וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מפחיד, אבל אסור לוותר": מסע לאורך כביש הדמים של הגדה המערבית

24.10.2015 / 0:46

כביש 60 ידע פעולות טרור רבות במרוצת השנים ורק השבוע אירעו בו שלושה פיגועים. כתב וואלה! NEWS יצא לתחנות המרכזיות לאורך הציר, ושמע מהתושבים על החששות וגם על התקווה לשינוי. "אנו נזהרים, אבל לא יצליחו לעצור אותנו"

צילום: מור שאולי, עריכה: טל רזניק

כביש מספר 60 הוא ציר מרכזי הנמתח לאורכם של יותר מ-200 קילומטרים וחוצה את יהודה ושומרון. הכביש, שמתחיל בנצרת שבצפון, עובר דרך ג'נין, ירושלים, בית לחם וחברון ומסתיים בבאר שבע, ידע פעולות טרור רבות במהלך השנים, ורק השבוע נרשמו שלושה פיגועים לאורכו, כחלק מגל הטרור שאותו חווים אזרחי ישראל בשבועות האחרונים.

ביום רביעי אירע פיגוע דקירה בכיכר אדם בבנימין, שבו נפצעה קשה חיילת וחברתה חיסלה את המחבל. בשעות הערב, במהלך פריקת חיילים מרכב צבאי ליד בית אומר שבאזור חברון, במטרה לטפל במידיי אבנים במקום, פגע רכב הנהוג על ידי פלסטיני עם לוחית זיהוי ישראלית בארבעה חיילים ופצע אותם בדרגות פציעה שונות.

יום קודם לכן, רכב פלסטיני דהר לתוך טרמפיאדה בצומת גוש עציון ופצע שני ישראלים. למרבה המזל, השניים נפגעו באורח קל בזכות העובדה שכמה דקות לפני כן ביקש מהם חייל שאבטח את האזור לרדת מהכביש ולעמוד מאחורי עמודי הבטון שהוצבו במקום כדי למנוע פיגועי דריסה.

כביש 60, אוקטובר 2015. מור שאולי
שלושה פיגועים בשבוע האחרון. תחנת אוטובוס בכביש 60/מור שאולי

לא מעט שינויים עבר הציר מאז שנות ה-90: קטעים נסגרו לאחר מסירת הערים הפלסטיניות לשליטת הרשות במסגרת הסכמי אוסלו, ונסללו מעקפים לצרכים ביטחוניים כדי להמעיט מעבר של כלי רכב ישראליים בתוך כפרים פלסטיניים. כמו כן, לפני כמה שנים שינה צה"ל את תפיסת הביטחון לאורך הצירים בגדה בכלל ובציר זה בפרט, וכל המחסומים שהיו פעילים לאורכו בוטלו.

הדבר נבע מתוך תפיסה שיצירת הקלות במרקם חיי הפלסטינים והגדלת חופש התנועה שלהם יפחית את המוטיבציה להוציא פיגועים ויחזק את הביטחון באזור. המחסומים היחידים שנותרו היו בנקודות המעבר מהקו הירוק לתוך ישראל, כמו מחסום חיזמא המחבר את בנימין עם ירושלים. ככלל, בצה"ל רואים את התועלת בשינוי זה לאורך השנים האחרונות ולשיטתם ההקלות מוכיחות את עצמן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כאמור, הציר המרכזי חווה לא מעט פיגועי טרור לאורך השנים, אשר הולכים ומתגברים בעתות משבר. במהלך האינתיפאדה השנייה, בין השנים 2000 ו-2005, נרצחו לאורך כביש 60 בנקודות שונות שמונה ישראלים. אך גם לאחר שנות האינתיפאדה המשיך הטרור להכות בציר, ואחד הפיגועים הקשים והזכורים ביותר אירע בשנת 2012 במחסום שהוקם ליד המשטרה הבריטית במטה בנימין. באותו אירוע רצח צלף בודד שעמד על ההר עשרה ישראלים - שישה חיילי מילואים, קצין קבע ועוד שלושה אזרחים שהיו במקום. שישה בני אדם נוספים נפצעו בפיגוע. כחלק מלקחי הפיגוע הוסר המחסום, לאור העובדה שהוא נשלט משני צידיו על ידי רכסי הר גבוהים שלא ניתן להגיע אליהם ולנטרל מפגע עתידי.

במקביל, במהלך השנים, בעיקר בזמני מתיחות ביטחונית, הציר סופג לא מעט יידויי אבנים ובקבוקי תבערה, וכמה ישראלים נפגעו באירועים מסוג זה. בשלושת השבועות האחרונים נרשמו עשרות מקרים כאלה ביום על הציר, בעיקר בגזרת גוש עציון והר חברון.

"המחבל שדקר את החיילת בכיכר אדם ניצל את העומס באזור"

שני מוטיבים מרכזיים שייתכן שמנחים את המחבלים מאפיינים את הפיגועים האחרונים, כמו גם את הפיגועים שאירעו לפני גל הטרור הנוכחי - פעולות בצמתים הומי אדם ופעולות לאורך הציר בסמוך לכפרים פלסטיניים. זאת ככל הנראה כדי לאפשר למפגעים להיטמע בהמון ולהיעלם מהר בשטח המוכר להם היטב.

כיכר אדם היא דוגמא טובה למוטיב הראשון. מדובר בכיכר מרכזית שבה נוסעים פלסטינים ויהודים רבים, ובשעות הבוקר ואחר הצהריים נרשמים בה פקקים לא מעטים המגבירים באופן משמעותי את החיכוך בין שתי האוכלוסיות. הכיכר מובילה את הנוסעים לכיוון ירושלים, יישובי מטה בנימין, ההתנחלות אדם, ואזור התעשייה עטרות והכפרים הסמוכים אליו. פיגוע הדקירה שאירע במקום ברביעי האחרון הוא אינו הראשון - בסוף שנת 2013 נדקר באזור שוטר ונפצע באורח בינוני.

לדברי גורמים במערכת הביטחון, המחבל שדקר את החיילת שאבטחה את הכיכר ניצל את העומס וריבוי האנשים במקום כדי לבצע את הפיגוע. יום למחרת, ניתן היה לראות חיילים רבים יותר מבדרך כלל בשעות העומס בכיכר, במטרה לאתר מבעוד מועד ולמנוע מפגע שינסה לבצע את זממו שוב באותו המקום.

כביש 60, אוקטובר 2015. מור שאולי
המחבלים נוהגים לנצל את עומס התנועה כדי לבצע פיגוע. כביש 60, השבוע/מור שאולי
"אתה לא יכול לדעת מה יהיה. אתה יורד לכביש עם חששות מאוד כבדים"

אלי, תושב ההתנחלות אדם שנוהג לעבור בכיכר לעתים קרובות, סיפר כי המתיחות באזור מקשה על ההתניידות בציר ומעלה חששות בקרב התושבים. "זה לא פשוט, במיוחד שאנו עוברים בכביש הזה המשותף לנו ולהם", אמר אלי. "אתה לא יכול לדעת מה יהיה. אתה יורד לכביש עם חששות מאוד כבדים. כאשר אתה יורד באזור חיזמא, אתה מפחד לחטוף אבנים, כדור או להידרס מרכב חולף. זה מפחיד".

אביגדור שץ, שהיה עד לא מזמן הקב"ט המיתולוגי של המועצה האזורית מטה בנימין, אמר כי לחיכוך יש השפעה על ההתנהלות, אך ציין כי היא לאו דווקא שלילית. "ללא ספק מדובר בחיכוך משמעותי וחשוב להיות זהירים, אך מנגד החיכוך גם מיטיב עם הביטחון על הציר, בוודאי בשעות החושך", אמר שץ. "מי שבכוונתו לפגע לא יכול להיות בטוח אם מדובר ברכב ישראלי או פלסטיני וזה מפחית את מספר הניסיונות".

כביש 60, אוקטובר 2015. מור שאולי
"לא יצליחו לעצור אותנו". חסידי חב"ד בשולי כביש 60/מור שאולי
"נזרע במפגעים פחד כך שהם יפחדו מאתנו ולא אנחנו מהם"

גם צומת גוש עציון נחשב לאזור עמוס שבו נוסעים יחדיו כלי רכב ישראליים ופלסטיניים, ובחלק לא קטן משעות היום נוצרים במקום פקקים בשל ריבוי כלי הרכב. גם צומת זה מהווה מוקד לפיגועים, כמו זה שאירע השבוע, תוך שהמפגעים מנצלים את העומס והתנועה הערה כדי לסטות במהירות לתוך הטרמפיאדה ולדרוס אזרחים וחיילים ישראלים. לפני כעשור נרצחו בפיגוע ירי במקום שלושה ישראלים, ולאחר כמה חודשים נפצעו אזרחים ישראלים בפיגוע דקירה. בשנים הבאות אירעו כמה ניסיונות פיגוע באזור, וחלקם אף צלחו, כמו אותו מקרה לפני כשנה שבו ניסתה מחבלת לדקור ישראלי, שרטה אותו קלות, נורתה ונהרגה.

לדברי דניאל הנסין, קב"ט יישובים במועצת גוש עציון, לחיכוך הגדול יש משמעות שמשחקת לטובת המפגעים. "כפי שניתן לראות גם עכשיו, יש תנועה של פלסטינים ושל יהודים בציר. זהו עורק ראשי שמחבר בין חברון לירושלים וכאן הוא גם יורד לכיוון בית שמש. אנשים רבים משתמשים בו כדי להגיע לעבודה ולחזור לבתיהם", הסביר הנסין. לדבריו, "יש פה נוכחות מאוד גדולה של צבא כדי שאנשים יוכלו להמשיך בשקט ובשלווה. גם שעות ספורות לאחר הפיגוע החיים חזרו פה לשגרה".

למרות דבריו של הנסין, יומיים לאחר הפיגוע ניתן היה לראות מעט אנשים בטרמפיאדות באזור. שלמה, תושב בית"ר עילית הסמוכה לגוש עציון, שהגיע לטרמפיאדה עם בנו, סיפר כי הוא החל לנקוט באמצעי זהירות משמעותיים יותר לאור המצב המתוח והאירועים האחרונים. "אנחנו מסתכלים טוב, נזהרים, לא הולכים יותר מדי בשאננות, אבל ממשיכים", אמר.

עם זאת, הוא הדגיש כי תושבי המקום לא מתייאשים מהמצב ואין בכוונתם להפסיק לפקוד את הציר המרכזי. "הם לא יצליחו לעצור אותנו. אנחנו מתכוונים להמשיך והשם ישיב להם גמולם בראשם", הדגיש שלמה. "מדינת ישראל תתחזק ותיתן להם את מה שמגיע להם. נזרע בהם פחד כך שהם יפחדו מאתנו ולא אנחנו מהם".

"אסור לנו לוותר - לא על הטרמפיאדות ולא על הארץ"

גם רז, צעירה שלומדת במדרשה באזור, אמרה כי "התחושות מפחידות". "רציתי לנסוע לבית שמש לשבת ומאוד התלבטתי אם לחתוך דרך הגוש או לא", סיפרה. "אבל אני חושבת שזו הארץ שלנו ואין לנו ברירה. אנחנו חייבים עם כל המצב הקשה לא לוותר כמו שהערבים רוצים. צריך להמשיך וללכת ואסור לנו לוותר לא על הטרמפיאדות ולא על הארץ הזו". רז ציינה כי בימים האחרונים היא משתדלת להשתמש פחות בטרמפים ויותר באוטובוסים. "הבעיה היא שגם התחבורה כאן לא מאה אחוז, אז אני משתדלת מאוד לפקוח עיניים".

הנסין הוסיף עוד כמה המלצות לאור המצב. "קודם כל, על כל תושב להכיר את המספר של המוקד האזורי ולדווח מיד למוקד שהוא רואה משהו חשוד. חשוב לעמוד מאחורי הבטונדות ואם עוצר רכב ומשהו לא נראה לך או שהוא מנסה לשדל אותך שתשב קדימה, לא לעלות. במידה ועלית על רכב, אם אתה חושד במשהו ומרגיש שעלית לרכב הלא נכון, יש להתקשר מיד למוקד".

חשד לפיגוע דריסה סמוך לבית אומר. אוקטובר 2015. מתוך טוויטר, צילום מסך
זירת פיגוע הדריסה באזור בית אומר, רביעי/צילום מסך, מתוך טוויטר

פיגוע הדריסה של ארבעת חיילי צה"ל ברביעי בערב בסמוך לבית אומר ממחיש את אחת מנקודות התורפה המשמעותיות במקום. התקרית אירעה בין הכניסה לבית אומר להתנחלות כרמי צור, ייתכן תוך כדי ניצול הקרבה לבתים הפלסטינים והעובדה שמדובר בכביש צר יחסית בעל שוליים צרים ביותר. זהו לא הפיגוע הראשון בקטע כביש זה ולפני כשנה נפצעו שלושה חיילים לא הרחק משם בעת פעילות לצדי הדרך. גם במקרה ההוא הרכב שפגע בהם גרם לפציעת שלושת החיילים בדרגות פציעה שונות. הם פונו לבית חולים והנהג הסגיר את עצמו לאחר שברח והודה בפיגוע הדריסה.

לאחרונה הושג סיכום בין ראש הממשלה לבין ראשי מועצת יש"ע בנוגע לקטע כביש זה, לקידום סלילת עוקף אל-ערוב במטרה לשמור על ביטחונם של הנהגים הישראלים. עם זאת, בעבר כבר נרשמה הסכמה בנושא אך בפועל דבר לא השתנה ולא ברור אם ומתי יצא הכביש העוקף לפועל.

בימים אלה כוחות צה"ל מתגברים את כביש 60 ומנסים למנוע כמה שיותר פיגועים. אך כפי שהם אומרים ביושר, לא ניתן להגיע למאה אחוז בתוצאות.

(עדכון ראשון: 19:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully