וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק הגחליליות: חוקרים מצאו צבי ים שזוהרים בחושך

7.10.2015 / 9:56

אחרי שהופתע למצוא דגים וכרישים שזוהרים בחשיכה - הביולוג הימי דיוויד גרובר לא האמין למראה עיניו כשנתקל לראשונה בצב ים זוהר באיי שלמה. כעת הוא תוהה מדוע הצבים לא זהרו עד היום ומה גורם להם לזהור כל כך

הביולוג היומי והפרופסור לביולוגיה באוניברסיטת ניו יורק, דיוויד גרובר, הודיע השבוע רשמית שמצא מין של צבי ים שזוהר בחשיפה לאור כחול. גרובר, שצופה כבר תקופה ארוכה על בעלי חיים ימיים שזוהרים בצבעי ניאון, הופתע מאוד כשבאחת התצפיות שלו הוא הבחין בצב ים קרני - הקטן שבצבי הים - זוהר בצבעים מרהיבים של ירוק ואדום.

הצב הזוהר, הנמצא באיי שלמה ביולי האחרון, מסוגל לספוג אור כחול ולפלוט אותו בצבעים שונים. התופעה הזאת מוכרת אצל בעלי חיים ימיים שונים כגון דגים, צלופחים, סוסוני ים, ואפילו כרישים - אך זו הפעם הראשונה שנמצא צב שמסוגל לזהור בחשיכה. היצורים הימיים משתמשים באורות הזוהרים למטרות הישרדותיות שונות - מהשגת טרף ועד הרחקת אויבים. גרובר סיפר ל- Huffington Post שעל אף התגלית המרעישה, יש לבצע מחקרים נוספים כדי לגלות איך האורות הזוהרים תורמים משהו לצבי הים. "אנחנו יכולים לנחש שמאחר שלזכרים ונלקבות יש דפוסים מעט שונים, יכול להיות שהם מקרינים אור כדי לעזור לעצמם למצוא אחד את השני למטרת היזדווגות", הוא סיפר, "גם יכול להיות שהצב משתמש בצבעים כדי להסוות את עצמו כשהוא מסתובב בין חיות זוהרות אחרות. קשה לדעת מה החזון של הצב, אנחנו יודעים כל כך מעט עליו שזה מפתיע".

צבי ים זוהרים. נשיונל ג'יאוגרפיק, צילום מסך
צב הים זוהר מתמיד/צילום מסך, נשיונל ג'יאוגרפיק

גרובר מנסה למצוא הסבר מספק לשאלה מדוע צבי הים הזוהרים נותרו עד כה במחתרת. "בעלי חיים זוהרים נפוצים יותר משחשבנו. מתברר שהעולם התת ימי הוא מקום הרבה יותר מואר משיכולנו לדמיין. מאחר שהצבים זקוקים לקרני האור הכחול של המים כדי לזהור והם חיים במים רדודים בהם אין מספיק קרני אור כחול - אפקט הזוהר לא תמיד בא לידי ביטוי". זו הסיבה שכדי לבסס את הטענות שלו, בחר גרובר בצבי ים הנמצאים באקווריום ושטף אותם באור כחול כדי שייצרו את אפקט הזוהר המיוחד שלהם - וכך הצליח להוכיח שהצב הזוהר שפגש באיי שלמה הוא לא היחיד ממינו שזוהר.

עוד באותו נושא

צפו בתיעוד ראשון של הסנאי הערפד - המוכר גם כרוצח האיילים הקטלני

לכתבה המלאה
צבי ים זוהרים. נשיונל ג'יאוגרפיק, צילום מסך
השריון הנוצץ של צב הים הקרני/צילום מסך, נשיונל ג'יאוגרפיק

גרובר ביצע את מחקרו גם על צב הים החום - שזהר גם הוא לנוכח הצבע הכחול - אך כעת הוא מסרב לצאת בהצהרות עד תום מחקרו על צבים אלו. עוד טוען גרובר שעל אף התגלית המפתיעה שלו, זו לא הפעם הראשונה שצב נתפס זוהר בתמונות - רק שעד היום אף אחד לא העניק לזה חשיבות. "אנשים צילמו בעבר תמונות של צבים זוהרים, אבל חשבו בטח שיש איזה משהו לא בסדר במצלמה שלהם".

צבי ים זוהרים. נשיונל ג'יאוגרפיק, צילום מסך
המצלמה שלכם בסדר, זה הצב שזוהר/צילום מסך, נשיונל ג'יאוגרפיק

עוד בנושא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully