וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קומדיה של טעויות: 5 שנים להוט קומדי סנטרל – ההבטחה והאכזבה

15.1.2016 / 7:00

ערוץ הוט קומדי סנטרל מציין 5 שנים להיווסדו, ואין סיבה למסיבה: בשנת 2015 תקציב הפקות המקור עמד על אפס, ותכניו היו שנויים במחלוקת. ריאיון עם מנהלו, אהד אשכנזי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קומי-טראגי. לוגו ערוץ הוט קומדי סנטרל/מערכת וואלה!, צילום מסך

אפס. אפס שקלים חדשים. זהו תקציב הפקות המקור שעמד לרשות ערוץ הוט קומדי סנטרל בשנת 2015. לפיכך, בשנה החולפת לא נעשו הפקות מקור חדשות כלל, ואלו ששודרו היו כאלה שתוקצבו בשנים אחרות. חוסר השקעה המוחלט ביצירה מקומית במשך 12 חודשים הוא בלתי נתפס בערוץ שהיה אמור לקדם את היצירה הישראלית הקומית. גם בשנים קודמות, בהן הושקעו כספים בהפקות מקור, היה "קומדי סנטרל" הערוץ בעל התקציב הקטן ביותר בחבילת הבידור של הוט.

"אם אתה מסתכל על שנה אחת, אתה אומר, וואלה, זה לא נעים", מסביר אהד אשכנזי, מנהל הערוץ, כשהטענות על היעדר ההשקעה מועלות בפניו. "אבל אם אתה מסתכל על 3 שנים אתה רואה שבזמן הזה התקציב היה איקס. אין אחד שלא יגיד שהוא לא רוצה שיתנו לו עוד כסף. הערוץ הזה הוא לטווח ארוך מאוד. שנת 2015 הוקדשה ביחד עם הוט לתכנון עתידי, וזה לוקח הרבה יותר זמן".

בנוסף לתקציב האפסי במשך שנה, גם כשערוץ קומדי סנטרל השקיע בשנים קודמות בהפקות מקור, במיליוני שקלים לדברי מנהלו, תכניו היו שנויים במחלוקת. במשך חצי עשור, לא זכור ולו קומיקאי אחד שהתגלה בערוץ ופרץ ממנו. הערוץ לא תרם במידה משמעותית ליצירת נישה וניסה לכוון למיינסטרים, תכניו לא נכנסו לפנתיאון הישראלי, לא זכור קאצ' פרייז בלתי נשכח, ולעומת זאת ביקורות בתעשייה דווקא הושמעו כלפיו לא מעט. "אני לא חושב שקומדי סנטרל הביאו משהו מיוחד לציבוריות הישראלית", אומר לוואלה! תרבות יובל נתן, לשעבר עורך ערוץ ביפ, שנסגר והוחלף על ידי קומדי סנטרל.

במלאות 5 שנים להיווסדו, ערוץ הקומדיה קרוב יותר למצב קומי-טראגי. אבל נתחיל מההתחלה. "קומדי סנטרל" עלה לאוויר ב-1 בינואר 2011, על רקע מאבק אינטרסים מתוקשר. לאחר עשר שנים שערוץ הקומדיה של הוט היה ביפ, שהופק על ידי זכיינית ערוץ 2 קשת, הודיעה הוט כי לא תחדש את החוזה עם הערוץ. ב"הארץ" פורסם כי הפרידה היתה יוזמת מו"ל "ידיעות אחרונות", נוני מוזס, שראה בהתעצמותה על קשת איום ובהחלטתה לשתף פעולה מדי פעם עם עיתון "ישראל היום" סדין אדום. "ערוץ קומדי סנטרל הוקם על הרקע הפוליטי של המאבק בין ידיעות אחרונות לקשת", מסביר יובל נתן. "אני חושב שקומדי סנטרל זו עסקה שנולדה בחטא, וכל המטרה שלה היתה להביא מותג כדי לתחלף את ביפ. לפי חוקי מועצת הכבלים והלוויין אתה לא יכול לפגוע בחבילה אלא אם אתה מביא מוצר אלטרנטיבי כביכול. זה הדיל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אנחנו עובדים על שני סיטקומים חדשים". אהד אשכנזי, מנהל ערוץ הוט קומדי סנטרל/מערכת וואלה!, צילום מסך

"לאהד אשכנזי יש יכולות. אני לא יודע מה רמת הכלים שיש לו בידיים", מוסיף נתן. "ממה שאני מבין רמת התקציבים שהוא היה צריך לעבוד איתם היא מאוד מאוד נמוכה. גוף שעובד בתקציב של 5 מיליון דולר הוא לא גוף שעובד בחצי מיליון דולר, אי אפשר להשוות בכלל. אני לא יודע מה סוג התקציבים שלהם, אני מניח שזה לא קרוב למה שהיה אצלנו. לא שאצלנו בביפ היתה חגיגה משוגעת, אבל היתה אפשרות לעשות דברים. היתה אז בביפ תקופת חלום כזאת, היה מסך, היה כסף, ונתנו לנו להתפרע ולעשות דברים משוגעים. התקופה הזאת כבר לא קיימת יותר לצערנו. צריך להבין שעולם הכבלים והלוויין היום שונה במובן הזה שהשחקנים הם מאוד מאוד ריכוזיים. יש ריכוזיות של תוכן. בביפ היתה סיטואציה נדירה שמול הוט עמד גוף כמו קשת, שזה לא גוף קטנטן, ולא גוף שמבין טלוויזיה פחות מהוט, ולכן משהו בסיטואציה הזאת, מעבר לכל הפוליטיקה מסביב, היה להוט פחות נוח. הוט מעדיפים לשמור את כל התותחים אצלם ואת כל הכלים אצלם, שתהיה להם כמה שיותר שליטה על מה שקורה ואיפה שקורה".

בעוד שערוץ קומדי סנטרל שנוי במחלוקת, מנהלו אהד אשכנזי הינו גורם מוערך בעולם התרבות והבידור. הוא ביים ותרגם בתיאטרון בית ליסין, ופיתח וערך תכניות בידור רבות בפריים טיים של קשת ורשת. בנוסף לניהול הוט קומדי סנטרל, הוא חבר בצוות הפיתוח של קומדי סנטרל העולמי. בעבר (2004-2006) אף ניהל את ערוץ הבידור ביפ. אני מצטט בפניו את ביקורתו הנוקבת של יובל נתן. "אני לא יודע להשוות אותנו היום לערוץ שהיה עד לפני 5 שנים, במציאות שלא היה בה יס, וקשת היתה קשת", אומר אשכנזי. "היום קומדי סנטרל הוא ערוץ מאוד מצליח בהוט, הוא חלק ממתווה הערוצים שלהם. בשנים מסויימות הם נותנים לנו יותר כסף להפקות, בשנים אחרות, בהתחשבות איתנו ובדיבור איתנו, פחות. הכל בסדר. כמובן שכשיש יותר כסף נהנים לעשות יותר, וכשיש פחות מחכים עד שיהיה. ברור שכל אחד היה רוצה לקבל יותר כסף. אני אנסה להוציא את המיטב מהפקה של 2 מיליון שקל ומהפקה של 2 שקל. כשיש לערוץ תקציבים גדולים הוא עושה תכניות עם אמני הסטנדאפ, וכשאין כסף אז עושים הפקות עם יוצרי רשת. אנחנו חלק מפלטפורמה שמאוד מרוצה מאיתנו, אז הכל בסדר".

- ביפ, גם תחת ניהולך, היה ערוץ חתרני יותר, נועז יותר וחצוף יותר מהוט קומדי סנטרל.

"יכול להיות. ביפ זה ערוץ שנסגר. מסיבה כזאת או אחרת. זה גם אומר משהו. זה כיף נורא לייצר דברים חתרניים. באופן עובדתי יש להם פחות צופים מדברים רחבים".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
יובל נתן. נמרוד סונדרס
"אני לא חושב שקומדי סנטרל הביאו משהו מיוחד לציבוריות הישראלית". יובל נתן, לשעבר עורך ערוץ ביפ/נמרוד סונדרס

- קשה לזכור קאצ' פרייז שנכנס לפנתיאון מהוט קומדי סנטרל.

"יכול להיות. מה זה להיכנס לפנתיאון? זה לא ערוץ 2. בוא לא נשכח שאחד הדברים הכי כיפיים שהיו בביפ זה מערכת יחסי הציבור המאוד משומנת של קשת מאחורה. מה זה זכיר או לא זכיר? לנו יש מדדים מאוד מאוד ברורים אם השידורים החוזרים עובדים טוב, אם ההופעות של הסטנדאפיסטים שעובדות טוב. עוד נתון: קומדי סנטרל פתחה מועדון סטנדאפ עם סינמה סיטי. במשך 3 שנים היו הופעות של כוכבי הערוץ, לפני ואחרי סרטים. תרשה לי לא להתייחס לעניין הזכירות כי אני לא יודע איך זה מדיד. כשאין 30 אחוזים רייטינג איך נהיים בכלל זכירים?".

- גם לא זכור שב-5 השנים האחרונות, וזה לא מעט זמן, גיליתם קומיקאי בקומדי סנטרל שהתקדם ממכם למיינסטרים.

"קודם כל, הערוץ מאוד צעיר. ביפ בעשר שנים הוציא שני אנשים. אבל אני אוהב מאוד את העניין הזה, אני מאוד אוהב לחפש אנשים. אולי, אם בעוד 10 שנים 'שוגר זאזא' יהיו הקיציס ופרידמן הבאים של ישראל, אז אני מאוד אשמח שיש לי שני סנט שם. ברמת למצוא את הכוכב הבא אני חושב ששאולי בדישי עשה קפיצה מאוד יפה אחרי קומדי סנטרל, אני יודע שהוא עשה את זה גם במכירות. אני אישית הכי גאה בלוסי אהריש, שאת כל ההתעסקות הסאטירית האמיתית, הבעייתית, של זהותה כערביה, עשתה בלמעלה מ-100 תכניות של 'מחוץ לחוק', ששודרו גם בערוץ 10 בהצלחה".

"הדבר האמיתי הגדול ביותר שהשתנה בנוף הבידור הישראלי, לעומת תקופת ביפ ובכלל, זה שהמתחרה הגדול ביותר של כל ערוצי ההומור בעולם וגם בארץ, זה יוטיוב", מוסיף אשכנזי. "זאת התחרות האמיתית. אם פעם היינו מגדלים את סמו ב'ביפ', ואחר כך היו קוטפים אותו ל'ארץ נהדרת', היום חבר'ה של ארץ נהדרת רואים את 'משיח' או את ניר וגלי באינטרנט. היום יש הרבה יותר אופציות. לא הולכים לראות ריאליטי באינטרנט, אבל כו-לם, בכל רגע נתון, רואים קטעים מצחיקים באינטרנט, ומחפשים כוכבים ברשת. ובהקשר הזה אפשר מבין למה הערוץ הולך לכיוונים מבוגרים יותר, טלוויזיוניים יותר ומתוסרטים יותר. כי תגליות מופרעות צומחות באינטרנט. אני רוצה להפנות את תשומת לבך לשיתוף עם שוגר זאזא ב'סרט אפס', שהצליח להכנס לרשימת עשרת הקטעים הנצפים ביותר ביוטיוב השנה. זה בהחלט עושה חשק לעוד שיתופי פעולה כאלה עם יוצרי רשת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אורי גוטליב בתכנית "קאמבק" בהוט קומדי סנטרל/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמה צופים באמת יש לערוץ? ובכן, בהוט סירבו לבקשת וואלה! תרבות להעביר את נתוני הצפייה. "זה ערוץ שהוא בלעדי בהוט אז הרייטינג שמגיע אליו זה רק הרייטינג של האנשים שיש להם את חבילת הבידור של הוט", אומר אשכנזי. "זה לא מהערוצים שמשודרים גם בהוט וגם ביס. ביעדי הרייטינג שלו הערוץ עומד, והוא באופן קבוע אחד משלושת הערוצים המובילים של הוט. מיום עלייתו הרייטינג של הערוץ גבוה יותר מזה שהיה לביפ. אם הוט היתה רוצה עוד ביפ, היא לא היתה מורידה את ביפ. היא רצתה לפנות לקהל יותר רחב"

לאורך 5 שנותיו, הוטחו בערוץ הוט קומדי סנטרל לא מעט ביקורות שליליות. באחת מהן, שכתב מורן שריר ב"הארץ" בנובמבר 2013 על התוכנית "מחוץ לחוק", צוטטה תחילה כתובית הפתיחה של התוכנית, כתוביות בסגנונה נפוצות בתכניות הומור: "התוכנית 'מחוץ לחוק' הינה תוכנית סאטירה ואין לייחס לנאמר בה שום משמעות אחרת או ניסיון לפגוע". "אחרי צפייה בפרק פעמיים", כתב שריר, "אפשר להישבע שכתובית הפתיחה דיברה אמת. לא זיהיתי בתוכנית שום משמעות ולא היה בה כל ניסיון לפגוע. אולי אם הם היו מנסים, הם היו מצליחים".

אני מזכיר לאשכנזי את הביקורת הזאת. "התשובה למורן שריר היא למעלה מ-100 תכניות שהופקו ל'מחוץ לחוק'", אומר אשכנזי. "אז הוא כתב מה שכתב, ואנחנו המשכנו הלאה. יש ערימה מכובדת של תלונות ודיונים, וגם הרבה מאוד ביקורות טובות ש'קאמבק' ו'מחוץ לחוק' קיבלו. להתחשבן עם ביקורות ממש לא בא לי. יש בעיה מובנית עם מבקרים ותוכניות סטנדאפ. אחת התוכניות שאני הכי גאה שיצרתי, יחד עם יואב גרוס, היא 'צחוק מעבודה'. התוכנית הזו סחבה את סופי השבוע של רשת ושהתה בפסגת טבלאות הרייטינג במשך שבע עונות ולמיטב זכרוני לא זכתה לביקורת חיובית אחת".

אבי הזמר. אהוד רומנו,
הסדרה "החיים של אבי הזמר"/אהוד רומנו

למען ההגינות נציין כי היו גם ביקורות חיוביות על תכניות בערוץ, למשל על התוכנית "קאמבק", שהובילה את NRG למשל לחלוק שבחים לאורי גוטליב, ועל התוכנית "החיים של אבי הזמר" שהוגדרה כאן בוואלה כ"מוקומנטרי עשוי היטב, חכם ומצחיק".

ועם זאת, גורמים בתעשיה טוענים בשיחות עם וואלה! תרבות כנגד הערוץ כי הוא ניסה יותר מדי למשוך למיינסטרים ופחות מדי לייצר נישה ואלטרנטיבה, ובכך לתחושתם חטא למטרתו.

"כשהיו תוקפים את הבימה על זה שהם מעלים את 'בוסתן ספרדי' ו'מרי לו', אז מנהל אמנותי חכם שם אמר כשבחסות של ההצלחה של ההפקות האלה מצליחים לעשות את כל החומרים שישבו להם במרתף", אומר אשכנזי. "זה לא שונה בהרבה בערוצי נישה שנלחמים על פיסת הקהל שהם מנסים להשיג. אתה צריך להגיע לקהלים רחבים בעזרת שידורים חוזרים של 'צחוק מעבודה', והפקות מאוד רחבות, ואז כולם מבסוטים, כי יש מקום ל'סאות'פארק' ו'ברוד סיטי' בלילה. אבל אם כל מה שהיית עושה היה 'סאות'פארק' ו'ברוד סיטי', וכל ההומור היה סקס וסמים, זה לא היה מגיע למספיק אנשים. אנחנו לא מדינה מספיק גדולה. הקהל רוצה את הנישה שלו? הוא ימצא אותה. היא לא נעלמה. הוא יילך ל-VOD, הוא יילך ליוטיוב, אלה המקומות הכי טובים לעשות בהם נישה".

גם יובל נתן התייחס להתעצמות ה-VOD, בהקשר אחר: היחלשות הערוץ כמותג. "ב-VOD כוח של ערוץ הולך ויורד", אומר נתן. "תכנים שהם לא אקטואליים או שידורים חיים או ספורט בדרך כלל הנטיה שלהם תהיה לעבר ה-VOD, ואז זה כבר פחות משנה איפה אתה רואה ומה אתה רואה. אנשים לא באמת מחפשים מה לראות בקומדי סנטרל, מחפשים חדש ב-VOD, ונכנסים לראות מבלי שיהיה להם אכפת איזה ערוץ הוציא את זה. זה בולט מאוד למשל בערוצי הילדים. אין צבע מיוחד לערוץ או לבית תוכן כזה או אחר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בשנת 2015 הושקעו אפס שקלים בהפקות מקור, אבל ברכש המצב דווקא טוב. סאות'פארק/מערכת וואלה!, צילום מסך

- מה דעת ויאקום על מה שקרה עם המותג שלהם קומדי סנטרל בארץ, לאור הנקודה הבעייתית של הפקות המקור?

אשכנזי כועס על השאלה. "אתה יודע שהפקות של קומדי סנטרל הישראלי נמכרו בעולם? אתה יודע ש'הפרויקט הירוק' עלה בשבע מדינות, בהן סין – זו העסקה הישראלית הראשונה בהיסטוריה, באורוגוואי, בטורקיה ובארגנטינה? ויאקום מאושרים מכל הפעילות של כל הערוצים שלהם בארץ. ניקולודיאון וקומדי סנטרל הם מובילי חבילות. זה דבר שאין להם בשום מקום בעולם. זו הצלחה פנומנלית, לא קטנה. הם מאוד מאוד מעורבים ומאוד מאוד מבסוטים".

יובל נתן, לעומת זאת, סבור כי ויאקום אדישים למה שנעשה עם המותג שלהם בארץ. "זה לא מעניין אותם, ישראל מבחינתם זה לא שוק מעניין, לא מבחינה תקציבית ולא מבחינה יצירתית", אומר נתן. "אני יודע שיש כל מיני דיבורים שויאקום וענני תקשורת יפתחו תכנים וכו', אבל עוד לא ראיתי את זה קורה. לכן זה לא כזה מעניין. זה כמו עם ניקולודיאון, בסוף עשו איזו עסקה, העסקה שווה איקס כסף בשנה, וזה מה שמעניין אותם".

מה דעתם של אנשי טלוויזיה שעבדו בערוץ? ובכן, תלויי את מי שואלים. אדם שעבד בערוץ בעבר במשך תקופה ממושכת, וסרב לחשוף את שמו, מביע אכזבה קשה ממנו, וסבור גם הוא כי הערוץ לא מגשים את היעד ליצור נישה בישראל, שואף למיינסטרים מבלי שהוא יכול ומצליח להגיע אליו לדבריו, וחוטא לתחושתו בכך שהזניח את היצירה המקורית מזה זמן רב. ללוסי אהריש, לעומת זאת, שהנחתה את תכנית הסטנדאפ "מחוץ לחוק" עם רועי לוי בערוץ, יש מלים חמות רבות על הערוץ בכלל ועל אשכנזי בפרט. "הצטרפתי להוט קומדי סנטרל ל-3 עונות, ונתקלתי באחד הצוותים היותר מוכשרים", אומרת לנו אהריש. "אני באתי מרקע שהוא לא קומי. לא הייתי סטנדאפיסטית. נפלתי על צוות מדהים. אהד פתח בפניי דלת שאינה מובנת מאליה. התכנית הצליחה עוד יותר אחרי שהיא ירדה מהאוויר. נכנסתי לערוץ מאוד קטן, ואין לו את המשאבים שמקבלים ערוץ 2 וערוץ 10, והם הצליחו לעשות מהלימון לימונדה, לפחות במקרה שלנו".

בעוד שהמצב עגום בחזית הפקות המקור של הוט קומדי סנטרל, בחזית סדרות הרכש מצבו של הערוץ טוב, והוא שידר תוכניות כמו אלו של ג'ון סטיוארט, סאות'פארק ותוכניתה של איימי שומר. בנוסף, לפני מספר ימים הודיעה הוט קומדי סנטרל כי רכשה את הסיטקום "ברוקלין תשע-תשע", בכיכובם של אנדי סמברג ואנדרה בראוור, שקודם לכן, באמצע החודש שעבר, נבחרה על ידי וואלה! תרבות כאחת מ-9 הסדרות הכי טובות שלא משודרות בישראל. אז עכשיו היא הגיעה, ושתי עונותיה הראשונות ישודרו ברצף בערוץ.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אהד אשכנזי וידיד/מערכת וואלה!, צילום מסך

האם יובש הפקות המקור המוחלט שנמשך תקופה ארוכה צפויי להסתיים? אשכנזי אומר כי בימים אלה בערוץ מפתחים שני סיטקומים, על יצירת אחד מהם חתום גור קורן ועל השני אבי בלקין. ובנוסף, צפויה תוכנית של אבי נוסבאום שמתעסקת ברשת. "הסיטקומים האלה לא יהיו דומות למופעי הסטנד אפ הפשוטים. הוט לא הפיקה עד היום סיטקום. דרמות ותכניות ריאליטי כן, אבל סיטקום לא. יצאו לפיתוח הרבה ונבחרו שתיים".

אשכנזי מסכם: "קומדי סנטרל הישראלי היה בסך הכל הערוץ ה-11 של קומדי סנטרל בעולם. תוך 5 שנים יש כמעט 50 ערוצים. זה ביזנס צעיר, ובכל מדינה זה ערוץ אחר לגמרי. מבחינת קומדי סנטרל העולמית ישראל היא עדיין מודל. לא סתם לקחו אותי לצוות שלהם לפתח תוכן לכל העולם. קומדי סנטרל האמריקאי הוא מאוד נישה. בסופו של דבר בטלוויזיה שלנו יש שני ערוצים - ערוצי רכש, וערוצי רכש עם הפקות מקור. בתקופה שבה קומדי סנטרל מייצר הפקות מקור הוא ינסה לעשות את התוכן הכי רחב שפונה להכי הרבה אנשים. בכל העולם חוץ מבאמריקה זה ככה, כי להם יש מפה תחרותית אחרת משל רומניה או ישראל. ובעיני, העתיד הוא כולו שיתופי פעולה עם יוצרי רשת וכאלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully