וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיאטרון אלמידאן עתר לבית המשפט העליון נגד משרד התרבות ושרת התרבות

19.10.2015 / 16:26

לטענת התיאטרון, הקפאת התקציבים על ידי משרד התרבות נעשתה באופן לא חוקי ולכן יש להחזיר את התמיכה לאלתר. מבוכה נפלה בקרב חברי הוועד הכללי של התיאטרון ששלחו רק הבוקר מכתב שמתנגד להגשת העתירה

הפסקת המימון הממשלתי להצגה "הזמן המקביל" בתיאטרון אלמידאן. מערכת וואלה!
קבוצות לחץ מן הימין. משפחתו של משה תמם ז"ל/מערכת וואלה!

לאחר שבועות של הצהרת כוונות הוגשו מוקדם יותר היום (שני) שתי עתירות באמצעות ארגון עדאלה מטעם תיאטרון אלמידאן כנגד משרד התרבות ועיריית חיפה בדרישה להשיב את התקציבים של התיאטרון שהוקפאו לפני כמה חודשים. בשתי העתירות מלין התיאטרון על כך שזכויותיו החוקתיות נפגעו וכן שבהקפאת המימון וההתנהלות הנוכחית של משרד התרבות ועיריית חיפה מול התיאטרון נפגעו הזכות לחופש הביטוי, חירות הביטוי האמנותי והזכות לשיוויון. באף אחת מהעתירות לא נמצאה התייחסות לסיבה הרשמית להקפאת התקציב: בדיקת ההתנהלות הכספית של התיאטרון בכלל והתייחסות לגורמים המממנים אותו שחלקם עוינים את ישראל בפרט.

בנימוקיהם מתלוננים נציגי התיאטרון כי למדו לראשונה על החלטת שרת התרבות להקפיא את תקציב התיאטרון דרך הודעה שפרסמה בעמוד הפייסבוק שלה ומבלי שניתנה להם הודעה כלשהי מראש על כך.

בהמשך טוענים באלמידאן שהקפאת התקציבים לא חוקית כיוון שהשיקולים שמאחוריה הם "פוליטיים וזרים" ומתייחסים להצגת "הזמן המקביל" אשר שאבה השראה ונתבססה בחלקה ממכתבים של האסיר הבטחוני והמחבל המורשע ואליד דקה. "לקראת סוף אפריל 2015 החל קמפיין של קבוצה, אשר רוב חבריה הדומיננטיים מזוהים עם הימין הקיצוני, כנגד המשך
התמיכה הממשלתית בעותר כתוצאה מהצגתו של המחזה "הזמן המקביל". קבוצה זו טענה ובהתלהמות רבה כי המחזה הזה נותן לגיטימיות לטרור משום שהוא עושה לדבריהם "האנשה" לאסירים ביטחוניים. כתוצאה מכך, קיבלה השרה את החלטתה והודיעה על הקפאת התמיכה", לשון העתירה.

מירי רגב לצד ארונה של אורנה פורת. דרור עינב
השרה מירי רגב באשכבה של אורנה פורת/דרור עינב

נציגי אלמידאן מציינים שההצגה אושרה על ידי שלושה גורמים מקצועיים בתחום התיאטרון וכי נציגיה של השרה ואף היא עצמה מעולם לא נחשפו להצגה ולכן לא רשאים לשלול מן התיאטרון את תקציבו השנתי בעטייה מבחינה עניינית וכן מזכירים את התבטאותו של היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין שמתח ביקורת באוגוסט האחרון על שלילת התקציב בגין תוכן אמנותי. ומצטטים מדבריו "לא ניתן לקבוע במבחני התמיכה בתחום התרבות כי התמיכה במוסדות ציבור מותנית בבחינת תוכן היצירות המוצגות במוסדות אלה".

ממשרד התרבות נמסר בתגובה: "המשרד טרם קיבל את העתירה. כשהחומר יגיע אנו נלמד אותו ונגיב בהתאם.
יש לציין כי התיאטרון הוא שמעכב את התהליך, מפני שטרם התקבלו ההתייחסות לשאלות של ועדת השימוע והבודק מטעמה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
יונה יהב, ראש העיר חיפה חותם על צווי סגירה למפעלים מזהמים, אפריל 2015. צבי רוגר, עיריית חיפה,
מדוע מתמהמת הוועדה של עיריית חיפה?/צבי רוגר, עיריית חיפה

כאמור, תיאטרון אלמידאן הגיש באמצעות ארגון עדאלה גם עתירה לבית המשפט המחוזי בחיפה כנגד עיריית חיפה. העתירה כוללת טיעונים דומים מאוד לאלה שבגינם דורש התיאטרון מבית המשפט לחייב את משרד התרבות להשיב את התקציב.

בעתירה מצוטטת ד"ר דורית ירושלמי, ראש החוג ללימודי תיאטרון באוניברסיטת חיפה, אשר מדבריה עולה שאין בהצגה "הזמן המקביל" משום פגיעה בבטחון המדינה או הסתה לאלימות מכל סוג שהוא. "חברים, אף אחד לא עסק בהצגה. כל הבסיס העובדתי לדיון הציבורי הוא ברמת
שיח פרסומי שאינו מבוסס על עובדות. ההצגה אינה מספקת הצדקה לעברות, אין בה כל הכרה באלימות ובוודאי לא הסתה לאלימות ולטרור...כל הצעקה היא על דבר שלא קיים במחזה...בהצגה אין תכנים שהופכים אותה ללא ראויה או תכנים שהם בגדר עבירה על החוק...במרכז הדרמה נמצאות דמויות ישויות בדויות, הקיימת בדמיונו של המחזאי... במקרה של "הזמן המקביל" המחזאי-במאי יצר שילוב מפעים ומטלטל בין ז'אנר "מאחורי הסורגים" ופואטיקה של מחזה פיוטי,
מהסוג של מחזותיו של סמואל בקט".

seperator

כמו כן, טוענים באלמידאן כי הוועדה הייעודית שהוקמה מטעם העירייה כדי לבחון את התנהלותו של התיאטרון ואת המשך ההתקשרות איתו פועלת בשאננות ובשאט נפש ללא תוכנית עבודה נוקשה או דד ליין כובל.

יצויין כי לאחר שעיריית חיפה הודיעה כי תקפיא את תקציב התיאטרון, חזרה בה לאחר מכן בתחילת יולי ובעקבות סערה פנימית כאשר שניים מחברי מועצת העיר חזרו בהם מחתימתם, החליטה להקפיא שוב את התקציב.

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "עיריית חיפה אינה מכירה עתירה כזו והיא תמשיך לפעול על פי הכלים העומדים לרשותה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא נחשפנו לתוכן העתירה. ג'וזף אטרש/מערכת וואלה!, צילום מסך

את דבר הגשת העתירה קיבלו בהפתעה גם חברי הוועד הכללי של תיאטרון אלמידאן אשר דווח בעבר על יחסים עכורים בינם לבין הוועד המנהל.

מנכ"ל הערוץ הערבי "הלא טי.וי" בדימוס ג'וזף אטרש החבר בוועד הכללי של התיאטרון מסר לוואלה! תרבות: "קשה לי להתייחס לגופו של עניין. אני מייצג יותר מ-10% מחברי הוועד. שלחנו מכתב ליו"ר הוועד המנהל ויו"ר הוועד הכללי בו טענו שאנחנו מתנגדים להגשת העתירה בטרם התקיימו הבחירות הייעודיות להחלפת הוועד המנהל. הוועד הנוכחי חי על זמן שאול וישנן בחירות בפתח ולא ייתכן שבתקופת הביניים ייזמו מהלכים שלטענתנו משפיעים באופן דרסטי על הוועד המנהל הבא. ללא כל קשר, לא נחשפנו לתוכן העתירה. ההחלטה להגיש עתירה ותוכן העתירה לכשעצמו לא עבר באופן ראוי במנגנוני העמותה ודבר אחרון אנחנו רואים בוועד הנוכחי כמי שכשל בניהול המשבר. הוביל את התיאטרון לחובות ובעצם הגשת העתירה מסכן את עתיד התיאטרון".

seperator

גם בקהילת האמנים הקפאת התקציבים הארוכה נדמית מוגזמת. אתמול (ראשון) נעשתה פנייה מטעם מספר גדול של אמנים, אנשי תרבות ואנשי אקדמיה אל שרת התרבות מירי רגב ואל ראש עיריית חיפה יונה יהב, באמצעות עו"ד יונתן ברמן ממשרד עורכי הדין אדלשטיין ברמן ושות'. במכתבם דורשים האמנים לדעת מדוע נשללים הכספים מן התיאטרון למרות שרשם העמותות לא העלה בחקתו שום ממצאים הרומזים שהתנהלות התיאטרון אינה תקינה וכן רואים בהוצאת ההצגה אל מחוץ ל"סל תרבות" על ידי משרד החינוך תחילתה של רדיפה פוליטית כנגד התיאטרון. בין החותמים השחקן דורון תבורי, הבימאית אופירה הניג הסופר א.ב יהושוע, והרקדן ארקדי זיידס שגם ממופעו "ארכיון" נשלל התקציב הייעודי ממשרד התרבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully