וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: סיכמתי עם פוטין על הקמת מנגנון למניעת תקריות בסוריה

ראש הממשלה אמר בתום פגישתו עם הנשיא במוסקבה, שהתקיימה בצל המעורבות הגוברת שלה בסוריה, כי "המנגנון חשוב ביותר לביטחון ישראל". התכנית פורסמה אתמול בוואלה! NEWS. גורמים אמריקנים לרויטרס: מל"טים רוסיים החלו לטוס בשמי סוריה

עריכה: טל רזניק, צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום (שני) במוסקבה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ושוחח עמו על מעורבותו של צבא רוסיה במלחמת האזרחים בסוריה. בפגישה עם תא הכתבים המדיניים לאחר הפגישה אמר נתניהו כי הבהיר לפוטין שישראל "לא תסבול את ההתחמשות שאיראן מארגנת נגדנו בגבולנו" וכי השניים סיכמו על הקמת מנגנון למניעת תקריות בין שתי המדינות. בתוך כך, בסוכנות הידיעות רויטרס דווח כי מל"טים רוסיים החלו לטוס בשמי סוריה.

לדברי נתניהו, "בשיחה העליתי את המצב הביטחוני המורכב בגבול הצפון. הבהרתי את החשיבות שאנחנו מייחסים לסיכול בדרכים שונות של העברות נשק משטח סוריה לידי חיזבאללה. המטרה של הביקור הייתה למנוע אי-הבנות בין כוחות צה"ל לכוחות רוסיים. קבענו מנגנון למניעת תקריות ואי-הבנות כאלה. זה דבר חשוב ביותר לביטחון ישראל, כי אפשר רק לחשוב מה היה קורה אילו היינו צריכים לדון באי-הבנות כאלה בדיעבד. זו התוצאה הראשונה והחשובה ביותר של הביקור הזה".

עוד בנושא:
נתניהו יציע לפוטין: מודיעין מסוריה, תמורת ריסון איראן
נתניהו יודע שאזהרותיו לא ישנו את מדיניות מוסקבה בסוריה
ארה"ב: ייתכן שרוסיה בונה בסיס אווירי לתמיכה בצבא אסד בסוריה

רוה"מ בנימין נתניהו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מוסקה. ספטמבר 2015. AP
נתניהו ופוטין, היום/AP

ראש הממשלה אמר עוד כי "המטרה העיקרית של הביקור הייתה למנוע אי-הבנות בגבול הצפוני וזה דבר חשוב. הבהרתי לפוטין שלא נסבול את ההתחמשות שאיראן מארגנת נגדנו בגבולנו. זו זכותנו וחובתנו למנוע זאת. לא היה ערעור כלשהו על הזכות הזו".

לדבריו, "המטרה היא למנוע עימות מסוכן ובלתי-נחוץ עם רוסיה. אם אתה לא עושה את זה, אתה אחר כך עלול לשאול את עצמך - למה לא עשיתי את הצעד הפשוט הזה?". בתשובה לשאלה אם ניסה לשלוח רמז לאמריקנים בביקורו, השיב ראש הממשלה: "ממש לא. עדכנתי את האמריקנים בפרטי פרטים על מהות הביקור".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
מטוסי קרב רוסיים מדגם סוחוי 27 מוצבים בשדה תעופה בלטקיה, סוריה, ספטמבר 2015. מתוך טוויטר, צילום מסך
מוצבים רוסיים בלטקייה שבסוריה/צילום מסך, מתוך טוויטר

בפגישה אמר נתניהו כי "איראן וסוריה מחמשות את ארגון הטרור הקיצוני האיסלאמי חיזבאללה בנשק מתקדם, שמכוון כלפינו וכבר נורו נגדנו, במהלך השנים, אלפי טילים ורקטות על ערינו. במקביל, איראן, בחסות הצבא הסורי, מנסה לבנות חזית טרור שנייה נגדנו מהגולן".

לאחר מכן, הבהיר ראש הממשלה כי מטרת הביקור היא תיאום בין הממשלים. "המדיניות שלנו היא לסכל את העברות הנשק הללו, וכן למנוע יצירת חזית טרור ופיגועים נגדנו משטח הגולן", אמר. "בנסיבות הללו חשבתי שחשוב מאוד שאבוא הנה, גם כדי להבהיר את מדיניותנו, וגם לאפשר שלא תהיה שום אי הבנה בין כוחותינו".

פוטין נענה בחיוביות לדבריו של נתניהו, ואמר: "אנו אף פעם לא שוכחים שבמדינת ישראל גרים הרבה מאוד יוצאי ברית המועצות לשעבר, ויש לכך השלכה מיוחדת על היחסים בין שתי המדינות. כל פעולותיה של רוסיה באזור היו תמיד מאוד אחראיות". הוא הוסיף כי מטרתה של רוסיה היא הגנה על סוריה, מאחר שצבא אסד "אינו מסוגל לפתוח חזית חדשה".

"אנו מודעים לעניין של ההפגזות נגד ישראל ומגנים כל הפגזות כאלה", אמר נשיא רוסיה. "ידוע לי שהפגזות אלה מבוצעות על ידי מערכות ביתיות. לגבי סוריה, אנו יודעים שהצבא הסורי הוא במצב כזה שאינו מסוגל לפתוח חזית חדשה. מטרתנו העיקרית היא להגן על המדינה הסורית. עם זאת, אני מבין את דאגתך ואני שמח מאוד שבאת כדי לדון בכל הסוגיות באופן מפורט".

לוחם חיזבאללה בשטח לבנון משקיף על ישראל, 2006. AP
"הבהרנו את החשיבות בסיכול משלוחי נשק לחיזבאללה". לוחם הארגון בלבנון/AP

נתניהו צפוי להציע לפוטין עסקת חליפין, שלפיה ישראל תעביר מידע לרוסיה בתמורה לסיכול טרור המופנה נגדנו. גורמים במערכת הביטחון העריכו כי אם לישראל יהיה מידע מדויק על כוונה לבצע פיגועים נגד יעדים של הצבא הרוסי או מידע אודות דמות אחריה הם מחפשים, אגף המודיעין הישראלי יוכל להעביר את המידע - תחת מגבלות. במקביל, צפוי נתניהו לדרוש מפוטין שלא ייחצו כמה קווים אדומים: שלא תהיה העברת נשק שובר איזון, שלא יהיה שימוש או שיועבר נשק כימי ושלא תהיה הפרעה לסיכול טרור נגד אזרחי ישראל וחיילי צה"ל.

"בלב השיחות תעמוד איראן. היא זו שמממנת טרור ומניעה אותו נגד ישראל משטחה של סוריה", אמר גורם ביטחוני בשיחה עם וואלה! NEWS, "יש פה הזדמנות לרסן אותה באמצעות הרוסים. כולל את חיזבאללה".

רוה"מ בנימין נתניהו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מוסקה. ספטמבר 2015. AP
יציע מידע מודיעיני תמורת ריסון של איראן? נתניהו ופוטין/AP

במקביל, שני גורמים אמריקניים רשמיים אמרו היום לסוכנות הידיעות רויטרס כי מל"טים רוסיים החלו לטוס בשמי סוריה. זאת כחלק ממה שנראה כמו המבצע הצבאי הראשון של מוסקבה במדינה מאז החלה בבניית כוחה הצבאי בבסיס בלטקיה שבמערב סוריה. שני הגורמים, שדיברו בעילום שם, לא ציינו כמו כלי טיס היו מעורבים במשימות המעקב. הפנטגון סירב להגיב לדיווח.

הפנטגון התייחס בשבוע שעבר גם לנוכחות הרוסית בשדה התעופה והודיע כי ייתכן שתנועת הכוחות שנרשמה במקום מצביעה על תכנית להקמת בסיס מבצעים אווירי קדמי – בסיס מאובטח שנועד לתמוך במבצעים טקטיים של כוחות הצבא הסורי. "ראינו תנועה של אנשים וכלים שונים שיכולים להצביע על כך שהם (הרוסים) מתכננים להשתמש בבסיס הנמצא מדרום ללטקיה כבסיס מבצעים אווירי קדמי", אמר דובר הפנטגון, ג'ף דייויס. הוא סירב להתייחס למידע הספציפי שהביא למסקנת הצבא האמריקני.

כמו כן, שני גורמים אמריקניים רשמיים אמרו כי רוסיה הציבה טנקים בשדה התעופה ליד לטקיה, וכי כוחותיה בונים במקום מערכי הגנה. אחד הגורמים אמר כי שבעה טנקים מסוג T-90 נראו בשדה. כמו כן, נמסר כי רוסיה הציבה מערכות ארטילריה במקום, שלטענת הגורמים נראות ערוכות כדי להגן על החיילים הרוסים הנמצאים באזור.

(עדכון ראשון: 14:53)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully