וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "מתווה הגז אופטימלי"; ח"כ כבל: "לא ענית על השאלות"

ראש הממשלה הסביר בדיון בוועדת הכלכלה כי נדרש לעקוף את הממונה על ההגבלים העסקיים לאור דוחות מודיעניים שאליהם נחשף ובשם התחרות. לדבריו, מתנהל מו"מ על ייצוא עם מצרים וטורקיה. ח"כ חנין: "אתה מפקיר אותנו למונופול אימתני". חברי מטה מאבק הגז הפגינו בחוץ

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: שניר דבוש

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע הבוקר (שלישי) לוועדת הכלכלה של הכנסת בשבתו כשר הכלכלה, במטרה לנמק את עקיפת הממונה על ההגבלים העסקיים באמצעות שימוש בסעיף ביטחוני שמעולם לא נעשה בו שימוש. יחד עמו התייצב שר האנרגיה והמים יובל שטייניץ וראש המוסד הנכנס יוסי כהן.

יו"ר הוועדה חבר הכנסת איתן כבל פתח את הדיון: "פעם אדוני ראש הממשלה נשאת את הדגל של קידום תחרות. המתווה הזה הוגש לנו רק משום שהוא מתיימר לפתור את מונופול הגז הטבעי. לא באמצעות הממונה, לא באמצעות בית הדין להגבלים עסקיים, אלא בהליך חריג וקיצוני שטרם נעשה כמותו". במהלך הדיון הזהיר כבל כי מי שיקרא קריאות ביניים יוצא מיד מהאולם. בשלב כלשהו הוצא ח"כ עיסוואי פריג' (ממרצ) לאחר שדיבר ללא אישור.

נתניהו אמר בפתח דבריו: "אנחנו רוצים להבטיח את הביטחון האנרגטי של המדינה. בלעדי האנרגיה לא נוכל להפעיל את מערכות החשמל, וכשהן קורסות אז המדינה קורסת. זה יכול לפגוע בביטחון הלאומי שלנו".

לקריאה נוספת:
מצרים הורתה להקפיא את השיחות לייבוא גז טבעי מישראל
קנדל: חיבור מהיר לגז יקרה רק אם יפתחו את המאגרים
השר גבאי על מתווה הגז: "נחצו פה גבולות, אנחנו לא המדינה שהיינו"
המחאה נמשכת: אלפים הפגינו נגד מתווה הגז ב-7 מוקדים ברחבי הארץ

נתניהו בוועדת הכלכלה בכנסת, דצמבר 08 2015. נועם מושקוביץ
נתניהו ושטייניץ בוועדת הכלכלה, הבוקר/נועם מושקוביץ

לדבריו, "היכולת שלנו לייצא גז מעצימה את כוחה של מדינת ישראל. היא נותנת לנו בסיס הרבה יותר חזק והופכת את ישראל לחסינה יותר ללחצים בינלאומיים".

הוא הוסיף על המגעים עם מצרים בנושא: "סיכמתי אתמול עם ממשלת מצרים שאשלח שליח מיוחד לקהיר כדי לקיים דיון במטרה להשיג פתרון לאתגר שנוצר. אני מאמין שיושג פתרון כזה נוכח האינטרסים המשותפים ובכלל זה הגז. האינטרסים יכתיבו את המציאות". לדבריו, מתקיים משא ומתן עם טורקיה: "כמדינה ששואפת לייצא גז הסתכלנו על מדינות שונות, כמו גם על טורקיה. היו לנו מגעים עם טורקיה, נציג אישי שלי דיבר עם בכיר מאוד בממשלת טורקיה. בדיון עלתה אפשרות של יצוא גז ישראלי לטורקיה וגם דרך טורקיה.

"אם לא נקבל את המתווה נשאר בלי ביטחון ובלי גז. הועמדתי בפני שלוש אפשרויות. אחת מהן להיכנס להליך משפטי, מה שהיה משאיר שחקן יחיד ואנו לא יודעים מה היה קורה בסופו. אפשרות שנייה היא מונופול מפוקח, אך כשמפקחים על מחירים הם עולים. האפשרות השלישית זה המתווה המוסכם, שלוקח מאה אחוז אחזקות של "דלק" ונובל אנרג'י ופותח לשחקנים חדשים. זה עדיף על האופציות האחרות ואני מאמין שזה המתווה היחיד שבא בחשבון. שיקולי הביטחון מחייבים אותנו לפיתוח עוד שדות ועוד אסדות. האינטרסים הביטחוניים דורשים את מגמת הייצוא. מכל השיקולים הללו, ובראש ובראשונה החוץ והביטחון, אני מאמין שהמתווה הזה חיוני למדינת ישראל".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
נתניהו בוועדת הכלכלה בכנסת, דצמבר 08 2015. נועם מושקוביץ
פתיחת הדיון בוועדת הכלכלה, היום/נועם מושקוביץ
ח"כ הרצוג: "חוק הפיקוח עוד אומר שזה כולל משאבי טבע ומחצבים. מעולם לא הפעלת זאת: לא בנפט ולא באף מוצר אחר. על מי אתה מגן? איפה האינטרס הצרכני? ראוי היה להקשיב למפגינים, להביא אותם לשולחן ולשמוע מה יש להם לומר"

יו"ר המחנה הציוני והאופוזיציה, חבר הכנסת יצחק הרצוג, הביע פליאה על התנהלותו של נתניהו בסוגיה. "ברור לכולם שההתנהלות של הממשלה שבראשה אתה עומד היא חובבנית במקרה הטוב ורשלנית במקרה הרע. לא מבין איך כל ההרצאה המפורטת שלך קשורה למחיר הגז לצרכן ולפיתוח המשק בישראל. פתאום בתחום הזה אתה אומר מצטער מאוד, אני עוקף את הרגולטורים מטעמי ביטחון המדינה ויחסי החוץ שלה, ולא שכנעת אותנו איך זה קשור למחירים לצרכן. איך אפשר לקחת את המשא ומתן עם טורקיה, יוון, ירדן והרשות ולהגיד שזה קשור למחיר ליחידת חום אחת לצרכן שנקבע במשא ומתן או בהסכמי חברת חשמל, שהיום אנחנו יודעים שהם שערורייתיים. האם אין פה נשיאת יחסי החוץ לשווא?

"אם כבר נקבע שיש מונופול מאחר שהממשלה התרשלה בחלוקת הרישיונות, ראוי לבוא ולומר: 'אני הריבון, אני אקבל החלטות', ולומר לספקים שנפעיל פיקוח על המחירים. חוק הפיקוח עוד אומר שזה כולל משאבי טבע ומחצבים. מעולם לא הפעלת זאת: לא בנפט ולא באף מוצר אחר. על מי אתה מגן? איפה האינטרס הצרכני? ראוי היה להקשיב למפגינים, להביא אותם לשולחן ולשמוע מה יש להם לומר. לסיום, אם אתה מאמין בשקיפות ובאספקת מידע לציבור, היה ראוי לחשוף הפרוטקולים של מועצת הנפט. האם אין פה עקיפה של הסמכות הנמצאת בחוק ההגבלים העסקיים, שקובעת שכאשר יש מונופול יש עליו פיקוח כמעט טבעי במחיר סביר? אתה אומר שזה מונע תחרות, ואני חולק על כך. עובדה שבתעופה זה לא קרה".

רוה"מ נתניהו מדבר בוועדת הכלכלה בכנסת על מתווה הגז 08 דצמבר 2015. נועם מושקוביץ
נתניהו בוועדת הכלכלה, היום/נועם מושקוביץ
יחימוביץ': "מדוע אין חובת הנחת צינור שני? מדוע אתה אומר שהגז נשאר באדמה כשהוא זורם כבר שנתיים?"

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) הטיח בראש הממשלה: "אתה מסכים למונופול 'אימתני שלא נראה כמותו בהיסטוריה ושכולנו נהיה בני ערובה שלו'. אתם מפקירים את הביטחון האנרגטי, אבל זה ביטחון לרווחי הענק של המשקיעים הטייקונים. למה?". בתגובה השיב לו נתניהו: "אני לא מקבל את ההנחות שלך".

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) שאלה את נתניהו: "מדוע אין חובת הנחת צינור שני? המתווה למעשה מערער על החוק. במתווה, פיתוח לוויתן מעוכב בשנה יותר ממה שהחברות היו מחויבות לו כיום. מדוע אין חובת אסדה שנייה? על אילו מדינות אתה מדבר שבהן 'הגז נשאר באדמה'? לא מכירים שום מדינה כזו. אמרת שהגז יישאר באדמה, אבל הוא זורם כבר שנתיים ממאגר תמר ומספיק ל-15 שנה. האם אתה מתכוון להודיע למצרים על ויתור הכספים, 1.8 מיליארד שקלים, שנפסקו לנו בבוררות בינלאומיות כדי שהם יסכימו שנייצא להם גז?"

נתניהו מדבר בוועדת הכלכלה בכנסת על מתווה הגז 08 דצמבר 2015. נועם מושקוביץ
ראש המוסד הנכנס יוסי כהן על רקע נתניהו בדיון בוועדה, היום/נועם מושקוביץ

נתניהו ענה: "אנחנו בסכנה גדולה שאף אחד לא ירצה לבוא להשקיע כאן, בדיוק בגלל המסע המפרך הזה. הגענו עד קצה החוט שעומד להיקרע. ההתערבות הבלתי פוסקת הזו מוציאה שם רע לכלכלה הישראלית בעולם".

יחימוביץ' הקשתה: "תוכל לכבד אותנו ולהשיב לנו על השאלות?". כבל קטע אותה: "את צודקת, הוא לא ענה על השאלות שלך. הקשבתי, אבל לא ננהל פה דו-שיח של כל חבר כנסת עם ראש הממשלה. אנחנו נמשיך".

מאוחר יותר הוסיפה לפרוטוקול כי לדעתה חובת ההיוועצות לא מתקיימת בוועדה, שכן נתניהו, שטייניץ ואחרים משיבים נאומים ולא תשובות לשאלות שהופנו אליהם. כבל, בתגובה, רמז כי השאלות שנותרו ללא תשובה יצטרכו לקבל מענה בפורום אחר, וייתכן גם במבחן המשפט.

נתניהו: "ההתנהלות של הממונה על ההגבלים העסקיים תמוהה"

ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) שאלה את נתניהו אם לדעתו השימוש באמתלה ביטחונית נעשה שלא לצורך. "מקודם אמרתי שנורה טיל במלחמת לבנון השנייה לעבר אסדה. לא פירטתי את הדוחות המודיעניים שאני קראתי. האויבים שלנו מכוונים לפלטפורמות האלו. לכן, השאלה של הגנה עליהן היא קרדינלית. זו האמת הצרופה", השיב לה.

על הסאגה הפוליטית והבירוקרטית סיפר נתניהו: "ההתנהלות של הממונה על ההגבלים העסקיים (דיויד גילה, שהתפטר בשל התנגדותו למתווה, מ"ש) תמוהה. רוב אנשי המקצוע חולקים עליו. יש מצבים שבהם הוא אמר את שלו, ואנחנו עושים את מה שאנחנו רואים לנכון. היכולת לייצר תחרות היא רק דרך המתווה, אחרת נישאר עם מונופול קטן".

ח"כ כבל סיים את הדיון בהערה כי נתניהו התחמק שוב ושוב מהשאלות. "לדבר יפה אתה יודע, אבל לא סיפקת תשובות", האשים את ראש הממשלה.

הפגנה נגד מתווה הגז מחוץ לנאום נתניהו בוועדת הכלכלה בכנסת, דצמבר 08 2015. נועם מושקוביץ
הפגנה נגד מתווה הגז מול הכנסת, היום/נועם מושקוביץ

במטה המאבק נגד מתווה הגז התאכזבו מדבריו של נתניהו בוועדת הכלכלה. "נתניהו, המשמש גם שר הכלכלה, הזכיר את חשיבות הביטחון האנרגטי וייצוא הגז באותה נשימה, מה שמהווה סתירה. במדינת ישראל אין מספיק גז ליצוא מופקר, מה שיפגע בביטחון האנרגטי והעצמאות האנרגטית של ישראל. אזרחי ישראל לא קיבלו תשובה להעדפת האינטרסים של טייקוני הגז על שלהם".

מוקדם יותר הבוקר, בסביבות השעה 05:00, הפגינו פעילי ארגון הסטודנטים "מגמה ירוקה" מול ביתו של נתניהו בירושלים נגד המתווה הנרקם. בין היתר הם הניפו שלטים וקראו במגפון נגד המהלך. המפגין עומרי בללי, מוביל מאבק הגז מטעם הארגון, מסר כי "קמנו לפנות בוקר לומר לראש הממשלה: 'תתעורר - השוד לא יעבור, ולא נניח ראשנו על הכר עד שלא נדע שעשינו הכול ושאפשר לישון בשקט - גם נבחרנו לא יישנו בשקט'. זה לא מאבק של ימין או שמאל - הציבור כולו התעורר ומבין שזה הרגע להפעיל כל לחץ אפשרי ולצאת לרחובות עד שהקול שלנו יילקח בחשבון".

הפגנה נגד מתווה הגז מחוץ לנאום נתניהו בוועדת הכלכלה בכנסת, דצמבר 08 2015. נועם מושקוביץ
ההפגנה מחוץ למשכן הכנסת, היום/נועם מושקוביץ

במקביל לשימוע הגז הפגינו מחוץ למשכן הכנסת חברי מטה מאבק נגד המהלך. "ההפגנה מול הכנסת נועדה להזכיר כי אזרחי ישראל אינם מוכנים לחתום על מתווה ההון-שלטון, שמעביר את נכסי ישראל לידי קומץ טייקונים לאחר שרגולטורים הודרו מגיבוש המתווה ולאחר שרגולטורים שהתנגדו למתווה הודחו. לאחר שאף שר לא היה מוכן לעמוד מאחורי מתווה מונופול הגז, נתניהו הפך לשר הכלכלה ונאלץ לעקוף בעצמו את הממונה על ההגבלים העסקיים"

עוד הוסיפו במטה: "העדויות של פקידי ממשל בוועדת הכלכלה בשבוע האחרון, לצד חשיפת הספינים של מונופול הגז באשר לחוזים של יצוא למצרים שאינם קיימים, והודעת מצרים כי היא משעה כל יבוא גז מישראל - כל אלו שמטו את הקרקע באופן סופי מתחת לשימוש השקרי בסעיף 52".

(עדכון ראשון: 09:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully