וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריה בתל אביב: גשר מעריב המיתולוגי פוצץ

אחרי ימים ארוכים של הכנות, הגשר בדרך מנחם בגין בתל אביב קרס בשעה 6:22 - חמש שניות מהרגע שבו שר התחבורה לחץ על המתג. מאות סקרנים הגיעו לצפות בפיצוץ: "זה היה גדול כמו בסרטים". אחרים התאכזבו: "ארבע שניות של בום קטן". צפו ברגע הפיצוץ

צילום: SATLINK

זה קרה: גשר מעריב פוצץ הבוקר (שישי) לאחר ימים ארוכים של הכנות. בשעה 6:22 לחץ שר התחבורה, ישראל כץ, על הכפתור ונתן את האות לפיצוץ שהביא לקריסת הגשר המיתולוגי, הלא הוא גשר הנשרים, שהוקם בשנת 1976 על שם הלוחמים שנפלו במבצע אנטבה. לאחר הפיצוץ, שיחד עם ההיערכות אליו מוערך בעלות של מיליון שקל, החלו פעולות הניקיון ואיסוף ההריסות שיימשכו עד כניסת שבת, לבקשת שר הכלכלה אריה דרעי.

מאות אנשים הגיעו לחזות בפיצוץ, שהיה אמור להתרחש בשעה 6:00, אולם התעכב בשל שני אנשים שנמצאו על גג בית מעריב. כוחות משטרה עלו לגג, איתרו את שני האנשים ופינו אותם. "לפני הפיצוץ, המסוק גילה צלם שנכנס ללא אישור לגג בית", הסביר בועז חיון, אחראי הפיצוץ מחברת "תמר גרופ". "כוח של תמר ומשטרת ישראל נכנס לבית מעריב, איתר את הבחור ושחרר לנו את האפשרות".

עוד על פיצוץ גשר מעריב:
המתג שיפוצץ את הגשר: "כמו בסרטים מצוירים. זה הקמע שלנו"
וואלה, הבנתי: ההיסטוריה של גשר מעריב
מסכי ענק ומקומות VIP: האם התל אביבים ישכימו לפיצוץ גשר מעריב?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רגע הפיצוץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנכ"ל "דניה סיבוס", רונן גינזבורג, אמר לאחר הפיצוץ: "התרגשנו, אבל מדובר במקצוענים בשילוב כוחות של כל המדינה. אפשר לראות את התוצאה - בזמן בלתי אפשרי מהרגע שהוחלט על פיצוץ ועד הרגע שבוצע עבר שבוע ימים. זה זמן בלתי אפשרי לפיצוץ בתל אביב בעבור כל הגופים: גם נת"ע, גם 'תמר' ו'דניה סיבוס' וגם 'קראדי' שתפנה עכשיו את ההריסות".

האנשים שהגיעו לצפות בפיצוץ היו בעיקר משפחות ומבוגרים, ולא צעירים תל אביביים. הם התמקמו בשלוש נקודת הצפייה שהקימה חברת ההפקה שנשכרה לטובת האירוע ברחובות קרליבך, לינקולן ויצחק שדה. בין מאות האנשים שהגיעו לצפות ברגע ההיסטורי, היה גם יהונתן קוגן, בן 12. "וואוו, זה היה מדהים", אמר בהתרגשות. "ארבע שניות של בום קטן, אבל זה פשוט קרס ויש גם מלא אבק. הפיצוץ היה גדול זה היה כמו בסרטים". גם גרי, בן 49 מתל אביב, התלהב מהמראה: "היה יפה מאוד. הצעירים התאכזבו, הם חשבו שזה יהיה פיצוץ גדול, אני הערכתי שזה יהיה קטנצ'יק, אז עכשיו אני לא מאוכזב. באתי עם ציפיות נמוכות, כמו העלייה שלי. זה התחלה מצוינת לכל הפרויקט. הגיע הזמן שתהיה מערכת תחבורה המונית כמו בכל העולם המפותח".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
רגעי הפיצוץ של גשר מעריב, 21 באוגוסט 2015. ראובן קסטרו
האבק שאחרי הפיצוץ/ראובן קסטרו
קריסת גשר מעריב לאחר הפיצוץ, 21 באוגוסט 2015. ניב אהרונסון
הרגעים שאחרי/ניב אהרונסון

ואכן, לעומתם, היו כאלה שפחות התרגשו. "מה זה, זה היה שתי שניות. חשבנו שיהיה יותר ארוך. לא היה בכלל אקשן", אמרו כמה בני 18 מאוכזבים שצפו בפיצוץ מרחוב יצחק שדה. "נגיד לכולם שהיה שווה". גם עמית, בן 17 מנתניה, ציפה ליותר. "מאכזב מאוד", אמר. "הגשר לא התפוצץ, רק נפל. זה היה שניות בודדות, לא היה שווה לקום בשביל זה. קמנו ב-4:30, חשבנו שיהיה משהו יותר דרמטי". מרגרט אוגנזוב, בת 22 מתל אביב, הוסיפה: "היה מאכזב. זה נמשך רגע. אם הייתי מסתובבת, הייתי מפספסת. עמדנו מאזור יצחק שדה שהיה מרוחק ומסתבר שלא היה באזור הנכון, כי היינו צריכים ללכת באזור שלא היו אנשים. גם חילקו אטמי אוזניים ולא היה צורך בזה".

ההכנות לקראת פיצוץ גשר מעריב, 21 באוגוסט 2015. ראובן קסטרו
מצאו עמדה טובה/ראובן קסטרו
תושבי תל אביב מגיעים לצפות בפיצוץ גשר מעריב ב5 לפנות בוקר, 21 באוגוסט 2015. מגד גוזני
סקרנים שהגיעו לחזות בפיצוץ/מגד גוזני

פיצוץ הגשר הוא השלב הראשון בתהליך בניית התחנה התת קרקעית קרליבך, התחנה הגדולה ביותר של הרכבת הקלה. הריסת הגשר נועדה לאפשר את חפירת התחנה התת קרקעית שאורכה כמאה מטרים ועומקה כ-35 מטרים. לפני הפיצוץ, אמר השר כץ: "היסטוריה חדשה החליפה היסטוריה ישנה. תל אביב ידעה בעבר פיצוצים כואבים, שגבו מחיר כבד. הפיצוץ הזה מסמל תקווה והתחדשות. אנחנו בונים עורק חיים חדש לעיר ולמטרופולין כולו, ומגשימים חזון של למעלה ממאה שנה. מהיום אין כבר דרך חזרה - עד לשמיעת צפירת הרכבות. אני מקווה ומשוכנע שהלחיצה הזו עכשיו, שהיא קשה ולא פשוטה אחרי קרוב ל-60 שנה של תכניות שלא הוגשמו, תקל עלינו את החיים בעיר הזו ובמדינה אחר כך".

ישראל כץ מפוצץ את גשר מעריב, 21 באוגוסט 2015. ראובן קסטרו
השר כץ מוריד את המתג/ראובן קסטרו

לפיצוץ קדמו הכנות רבות. 28 קילוגרמים של חומר נפץ מסוג C4 הוטמנו בשמונת עמודי הגשר - חמישה עמודים בחלקו הצפוני ושלושה בחלק הדרומי. עמודי הגשר מוגנו בשכבות רבות של מיגון כדי להבטיח שלא יהיו השפעות סביבתיות לפיצוץ: לא רעש, לא הדף ולא מעוף של חלקי בטון.

שיבושי מים וחשמל צפויים באזור הגשר

עוד לפני שניתן אישור לפיצוץ גשר מעריב, העריכה המשטרה כי כ-15 אלף בני אדם צפויים להגיע ולצפות במחזה, ובשל כך דרשו במשטרת תל אביב מהחברות דניה סיבוס ותמר גרופ מסכי הקרנה שיציגו לסקרנים את הפיצוץ. המסכים מוקמו כאמור ברחובות: קרליבך, יצחק שדה ולינקולן.

ההכנות לקראת פיצוץ גשר מעריב, 21 באוגוסט 2015. ראובן קסטרו
השוטרים שאבטחו את האירוע/ראובן קסטרו

בשל הפיצוץ נאלצה חברת חשמל להפסיק את קו החשמל הנמצא באזור גשר מעריב לאורך רחוב מנחם בגין. זאת, על מנת למנוע סיכונים מיותרים וחלילה פגיעה בחיי אדם. החשמל נותק בשעה 5:00 לפנות בוקר, כשעה לפני פיצוץ הגשר, וזה השפיע בעיקר על תאורת הרחובות באזור ועל כמה בניינים הממוקמים באזור העבודות.

עבודות להריסת גשר מעריב, אוגוסט 2015. ניב אהרונסון
גשר מעריב לפני הפיצוץ/ניב אהרונסון

גם בחברת "מי אביבים", תאגיד המים של עיריית תל אביב, נערכו לפיצוץ הגשר. החברה הודיעה השבוע על סגירת קו מים ראשי, העובר מתחת לגשר, והוסיפה כי היא נערכת בשטח לטיפול מידי בשיבושי מים אם ייווצרו. בשל סגירת הקו, ייתכנו שיבושים באספקת המים בחלקים מהרחובות מנחם בגין, הרכבת, לינקולן ויהודה הלוי.

על פי אפליקציית פולי, המסייעת לנהגים למצוא חניה בעיר, העבודות על הרכבת הקלה הביאו לגריעה של 721 מקומות חניה באזור הגשר. 10,628 חניות כחול-לבן או אפור היו לפני השינויים בהסדרי התנועה, ברדיוס של קילומטר וחצי מגשר מעריב, ו-9,907 נותרו.

(עדכון ראשון: 05:50)

ההכנות לקראת פיצוץ גשר מעריב, 21 באוגוסט 2015. ראובן קסטרו
עדיין חושך. הסקרנים שהתאספו במקום לפני הפיצוץ/ראובן קסטרו
סקרנים מגיעים לצפות בפיצוץ גשר מעריב ב5 לפנות בוקר, 21 באוגוסט 2015. מגד גוזני
הביאו גם אייפד/מגד גוזני
סקרנים מגיעים לצפות בפיצוץ גשר מעריב ב5 לפנות בוקר, 21 באוגוסט 2015. מגד גוזני
מצלמים את הפיצוץ/מגד גוזני
אזור פיצוץ גשר מעריב לאחר הפיצוץ, 21 באוגוסט 2015. מגד גוזני
הפועלים ממתינים/מגד גוזני
גרי מתל אביב מגיע עם הכלב שלו לצפות בפיצוץ גשר מעריב, 21 באוגוסט 2015. מגד גוזני
"היה יפד מאוד". גרי מתל אביב/מגד גוזני
מרגרט אוגוזבוב (מימין), הגיעה לצפות בפיצוץ גשר מעריב, 21 באוגוסט 2015. מגד גוזני
סקרנים נוספים שהשכימו מוקדם לראות את הפיצוץ/מגד גוזני
תושבי תל אביב מגיעים לצפות בפיצוץ גשר מעריב ב5 לפנות בוקר, 21 באוגוסט 2015. מגד גוזני
מצלמים למזכרת/מגד גוזני
סקרנים מגיעים לצפות בפיצוץ גשר מעריב ב5 לפנות בוקר, 21 באוגוסט 2015. מגד גוזני
צופים בפיצוץ/מגד גוזני
פירוק גשר מעריב בתל אביב 21 באוגוסט 2015. מגד גוזני
פינוי ההריסות/מגד גוזני
פירוק גשר מעריב בתל אביב 21 באוגוסט 2015. מגד גוזני
פירוק גשר מעריב בתל אביב 21 באוגוסט 2015/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully