וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחדל מודיעיני? צה"ל לא צפה את מתקפת הנגד של המזוקנים

5.11.2015 / 17:00

צה"ל יצא למלחמה בזקן, והופתע מהתגובה הלוחמנית שבה נתקל. החיילים פתחו עמוד פייסבוק והמאבק שניצת הגיע עד פתחו של בג"ץ, בטענה שזקן הפך לחלק מרכזי בזהות ובאופנה המקומית. גורם בצה"ל מודה: "נתקלנו במסע יחסי ציבור אדיר"

מערכת וואלה!

סמל רועי (שם בדוי), חייל בן 20 ממרכז הארץ, התייצב לדיון בבסיסו בבוקר יום ראשון, באחד מחודשי הקיץ האחרון. לפני שיצא והמשיך בענייניו, פנה אליו קצין בדרגת סגן אלוף, אחד ממפקדי היחידה, ואמר לו: "תתייצב כאן בעוד 20 דקות כשאתה מגולח".

לרועי יש זקן, והוא קיבל לפני שנה היתר מיוחד מצה"ל לגדל אותו. רק חודש קודם לכן חידש את האישור. "כבר התחילו להסתובב בין החיילים שמועות על זה שעומדת לצאת פקודה חדשה, שמקשיחה את ההיתר ללכת עם זקן", נזכר החייל. "כמה ימים לפני אמרו לנו שנצטרך להתחיל להתגלח, אבל ידעתי שהפקודה לא נכנסה לתוקף ולא הייתה לי שום כוונה לעשות את זה. הסברתי את זה לקצין, אמרתי לו שהזקן הוא חלק ממני, והוא שלח אותי לקב"ן. אחרי שגם ממנו לא קיבלתי אישור, התבשרתי שאני עומד למשפט על סירוב פקודה".

קב"ן, סירוב פקודה, והכל בגלל זקן?

"כן. למחרת כבר עמדתי למשפט וקיבלתי את העונש המקסימלי, למען יראו וייראו: עשרה ימי מאסר במחבוש. הקצינה ששפטה אותי אמרה לי עוד קודם שאם אופיע למשפט כשאני מגולח יקלו בעונש שלי, אבל סירבתי. הבנתי שאם אני אכנע עכשיו ולא אלחם, כבר לא יהיה לי סיכוי".

חייל שנשפט על גידול זקנו בצבא, נובמבר 2015. באדיבות המצולמים
"פשוט רוצים לתקן את העוול הזה" , חייל מזוקן/באדיבות המצולמים

רועי כבר הגיע לבית המעצר, וכשהתבקש למסור את פרטיו האישיים נאמר לו על ידי השומרים שימתין בצד. עו"ד ליאור שטלצר מיהר בשעות המעטות שעמדו לרשותו לפנות ליחידת הדין המשמעתי בצה"ל והצליח לדחות את המאסר עד שייערך דיון נוסף בעניין. אחר כך הומתק העונש בעשרה ימי מחבוש על תנאי.

"ביטלו לי את ההפסקות, ואמרו לי שאני חייב לעבוד בכל רגע נתון. הקצינה ששפטה אותי זרקה לי הערות עוקצניות. הרגשתי שמתנכלים לי בגלל העניין הזה. אבל אני עדיין הולך עם הזקן שלי, ועכשיו אף אחד גם לא יכול להגיד לי מילה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
תת אלוף במיל' אמנון סופרין ששירת בצהל במשך 30 שנה עם זקן, נובמבר 2015. באדיבות המצולמים
"התגייסתי עם זקן, השתחררתי עם זקן, עד היום הוא חלק ממני". תת אלוף במילואים אמנון סופרין/באדיבות המצולמים

לא בכל יום מגיעה לפתחו של בג"ץ פקודה שיצאה משולחנו של ראש אגף כוח אדם בצה"ל. בסוף החודש יכריע בית המשפט העליון בסוגיית הזקן - לכאורה סוגיה פעוטה ושולית, אך בפועל היא מסעירה רבים וגוררת אחריה תגובות נזעמות, מחאות ברשתות החברתיות ולא מעט מתיחות בין חיילים למפקדיהם ברחבי הצבא.

ביוני האחרון הוחלט במטכ"ל להקשיח את תנאי הזכאות לגידול זקן. על פי הפקודה הישנה רשאים חיילים לגדל זקן מסיבות דתיות או רפואיות, או אם מפקד יחידה (בדרגת סגן אלוף) יאשר להם. לפי לשון הפקודה, כדי לקבל את האישור הנכסף מספיק שהחייל יביע את רצונו לגדל זקן או שיגיע ליום הגיוס כשהוא כבר מזוקן.

אלא שעל פי התיקון, הופקעה הסמכות למתן אישורים מידיהם של מפקדי היחידות, והיא ניתנה רק לקצין שלישות פיקודי, זרועי או אגפי - בדרגת אלוף משנה. כעת, לא מספיק רצונו של החייל, אלא אם "גידול הזקן או השפם מהווה חלק מדמותו ומהווייתו של החייל" או אם "קיימת סיבה חריגה המצדיקה מתן היתר".

חייל, ממובילי המחאה נגד האיסור לגדל זקן בצהל, נובמבר 2015. יותם רונן
"אמרו לי 'עזוב אותך, מה אתה יוצא נגד הצבא, זה כמו להילחם בטחנות רוח"/יותם רונן

במילים אחרות: צה"ל יצא למלחמה בזקנים, ולא צפה כנראה את התגובה הלוחמנית שבה ייתקל בחזרה. הפקודה החדשה הייתה אמורה להיכנס לתוקף ב-1 בספטמבר, בתום תקופת מעבר של חודשיים, אולם בעקבות עתירתו של עו"ד שטלצר לבג"ץ וטענתו כי אינה חוקתית, החליט בית המשפט העליון להקפיא אותה בצו ביניים עד שיקבל את החלטתו.

"במהלך תקופת המעבר היו המון חריגות", מספר שטלצר, "כל יחידה עשתה דין לעצמה, הכריחו אנשים להתגלח בניגוד לפקודות, חיילים התלוננו שלא מטפלים בבקשות שלהם. התרעתי בפני ראש אכ"א ובפני הפרקליטות הצבאית, אבל קיבלתי מהם תשובות לקוניות ולא מספקות, אז עתרתי לבג"ץ".

"בלי המאבק כבר היינו מגולחים"

סמל עודד (שם בדוי) הוא אחד ממובילי המחאה. "זו זעקה, לא מחאה", הוא ממהר לתקן. הוא פתח עמוד בפייסבוק בשם "רצון חופשי", שנושא את זקנו של בנימין זאב הרצל - איך לא - ועד היום הצטרפו אליו יותר מ-23 אלף גולשים. חיילים וקצינים רבים הפיצו תמונות שבהן מוסתרות פניהם ורק זקנם בולט.

"כשנפוצה השמועה על הפקודה החדשה, פתחתי את העמוד עם עוד כמה חברים, חלקם אזרחים, כדי שלא יעלו על עקבותינו. בכל זאת, חיילים, זה עלול להיות בעייתי. הדברים האלה לא אמורים לקרות בצה"ל, אבל פה באמת היה משהו שנוגע להמון חיילים, כולל אנשי קבע, ויוצר אפליה בין חילוניים לדתיים. קיבלתי הודעות מקצינים בדרגת רב סרן, מפקדים, שלא ידעו מה לעשות עם החיילים שלהם, כי הם עצמם לא מאמינים בנחיצות של הפקודה הזאת, והם גם לא יכלו להצטרף לזעקה. הרפואה בצה"ל קורסת, חיילים מחכים חודשים לרופאים, ובזה אתם מתעסקים? אין לנו מישהו שמוביל אותנו, איזו דפני ליף כזו. כולנו אנונימיים, וגם אסור לנו להיחשף, זה יגרום לנו בעיות. אנחנו פשוט רוצים לתקן את העוול הזה".

"חברים אמרו לי 'עזוב אותך, מה אתה יוצא נגד הצבא, זה כמו להילחם בטחנות רוח'. אבל אם לא היה מישהו כמוני וכמו השותפים שלי, שיכניס רוח למפרשים וייתן למאבק הזה נפח, כנראה שרובנו כבר היינו מגולחים. המפקדים שלי יודעים שהנושא הזה חשוב לי, אבל לא יודעים כמה אני מעורב בזה. רובם, אגב, תומכים בזה. הרי יש לא מעט אנשי קבע עם זקן - ובהם המפקד הישיר שלי. הוא בעצמו אמר שהוא לא מתכוון סתם ככה לוותר".

עמוד הפייסבוק רצון חופשי נגד האיסור לגדל זקנים בצה"ל, אוקטובר 2015. פייסבוק, צילום מסך
"זו זעקה, לא מחאה". 23 אלף גולשים כבר הצטרפו. דף המאבק/צילום מסך, פייסבוק
"בפועל, אם הזקן הוא חלק מהזהות שלי, זה לא משנה אם אני דתי או לא. אי אפשר להיכנס כל כך עמוק לאישיות של החיילים ולפגוע בהם"

תא"ל (מיל') אמנון סופרין שירת במשך 30 שנים בצה"ל, והיה המפקד הראשון של חיל מודיעין השדה, שהוקם בתחילת העשור הקודם. "בגיל 19 התגייסתי עם זקן, בגיל 49 השתחררתי עם זקן, עד היום הוא חלק ממני", מספר הקצין הבכיר לשעבר, "ומעולם אף אחד לא העיר לי הערה או אמר לי מילה. זו תופעה שקיימת מאז שהמדינה נוסדה, ואם זה הנושא המרכזי שהצבא עוסק בו כיום, כנראה שכל שאר הבעיות נפתרו. אני לא חושב שצריך למנוע ממישהו לגדל זקן, מסיבה דתית או מכל סיבה אחרת", מפרט סופרין, "ובלבד שהזקן יהיה מסודר, נקי ואסתטי. זה לא פוגע בשום דבר. נכון שהסטייל של הזיפים הפך אופנתי, אבל הוא פחות מתאים לחיילים בצבא".

ואיפה עומד צה"ל בסוגיה? גורם צבאי המעורה בפרטים מודה כי "נתקלנו במסע יחסי ציבור אדיר", ומנסה להסביר מה עומד מאחורי הפקודה החדשה: "האחידות והנראות חשובות, ואנחנו רוצים להגיע למצב שיש לנו צבא אחיד ומסודר. זו לא קלישאה שאתה תתנהל בקרב בהתאם לאיך שאתה נראה. בצבא ארה"ב אף אחד לא היה מעז להתעסק עם הנחיות כאלה. שם, ובצבאות זרים אחרים, החיילים נראים כמו חיילים. אצלנו זה לא תמיד ככה. רוב הבקשות נובעות מעצלנות או מרצון להיצמד לצו האופנה".

אבל מה בעצם השתנה?

"חל פיחות זוחל עם השנים. היו מפקדי גדודים שחשבו שלא צריך לאסור את כל עניין הזקנים, ויכול היה להיווצר מצב שיהיה גדוד שכל החיילים בו עם זקן. אם בג"ץ יקבל את האמירה שיש כאן אפליה, זה יהיה פתח בעייתי. מה יהיה הצעד הבא? הרי לחיילות מותר לגדל שיער ולצבוע אותו, ללכת עם סנדלים ועגילים, ולי - כגבר - לא. אז גם זו אפליה? הצבא במהותו מפלה ולא דמוקרטי, ואין לזה סוף. אתה יכול ללכת לעבודה בג'ינס, לשבות, להפגין ולהביע דעה פוליטית, ואני לא יכול לעשות את הדברים האלה. אני גם צריך ללכת עם נעליים גבוהות וסגורות ב-40 מעלות בקיץ. יש כאן ניסיון לקעקע את כל היסודות שעליהם מושתת הצבא. זה קו דק מאוד, וחצייתו תהיה מסוכנת. האמירה על אפליה בין דתיים לחילוניים היא מסוכנת מאוד, הרי גם בפקודה החדשה יש אפשרות גם לחייל חילוני לגדל זקן, במידה שיש לו סיבה שנראית הגיונית לקצין השלישות הפיקודי. למשל, בחור הולך עם זקן, לזכר סבו שהיה מזוקן. מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (מיל') דן הראל, הולך עם זקן כל חייו. אני יכול להבטיח לך שאף אחד לא היה דורש ממנו להתגלח".

הגורם מגייס גם את גל הטרור הנוכחי לחיזוק טיעוניו. "יש המון משמעות לנראות של החיילים בסביבה אזרחית. זה יכול להרתיע. כשפלסטיני מסתובב ברחוב, ורוצה לעשות פיגוע, הוא יירתע מחייל שנראה כמו לוחם בסיירת מטכ"ל, בצנחנים או בגולני, ופחות יירתע מחיילים בהופעה מרושלת".

"אין הוכחה שיש יותר מדי זקנים בצה"ל"

"חל פיחות זוחל עם השנים. יש כאן ניסיון לקעקע את כל היסודות שעליהם מושתת הצבא. זה קו דק מאוד, וחצייתו תהיה מסוכנת"

עו"ד שטלצר דוחה את הטענות הללו. "אי אפשר להשוות את סוגיית הזקן לנושא של גידול שיער. בג"ץ כבר נדרש לסוגיה הזו וקבע שההבדלה בנוגע לשיער מקובלת, כי זאת הקונבנציה - נשים הולכות עם שיער ארוך וגברים עם שיער קצר. זו הבחנה ולא הפליה. לכן זה שונה לחלוטין. צה"ל מסתתר מאחורי האמירה שאין הבדל בין דתי לחילוני, אבל זה לא עומד במבחן השטח. בפועל, אם הזקן הוא חלק מהזהות שלי, זה לא משנה אם אני דתי או לא. אלא שחייל דתי יקבל אישור אוטומטי, וחילוני יצטרך להתחיל לשכנע. אין הוכחה שיש יותר מדי זקנים בצבא. צה"ל לא ביסס את זה על מחקר או על תשתית עובדתית. אני ביקשתי לקבל את הנתונים האלה, אבל הם לא קיימים, כי כל יחידה שומרת את האישורים שלה לעצמה".

"אם הצבא היה מקצועי והשירות לא היה חובה, כמו בארה"ב או במדינות אחרות, אז מי שמתגייס יודע מראש מה הכללים, מבין שלא יכול להיות לו זקן ובוחר לחיות על פי הקודים האלה", מוסיף סמל עודד. אבל פה, אצלנו במדינה, אין בחירה. אי אפשר להיכנס כל כך עמוק לאישיות של החיילים ולפגוע בהם".

"הפקודה לא ישימה"

גם בתוך צה"ל יש ביקורת על ההחלטה. גורם בפרקליטות הצבאית אמר לוואלה! כי בטרם הפצת הפקודה, היא הועברה לייעוץ משפטי. "מבחינה משפטית וחוקתית יש את הכלים 'להכשיר' את הפקודה החדשה, אבל הם לא ישימים", הוא אומר. "הבעיה אינה בפקודה אלא ביישום שלה. הרי איך קצין השלישות יכול לבחון אם הזקן הוא באמת חלק מהאישיות ומההוויה של החייל המבקש? הוא בסך הכל מקבל בקשות על גבי טפסים, וכל אחד יכתוב כמעט אותו דבר. אז מה, הוא יאשר לכולם? הוא יפסול לכולם?".

אז איך בכל זאת זה יתאפשר מבחינה משפטית?

"בנות שמבקשות להשתחרר משירות צבאי בגלל שהן דתיות, צריכות להגיש תצהיר, ויש גם קריטריונים ברורים לגביהן: שומרות שבת או לא, שומרות כשרות או לא. בחודש האחרון היה מקרה שהגיע לבג"ץ, ובו חיילת שהצהירה שהיא דתייה לא קיבלה פטור לאחר שהפוקד מטעם הצבא ראה בחשבון הפייסבוק שלה תמונות ופוסטים מטיולים שהיא נסעה אליהם בשבת".

"אבל כאן, בסוגיה הזו, אין קריטריונים ברורים. האפשרות היחידה, לדעתי, היא לנהל שיח עם החייל ולהתרשם אם הוא דובר אמת, להציג המלצות מהמפקדים. זה עומס שקציני השלישות הפיקודיים לא יעמדו בהם; יש פחות מעשרה כאלה, והם יצטרכו לטפל באלפי בקשות. זה פשוט לא ריאלי".

"חובת הגילוח נקבעה לפני הפקודה"

גורמים צבאיים ומשפטיים מעריכים כי לבסוף תימצא הפשרה: צה"ל יעלה בפני בג"ץ הצעת ביניים, והיא תאומץ על ידי כל הצדדים. "עצם ההקפאה של הפקודה בצו ביניים וההכרה שזו סוגיה חשובה ומשמעותית זו כבר אמירה", אומר עו"ד שטלצר. "אף אחד לא יגיד שהפקודה החדשה פסולה לחלוטין, אבל אני מעריך שגם הקביעה שגידול זקן הוא אסור בבסיסו לא תתקבל. אני מאמין שייעשו צעדים לכיוון החיילים".

סמל עודד כבר קיבל את הפטור החדש. "שלחתי דפים כתובים ומנוסחים היטב ובאופן חד משמעי לקצין השלישות הפיקודי, קיבלתי המלצה מהמפקדים שלי שכתבו שהזקן הוא חלק מהאישיות שלי, ככה שאני באופן אישי מסודר, אבל אני לא מתכוון לעצור. גם לחברים אחרים בבסיס ניסחתי מכתבים
דומים, וגם הם קיבלו אישור חריג".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בצה"ל, כבכל מערכת צבאית, מתחייבת משמעת קפדנית הכוללת את כללי ההופעה והלבוש, בהם הדרישה לגילוח הזקן. חובת הגילוח נקבעה עוד קודם לתיקון הפקודה, והתיקון החדש לפקודה מיועד לצמצם את החריגים לחובה זו. התיקון לפקודה קבע חריגים המאפשרים לחייל דתי וחילוני כאחד לגדל זקן אך ורק מטעמים עמוקים, הנעוצים בדמותו ובהווייתו של האדם. זאת, כפי שאף נקבע בפסיקת בג"ץ בעבר. ההליכים בעתירה נגד עדכון הפקודה תלויים ועומדים, ובצה"ל יפעלו לפי פסיקת בג"ץ".

  • עוד באותו נושא:
  • צה"ל
  • זקן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully