וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת ההפגנה בכפר הפלסטיני: "בני זרק אבנים? הוא עם יד שבורה"

30.8.2015 / 13:43

במהלך הפגנה בכפר נבי סאלח התעוררה מהומה לאחר שחייל הותקף כשניסה לעצור את מוחמד תמימי בן ה-12, שנחשד באלימות נגד חיילים. אביו של הילד, באסם, מאשים את הכוח באלימות מופרזת: "הוא בסך הכול התקרב לראות מה קורה". אבי החייל: "גאים באיפוק שהוא הפגין"

מערכת וואלה!

באסם תמימי, אביו של מוחמד בן ה-12 שניסיון מעצרו במהלך הפגנה בכפר נבי סאלח שמצפון לרמאללה עורר מהומה והוביל לפרסום סרטון המתעד עימות של חיילים עם נשים פלסטיניות, התייחס היום (ראשון) בשיחה עם וואלה! NEWS לאירוע. הוא תקף את התנהלות חיילי צה"ל, שלדבריו הפעילו כוח בלתי סביר על בנו שלא לצורך.

"במהלך ההפגנה מוחמד היה באזור הבית", שיחזר. "היו הרבה יריות של הצבא לעבר המפגינים, הרבה גז, והוא התקרב לראות מה קורה. הצבא ניסה לתפוס כל מיני מפגינים במקום וגם אחריו כנראה הם עקבו. אחד החיילים ניסה לתפוס אותו ולטענתו הוא זרק אבנים. אבל איך הוא יכול לזרוק אבנים כשהוא עם יד שבורה? הוא גם היה רחוק מהם".

"כשהוא תפס את מוחמד הוא חנק אותו וניסה לעצור אותו", המשיך לתאר באסם את גרסתו למהומה. "אשתי נרימן ובתי עאהד, ועוד כמה נשים, ניסו למנוע את זה. כל אמא תנסה להציל את בנה ממעצר, בטח כשמדובר במעצר שווא. החייל נלחם בהם והם ניסו לעצור אותו כדי לשחרר את הילד ואישתי ודודה שלי נזקקו בסופו של דבר לטיפול ועכשיו הם בסדר".


תיעוד: חייל ניסה לעצור בן 12 - והותקף; צה"ל: תפקוד הכוח ייבדק

נושא:  חייל צה"ל ניסה לעצור ילד פלסטיני בנבי סלאח – והותקף אוגוסט 2015. רויטרס
בני משפחת תמימי תוקפים את החייל/רויטרס

בסרטון שצולם בסוף השבוע על ידי צלם פלסטיני נראה החייל מנסה להשתלט על הילד, מוחמד תמימי, שידו מגובסת, במהלך ההפגנה השבועית בכפר נגד הכיבוש. כמה נשים שהשתתפו בהפגנה, בהן אמו, אחותו ודודתו של הילד, ניסו לשחרר אותו מאחיזת החייל, ותועדו מכות את החייל וצועקות עליו. בקטע אחד בסרטון נראית אחת הנשים נושכת את החייל, שנותר לבד בעימות, בניסיון להביא לשחרורו של תמימי. עם התערבותו של מפקד הכוח במקום, שחרר החייל את הילד. לאחר שהתרחק החייל מהמפגינים ירה לעברם גז מדמיע.

הסרטון והתמונות מהעימות הופצו ברשתות החברתיות וזכו לסיקור בכלי תקשורת ברחבי העולם. עם זאת, כמה אתרים גדולים ונחשבים בחרו שלא להעלות את התמונה מחשד לחוסר אמינות. זאת, בין השאר, מכיוון שבתו בת ה-13 של תמימי, שנראית נושכת את החייל, מופיעה בלא מעט סרטונים ומשום שמדובר במשפחה שמובילה את ההפגנות במקום שנים.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בתו של תמימי מתגרה בחיילים, ב-2012/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתו של תמימי מוכרת מהפגנות ומעימותים מול חיילי צה"ל בעבר. אחד המפורסמים שבהם הוא אירוע מנובמבר 2012. בסרטון שפורסם אז ותיעד את העימות היא נראית עוברת עם חברתה בין החיילים וצועקת לעברם. לטענת הפלסטינים, הילדה מחתה נגד מעצר אח אחר שלה באותה ההפגנה.

משפחת תמימי ידועה במשך שנים כמי שמובילה את המאבק בכפר נגד הכיבוש הישראלי. באסם עצמו נעצר באמצע שנת 2011. כתב האישום שהוגש נגדו לבית הדין הצבאי ייחס לו חמש עבירות, אך בסוף המשפט הוא הורשע בשני סעיפים: ארגון תהלוכות לא חוקיות ושידול ליידוי אבנים. בית המשפט זיכה אותו מהסעיפים הסתה, אי-ציות לחובת התייצבות ושיבוש הליכי משפט. תמימי ישב במעצר במשך 13 חודשים ושוחרר בערבות באפריל 2012.

ארנון, אביו של החייל, אמר לגלי צה"ל: "אנחנו גאים במה שראינו, אנחנו גאים באיפוק שהוא הפגין, כי ללא ספק אם נשים היו נפגעות זה היה נגמר אחרת לחלוטין. קיבלנו טלפון בערב והוא סיפר לנו על האירוע. כפי שמי שצפה בסרטון ראה את ההתנפלות עליו של כמה נשים, כשצלמים עומדים מסביב, והפרובוקציה הזאת שחיילים נקלעים אליה לעתים קרובות היא לא נעימה. לא סתם היו שם אנשים וצלמים מסביב. זו חוכמה גדולה מאוד לשבת בסלון ולהגיד איך החיילים היו צריכים לנהוג באותו מצב. אני משוכנע שהחיילים קיבלו את ההנחיות הנכונות מה לעשות. לא נסחף אחרי אותן פרובוקציות".

צה"ל עדיין חוקר את האירוע

בפיקוד המרכז עדיין מתחקרים את האירוע מסוף השבוע. אחת השאלות שייבדקו בתחקיר היא כיצד קרה שהחייל היה לבד במשך כמה דקות תמימות ונאלץ להתמודד בגפו עם הנשים שניסו למנוע את מעצרו של תמימי.

מהתחקיר המבצעי שבוצע עד כה בצה"ל עולה כי כוח שהיה במקום ניסה למנוע מההפגנה, שכללה יידויי אבנים, להסלים. הכוח זיהה מיידי אבנים, בהם הנער שרק לאחר מכן התברר כקטין. לדברי גורם ביטחוני, ככל הנראה החייל שהיה מעורב בתקרית היה חדור מוטיבציה יתר על המידה, ורץ מהר מדי לפני הכוח כדי לעצור את הילד מבלי לחכות לשאר הלוחמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully