וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מוחא כפיים למירי רגב: שדרן הרדיו אליקו יורה לכל הכיוונים

5.11.2015 / 17:00

לשדרן הרדיו אליקו יש סיבות לחייך: הוא זכה בפרס הרדיו על תוכנית המוזיקה הטובה ביותר, וההאזנה לתוכניתו התחזקה. אבל הוא כועס, בגלל שהשרה רגב הציעה להקים תחנת בת לגלגלצ בדגש על מוזיקה ישראלית וים-תיכונית. ריאיון

יח"צ - חד פעמי
"לא צריך את ההצעה של מירי רגב להקמת גלגלצ 2 שמוקדשת למוזיקה ישראלית וים-תיכונית. כבר יש דבר כזה, רדיו לב המדינה"

המזרח התיכון הוא אזור רווי קרבות. קרב חדש, המתפרסם כאן לראשונה, נערך כעת בין שני ידוענים שנחשבים כקולו של העם, כמקדמי הציבור המזרחי וכמי שבנו קריירות מצליחות בעזרת המילה "כפיים": מצד אחד, מגיש הרדיו אלי כהן, המוכר כאליקו. מצד שני, שרת התרבות והספורט מירי רגב. קולות העם, מתברר, לא בהכרח שרים בהרמוניה. אליקו לא מוחא כפיים לרגב, ולעומת זאת מוחה בכעס על הצעתה להקים תחנת שידור שנייה של גלגלצ שתוקדש למוזיקה ישראלית וים-תיכונית.

"לא צריך את ההצעה של מירי רגב להקמת גלגלצ שנייה", אומר אליקו בריאיון לוואלה! תרבות, שנערך שלשום (שלישי) במשרדו באולפני רדיו לב המדינה בראשון לציון. "לא צריך תחנה שמוקדשת למוזיקה ישראלית וים-תיכונית כי כבר יש דבר כזה, ממש כאן, רדיו לב המדינה 91FM. תאמין לי, לא צריך כלום מעבר לזה. פה יש את זה. פה יש את מה שאנשים אוהבים, בערך כל היום, ובפרט בארבע אחר הצהריים. לא צריך גלגלצ שנייה. לציבור לישראל יש למה להאזין. יש רדיו אזורי נפלא בישראל".

מגיש הרדיו אליקו (אלי כהן). ראובן קסטרו
"הרבה אנשים שאני פוגש אומרים לי, תשמע היו צריכים לתת לך את הפרס כבר לפני". המגיש אליקו/ראובן קסטרו
"אם אני מאמין בך כזמר, תמצא אותי איתך בהופעות, באולפנים ובשיחות נפש"

לצד הדיון הציבורי בגלגלצ, הרדיו הישראלי עלה לכותרות בימים האחרונים מסיבה נוספת. אגודת העיתונאים בתל אביב הכריזה בשבוע שעבר על הזוכים בפרסי הרדיו, שיוענקו במסגרת כנס אילת ה-9 לעיתונות שיתקיים בין ה-15 ל-18 בחודש. השופטים בחרו להעניק את פרס תוכנית המוזיקה הטובה ביותר ל"ערב ים-תיכוני" בהגשת אליקו בן ה-38. כך נומקה הבחירה: "התוכנית חרתה על דגלה את קידום המוזיקה הים-תיכונית ברדיו בישראל, עוד בתקופה שבה היתה בשוליים ולא בזרם המרכזי. במהלך 15 השנים בהן התוכנית משודרת היא נתנה במה לזמרים הים-תיכוניים המוכרים כיום לכל – ובמיוחד לדור הצעיר שחיפש מקום לחשיפה ראשונה ולא קיבל אותה במקומות אחרים".

"הרבה אנשים שאני פוגש אומרים לי 'תשמע היו צריכים לתת לך את הפרס כבר לפני'. האמת שזה לא משנה לי אם לפני או אחרי", אומר לנו אליקו. "הפרס הזה הוא כבוד גדול, מרגש וכיף, אחרי 20 שנים של עשייה. אני ילד שגדל בלי אבא, אמא שלי היתה מנקה בתים, עברתי דרך הכי קשה בעולם. ברדיו ובתקשורת. בתחילת הדרך שלי המוזיקה הזאת לא היתה באמצע אלא היתה בשוליים. לנגן מוזיקה כמו שאני משמיע ברדיו היה נחשב ללעג. היו צוחקים על זה. היו בזים לזה. באתי עם האהבה הגדולה שלי למוזיקה המזרחית. חטפתי בדרך מכל כיוון אפשרי. עברו שנים קשות ואמרו דברים קשים. בסוף הבינו שהאג'נדה המוזיקלית, האהבה והנשמה היא זו שבאמת הביאה אותי לאן שאני היום".

מגיש הרדיו אליקו (אלי כהן). ראובן קסטרו
"מי אמר שהזמר המזרחי צריך כל הזמן להיות בכל מקום?". אליקו/ראובן קסטרו

בנוסף לפרס שיוענק לו החודש, לאליקו ישנה סיבה טובה נוספת לחייך - התחזקות מובהקת בהאזנה ל"ערב ים תיכוני". ההאזנה לתוכניתו שילשה את עצמה בתוך שנה, באיזור שפלת יהודה בו משדר רדיו לב המדינה, כך עולה מנתוני סקר TGI שנמסרו לוואלה! תרבות לפי בקשתנו מקנטאר מדיה מחקרי טי. גי. אי. בע"מ. הנתונים, המתפרסמים כאן לראשונה, מתייחסים לשיעור האזנה בקרב יהודים בגילאי 18 ומעלה של רדיו לב המדינה ביום חול ממוצע בין השעות 16:00 ל-18:00 בהן משודרת תוכניתו של אליקו. בחודשים ינואר עד יוני 2014 קיבל אליקו 1.9 אחוזי האזנה, ובתקופה מקבילה השנה - להלן, ינואר עד יוני 2015 - קטף נתון מרשים של 5.8 אחוזים, עלייה של קצת יותר מפי שלוש באיזור שפלת יהודה, וזה לא דבר של מה בכך.

גם כשבודקים את הנתון הכלל ארצי של ה-TGI מתגלה עלייה בהאזנה לתוכניתו. במקרה הארצי העלייה בהאזנה פחות דרמטית מזו האזורית, אבל היא עקבית במשך שנתיים. בחודשים ינואר עד יוני 2013 קיבל אליקו 0.9 אחוזי האזנה ארציים, בתקופת ינואר עד יוני 2014 קיבל 1.2 אחוזי האזנה ארציים ובחודשים מקבילים בשנת 2015 עלה ל-2.2 אחוזים. גם כאן הנתונים נבדקו בקרב יהודים בגילאי 18 ומעלה. עם זאת, כמו ששר פעם ליאור נרקיס, "העולם כמו גלגל". מעניין להזכיר שרק לפני 5 שנים, בשנת 2010, חווה אליקו צניחה גדולה בנתוני האזנה שלו, כפי שחשף כותב שורות אלה במגזין רייטינג המנוח.

נקודה מעניינת נוספת: אליקו זכה לעלייה באחוזי האזנה למרות שנראה כי הוא משמיע פחות פופ ים-תיכוני מיינסטרימי ממה שהשמיע בעבר ודווקא משמיע יותר הארד קור מזרחי. "בתוכנית שלי יש את הכל מהכל", אומר אליקו. "יכול להתארח אצלי ג'ורג' בר שחוזר מאוסטרליה. זה הכי הארד קור של המוזיקה המזרחית שהיתה פה לפני 30 שנים, זמר חפלות ובטח לא מיינסטרים. ויכול להתארח משה פרץ. ויש את פאר טסי ודודו אהרון. ויש את ישי לוי, איציק קלה ומרגלית צנעני. ויש זמרים אנונימיים שלרגע אני שומע ואוהב. יש את הכל. אני אף פעם לא חשבתי 'אם אני אשמיע את זה, יהיה לי יותר קהל'. כשהתחלתי את 'ערב ים תיכוני' היא שודרה בתשע בערב. ואז החדשות היו בתשע בערב. זה לא הפריע לי. ניגנתי את המוזיקה שאני אוהב. לאט לאט זה עבר מתשע לשמונה, לשש, וזה התקבע מארבע עד שש בשנים האחרונות, לשעות הפריים טיים הרדיופוניות. תראה אותי בשידור, אני משדר כאילו לעצמי. בסופו של יום אני הכי נהנה, וקיבלתי בונוס שאחרים נהנים".

נושא: המגיש אליקו (אלי כהן) ושרת התרבות מירי רגב. צילום: ברני ארדוב וראובן קסטרו, עיבוד תמונה
"לא צריך תחנה שמוקדשת למוזיקה ישראלית וים-תיכונית כי כבר יש דבר כזה, ממש כאן, רדיו לב המדינה". אליקו VS שרת התרבות מירי רגב/עיבוד תמונה, צילום: ברני ארדוב וראובן קסטרו
"אייל גולן היום מבין את הטעות שעשה - להתקשר אליי ולנסות להכריח אותי להשמיע את הזמרים שהוא מחתים"

עם כל האהבה שהוא מקבל, אליקו יכול גם לשיר את "אנא בחיבאק" של נסרין קדרי לקהל שלו. אבל סביר שאליקו לא ישיר "אנא בחיבאק" לבעל "ליאם הפקות", המשרד שבו מיוצגת קדרי, הוא אייל גולן. אהבה גדולה לא קיימת בין אליקו לגולן. בעבר דווח על סכסוך מתוקשר ביניהם, במהלכו, לפני ארבע שנים, שלח אליקו לגולן את כל האלבומים שלו, בצירוף בלון עליו כתוב: "סוף כל בלון להתפוצץ". כיום אליקו ממעט להשמיע את שיריו של גולן ומפגין יחס צונן בשיחות עליו. לעומת זאת, האזנה לתוכניתו של אליקו מגלה כי הוא מפרגן מאוד לנסרין קדרי, על אף היותה זוכת התוכנית "איל גולן קורא לך".

"אני מאוד אוהב את נסרין ואני חושב שאני בין השדרנים שהכי משמיעים אותה", אומר אליקו. "אני משמיע את מה שאני אוהב ולא עושה הקשר בין הזמרת לבין מי שמייצג אותה. אייל היום מבין את הטעות שעשה אז - להיות זמר שמחתים עוד זמרים, ולהתקשר אליי ולנסות להכריח אותי להשמיע משהו שאני לא מאמין בו. זה לא יקרה. זה לא קרה. הוא חשב שהוא יכול להגיד לי מה להשמיע, את הזמרים שהוא מחתים. זמרת שהוא החתים בזמנו, אני לא עפתי ממנה, ולא השמעתי אותה. וזה לא משנה אם היא זמרת של אייל. אני משמיע את מה שאני אוהב. עם זה אני באתי. זאת היתה הטעות, ומשם הכל התחיל. היום הוא בטוח מבין את הטעות שלו ועוד כל מיני טעויות אחרות".

אייל גולן – טוב לך איתו. צילום: אלוני מור,
ליאם הפקות בתגובה: "אייל גולן מעולם לא הכריח אף תחנת רדיו בישראל להשמיע את האמנים אותם הוא מייצג"/צילום: אלוני מור

- היום אייל גולן לא מקבל יחס מועדף אצלך, בלשון המעטה.

"בשבילי אין זה מעל זה, וההוא מעל ההוא. יש שבוע שבו אייל גולן יושמע פעם אחת, יש שבוע שבו הוא יושמע פעמיים. התוכנית לא מתעסקת בכמה פעמים משמיעים את אייל גולן. יותר מרגש אותי לשדר את הדור הצעיר".

לפני כחצי שנה נמסר מ"ליאם הפקות" כי המשרד ייצג את שדרן הרדיו ירון אילן, המשדר מוזיקה ים-תיכונית. אני שואל את אליקו מה דעתו על כך שהמתחרה שלו, אילן, ינוהל על ידי גולן. "אותי לא יכול היה לנהל זמר. ממש לא", אומר אליקו. "הרי אייל ניסה להגיד לי מה להשמיע, וזה לא קרה וזה לא יקרה. ולכן בא הפיצוץ. אייל רוצה לנהל שדר? שינהל. השדר רוצה שהזמר ינהל אותו? סבבה. אצלי זה לא יכול לקרות. לא פה, לא ברדיו הזה, לא בתוכנית הזאת, לא עם האג'נדה שלי, לא עם האני מאמין שלי. זה לא קיים ולא יכול לקרות. אצלי זה לא היה קורה. קשר כזה הוא לא נכון".

עוד באותו נושא

גולן נתלה באילן גבוה

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אלי פיניש ב"ארץ נהדרת" בדמות מומי, המבוססת על אליקו/מערכת וואלה!, צילום מסך
על ירון אילן שמנוהל על ידי אייל גולן: "אותי לא יכול היה לנהל זמר. קשר כזה הוא לא נכון"

מזה זמן רב, אליקו מפגין יחס חם במיוחד לזמר מאור אדרי. הוא מקדם אותו מאוד בתוכניתו. למעשה, זכור שידור מיוחד בו אליקו שידר במשך תוכנית שלמה שיר אחד של אדרי, "לב קבור" שמו, שוב ושוב ושוב. אליקו מצטייר בעיני כמה גורמים בכירים בתעשיית המוזיקה המסתלסלת כיח"צנו של אדרי, והופצה בתעשייה שמועה לפיה אליקו מעורבב בפעילותו הכלכלית של אדרי. אני אומר זאת לאליקו, הוא צוחק ומשיב בהומור ציני: "אבא שלו קנה לי בית בקיסריה. אמא שלו קנתה לי ב-מ-וו. ואחותו המקסימה רוצה לקנות לי שני בתים במגדל שרונה. אמרתי לה שתמתין עם זה. מה אתה מצפה שאני אגיד לך?". ואז אליקו מרצין: "הלכתי עם הילד הזה דרך, האמנתי בו כמו שאף אחד לא האמין בו בארץ, האמנתי והשמעתי. הרדיו שאני עושה הוא רדיו אחר. הוא רדיו אמוציונלי. רדיו ממקום אמיתי. אם אני מאמין בך כזמר, אתה תמצא אותי איתך בהופעות, תמצא אותי איתך באולפנים, תמצא אותי איתך בשיחות נפש".

אליקו מזכיר בריאיון שלאורך השנים היו זמרים שניסו להציע לו מעטפות של כסף כדי שישמיע שירים שלהם, ואומר כי הוא תמיד סירב להצעות. "היו אנשים שדפקו בדלת של החדר שלי, התיישבו על הכיסא שעליו אתה יושב כעת, והציעו הצעות", הוא אומר. "בסכומים שאתה לא מדמיין. באותה שניה הם התבקשו לצאת מהמשרד, הבאתי את זה לידיעת המנהלים פה בתחנה, משפחת בן בסט, שיידעו באותו רגע שהבנאדם שהיה פה במשרד הציע את מה שהציע. אני תמיד עונה את אותו דבר: אם אתה מאמין במוזיקה שלך, למה אתה צריך להציע משהו למישהו? אלה שהציעו כסף עבור השמעות הם בדרך כלל אנשים בתחילת דרכם, שחושבים שיש קיצורי דרך. ואין קיצורי דרך".

מגיש הרדיו אליקו (אלי כהן) בעת ריאיון המשולב עם מסג' ברדיו לב המדינה. יניב פלסי, האולפנים המאוחדים בכפר,
אליקו בעת ריאיון רדיופוני עם מאור אדרי המשלב מסג'/יניב פלסי, האולפנים המאוחדים בכפר
"הדבר הבא במוזיקה המזרחית יהיה הטרנד המקורי. זמרים שכותבים ומלחינים לעצמם, ולאו דווקא מביאים מבולגריה, מרומניה או מתורכיה"

לפני מספר שנים, בתחקיר הטלוויזיוני של אמנון לוי על אליקו, עלתה בין השאר הטענה כי המגיש לכאורה מנצל את הפופולריות של הרדיו כדי לקדם עסקאות גם מחוץ לתחנה. "בזמנו, אחרי התוכנית של אמנון לוי, הסתגרתי בבית, לא יצאתי עם הילדים לבית ספר, זה היה לא פשוט. היום כשאני ואמנון לוי נפגשים, במסדרונות הטלוויזיה, אני אומר לו תודה. כי הוא היה תחנה בדרך שלי להבנת הציבור ולהבנת המדיה, מה זה בכלל להגיש תוכנית כזאת, מה זה להיות בקו האש, כשאתה אחד והזמרים רבים. אתה לא יכול לרצות אף פעם את כולם, ולכל אחד מהם יהיה מה להגיד. זו היתה תחנה בדרך. עברנו גם את זה. רוב התלונות נבעו מזמרים לא מושמעים, אז הם אומרים מה שהם רוצים. מאז קיבלתי לא מעט מכתבי התנצלות מאנשים שדיברו בכתבה".

"כל מה שנטען על ידי אמנון לוי לא היה נכון", מוסיף אליקו, "אני יודע ששיקרו לו מאל"ף עת ת"ו. והוא יודע את זה. אנחנו מדברים. כשהוא עושה תוכניות וצריך עזרה, הוא מתקשר. אני גם עוזר לו. הוא יודע ששיקרו לו. כל מי שישב שם שיקר לו. הוא לא יודה בזה פומבית. אחר כך, כשהוא צילם את 'פנים אמיתיות' הוא הלך וצילם אנשים שאמרו לו 'שיקרנו לך', רק לא היה לו מספיק אומץ להראות את זה בטלוויזיה. שום דבר בתחקיר לא היה נכון חוץ מזה שאני לא השמעתי כמו שציפו ממני להשמיע. זה העוול היחיד שעשיתי בחיי, שלא השמעתי זמרים כמו שהם ציפו שאני אשמיע אותם, ולכן הם ישבו, שיקרו וסיפרו צ'יזבטים".

מגיש הרדיו אליקו (אלי כהן) עם עדן בן זקן. יניב פלסי, האולפנים המאוחדים בכפר,
"חלאס, די, שחררו. אין קיפוח". אליקו עם עדן בן זקן/יניב פלסי, האולפנים המאוחדים בכפר

- מה הטרנד הבא במוזיקה המסתלסלת?

"הדבר הבא הוא הטרנד המקורי. זמרים שכותבים ומלחינים לעצמם, ולאו דווקא מביאים מבולגריה, מרומניה או מטורקיה. אני מרגיש את זה בסינגלים החדשים ששולחים וזאת מגמה מבורכת בעיני שזמרים כותבים ומעבדים בעצמם".

- איזו תופעה מבאסת אותך בענף הים-תיכוני?

"שיש זמרים שטוענים לקיפוח. חלאס, די, שחררו. אין קיפוח. המוזיקה חיה, בועטת, נושמת, מתנגנת, מסתלסלת. מופעים, הכל קורה, והכל קורה סבבה. זה שאתה לא נמצא בטלוויזיה כל היום זה לא אומר שאתה מקופח. אתמול היית ואולי מחר תהיה. די עם הצעקה הזאת 'מקופחים, מקופחים, מקופחים', די להגיד 'זה עושה לנו', ו'זה לא משמיע אותנו'. די. יש כישרון, ובסוף הכישרון מנצח, אם אתה זמר טוב אתה תצליח. אני עשיתי את מה שעשיתי. זה לקח שנים, וזה בסוף קרה, ולא הלכתי להתבכיין למה אני לא, ומתי אני. זה בסוף קורה. וזה מסר שנורא חשוב לי להעביר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אייל רוצה לנהל שדר? שינהל. השדר רוצה שהזמר ינהל אותו? סבבה. אצלי זה לא יכול לקרות". ירון אילן/מערכת וואלה!, צילום מסך
"הציעו לי להשתתף ב'הישרדות VIP' וב'גולסטאר', אבל אני לא מוצא את עצמי שם"

- ועדיין, גם בשנת 2015, המוזיקה הים-תיכונית עדיין רחוקה מלקבל את המינון הראוי לה בתקשורת המיינסטרימית.

"אני כל הזמן בתחושות מנוגדות למה שאני קורא בתקשורת. כשאומרים שהמוזיקה המזרחית בצלילה או בקריסה, אני משדר מכל מקום שידורים חיים, מיד אליהו, מהיכל התרבות, מקיסריה ומרדינג וההאנגר, וכל המופעים מלאים. אני נמצא המון בשטח, ורואה משהו הפוך לגמרי ממה שכותבים - יום חמישי מאור אדרי בהאנגר 11, אין כרטיסים. מוצאי שבת, חיים משה ברדינג, אין כרטיסים. יום רביעי הקרוב, ליאור נרקיס בהאנגר, אוטוטו סוגרים את המכירה. גם קצב הוצאת הסינגלים גבוה. הכל בהיי. יש פער בין מה שקורה בתקשורת הכתובה לבין מה שחי בתעשייה. נכון שבתקשורת המיינסטרימית, ערוץ 2 וזה, המוזיקה המזרחית נמצאת קצת פחות. מי אמר שהזמר המזרחי צריך כל הזמן להיות בכל מקום?".

דידי הררי. עידו שחם
רשמו לפניכם: אליקו מוכן לקיים שידור משותף עם מתחריו, דידי הררי וירון אילן, אם זה למען מטרה טובה. הררי/עידו שחם

- בניגוד אליך, שדרני הרדיו המתחרים, ירון אילן ודידי הררי, הם גם מגישי טלוויזיה. בעבר יועדת להגיש תוכנית בערוץ הים תיכוני אבל זה לא קרה. האם העובדה שאתה מצליח ברדיו אבל עדיין לא כבשת את המסך הקטן נובעת מכך שאתה לא מאוד רוצה בכך או שבטלוויזיה לא מאוד רוצים בך?

"קודם כל, אני איש רדיו בדם. ברדיו אני כמו דג במים. היו כל מיני הצעות מהטלוויזיה, ויש הצעות. אני חושב שכשתגיע הצעה נכונה, בזמן הנכון ועם האנשים הנכונים, אז זה גם יקרה. הציעו לי למשל להשתתף ב'הישרדות VIP' וב'גולסטאר', אבל אני לא מוצא את עצמי בדיוק שם. עשיתי בקטנה גיחה ב'לה לה לנד', באתי להפתיע את דיירי הבית. אני אגיד לך משהו, רוב הדברים המקצועיים שקרו לי בחיים, היו דברים שלא תכננתי אותם אלא דברים שבאו מעצמם".

מגיש הרדיו אליקו (אלי כהן). ראובן קסטרו
אליקו/ראובן קסטרו

- אם היו מציעים לך להעביר שידור משותף עם מתחריך, נניח לצורך מטרה טובה כמו גיוס כספים לאדם או עמותה שראויים לכך או משדר מיוחד לחיזוק העם בשל גל הטרור, האם היית מוכן לשים את משקעי התחרות ולשדר ביחד עם אילן והררי?

"אין לי בעיה איתם בכלל. אני חושב שכל אחד עושה את הרדיו שלו כמו שהוא יודע. באמת שאין לי בעיה עם אף אחד מהם. כשאתה מתקרב לעשור הרביעי אתה מבין שאתה לא באמת מתחרה באף אחד. אתה עושה את המסלול שלך, בדרך שלך. ולכן אין לי בעיה לשבת עם מישהו היום. אם המטרה היא טובה, זה רעיון מבורך. אני מאחל לכולם בהצלחה".

seperator

מליאם הפקות נמסר בתגובה: "אייל גולן מעולם לא הכריח אף תחנת רדיו בישראל להשמיע את האמנים אותם הוא מייצג. ההפך הוא הנכון, אייל גולן ביקש במפרשות לא להשמיע את השירים שלו בתוכנית זו. אחוזי האזנה הנמוכים של התוכנית מדברים בעד עצמם".

אמנון לוי מסר בתגובה: "אמרתי את מה שיש לי להגיד על אליקו בשתי כתבות, ואין לי מה להוסיף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully