וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד בצרפת: המחבל "הבלתי נתפס" של אל-קאעדה תכנן את הפיגוע במאלי

שר ההגנה של צרפת אמר כי "סביר להניח" שמוכתר בלמוכתר, מי שניצל לא פעם מניסיונות חיסול - בהם של צבא ארה"ב - עומד מאחורי המתקפה הרצחנית, שבה נהרגו כ-20 בני אדם. "כשהחמושים נכנסו לחדר הסמוך לשלי נשארתי להסתתר בשקט מתחת למיטה", סיפר אחד הניצולים

צילום: רויטרס, עריכה: מרום שפיצר

שר ההגנה של צרפת, ז'אן איב לה דריאן, אמר הלילה (שבת) כי "סביר להניח" שפעיל הג'יהאד העולמי מוכתר בלמוכתר, ומי שהיה מבכירי אל-קאעדה בעבר, עומד מאחורי הפיגוע שאירע אתמול במלון במאלי שבו נהרגו כ-20 בני אדם. לה דריאן הוסיף כי כמה מדינות מחפשות זה זמן רב אחר בלמוכתר, שמשמש כיום כראש ארגון הטרור "אל-מוראביטון", המסונף לאל-קאעדה. "ייתכן שהוא עומד מאחורי ההתקפה הזו, למרות שאנחנו לא לגמרי בטוחים בכך", אמר לה דראין בראיון לרשת TF1 הצרפתית.

לא רק מדינות אירופה מחפשות אחר בלמוכתר; בחודש יוני האחרון הודיעה ממשלת לוב כי בתקיפה האווירית שביצע צבא ארצות הברית במזרח המדינה נהרג פעיל הטרור המבוקש. אלא שכמה שעות לאחר מכן גורם איסלאמי בלוב טען שבלמוכתר שרד את ההתקפה. ניסיונות החיסול שהעלו חרס פעם אחר פעם הולידו את הכינוי "הבלתי נתפס" שלו זכה בלמוכתר בקרב גורמים שונים בעולם.

עוד בוואלה! NEWS:
הבית הלבן: אובמה לא יתערב בתנאי שחרורו של פולארד
שבוע למתקפת הטרור: "הפריזאים מאוחדים בצער, אבל גם בתקווה"
כחלון על סאגת הגז: "האזרחים היו צריכים לקבל יותר"

נושא: מוכתר בלמוכתר בכיר באל קאעדה שהנהיג את החטיפה באלג'יריה. רויטרס
"הבלתי נתפס", מוכתר בלמוכתר/רויטרס

לפני שנתיים בלמוכתר תכנן את ההשתלטות על מפעל גז באלג'יריה, שבמסגרתה נלקחו 800 בני ערובה ו-38 מתוכם נרצחו. כמו כן הוא השתתף בפיגוע בניז'ר שהותיר 20 הרוגים ובעוד פעולות רצחניות. הוא נותר נאמן לאל-קאעדה ומתח ביקורת על ארגון המדינה האיסלאמית.

בלמוכתר נולד בעיר גרדאיה שבאלג'יריה בשנת 1972. על פי דיווחים שונים, הוא הצטרף לאל-קאעדה בגיל 17, ואיבד את עינו בלחימה באפגניסטן בשנות ה-90. הוא נודע גם כ"מר מרלבורו" בשל תפקידו בהברחת סיגריות באפריקה. בשנת 2013, דובר צבא צ'אד הכריז על מותו של בלמוכתר בלחימה, אולם בהמשך חזר בו מההודעה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
כוחות הביטחון מחלצים בני ערובה מבית המלון "רדיסון בלו" שבבמאקו, בירת מאלי. 20 בנובמבר 2015.. טוויטר, צילום מסך
אישה מפונה מבית המלון, אתמול/צילום מסך, טוויטר

בפיגוע שאירע אתמול בבוקר פרצו כמה חמושים מארגון "אל מוראביטון" לבית המלון "רדיסון בלו" שבבירת מאלי, במקו. החמושים פתחו בירי ולקחו 170 בני ערובה, בהם 140 נופשים ו-30 עובדים. גורמי ביטחון מקומיים מסרו לסוכנות הידיעות הצרפתית כי לפחות 20 בני אדם נרצחו במתקפה, ומשרד הביטחון במאלי מסר כי שחרור החטופים הסתיים וכי שני חמושים נורו למוות. בהרוגים שני אזרחי מאלי, אזרח צרפת ואזרח בלגיה.

"הייתי במלון וראיתי את הגופות באולם, זה היה נורא", אמר עד ראייה שהוסיף כי "כאשר יצאתי מהמלון, כוחות הביטחון נכנסו פנימה". אדם נוסף סיפר שהוא שמע את החמושים מדברים באנגלית וכי המחבלים השתמשו במהלך הפיגוע ברימוני יד.

כוחות הביטחון מחלצים בני ערובה מבית המלון "רדיסון בלו" שבבמאקו, בירת מאלי. 20 בנובמבר 2015.. טוויטר, צילום מסך
כוכות הביטחון מפנים בן ערובה שחולץ מבית המלון, אתמול/צילום מסך, טוויטר

אחד מבני הערובה במתקפה על המלון היה הזמר הגינאי סקובה "במבינו" דיאבאטה. "שמענו יריות מאזור הקבלה שבמלון, לא העזתי לצאת מהחדר שלי. נשמע כי היריות בוצעו מכלי נשק צבאיים, ולא מאקדחים פשוטים", אמר דיאבטה והוסיף כי "כשהחמושים נכנסו לחדר הסמוך לשלי נשארתי להסתתר מתחת למיטה, והשתדלתי שלא לעשות רעש".

אחד מעובדי המלון, גנן שעבד בזמן המתקפה בחצר, סיפר שהוא ראה גברים במסכות מגיעים למלון כשהם בתוך מכונית עם לוחית רישוי דיפלומטית. "השומר עצר אותם בשער הכניסה, והם החלו לירות – אז ברחנו", סיפר הגנן לרשת BBC News.

חמושים השתלטו על בית מלון "רדיסון בלו" בבמאקו שבמאלי ולקחו 170 בני ערובה. 20 בנובמבר 2015. AP
כוחות הצבא בכניסה למלון, אתמול/AP

אתמול בשעות הצהריים פשטו חיילי הכוחות המיוחדים של צבא מאלי על בית המלון. עדי ראייה מסרו כי החיילים עברו בכל אחד משבע קומות המבנה כדי לטהר את המקום מהחמושים. ראש הממשלה מובידו קייטה ושר הביטחון טראורה פיקחו על הכוחות בזירה.

נשיא מאלי, איברהים בובאכר קייטה, הכריז הלילה על מצב חירום במדינתו ועל שלושה ימי אבל לאומי. לדבריו, 21 בני אדם נהרגו במתקפה, ביניהם שני מחבלים, ושבעה נוספים נפגעו.

מבצע לחילוץ בני ערובה במלון "רדיסון בלו" בבמאקו, מאלי, 20 בנובמבר 2015. מתוך טוויטר, צילום מסך
מבצע לחילוץ בני ערובה במלון "רדיסון בלו" בבמאקו, מאלי, 20 בנובמבר 2015/צילום מסך, מתוך טוויטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully