וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במסעדות ביפו מיואשים מהכיסאות הריקים: "מאז 2000 לא היה דבר כזה"

27.10.2015 / 0:05

ברחוב יפת הריק מאדם בעלי העסקים נשמו לרווחה כשהאירוע אתמול שבו נדקר חייל התברר כפלילי. "רק פיגוע חסר לנו עכשיו, כדי להבריח לגמרי את הלקוחות", הם אומרים, ודוחים את הטענות כי היהודים מחרימים את העיר. "אנשים מפחדים"

צילום: אבי כהן, עריכת וידאו: יאיר דניאל

(סמיר מוטראן מתראיין לוואלה! NEWS לאחר העימותים ביפו)

בבית הקפה ממתקי מוטראן שברחוב יפת, העומד בימים אלה ריק מאדם, נשמו אתמול (שני) לרווחה, לאחר שהתברר כי האירוע שהתרחש בסמוך אליו, ובו נפצע חייל, התברר כפלילי ולא לאומני.

רק לפני שבועיים היו ברחוב הזה מהומות והפגנות של פעילים מהפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית, שהבריחו את כל הלקוחות הישראלים שהיו נוהגים לפקוד את בתי הקפה, השיפודיות והמסעדות. סמיר מוטראן, הבעלים זה 30 שנה של בית הקפה, יושב לבד ואוכל מרק. אין דבר שהוא לא מכיר ביפו ואין אדם שלא מכיר אותו - בייחוד הפעילים הפוליטיים בהנהגה הערבית.

"ברוך השם התברר שאירוע פלילי. הדבר הזה עלול לסכן אותנו יותר מהמצב שלנו היום - אז היהודים היו בכלל מפחדים להיכנס לעיר", אמר.

לקריאה נוספת:
תיעוד: הצעיר מגיח מהסמטה - ומשליך בקבוק תבערה לעבר שוטרים ביפו
החנות במרכז יפו שמוכרת גרזנים בחמישה שקלים
מחשש לנקמת קיצונים: אבטחה כבדה סביב מסגד חסן בק ביפו

מוטראן סמיר, ממתקי נצרת, יפו, 26 באוקטובר 2015. ראובן קסטרו
"גם הערבים לא הולכים ליהודים, גם הם מפחדים שיתקפו אותם". סמיר מוטראן/ראובן קסטרו

לא רק ממתקי מוטראן ריקה מאדם. כל המסעדות והחנויות הכי מוכרות - בהן גלידת אנדריי, חג' כחיל ואבו חלווה - שוממות, והמוכרים רק מחכים לעבודה. "מאז שנת 2000 (שבה התרחשו אירועי אוקטובר ופרצה האינתיפאדה השנייה, ד"י) לא היה דבר כזה ביפו", אמר מוטראן. לא מגיעים ליפו כבר יותר לקוחות".

עם זאת, הוא מדגיש: "זה לא חרם של יהודים, מדובר פה בעניין של פחד. גם הערבים לא הולכים ליהודים, גם הם מפחדים שיתקפו אותם. הערבים לא נכנסים בכלל לקניונים ולרחובות של יהודים. רק לפני כמה ימים שני בחורים ערבים עמדו במרכז שירות. אחד שם את היד בכיס, כולם נבהלו וברחו וחשבו שיש לו סכין והתחילו לברוח".

בתי עסק ערבים ביפו, 26 באוקטובר 2015. ראובן קסטרו
"לי אכפת לי מכל ישראלי, כי אני מתפרנס מישראלים". רחוב יפת, אתמול/ראובן קסטרו

"כל הדבר הזה הוא ניסיון של ביבי להעביר את מתווה הגז כשכולם עסוקים במצב הביטחוני", הוסיף. "אין במדינה הזאת שום דבר בלי אינטרסים".

"המסר שלי לכל הישראלים והערבים הוא שאנחנו אחים ואסור לתת לשום גורם זר לסכסך בינינו. לי אכפת לי מכל ישראלי, כי אני מתפרנס מישראלים. בסופו של דבר כולנו ישראלים - ערבי, יהודי או צרפתי".

בתי עסק ערבים ביפו, 26 באוקטובר 2015. ראובן קסטרו
"נזהרים מכל פליטת פה לא במקום, הישראלים ישר מתחממים"/ראובן קסטרו

לא כולם מוכנים לדבר ברחוב הראשי של יפו. תושבים מסבירים כי על מסעדת חג' כחיל והחומוס של אבו חסן כתבו פוסטים בפייסבוק לפיהם הם נגד הישראלים ובעד המהומות האחרונות. "בגלל זה במסעדה מפחדים לדבר בנושא נזהרים מכל פליטת פה לא במקום, הישראלים ישר מתחממים", מסביר תושב יפו.

מהקינוח עברנו אל העיקרית. השיפודים והחומוסיות של יפו בדרך כלל מלאים בשעות הצהריים, אך בדרך לשיפודי זיקה הרחובות ריקים - וגם שם כבר לא משדרים עסקים כרגיל. כמות הלקוחות שנהגה לפקוד את המסעדה בשעות הצהריים ירדה, ובמסעדה יש שלושה שולחנות של לקוחות.

שיפודי זיקה, יפו, 26 באוקטובר 2015. ראובן קסטרו
"הרבה ישראלים מגיעים לאכול שיפודים, חומוס, ועכשיו פחות"/ראובן קסטרו

"יש ירידה, אני לא יכול לשקר, את רואה בעצמך. הרבה ישראלים מגיעים לאכול שיפודים, חומוס, ועכשיו פחות", אומר הבעלים זהאר חמאדן, ומודה גם הוא לאלוהים שהאירוע האחרון שהסעיר את הרחוב הראשי התברר כפלילי. "זה רק מה שחסר לנו עכשיו - פיגוע ביפו. זה בכלל יפגע לנו בעבודה".

"אני מכיר 90% מהלקוחות. הם מתקשרים אליי, שואלים מה המצב, אם רגוע, אם אפשר לבוא, אני עונה שהכול בסדר ואפשר. הם יכולים להגיע והם יתקבלו בברכה".

נועם, מסעדת אבו מרואן, יפו, 26 באוקטובר 2015. ראובן קסטרו
"אנשים פחות יוצאים מהבית". נועם, יושב במסעדת אבו מרוואן/ראובן קסטרו

כשמתקרבים אל אופני חילבה מוצאים את החנות ריקה. עד לא מזמן תושבי יפו הישראלים היו מגיעים לקנות משם אופניים לא יקרים, אבל בחנות לא רוצים לדבר. כל התבטאות מיותרת רק יכולה להערות את המצב ולהבריח את הלקוחות הבודדים שמגיעים.

במסעדת אבו מרוואן יושב נועם, תושב יפו. הוא בדיוק הזמין חומוס, ונראה שוהא הלקוח היחיד במסעדה, לידו לא יושב אף אחד. "אני לא מומחה ליפו, אין לי מושג אם עושים חרם או לא, אני לדעתי יש מצב ביטחוני קשה, אנשים פחות יוצאים מהבית". בשלב זה יוצא אבו מרוואן אלינו ואומר: "רק אלוהים יחזיר את הפרנסה, אין מה לעשות. זה לא חרם, אנשים מפחדים".

פרסום ראשון (20:50)

  • עוד באותו נושא:
  • יפו
  • טרור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully