וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריצת דרך בחקר ה-ALS - בזכות אתגר דלי הקרח

20.8.2015 / 13:00

"ללא הקמפיין לא היינו יכולים להתקדם במחקר באותה מהירות שבה התקדמנו" - את הדברים האלה אומרים חוקרים מארה"ב שהצליחו להתקדם צעד נוסף לעבר מציאת תרופה למחלה הקשה

מערכת וואלה!

צפו: לאן הלך הכסף שלך אתגר דלי הקרח?

רק לפני קצת יותר משנה הפך אתגר דלי הקרח לתופעת רשת, כאשר בכל מקום דיברו על הקמפיין הוויראלי שניסה לעורר מודעות ולגייס כסף לטובת מחקר למחלת ניוון השרירים ALS. למרות ההשתתפות הגדולה של מפורסמים כמו מארק צוקרברג, אופרה וינפרי, ג'סטין ביבר, טיילור סוויפט, ג'ימי פאלון ועוד רבים אחרים, הוא גם זכה ללא מעט ביקורות. כעת, חוקרים שעוסקים במציאת תרופה למחלה אומרים כי הצליחו להתקדם במחקר, הרבה הודות למיליוני האנשים ששפכו על עצמם דלי של קרח.

כאמור, הקמפיין גרר אחריו ביקורת רבה, כשהיו מי שאמרו שמדובר בדרך נוחה של החברה לייצר לאנשים אשליה כאילו היא פעילה ומעורבת ועושה למען הקהילה, בעוד למעשה הם לא זזים מהבית ולא עושים דבר אמיתי למען האחר. ביקורת אחרת נגעה לעובדה שמדובר בגיוס כספים מאסיבי מדי למחלה נדירה יחסית, על חשבון מחלות נפוצות יותר.

"פריצת דרך בחקר המחלה"

אך יותר משנה לאחר מכן, ואחרי גיוס של יותר מ-220 מיליון דולר בתרומות, מדענים מאוניברסיטת ג'ון הופקינס בארצות הברית מספקים נחת לכל מי שסבל ממים קפואים על ראשו ומשיבים למלעיזים את הקמפיין. בהודעה שהוציאו היום הם מדווחים על פריצת דרך בחקר מחלת ה-ALS וזוקפים זאת, באופן חלקי לפחות, להשפעת השטף של אתגר דלי הקרח.

עוד באותו נושא

המפץ הגדול: הרגע שבו סטיבן הוקינג גילה שהוא חולה

לכתבה המלאה
אתגר דלי הקרח: מארק צוקרברג שופך על עצמו דלי קרח. פייסבוק, צילום מסך
מארק צוקרברג משתתף באתגר דלי הקרח/צילום מסך, פייסבוק

"ללא הקמפיין, לא היינו יכולים להתקדם במחקר באותה מהירות שבה התקדמנו", אמר פרופסור פיליפ וונג, ראש צוות המחקר, "התרומות מהאתגר הם כמובן רק חלק מהמאמץ, אך הם סייעו לנו רבות". וונג והצוות שלו חוקרים את מחלת ה-ALS כבר יותר מעשור, אך לדבריהם, המיליונים שגויסו אפשרו לצוות לבצע ניסויים "בעלי סיכון גבוה והצלחה גבוהה".

בשורות מעודדות עבור עשרות אלפי חולים בעולם

פריצת הדרך נוגעת לחלבון שנקרא TDP-43. כבר לפני עשור מצאו מדענים כי גושים של החלבון נמצאו מחוץ לגרעין המוח של חולים, אך הם לא ידעו לקבוע אם מדובר בגורם למחלה או בתופעה שנגרמה כתוצאה ממנה. במחקר שערכו על החלבון בעכברי מעבדה, מצאו המדענים כיצד ניתן להחזיר לחיים את התאים הבעייתיים, באמצעות חומר המחקה את החלבון TDP-43, באופן שהם מעריכים שיוכל להאט – או אפילו לעצור - את התקדמות המחלה.

אלה הן בשורות מעודדות מאוד עבור כ-15 אלף אמריקאים שחיים עם המחלה, התוקפת בדרך כלל אנשים בשיא חייהם, בגילאים 45-65. רוב החולים יחיו בין שלוש לחמש שנים מרגע האבחון ויסבלו מתופעות קשות. בישראל על פי ההערכות חיים בין 600 ל-700 בני אדם עם ALS. לדברי פרופסור וונג, השלב הבא במחקר יהיה לבחון באיזה אופן החומר המחקה את החלבון יוכל לשמש לטיפול במחלה. לאחר מכן הוא ינוסה על בני אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully