסף, במשרד התחבורה בוחנים את הגדלת מספר הנוסעים שיוכלו מוניות השירות להסיע, מ-10 כיום ל-13. צעד נוסף הוא הגדלה של מספר קווי מוניות השירות שיתיר משרד התחבורה להפעיל.

אלא שיש מי שכבר נואשו מלחכות לרפורמה המובטחת של משרד התחבורה. "שנתיים אני מתכתבת עם משרד התחבורה בנושא, ולא מקבלת שום תשובה עניינית למעט 'יושבים על המדוכה, חושבים ובודקים'", סיפרה אתמול סגנית ראש עיריית תל-אביב, מיטל להבי. גם ח"כ זנדברג הביעה תרעומת על התנהלותו של משרד התחבורה בנושא, התנהלות אותה כינתה "גרירת רגליים".

אגב, בעבר פנתה להבי מעיריית תל-אביב לחברת דן והציעה להפעיל מוניות שירות בחלק מקווי האוטובוס בימי מנוחה שבהם שירותי האוטובוסים מושבתים. בדיון שנערך בוועדת הכלכלה באוקטובר האחרון, סיפרה להבי כי "אמרו לי דן בהגינותם, אנחנו לא רוצים לעבוד בסופי שבוע, (אבל) אם ייתנו רישיון לאיזשהו קו שירות של מוניות, אנחנו נתמוך ואפילו ניתן להם פרסום אצלנו באוטובוסים, בתנאי שהם לא יעבדו בשעות שאנחנו עובדים. הלכתי למשרד התחבורה. אמרו לי, לא".

בסיום הדיון בוועדת הכלכלה אתמול החליטו חברי הכנסת להיענות רק באופן חלקי לבקשת משרד התחבורה להאריך את תוקף הרישיונות לקווי שירות. במקום להאריך את תוקפם עד סוף 2016, כפי שביקשו במשרד התחבורה, האריכה ועדת הכלכלה את התוקף של הרישיונות לתקופה של חצי שנה בלבד.

ח"כ דב חנין, שמילא את מקומו של יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל, מתח ביקורת על התנהלות משרד התחבורה. "זה נמרח ונמרח", אמר ח"כ חנין, בהתייחסו לכך שכבר בעשור הקודם החל משרד התחבורה בניסיונותיו להסדיר את הענף, תוך שהוא מתחייב לסיים את ההסדרה עד סוף 2013.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully