וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מגן אל-אקצא": השייח שסוחף את מאמיניו להיהרג על הגנת הר הבית

יהושע בריינר, עדי חשמונאי ואלי אשכנזי

10.10.2015 / 0:27

נתניהו האשים את התנועה האיסלאמית בהסתה שהובילה לגל הפיגועים הנוכחי, אולם למרות שמנהיגה קורא למאמיניו למות למען שחרור הר הבית - בישראל לא ימהרו להגדירה ארגון טרור, ולא רק בשל קושי משפטי. "יש להם מאות אלפי תומכים בארץ, זה רק יעצים את סלאח"

צילום: חטיבת דובר המשטרה עריכה: מתן חדד

ההתבטאויות החריפות של ראש הממשלה בנימין נתניהו ביום חמישי נגד התנועה האיסלאמית, שבה תלה אחריות לגל הטרור הנוכחי, הציפו מחדש את הניסיונות החוזרים והנשנים להצר את צעדי הארגון, שרבים במערכת הביטחון רואים בו הגורם האחראי למתיחות הקיימת. במערכת הביטחון שמים את הדגש על הפלג הצפוני של התנועה, בראשות שייח ראאד סלאח, כמי שמלבה את האש בעיקר דרך הסתה ברשתות החברתיות בעניין הר הבית. בין היתר, הוא גם אחראי לארגון הסעות של נשות המורביטאת לאזור ההר, על מנת למנוע הגעת יהודים למקומות הקדושים.

התנועה, שחרטה על דגלה את הפצת האיסלאם בקרב ערביי ישראל, הפכה בעיני מערכת הביטחון לאחד הגורמים המסיתים שתרמו להבערת השטח. ההערכות הן שמאחורי גל ההפגנות בשטחי הקו הירוק, ביפו ובאזור ואדי ערה, עומד הפלג הצפוני של הארגון. הפלג מסייע במימון ההסעות להפגנות, שבאחת מהן ביפו נפצעו שישה שוטרים, וכל זאת במטרה להציג את ישראל כזו שפוגעת בסטטוס קוו בהר הבית.

עוד בוואלה! NEWS:
6 פלסטינים נהרגו מאש צה"ל; בעזה מאיימים: "לא נשב בחיבוק ידיים"
"כדור שלג מסוכן": האבנים ובקבוקי התבערה הגיעו לכבישי הצפון
המחבלת מעפולה: תושבת נצרת בת 30 ואם לילדה

עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון בעיסאוויה, 4 באוקטובר 2015. רויטרס
"הוצאת התנועה מחוץ לחוץ תהפוך ציבור רחב, בפועל, לציבור פורע חוק". עימותים בין כוחות הביטחון לצעירים בעיסאוויה, השבוע/רויטרס

עיקר המאמצים נגד התנועה מושקעים כעת באפיק המשפטי, כאשר המטרה היא להכליל אותה ברשימת ההתאחדויות הבלתי מותרות, כך שחברות בתנועה תאפשר העמדה לדין לצד נקיטת אמצעים זהים לאלה שמופעלים נגד ארגוני טרור. בשב"כ עוקבים מקרוב אחר הארגון, בין היתר על ידי בחינה זהירה של דרשות יום השישי במסגדים השונים, בעיקר באזור הצפון, לצד ניטור הקשרים בין פעולות המחאה במרכז הארץ המאורגנות על ידי אנשיו. לא זאת בלבד, בישראל גם עוקבים מקרוב אחר הקשרים בין אנשי התנועה בארץ לבין פעילים בכירים בחמאס בגדה המערבית ובחו"ל.

מרכז התנועה ממוקם באום אל-פחם, שם פועלים השייח ראאד סלאח וסגנו כמאל חטיב, שני יעדים מרכזיים של השב"כ. ב-2003 הורשע סלאח במגע עם סוכן זר בעקבות קשריו עם אנשי חמאס. ב-2010 הורשע בתקיפת שוטר במהלך הפגנה ונידון לתשעה חודשי מאסר. בשנת 2014 נגזרו עליו שישה חודשי מאסר על תנאי בגין הפרעה לשוטר על אירוע שהתרחש ב-2011, ובמשפט אחר הוא נשלח לשמונה חודשי מאסר בפועל בגין הסתה לאלימות בעקבות דרשה שנשא בירושלים, שבה אמר: "אני מייחל לכך שכל רחובות ירושלים יטוהרו מדמם של החפים מפשע, אשר התירו את דמם והוציאו את נשמת חיילי הכיבוש הישראלי, אשר כובשים את מסגד אל-אקצא המבורך".

במערכת הביטחון טוענים כי בימים אלה ממשיך סלאח בהסתה לאלימות, בקריאותיו לפעול נגד "ההשתלטות והכיבוש הישראלי בהר הבית". למרות כל זאת, במערכת המשפטית-ביטחונית נמנעו עד היום מלהכריז על התנועה כארגון טרור או התאחדות בלתי מותרת. ההחלטה בעניין תלויה בשר הביטחון משה יעלון שהוא הגורם הקובע את רשימת ארגוני הטרור. ככל הנראה, אי ההכרזה על התנועה כהתאחדות בלתי מותרת טרם התבצעה מחשש כי העניין לא יעמוד במבחן משפטי בבית המשפט העליון, בין היתר מכיוון שחלק מההתבטאויות של ראשי התנועה חוסות תחת חופש הביטוי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אני מייחל לכך שכל רחובות ירושלים יטוהרו מדמם של החפים מפשע". שייח ראאד סלאח/מערכת וואלה!, צילום מסך

ד"ר ברק בן צור, חוקר ומרצה בנושא מודיעין אסטרטגי וטרור במרכז הבינתחומי בהרצליה, טען: "התנועה האיסלאמית היא תנועה מאוד מסוכנת, במובן שהיא לא מכירה במדינת ישראל. אבל בניגוד לנטורי קרתא, הם פועלים באופן מאוד שיטתי כדי לערער את היציבות של המדינה, וצריך להתנהג איתם כמו חבית חומר נפץ".

"אם הם ימתחו את החבל הם יהיו בבעיה"

שלשום כינסה התנועה מסיבת עיתונאים בנצרת, תקפה את ראש הממשלה והמשיכה בטענות כי ישראל מנסה להשתלט על מסגד אל-אקצא. "נקריב את חיינו למען אל-אקצא", אמר סלאח, "נתניהו וממשלתו מאיימים שיוציאו אותנו מחוץ לחוק, אבל אותו צריך להוציא מחוץ לחוק".

"זו תהיה טעות להוציא את התנועה האיסלאמית מחוץ לחוק", אמר בשיחה עם וואלה! NEWS פרופ' יצחק ויסמן מהחוג להיסטוריה של המזרח התיכון באוניברסיטת חיפה. ויסמן, מומחה לתנועות איסלאמיסטיות, מוסיף כי לתנועה יש מאות אלפי תומכים בישראל, שלא מבחינים בין הפלג הצפוני לדרומי. הוצאתה מחוץ לחוק, לדבריו, רק תחזק את השייח סלאח, ודמותו תתעצם בקרב תומכיו. "צעד כזה יהפוך ציבור רחב, בפועל, לציבור פורע חוק", הבהיר ויסמן.

נפתלי בנט מוריד דגלי התנועה האיסלאמית. טוויטר, צילום מסך
תיעוד של השר נפתלי בנט מוריד דגלי התנועה האיסלאמית באזור כפר קאסם/צילום מסך, טוויטר

ויסמן הסביר כי מדיניותם של השייחים סלאח וחטיב אינה מתפשרת. "הם מספקים אמירות קשות, מתריסים נגד המדינה והבוז הזה התבטא גם ביריקה של סלאח בפני שוטר", אמר. "אני לא מאמין שיש עדויות מוחשיות להסתה, כך שאני לא מאמין שהיועץ המשפטי לממשלה ימליץ על הוצאת התנועה מחוץ לחוק. זו דמוקרטיה, וזה לא יהיה צעד נכון. הסלמה לא תעשה טוב לתנועה הזאת. אם הם ימתחו את החבל הם יהיו בבעיה ולכן הם מסתפקים בהצהרות. הפלג הצפוני בוטה ומרגיז, אבל הולך בין הטיפות".

"ההגנה על אל-אקצא היא מצווה של ממש"

שורשיה של התנועה האיסלאמית נטועים בישראל עשרות שנים, עוד מימי המנדט הבריטי. בראשית שנות ה-70 הקים עבדאללה נימר דרוויש את התנועה האיסלאמית בישראל, וזו פעלה בעיקר בתחומי החברה, הרווחה והחינוך, אולם חלק מפעיליה הוציאו גם פעולות טרור. ציון דרך חשוב בפעילות התנועה היה היבחרו של סלאח לראשות עיריית אום אל-פחם בשנת 89', אולם שבע שנים לאחר מכן הגיע הקרע בתנועה על רקע העימות בנוגע למידת המעורבות בפוליטיקה הישראלית.

סלאח ותומכיו התנגדו להשתתף בבחירות לכנסת ישראל, לעומת דרוויש ואנשיו, ויחד עם חטיב הקים סלאח את "הפלג הצפוני", והותיר לדרוויש את "הפלג הדרומי" שמיוצג בכנסת. "הוא לא מדבר עברית ולא ידבר עם יהודי", הסביר ויסמן. "הוא מזוהה כ'מגן אל-אקצא', כי הוא מפעיל תעמולה שלפיה המקום בסכנה. מאמיניו הם אנשים דתיים מאוד, המקום הזה חשוב להם וההגנה על אל-אקצא היא מצווה של ממש".

הפגנה למען אל-אקצא בנצרת, אוקטובר 2015. טוויטר, צילום מסך
הפגנה "למען אל-אקצא" בנצרת/צילום מסך, טוויטר

ד"ר מוהנד מוסטפא, תושב אום אל-פחם ומרצה במרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה, מכיר את התנועה היטב. "מאז 67' הושפעו צעירים מוסלמים רבים מהזרם האיסלאמי בגדה המערבית", סיפר. "אנשי דת מוסלמים מהגדה החלו לבקר ביישובים ערביים בישראל וזה העלה את התודעה הדתית בקרב המוסלמים בארץ. צעירים שלמדו במכללות הדתיות בגדה התארגנו והקימו את התנועה, שעברה תמורות רבות, וראוי גם לקשר בין עלייתה לבין עליית הפאן-איסלאמיזם, דהיינו הגישה שלפיה הדת קודמת ללאום, לאחר נסיגת התנועה הפאן-ערבית של נאצר".

"מטרתה העיקרית של התנועה היא העצמה של החברה הערבית בכל התחומים, ולכן היא הכריזה על פרויקט 'אל-מוג'תאמע אל-עסאמי', דהיינו 'החברה העצמאית', שמטרתה לבנות חברה שסומכת על עצמה ותלויה רק בעצמה בכל התחומים", הוסיף מוסטפא. "הפרויקט קיבל השראה מהחרמת היישובים הערביים אחרי אירועי אוקטובר, והוא משתלב עם כך שהתנועה דוגלת בחיזוק הזהות הדתית של המוסלמים בישראל כמרכיב חשוב בזהותם הלאומית".

"הם מחכים לדברים האלה ומנצלים אותם בחוכמה רבה"

"במהלך האינתיפאדה השנייה התנועה האיסלאמית עסקה באיסוף תרומות והעברת כספים לגורמי חמאס והיה להם קשר עם גורמים איראנים לצורך הקמת תשתית בתוך מדינת ישראל לסיוע בפעולות עתידיות", הוסיף ד"ר בן צור. "יש להם פעולות ענפות שהן במסגרת החוק, בתחום של אגודות צדקה, נושאים שקשורים לחינוך, שימור אתרים וחיפוש אחר כפרים שנהרסו ב-1948. התנועה עושה פעולות נוספות שכולן עוסקות בהעמקת התסיסה הדתית, על פי הפירוש של האחים המוסלמים וביסוס התנועה בתוך הקו הירוק".

שער יפו בעיר העתיקה, ירושלים. אוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
"כל אלה שנחשבו בעבר להזויים ומשיחיים ממלאים היום תפקידים מרכזיים". שער יפו בירושלים/נועם מושקוביץ

לדבריו, "התפיסה העקרונית היא תפיסת האחים המוסלמים. הם טוענים שאדמת ארץ ישראל היא אדמת ווקף - הקדש מוסלמי - והם פועלים על פי התפיסה הזאת". בן צור ציין כי "בהקשר של הר הבית, שהם לקחו כנושא מרכזי, יש התעוררות בצד הישראלי. כל אלה שנחשבו בעבר להזויים ומשיחיים ממלאים היום תפקידים מרכזיים. אנשים כדוגמת סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי, שרת המשפטים איילת שקד או שר החקלאות אורי אריאל, שמו את נושא הר הבית במרכז".

"זה מתכון ברור וידוע מראש לייצר חומרים שמעוררים מהומות", הבהיר בן צור. "בשביל התנועה האיסלאמית החומרים האלה מצוינים. הם מחכים לדברים האלה ומנצלים אותם בחוכמה רבה. הם אנשים מתוחכמים מאוד".

(עדכון ראשון: 22:27)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully