וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארז ויגודמן - המנהיג שטבע היתה צריכה

28.7.2015 / 13:50

לאחר מותו של המייסד אלי הורוביץ נקלעה טבע לדשדוש והרינונים בדבר מי תשתלט עליה היו באוויר. אבל אז הגיע ארז ויגודמן והצעיד אותה לחזית

ארז ויגודמן. שרון בוקוב
ארז ויגודמן/שרון בוקוב

מנהיג כלכלי חדש נולד בישראל: ארז ויגודמן, יליד גבעתיים, מנכ"ל טבע. ויגודמן (55), הוא המנהיג העסקי שטבע חיכתה לו מאז פטירתו של אלי הורביץ, לפני חמש שנים. הורביץ היה מייסד טבע בדור החדש. הוא לקח לידיו חברת תרופות מקומיות בעלת מחזור של כמה עשרות מיליוני דולרים בשנה, והזניק אותה לליגת החברות הבינלאומיות, הרבה לפני שהכרנו את המושג "חברה גלובלית". הורביץ הציב במרכז תעשיות התרופות העולמית את החברה הישראלית, בעזרת חזון ויכולת ניהול שגייסה את מיטב היכולות טכנולוגיות והמדעיות שמצא בישראל ובעולם.

עם לכתו של הורביץ נותרה טבע חברה בינלאומית גדולה וחשובה, שנוהלה בדרך כלל ביעילות, אך ללא מנהיג ברמתו של הורביץ נדמה היה שהחברה מאבדת את התנופה, ולעתים אף חשופה להשתלטות עויינת, שתבלע את ההישג הגדול בתולדות של התעשייה הישראלית. תרופת הקופקסון לטיפול בטרשת הנפוצה, היא תרופה מקורית שפיתחה טבע על סמך מחקר פורץ דרך של חוקרי מכון וייצמן, עמדה לאבד מרווחיותה בשל פקיעת הפטנט. מתחרים למדו לחקות את דרכי הפעולה וההישגים של טבע בתחום הכניסה האגרסיבית והפיתוח המהיר של תרופות גנריות – המחקות תרופות מקוריות שהפטנט עליהם עומד לפקוע. כרישי וול סטריט הריחו דם והמניה של טבע צנחה.

וכרגיל, כשהצרות מתדפקות בדלת, קמה מהומה בבית: פיטורי מנהלים ומאבקים על עמדות הניהול. באמצע 2013, חיפשו ראשי החברה את המנהיג שיחלץ את החברה ויוציא אותה לדרך חדשה. הכול נבאו שטבע תעמיד בראשה מנהל בינלאומי שהבשיל בצמרת של אחת התרופות המתחרות. אבל טבע מצאה את התרופה ממש מתחת לאף. ויגודמן היה חבר בולט בדירקטוריון החברה והכיר אותה על בוריה. הוא צמח במהירות בשורות המנהלים של קבוצת שטראוס, ניצח על המיזוג המוצלח בין חברת החלבן המשפחתית לחברת עלית הציבורית, פיתח פעילות בינלאומית ענפה והפך את שטראוס-עלית לענק רב לאומי. ב-2010 נקרא ויגודמן על ידי נוחי דנקנר להציל את חברת מכתשים אגן - חברת כימיקלים מדשדשת שויגודמן הצליח לייצב ולהשביח תוך זמן קצר.

הצלחתו של ויגודמן הפכה את מכתשים אגן (שלפני סיום כהונתו שינתה את שמה ל"אדמה") לאחת החבות המצליחות בקבוצה ואפשרה את מכירתה ברווח גדול לחברת כמצ'יינה הסינית. ויגודמן הגיע לדירקטוריון טבע ב-2009. פגישה מקרית עם אלי הורוביץ הניבה הזמנה שויגודמן נענה לה ברצון. עם ההיכרות בא התיאבון, הוא סימן לעצמו את ניהול טבע כאתגר הבא. ליום הראשון שלו בתפקיד הוא בא מוכן. הוא הציג לדירקטוריון החברה את תכנית הפעולה המפורטת שלו, שהתבססה על תכנית התייעלות שאותה אישר הדירקטוריון כשנה קודם לכן, בתוספת שינויים מידיים בהיערכות החברה.

אפקט ויגודמן היה מידי. המחלוקות הפנימיות בחברה נעלמו, והדירקטוריון התאחד מאחורי המנהיג החדש. לא היה זה מקרה. ויגודמן השקיע מאמצים גדולים בגיבוש ההסכמות למהלכיו, כשהוא מקדיש זמן רב לשיחות עם מנהלים ועובדים. גם המשקיעים והאנליסטים העוקבים אחר טבע הרגישו בשינוי. תנופת הצמיחה חזרה באמצעות רכישות ומיזוגים שהכניסו את טבע לשווקים חדשים ולפיתוח מחודש של תרופות מקוריות. הדו"חות הכספיים הצביעו על שיפור מהיר שהפתיע מידי רבעון את האנליסטים, ושער המניה הנסחרת בוול סטריט ובתל אביב זינק בעשרים אחוזים.

עכשיו לא היתה שאלה איזו ענקית תרופות תבלע את טבע, אלא מה יהיה הזינוק הבא של המנכ"ל הנמרץ. ויגודמן תכנן להשתלט על הענקית המתחרה מיילן, אולם כשתכנית הפעולה התעכבה, הוא הפתיע במהלך בזק לרכישת חטיבת התרופות הגנרית של המתחרה אלרגן, בסכום חסר תקדים של למעלה מ-40 מיליארד דולר. ההשתלטות על מיילן נדחתה, לפי שעה.

עם השלמת העסקה תהיה טבע ענקית תרופות מנהיגת שוק בשווי מפלצתי של כמאה מיליארד דולר. ויגודמן מנהל את אימפריית הענק הזו מבניין אפור דמוי סניף שכונתי של קופת חולים בפתח תקווה. עם כניסתו עבר הבניין שיפוץ קל ושינוי גדול: תמונת ענק של המייסד המיתולוגי הורביץ הוצבו בשער הכניסה ובמקומות נוספים במשרדי החברה. הורביץ, המורה הגדול שהכניס את ויגודמן לעניינים, מזכיר לויגודמן את ערכי היסוד של טבע – ניהול קפדני, חזון חובק עולם, ופשטות הליכות: מנהלי טבע אינם מתעופפים ברחבי העולם במטוסים פרטיים, ולא מככבים באירועים נוצצים ומדורי חברה.

אלי הורוביץ. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
המייסד והמנטור. אלי הורוביץ/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

אבל מנכ"ל טבע אינו עוד מנכ"ל של חברה ישראלית גדולה. טבע היא מנהיגת התעשייה הישראלית. ספק אם היתה מגיעה למעמדה הנוכחי לו נוסדה במדינה אחרת. היא מעסיקה בישראל 7,000 מתוך קרוב ל-50 אלף עובדיה הפזורים על פני 60 מדינות.

בעקבות עסקת הענק תמשיך טבע ביתר שאת להיות אבן בוחן לשאלות קשות בדבר הטבות המס מהן נהנות חברות ענק, אחריותן לגבי עובדים, ותרומתן האמתית למשק. ויגודמן הוציא את טבע מקו האש של המלוקות בעניין הרווחים הכלואים, שיעור המיסוי הנמוך של החברה ותכניות הפיטורים.

משלם המסים הוא שותף מלא להצלחה המסחררת של טבע, הנהנית מפטורי מס בשווי הנע בין 3 ל-4 מיליארד בשנה. ויגודמן יצטרך עוד לעבוד קשה כדי להוכיח שחברת התרופות הגנריות הגדולה בעולם, מחזירה את ההשקעה בתוספת תשואה גבוהה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully