וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרביט קסמים תהיה "סוס העבודה" שיכה בחיזבאללה במלחמה הבאה

20.12.2015 / 2:35

חיזבאללה שואף להגדיל את היקף ההרס ומניין ההרוגים בעימות הבא. "שרביט קסמים", שתהפוך מבצעית ב-2016, היא בעלת יכולות פנומנליות שימנעו קטסטרופה בעורף על ידי יירוט הטילים שישגר. עמידרור לאולפן וואלה! NEWS: "יש יכולת לטפל באיומים שבעבר לא יכולתנו להתמודד איתם"

צילום: אבי כהן, עריכה: ניר חן

במלחמת המפרץ רצה רודן עיראק לשעבר סדאם חוסיין להכאיב לישראל בשיגור טילי סקאד לעברה. באותם ימים היו עסוקים טכנאי יחידת הטילים הסודית של הצבא העיראקי בהסוואת המשגרים מעיני ארגוני הביון המערביים, ובצמצום משקל ראש הנפץ הקרבי של טילי הסקאד מדגם A ושפיכת עוד דלק לתוכם. מדובר במשוואה פשוטה להגדלת הטווח. חלק מ-39 הטילים, שפגעו בישראל ונשאו ראש נפץ במשקל של 200 קילוגרמים, גרמו להרס משמעותי למבנים באזור המרכז. בחלק מהמקרים - כדי להגדיל את הטווח לדרום ישראל – רוקנו העיראקים לחלוטין את ראש הטיל מחומר נפץ. היה זה שיעור מיוחד שלימד את ישראל מה עלול לקרות ברגע שאויביה יצליחו לחדור את מעטפת ההגנה הישראלית על העורף. כמו כן, הייתה זו תזכורת כואבת במיוחד להרס שיכול לגרום חומר נפץ בהיקף כזה.

מאז חלפו 25 שנה. בזמן זה התחמשו אויבי ישראל באיראן, בסוריה, בלבנון, ברצועת עזה ובסיני במגוון רחב של רקטות וטילים שיודעים לפגוע כמעט בכל נקודה בעורף. אולם לישראל יש את מערכת שרביט קסמים, שתהפוך למבצעית בשירות חיל האוויר כבר ברבעון הראשון של שנת 2016. המערכת, בעלת המיירט המתקדם שמתמרן במהירות ומסוגל לפגוע בטילים לטווח בינוני ורקטות לטווח ארוך ובעתיד גם בטילי שיוט, צפויה להפוך ל"סוס העבודה" של צה"ל במלחמה הבאה.

הארגונים והישויות שנמצאים בעימות מול ישראל לומדים כל העת כיצד לפתח את הדוקטרינה שלפיה הם פועלים – פיצוח שכבות ההגנה בישראל, הכוללות את סוללות כיפת ברזל, שרביט קסמים ומערכת החץ. מאמר שפרסם מפקד מערך ההגנה האווירית (הגנ"א), תא"ל צביקה חיימוביץ, שניתח את הדוקטרינה במסגרת לימודיו במכללה לביטחון לאומי העלה כי איראן, חמאס וחיזבאללה הולכים וצוברים ידע ומנסים להגדיל את טווחי השיגור והדיוק. יתרה מכך – הם מנסים להרחיב את היקף ההרס ולהגביר את האבדות. במאמר, שראה אור בביטאון "מערכות", הסביר מפקד הגנ"א כי לצד העבודה על שיפור המערכות - עוסקות הישויות בשכלול יכולות ההסתרה שלהן.

מיכאל דיאר לכוד בתוך ביתו בסביון שנפגע מטיל סקאד, פברואר 1991. צביקה ישראלי, לשכת העיתונות הממשלתית
הרס משמעותי למבנים במרכז הארץ. מלחמת המפרץ/לשכת העיתונות הממשלתית, צביקה ישראלי

מחקרו של חיימוביץ ניתח את התפתחות המלחמות והמבצעים שהתרחשו בישראל החל מששת הימים ויום הכיפורים, דרך "ענבי זעם" ומבצעי העשור האחרון, בהם מלחמת לבנון השנייה, עופרת יצוקה, עמוד ענן וצוק איתן, שכללו יותר שימוש במערכות ירי שאינן בכינון ישיר – מערכות "תלול-מסלול". לפי המחקר, דרך פעולת האויב מבוססת על שני עקרונות מרכזיים. האחד הוא להפוך את העורף האזרחי למטרה המרכזית; והאחר הוא להגדיל את כמות אתרי המשגרים ולהסתירם בקרב אוכלוסייה אזרחית במטרה להקשות על סיכולם – כפי שעושים חיזבאללה בלבנון וחמאס בעזה. לכן, בישראל מיושמת זה זמן מה – לצד שלוש רגלי תפיסת הביטחון (הרתעה, התרעה והכרעה), גם רגל רביעית: ההגנה. זאת אף שלא אושרה באופן רשמי.

"ההגנה שינתה את תפקידה ויש לה כמה ממדים", הסביר קצין בכיר בחיל האוויר בריאיון לוואלה! NEWS, "ההגנה – מזעור הפגיעות בעורף - הפכה לתנאי למקסום יכולת ההתקפה. במלחמת יום הכיפורים או במלחמת לבנון הראשונה ניתן היה לצאת להתקפה מבלי לייחס חשיבות לעורף אף שנורו עליו קטיושות". לפי גישת הקצין הבכיר, התפקיד השני של ההגנה הפך להיות רציפות תפקודית שלטונית, כלומר הגנה על הצבא, על מתקנים אסטרטגיים, על נכסים חשובים תוך נתינת אפשרות לחיל האוויר לתקוף ולכוחות היבשה לגייס כוחות, א"ב. לדבריו, "אם לא תהיה הגנה הרציפות תשובש. יש פה שיח בינינו לאויב".

sheen-shitof

וזה כחול לבן

המכשיר שמשנה את כל מה שידעתן על רענון ומיצוק עור הפנים

בשיתוף פרמייר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לצאת להתקפה מבלי לייחס חשיבות לעורף אף שנורו עליו קטיושות". קטיושות בחיפה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במבצע "עופרת יצוקה" שוגרו לעבר ישראל 530 רקטות ו-230 פצצות מרגמות במשך 23 ימים שהובילו לשלושה הרוגים וכ-180 פצועים. בשמונת ימי מבצע "עמוד ענן" שוגרו לעבר ישראל 1,700 רקטות וכמה עשרות פצצות מרגמה, שמהן נהרגו ארבעה אזרחים. במהלך מבצע "צוק איתן" שנמשך 52 ימים נורו לעבר ישראל 4,600 רקטות ופצצות מרגמה שהביאו למותם של חמישה אזרחים.

חיזבאללה הבין: בגלל כיפת ברזל – צריך לשנות אסטרטגיה

גם שר הביטחון משה יעלון מבין כי מדובר באתגר. מדובר באיום הכי משמעותי וממשי שקיים כיום על מדינת ישראל. וכאן נכנסת מערכת שרביט

כשחמאס שאל את עצמו אם השיג את מטרותיו נגד ישראל במבצעים השונים התשובה הייתה ברורה: לא. מי שבחר שלא להתעלם מתוצאות המבצעים האחרונים ברצועת עזה היה חיזבאללה. הארגון השיעי ישב והעריך את יכולות היירוט של סוללות כיפת ברזל והבין כי עליו לשנות את האסטרטגיה. אחרי מבצע "צוק איתן" עיכל חיזבאללה היטב שכושר היירוט של כיפת ברזל שחצה את שיעור ה-85% לא ישאיר לו ברירות גדולות, אלא לשגר כמויות גדולות של טילים ורקטות לטווח הבינוני והארוך. ממדי ההרס שעלולה לזרוע פגיעת הרקטות לטווח הארוך, הנושאות עליהן מאות קילוגרמים, יהיו קשים הרבה יותר מהמראות שנחזו במלחמת המפרץ או במבצעי "עמוד ענן" ו"צוק איתן".

ולכן, אחרי שצבר יותר מ-130 אלף כלי נשק, שמרביתם רקטות לטווח קצר, משקיע חיזבאללה מאמצים להשיג רקטות מדויקות לטווח ארוך בעלי ראש נפץ קרבי במשקל מאות קילוגרמים ויכולת הרס גדולה במיוחד - כמו פאתח 110. חיל האוויר הישראלי, לפחות לפי פרסומים, הצליח לסכל כמה משלוחי נשק כאלו מאיראן דרך סוריה לידי חיזבאללה. אולם גם שר הביטחון משה יעלון מבין כי מדובר באתגר. מדובר באיום הכי משמעותי וממשי שקיים כיום על מדינת ישראל. וכאן נכנסת מערכת שרביט שתתמודד עם טילים ורקטות במלחמה עתידית מול חיזבאללה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שרביט קסמים/מערכת וואלה!, צילום מסך
מערכת הגנה זו תוביל את חיזבאללה לחתור להרחיב את תקופת הלחימה, בדומה ל"צוק איתן", במטרה להגיע להישג משמעותי

מערכת ההגנה הרב-שכבתית כוללת את מערכת "חץ 3" שאמורה להיות מבצעית בעוד כמה שנים. היא פותחה כדי להתמודד בחלל עם טילים בליסטיים נושאי ראש גרעיני או כימי שאולי ישוגרו מאיראן. אולם בשלב זה לא צפוי בקרוב עימות מול איראן. בשכבה התחתונה יותר נמצאת מערכת "חץ 2" שתתמודד עם טילים בליסטיים בתוך האטמוספירה. השכבה השלישית היא מערכת כיפת ברזל שמתמודדת עם רקטות קצרות טווח אך אולי בעתיד תוכל להתמודד עם רקטות לטווח בינוני. בתווך שבין השכבות נמצאת מערכת "שרביט קסמים", פרי פיתוח של חברות רפאל וריית'יאון האמריקנית, שלתכנית שותפות גם מפא"ת, חברת אלתא וחברת אלביט. "המערכת תבצע שלוש משימות: יירוט רקטות ארוכות טווח ומדויקות למדי, מתן גיבוי למערכת החץ בשכבה התחתונה שלה ויירוט טילי שיוט", כתב תא"ל חיימוביץ במאמרו.

מערכת הגנה זו תוביל את חיזבאללה לחתור להרחיב את תקופת הלחימה, בדומה ל"צוק איתן", במטרה להגיע להישג משמעותי. זאת למרות המאמצים שצה"ל ישקיע לסיום מהיר של הלחימה. "תמיד יהיו לצד השני יותר תחמושת מהיכולת שלנו ליירט אותה", אמר הקצין הבכיר מחיל האוויר, "שם המשחק הוא יעילות. כבר לא משנה כמה רקטות יש לו", אף שייפלו פה הרבה. "אני אומר את זה לכל אחד. ייפלו פה. לא נוכל, לא נרצה ולא ניירט הכול". לגישת הקצין הבכיר, המדינה הפכה לשטוחה. "אין משמעות לצפון או דרום. אין משמעות לגיאוגרפיה. בעולם התלול-מסלול מדובר במדינה אחת. מה עשה חמאס בצוק איתן? ירה לעבר דימונה, באר שבע, ירושלים, נתניה, חדרה ותל אביב". במלחמה הבאה יירה חיזבאללה לתל אביב ולאשדוד. מבחינת נסראללה, "מדינת תל אביב מתחילה בבאר שבע ונגמרת בחיפה. לכן צריך להסתכל על זה בצורה ארצית. מה יותר מסוכן? מה יותר קטלני? ומה יותר אפקטיבי ובו צריך לטפל".

בשלושת החודשים האחרונים גויס גרעין ראשוני ובו צוותי קליטה לגדוד "שרביט קסמים", שמונה כמעט 85 חיילים. גם מפקד גדוד נבחר שיהיה אחראי על תהליך הסבת המקצועות לצד בית הספר של מערך ההגנה האווירית והתעשיות הביטחוניות, שאחראיות על פיתוח וייצור המערכת. מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, החליט כי במקום השם התעשייתי "שרביט קסמים" יינתן למערכת שם עברי.

שרביט קסמים - התשובה היבשתית לטילי ה"יאחונט"

"לא מדובר באוסף של מערכות נשק אלא באוסף של יכולות שלכל אחת מהן יש תפקיד ייחודי, כל אחת מהן יודעת לגבות את השנייה", התייחס הקצין הבכיר בחיל האוויר לכניסת "שרביט קסמים" לצד מערכות ההגנה האקטיבית, "ל'שרביט קסמים' יש את הייחודיות שלה והיא תהיה בחפיפה עם האחרות. ל'שרביט קסמים' יהיה רצף של יכולות מגובה מטרים ספורים ועד האטמוספרה בגובה 200 קילומטרים. היא מורכבת ממכ"ם, קרון בקרה, משגרים ומיירטים ויהיה לה תפקיד מאוד משמעותי במערכה הבאה כי יש לה יתרון על פני המערכות האחרות".

טיל יאחונט שהגיע מרשות רוסיה לסוריה. AP
טילי יאחונט/AP
במערכה מול חיזבאללה לא יהיה ניתן לעצור את מרבית האיומים כמו במבצע "צוק איתן". "מלחמה מול חיזבאללה זו מערכה מסוג אחר"

ברברה אופל רום, כתבת העיתון "דיפנס ניוז" בישראל, אמרה בריאיון לוואלה! NEWS, כי "המפתחים של שרביט קסמים עשו בחוכמה כשהשתמשו בתשתית הטכנולוגית הקיימת של ה'חץ' ו'כיפת ברזל'. כך, המערכת הזו יודעת לטפל ברקטות וטילים והיא הופכת לגשר בין מערכת ה'חץ' ול'כיפת ברזל'. הקסם של השרביט יהיה שבעתיד היא תטפל בטילי שיוט. זו תהיה התשובה היבשתית לטילי ה'יאחונט' (טיל שיוט שמכרה רוסיה לסוריה וקיים חשש שיעברו לידי חיזבאללה – א"ב)".
המיירט של שרביט קסמים מכונה פריט טכנולוגי גאוני שמסוגל לתמרן בקלות בשמיים ולהרחיב את טווחיו בהתאם לאיום, מקשת של גדלים, דיוק וראש נפץ קרבי שעמו הוא מתמודד. אולם הקצין הבכיר מבהיר כי ישנם איומים שלא ניתן יהיה להתמודד עמם. "אנחנו נמצאים בתחרות ואני נותן קרדיט לאויב ברצון, במשאבים וביכולת. בסופו של דבר הוא רוצה להביא תוצאה. הוא יגדיל את הטווחים ואת המשקלים ויציג איומים הרבה יותר גדולים ויותר מדויקים", מנסה הקצין הבכיר להטמיע את ההבנה שבמערכה מול חיזבאללה לא יהיה ניתן לעצור את מרבית האיומים כמו במבצע "צוק איתן". "מלחמה מול חיזבאללה זו מערכה מסוג אחר".

עם זאת, בחיל האוויר מעריכים כי היכולות של מערכת "שרביט קסמים" ישתפרו ככל שיחלוף הזמן בדומה להתפתחות מערכת כיפת ברזל שמגנה כיום על שטח הגדול פי שתיים לפחות מהסוללה המקורית. השאלה הגדולה היא היכן יוצבו הסוללות השונות של כיפת ברזל ושרביט קסמים ואילו שטחים לא יהיו מוגנים מראש. "מיקום המשגרים נקבע ברמות הכי גבוהות שיש. אין לך מושג מה רמת הבקיאות של ראש הממשלה ושר הביטחון בפרטים האלה", חושף הקצין הבכיר ומוסיף: "ההיערכות שלנו היא לא אילוץ. לכל מקום שיגידו לנו אנחנו יודעים להגיע בכל נקודת זמן ולהיות ערוכים לזה. אין מדיניות קבועה של מיקום הסוללות, אך אנחנו מוכנים לזה". לדבריו, תוך שעות ניתן להעביר סוללה שחייליה נמצאים בבית למצב שבו היא פרוסה בבאר שעב. "זה קרה לפני חודשיים. אין לנו את הפריווילגיה להגיד – 'נהיה מוכנים בעוד 24 שעות'".

ניסוי יירוט במיירט חץ 3, 10 דצמבר 2015. משרד הביטחון
חץ 3/משרד הביטחון

יחד עם זאת, מתגבשת בחיל האוויר תפיסה שאותה מוביל מפקד מערך ההגנה האווירית, לפיה יש להקים מרכז יירוטים אחיד כדי לבנות תמונה בליסטית: שיגורים, יירוטים ונפילות בישראל. המשך ניהול היירוט באופן מפוצל, שלפיו כל מערכת עורכת שיקולי יירוט באופן עצמאי, כפי שנעשה כיום לדבריו של תא"ל חיימוביץ, "יפגע באפקטיביות, יעכב את קבלת ההחלטות בזמן אמת ויפגע ברציפות הביצוע של המשימות". כיום לכל מערכת יש מכ"ם משלה שמגלה עבורה את המטרות. מרכז ניהול היירוטים הארצי עבור כל המערכות – "חץ", "שרביט קסמים" ו"כיפת ברזל", יאפשר להפעיל את מערך היירוט באופן הרבה יותר גמיש ולשפר את היכולות. תא"ל חיימוביץ הסביר במאמרו כי מרכז יירוטים ארצי יאפשר הגנה רב כיוונית לכל אזור גיאוגרפי שיותקף על ידי רקטות וטילים.

ד"ר חיליק סופר, מומחה להתגוננות אזרחית ותמ"א 38, מחזק את דברי מפקד מערך ההגנה, ומציין שהפעלת כל המיירטים כמכלול, תביא לחלוקת מטרות טובה יותר, ותסייע במיצוי המשאב היקר של ההגנה האקטיבית שנמצא בחוסר אל מול מספר הרקטות והטילים שבידי האויב. ד"ר סופר הביא כדוגמה את איחודם לפני כארבע שנים של חדרי השליטה של חיל האוויר שאחראיים על גילוי הטילים לצוותי פיקוד העורף שאחראיים על הפצת ההתרעה לאזרח. בעבר שני חדרי השליטה פעלו ממקומות שונים. ד"ר סופר העיד בפני וואלה! NEWS כי "לאחר האיחוד, רמת התיאום בין שני הגופים השתפרה בצורה משמעותית, וכתוצאה מכך רמת הדיוק והאמינות השתפרה מאוד. איחוד זה תרם גם להקטנת אזורי ההתרעה, כך שבעת ירי טילים גודל האוכלוסייה שמוזהרת הוא קטן מאוד יחסית לגודל שהיה בעבר". לאחרונה, חולקה העיר תל אביב לארבעה אזורי התרעה שהובילו לכך שבזמן ירי לעברה, רק רבע מהאוכלוסייה תצטרך להיכנס למרחבים מוגנים.

עם זאת, טוען ד"ר סופר כי יכולת ההתמודדות של כל שכבות היירוט במקרה של תקיפה מצפון, תהיה שונה ממה שהורגלנו בשנים האחרונות. הרקטות הבינוניות במשקל של מאות קילוגרמים חומר נפץ, יסבו נזקים כבדים גם אם יפלו בין בניינים, במיוחד באלה שלא-ממוגנים. נכון להיום רק ב-40% מהמבנים יש ממ"ד תקני, ולכן ראוי שהרשויות ייתנו את הדעת בשיפור רמת המיגון של כל האזרחים והמפעלים החיוניים. על הטילים והרקטות במלחמה הבאה כתב תא"ל חיימוביץ לסיכום, "אלה צפויים להיות משמעותיים יותר, מגוונים יותר, ובעלי פוטנציאל נזק גדול לעין שיעור".

(עדכון ראשון: 22:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully