וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון נגד "אם תרצו": "בית המשפט אינו זירה למאבקים פוליטיים"

16.7.2015 / 14:40

השופטים הפכו את קביעת המחוזי בתביעת דיבה שהגישו פעילי התנועה ולפיה קיים דמיון בין התנועה לתנועות פאשיסטיות. עם זאת, הם ביקרו את השימוש בבית המשפט כזירה למאבקים פוליטיים

בית המשפט העליון ביטל אתמול (רביעי) פסק דין של בית המשפט המחוזי, שבו נקבע כי קיים דמיון בין תנועות פאשיסטיות לבין תנועת "אם תרצו". במסגרת ההחלטה לבטל את פסק הדין, ביקרו השופטים את השימוש בבית המשפט כזירה למאבקים פוליטיים. הצדדים הסכימו למשוך את הערעורים ולסיים את ההליך המשפטי, כאשר הוחלט כי "אם תרצו" תתרום סכום של 30 אלף שקלים לעמותת "תנו לחיות לחיות".

לפני כחמש שנים, הגישו פעילי "אם תרצו" תביעת דיבה נגד פותחי קבוצת פייסבוק בשם "אם תרצו - תנועה פאשיסטית". במסגרת התביעה, דרשו ב"אם תרצו" מהנתבעים פיצויים על סך 2.6 מיליון שקלים. למרות בקשת הנתבעים לדחות את התביעה על הסף, התיק נידון בבית המשפט המחוזי, שם הוחלט כי אכן קיימים אלמנטים פאשיסטיים ב"אם תרצו". לפיכך, הפסידה התנועה בסעיף המרכזי של תביעת הדיבה, כאשר מאוחר יותר מצא בית המשפט את אחד הנתבעים אשם באמירה אחת.

לאחר החלטת בית המשפט המחוזי, ערערו הנתבעים לבית המשפט העליון באמצעות בא כוחם, עורך הדין מיכאל ספרד. במקביל, הגישו ב"אם תרצו" תביעת נגד.

עוד בוואלה חדשות:
מעודדי גיוס חרדים לא מפחדים מההסתה נגדם: "נשתדל יותר"
אובמה לנתניהו: "טעות היסטורית? לא שמעתי מה האלטרנטיבה שלך"
חרדים מגרעין? כך משפיע ההסכם עם איראן על הרחוב הישראלי

הפגנה ליום הנכבה באוניברסיטת תל אביב, מאי 2015. תנועת "אם תרצו", מערכת וואלה! NEWS
בוטל פסק הדין הקובע שבתנועה אלמנטים פאשיסטיים. מפגיני "אם תרצו" באוניברסיטת תל אביב/מערכת וואלה! NEWS, תנועת "אם תרצו"

שופטי בית המשפט העליון החליטו לבטל את פסק הדין של בית המשפט המחוזי, וציינו כי הצדדים הגיעו להבנה שלפיה בית המשפט איננו הזירה המתאימה להתגוששות אידיאולוגית ופוליטית. השופטים הוסיפו כי ראוי היה שהתביעה לא הייתה מוגשת מלכתחילה, ואף כי רצוי שבתי המשפט יתנו את הדעת בנושא זה בעתיד.

במהלך הדיון הדגיש השופט מני מזוז בדבריו כי השיח הפוליטי מתנהל בהפרזה מטבעו, ועל כן הנתבעים, פעילי השמאל, לא חצו קווים אדומים באמירותיהם. "בסיטואציה של שיח ציבורי, בין גופים פוליטיים וציבוריים, יש רכיבים שמובילים לגבולות רחבים של חופש ביטוי", אמר מזוז. "בגבולות האלה, חופש הביטוי סובל גם מהגזמות, ואני סבור שהיו פה הגזמות". השופט יצחק עמית הוסיף כי במבחן התוצאה, תביעה מסוג זה יכולה להיחשב כתביעת הפחדה. "אני מאמין שהתביעה שלכם הייתה כנה ושהיא באה מהבטן, אך יחד עם זאת, לפעמים זה יכול להגיע לקטגוריה של השתקה", אמר עמית בתגובה לחברי "אם תרצו".

דיון בבית המשפט העליון  לאישור החלטת ועדת הבחירות המרכזית לכנסת לפסול את מועמדותם של ח"כ חנין זועבי וברוך מרזל, פברואר 2015. נועם מושקוביץ
"התביעה הייתה כנה, אבל לפעמים זה יכול להגיע לקטגוריה של השתקה". בית המשפט העליון/נועם מושקוביץ

הצדדים הסכימו להצעה שלפיה פסק הדין של בית המשפט המחוזי יבוטל, ו"אם תרצו" תתרום סכום כסף כלשהו לטובת הקהילה. השופטים הציעו את האפשרות שהתרומה תינתן לארגון המסייע לנשים מוכות, אולם ב"אם תרצו" התנגדו להצעה. הנימוק להתנגדות, לפי עו"ד נדב העצני, בא כוחה של "אם תרצו", הינה שאין התנועה יודעת מי מבין הארגונים המסייעים לנשים מוכות קשורים לקרן החדשה לישראל. לאחר דיון קצר, הוחלט כי "אם תרצו" תתרום 30 אלף שקלים לעמותת "תנו לחיות לחיות", כאשר הערעורים יימשכו על ידי שני הצדדים ופסק הדין של בית המשפט המחוזי יבוטל.

בתגובה לפסק הדין של בית המשפט העליון, אמר ד"ר רונן שובל, מייסד "אם תרצו": "ימים רבים חיכנו ליום הזה - ההחלטה של בית המשפט העליון לבטל את החלטה השערורייתית של בית המשפט המחוזי היא עשיית צדק". שובל הוסיף כי "יותר מששמה הטוב של 'אם תרצו' נשמר, בית המשפט העליון הציל את השם הטוב של התנועה הציונית לדורותיה. בית המשפט שמר גם על כבודנו, אבל בעיקר על כבודם של הרצל, ז'בוטינסקי, בן גוריון ובגין".

רונן שובל. ברני ארדוב
"בית המשפט העליון הציל את שמה הטוב של 'אם תרצו'". רונן שובל/ברני ארדוב

בא כוחם של הנתבעים, עו"ד מיכאל ספרד, מסר לאחר ההחלטה כי "התביעה שהגישה 'אם תרצו' הייתה תביעת הפחדה והשתקה קלאסית". לדבריו, "דווקא תנועה שחרטה על דגלה ציד מכשפות ותיוג המתנגדים לה, שמתחה את גבולות חופש הביטוי עד כדי השתלחות בארגוני זכויות אדם, בעיתונאים ובאקדמאיים, ניסתה להשתיק את המבקרים אותה בהליך משפטי מופרך". עוד אמר ספרד כי הוא והנתבעים שמחים שבית המשפט העליון קבע שלא היה מקום לתביעה מלכתחילה, והביע תקוותו לכך שתביעות מסוג זה יידחו על הסף בעתיד. "באשר ל'אם תרצו', אני מקווה שאנשיה למדו במהלך התיק שיעור במהות הפאשיזם, ושאולי יזהרו בעתיד במעשיהם", הוסיף.

עורך דין מיכאל ספרד , ספטמבר 2012. דרור עינב
שמחים שבית המשפט קבע שלא היה מקום לתביעה מלכתחילה. עו"ד ספרד/דרור עינב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully