וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשיא לשעבר יצחק נבון הלך לעולמו בגיל 94

7.11.2015 / 12:32

נבון, ששימש ראש לשכתם של בן גוריון ושרת, כיהן כנשיא החמישי בין השנים 1983-1978 והיה שר החינוך שהנהיג את חובת הוראת השפה הערבית. ח"כ פרץ: "תמיד עמד לצידם של הפריפריות החברתיות". נבון היה סופר ומחזאי וכתב את "בוסתן ספרדי"

נשיא המדינה ראובן ריבלין ונשיא המדינה החמישי יצחק נבון, 24 ביוני 2015. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
יצחק נבון עם נשיא המדינה ראובן ריבלין, ביוני האחרון/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

נשיאה החמישי של מדינת ישראל, יצחק נבון, מת הלילה (שבת) בביתו והוא בן 94. בתחילת דרכו הפוליטית הוא שימש כראש לשכתם של ראשי הממשלה דוד בן גוריון ומשה שרת. בתום כהונתו כנשיא הוא שב לחיים הפוליטיים והיה לשר החינוך הראשון שקידם את חובת לימוד השפה הערבית בבתי הספר היהודים הממלכתיים. הודעה על מועד הלוויתו תינתן בצאת השבת.

נבון נולד בירושלים בשנת 1921, למשפחה ירושלמית ותיקה ממוצא ספרדי. הוא שירת בהגנה כראש המחלקה הערבית בשירות הידיעות של הארגון. לאחר קום המדינה, בשנת 1949, יצא לשליחות דיפלומטית באורוגוואי וארגנטינה, ועם שובו ארצה בשנת 1951 התמנה למזכירו הפוליטי של משה שרת.

עוד בוואלה! NEWS:
המחבל מהפיגוע בבנימין הסגיר את עצמו לכוחות הביטחון הפלסטיניים
חודשיים לפני ההתרסקות: מטוס בריטי חמק מפגיעת טיל בסיני
מיליונר רוסי המקורב לפוטין נמצא מת במלון בארה"ב

יצחק נבון בחידון התנ"ך למבוגרים, דצמבר 2010. עומר מירון
נבון בחידון התנ"ך למבוגרים ב-2010/עומר מירון

לאחר שנתיים שבהן כיהן כראש אגף התרבות במשרד החינוך והתרבות, שבהן ייסד תכנית ללימוד עברית למבוגרים, נכנס לחיים הפוליטיים, ובשנת 1965 נבחר כחבר כנסת מטעם רפ"י. הוא כיהן בשורה של תפקידים פרלמנטריים במשך 13 שנים, עד שנבחר בשנת 1978 לכהן כנשיאה החמישי של מדינת ישראל, ומילא את התפקיד עד שנת 1983. במהלך כהונתו נסע נבון לביקור ממלכתי במצרים, ונאם שם בפני הפרלמנט. בשנת 1982, לאחר טבח סברה ושתילה, איים כי יתפטר אם לא תוקם ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת האירוע.

הוא ויתר על התמודדות לכהונה שנייה כנשיא, בכוונה להתמודד על ראשות מפלגת העבודה בכנסת ה-11. בכך היה לנשיא היחיד ששב לחיים הפוליטיים לאחר פרישתו. אלא שבסופו של דבר תמך בשמעון פרס ולא התמודד ובשנת 1984 הוא התמנה לתפקיד שר החינוך והתרבות, וכיהן בו עד שנת 1990. לקראת הבחירות האחרונות הוא הצטרף לרשימת "המחנה הציוני" לכנסת ה-20 והוצב כסוגר הרשימה במקום ה-120.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
שמעון פרס, יצחק נבון, 1984. AP
נבון עם שמעון פרס ב-1984/AP

נבון עסק בין היתר בכתיבת ספרים ומחזות, והמפורסם שבהם הוא "בוסתן ספרדי", המספר את סיפורה של הקהילה הספרדית בשכונת אוהל משה הסמוכה לשוק מחנה יהודה בשנות ה-30 של המאה הקודמת. "בוסתן ספרדי" היא ההצגה הותיקה ביותר של תיאטרון הבימה שעודנה מוצגת. לפני כעשור, סיפר נבון לאתר "המולטי יקום של אלי אשד" על כתיבת המחזה: "היו שם סיפורים ודיאלוגים על העולם ועל ספרדים ואשכנזים ונישואין מעורבים ועל המנהגים של אלה ואלה כשהמסר היה כשמתחתנים מעורב הסלטים המעורבים טעימים. בסוף זאת הייתה פריצה, הפעם הראשונה שהעלו על הבמה משהו מתרבות יהודי ספרד".

השנה יצא לאור ספרו האוטוביוגרפי "יצחק נבון: כל הדרך". בדברי ההקדמה לספר נכתב: "אין זה ספר היסטוריה ולא ספר של וידוי, אלא סיפור חיים של אדם שלמזלו חי בתקופה היסטורית בתולדות עם ישראל וגם זכה להשתלב במידה מסוימת במעשים הגורליים".

עזריה אלון מגיש אנציקלופדיה לנשיא יצחק נבון עם יוסי פלדמן ושלום שרי, 1982. באדיבות המשפחה
עזריה אלון מגיש אנציקלופדיה לנשיא יצחק נבון עם יוסי פלדמן ושלום שרי, בשנת 1982/באדיבות המשפחה

בשנת 1993 הלכה לעולמו רעייתו אופירה בגיל 57, לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן. היא נטמנה בחלקת גדולי האומה בהר הרצל שבירושלים. נבון הותיר אחריו את אשתו השנייה מירי שפיר ושני ילדיו, ארז ונעמה.

ממשפחתו נמסר: "בראש מורכן ובצער עמוק אנו מודיעים בזאת על פטירתו של בעלי, אבינו, חמינו, וסבנו היקר, הנשיא החמישי של מדינת ישראל, יצחק נבון. איש מעש ורוח, סופר ומחזאי, איש חינוך ומדינאי שוחר שלום, אוהב אדם באשר הוא אדם, נפטר אמש בביתו בירושלים. בשל קדושת השבת, הודעה בדבר סדרי הלוויה ומועדה תינתן בצאת השבת".

פרס: "נשיא אהוב שידע גם לעמוד על דעתו"

הנשיא לשעבר שמעון פרס, שהיה חברו של נבון עוד מימי העבודה המשותפת בלשכתו של בן גוריון, שוחח עם בני משפחתו של נבון ונחמם. "אנחנו נפרדים היום מאחד מבניה הנפלאים ביותר של עמינו, הוא נשא בחובו את חוכמת הדורות ושר בליבו את שירתה הנהדרת של העיר ירושלים", אמר בעצב. "הוא היה נשיאה החמישי של מדינת ישראל, יצחק נבון היה לא רק נשיא אהוב מאין כמוהו שידע לעורר אהבה בעם והעם אהב אותו חזרה, אלא גם משורר שסיפר לנו את מכמניו של עמנו על כל פזורותיו כבוסתן ספרדי. עבורי, יצחק הוא היה חבר בלב ובנפש למעלה מיובל שנים, ראיתיו משרת כמנחיל השפה העברית, כנשיא אהוב שידע גם לעמוד על דעתו, כמחבר ומקרב רחוקים, מעמיק בדברים ותמיד דואג לרומם את עם ישראל".

השניים נהגו להיפגש לעתים קרובות לאורך השנים ופגישתם האישית האחרונה התרחשה לפני שבועות בודדים. "שנינו שירתנו שנים רבות תחת בן גוריון, נבון אף לימד את בן גוריון ספרדית, זכינו בתקופה של עשייה משמעותית יחדיו תחת גדול המנהיגים היהודים לדורותינו. תרומתו של יצחק נבון נדירה ונדיבה ולא תישכח. חברותך תלווה אותי ואת חבריך לכל אורך הדרך בה נלך", חתם פרס את הספדו.

גם ראש האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני ח"כ יצחק הרצוג, ספד לנבון. "הנשיא החמישי של מדינת ישראל, יצחק נבון, היה מדור המייסדים של ישראל, מהאנשים שבמו ידיהם הקימו את ביתנו הלאומי, מי שעמד לצידו של דוד בן גוריון ברגעים המכריעים ביותר לגורלה של המדינה", כתב בעמוד הפייסבוק שלו. "נבון, יליד ירושלים, הקדיש את חייו למען מדינתו והיה נשיא אהוב ונערץ על עמו וקול מוסרי וערכי אמיץ. רק לפני שבועות מספר זכיתי לחגוג עימו את צאת ספרו האוטוביוגרפי 'כל הדרך' במעמד נשיאה העשירי של המדינה ראובן ריבלין".

יצחק נבון ודליה רבין, הדלקת "נר יצחק", טקס לזכר יצחק רבין, אוקטובר 2010. עומר מירון
נבון ודליה רבין בטקס לזכר יצחק רבין ב-2010/עומר מירון

הרצוג הוסיף כי הוא ראה "כבוד גדול בכך שבחר לחתום את רשימת המחנה הציוני בבחירות האחרונות לכנסת במקום ה-120 שכן היה איש תנועת העבודה כל ימיו". לדבריו, "פועלו התרבותי, החינוכי והלאומי מהווה מורשת של חתירה לצדק חברתי, לשלום ולאחווה בין העמים, בו הנחיל את תרבות המזרח לכל בית בישראל. מפלגת העבודה וסיעת המחנה הציוני מרכינים ראש על מותו של יצחק נבון. משפחתי ואני משתתפים בצערה של משפחת נבון, של הילדים ארז ונעמה, זוגתו מירי ומשפחתו כולה. יהי זכרו ברוך".

"הלך מאיתנו איש אוהב אדם שתמיד עמד לצידם של הפריפריות החברתיות ותמיד ראה את האדם באשר הוא אדם, בלי הבדל דת גזע או מין כיעד החשוב ביותר", ספד לו חברו לסיעה עמיר פרץ. "עת כיהנתי כראש הראשות בשדרות הוא סייע בידי לעשות מהפכה במערכת החינוך שאותותיה ניכרים עד היום. אני שולח תנחומים למשפחה שנפרדת מאיש שכל העם אהב".

"ייזכר תמיד כנשיא ישראלי אהוב שיצג את פניה היפות והמיוחדות של ישראל והביא גאווה לכולנו"

ח"כ ציפי לבני מהמחנה הציוני ספדה לנבון בעמוד הפייסבוק שלה. "יצחק נבון, יליד ירושלים, ספרדי גאה שחיבר את כולנו לתרבות היהודית-ספרדית-ירושלמית דרך כתיבתו, ייזכר תמיד כנשיא ישראלי אהוב שיצג את פניה היפות והמיוחדות של ישראל, חיבר בין גווניה השונים והביא גאווה לכולנו".

גם יו"ר מרצ זהבה גלאון ספדה לנבון וכינתה אותו "איש של שלום, של מלים של אהבת אדם ואהבת המדינה". היא המשיכה ואמרה כי "כמי שהתעקש להנחיל במערכת החינוך את מורשת יהדות המזרח ולחזק את לימודי הערבית, וכמי שאיים להתפטר מהנשיאות אם לא תוקם ועדת חקירה לטבח בסברה ושתילה, נבון הבין את מה שרבים היום כבר שכחו: שדמותה של ישראל – כלפי חוץ וחשוב מכך כלפי פנים, תלויה בהיותה מדינה מוסרית שמישירה מבט אל השגיאות והעוולות שעשתה. אני משתתפת בצער המשפחה".

חבר נוסף לסיעה, חבר הכנסת יואל חסון, אמר כי נבון היה מנהיג גדול, אך לא פחות מכך, יוצר שהקדיש מזמנו ומפועלו לשימור תרבות יהדות ספרד. "הנשיא נבון ידע לחבר ולשלב את המארג החברתי-ישראלי גם ביצירותיו וגם במעשיו כמנהיג וכפוליטיקאי", אמר. "הציונות ומורשת ישראל היו אורח חיים עבורו וכך ראוי שייזכר. יהי זכרו ברוך".

יו"ר מפלגת יש עתיד'יאיר לפיד כתב בחשבון הפייסבוק שלו. "יצחק נבון היה אדם מאחד ונשיא מאחד. כולם הוזמנו לבוסתן הספרדי שלו, כולם חיו שם יחד. הוא ייצג קול מתון, מכבד, מחבק, שחסר כל כך בימים אלה", כתב לפיד. "'הקיצוניות שלנו תהיה בעוכרינו', אמר בדאגה בראיון שנתן בשנה שעברה. הצורך לעבוד כל הזמן על איחוד העם ולהתייצב ללא חשש מול הקיצוניים מימין ומשמאל הוא הציווי שמשאיר לנו הנשיא החמישי בלכתו מאיתנו. יהי זכרו ברוך".

מהתיאטרון הלאומי הבימה, שבו הוצגה ב-18 השנים האחרונות ההצגה פרי עטו "בוסתן ספרדי", נמסר כי חבריו מרכינים את ראשם היום בצער רב וביגון קודר. "יצחק נבון, נשיאה החמישי של מדינת ישראל והמחזאי של ההצגה האל-מותית של הבימה, 'בוסתן ספרדי', הלך לעולמו ואנו כואבים ודואבים על האובדן. המחזה שכתב ומציג על במות התיאטרון כבר קרוב ל-18 שנים ומעל ל-2000 הצגות, מתאר הווי של שכונה ספרדית בירושלים של הימים ההם", נמסר. "ממש כמו ההצגה שכתב, בה פזורים שירי אהבה וכאב, שמחה ויגון ורומנסות ספרדיות אשר מושרות עד עצם היום הזה בפיהם של בני הקהילה הספרדית ברגש רב ובערגה, כך גם בני משפחת התיאטרון הלאומי הבימה לא יחדלו מלשיר את השירים על האיש ההוא בגעגוע. תיאטרון הבימה משתתף בצערם של בני משפחת נבון ואבל על מותו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully