וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרבה יותר מילדת פלא: סיפורה של האצנית דיאנה ויסמן

6.7.2015 / 10:30

השבוע החלומי בקריירה ("לא חשבתי שזה ריאלי"), ניפוץ השיא של שחמורוב, התחרות והמתח שנוצרו פתאום מול לנסקי ("רוצה שהיא תפרגן לי") והציפיות לרשת את הגדולה מכולן. דיאנה ויסמן בראיון

דיאנה ויסמן אתלטית ישראל. מגד גוזני
"יש לי עוד זמן עד שאני אגיע ל-11.45 של אסתר". דיאנה ויסמן/מגד גוזני
"אני מאחלת לאולגה שהיא זו שתשבור את השיא כי אני חושבת שמגיע לה. היא כבר עשתה את זה, אבל קרה מה שקרה, ולכן אני מקווה שהיא תשבור את השיא הזה שוב. אני את המטרות שלי ל-2015 כבר עשיתי"

דקות אחרי ההישג הבלתי רגיל שגרם לה לתפוס את כל הכותרות של מדורי הספורט בשבוע שעבר, התייצבה דיאנה ויסמן לראיון ראשון בקריירה למול העיתונאים שניסו לצוד כמה משפטים מנסיכת הערב הבלתי מעורערת. כשהיא מלווה באמה, ויסמן פגשה לראשונה, כמעט בגיל 17, את כלי התקשורת, ולמרות היעדר הניסיון וההתרגשות הרבה שאחזה בה, היא צלחה את המשימה ושבתה את ליבם של העיתונאים שסימנו אותה בשבוע שעבר כיורשת של אסתר רוט שחמורוב וכנסיכת הענף החדשה. במדינה שבה יש צמא כל כך גדול למצוא את הכוכב הבא, אף אחד לא ממש חשב שדווקא ויסמן היא זו שמסוגלת לספק פריצה כל כך משמעותית בקריירה כבר עכשיו. שנה ושלושה חודשים אחרי שאותם מדורי הספורט פיארו את השיא החדש שנשבר בריצה ל-100 מטר אחרי 42 שנה, כשאולגה לנסקי תפסה את מקומה של שחמורוב במה שהתברר לאחר מכן כפארסה, הפעם התחושה הייתה שסוף סוף קיבלנו חגיגה אמיתית. באופן אירוני, ממש בסמוך לויסמן בעמדת הראיונות עמדה נציגת הוועדה למניעת סימום בספורט שזה עתה התלוותה לאצנית הצעירה בדרך לבדיקה, והדאגה היחידה של כוכבת הערב הייתה שמא המבחנה תיפול. רק זה היה חסר לה, שגם ממנה ייגזל השיא שזה עתה שברה, שהיה שייך במשך 41 שנה לאותה שחמורוב.

אליפות ישראל: לנסקי ופרסיאדו המהירים בישראל, ויסמן גנבה את ההצגה

דיאנה ויסמן: "לא האמנתי שזו התוצאה שלי, אז הסתכלתי שוב ושוב"

אליפות ישראל: אולגה לנסקי ואמרי פרסיאדו ניצחו גם בריצת 200 מ'

אולגה לנסקי: "שמחה שהחזרתי את התארים שלי, גם אני הופתעתי מדיאנה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ויסמן עשתה, לפחות בריצה ל-100 מטר, מה שאף אצנית ישראלית עד גיל 19 לא הצליחה לעשות מאז שחמורוב: לרוץ 100 מטר בזמן של 11.75 שניות, ומכאן ההתלהבות הגדולה. התוצאה הזו, שגרמה לאצנית הצעירה לשפשף את העיניים ובעיקר לקפוץ מאושר, סייעה לה לשבור את שיא הנערות של האתלטית הגדולה בכל הזמנים, שהחזיק מעמד מה-4 בספטמבר 1971 ולשפר אותו בשלוש מאיות. את שיא הקדטיות, טווח הגיל של ויסמן, היא שברה ב-2015 זו הפעם השנייה, ומכאן הרי שאפשר רק להתחיל לפנטז הכי רחוק שיש. "יש לי עוד זמן עד שאני אגיע ל-11.45 של אסתר", מצטנעת ויסמן בראיון מיוחד לוואלה ספורט. "אני לא רוצה למהר עם התוצאות, מקווה לעשות את זה שלב אחרי שלב ולא בבום. אני מאחלת לאולגה שהיא זו שתשבור את השיא כי אני חושבת שמגיע לה. היא כבר עשתה את זה, אבל קרה מה שקרה, ולכן אני מקווה שהיא תשבור את השיא הזה שוב. אני את המטרות שלי ל-2015 כבר עשיתי. אני לא ממהרת לשום מקום".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
דיאנה ויסמן אתלטית ישראל. מגד גוזני
"נראה לך שהייתי מזניחה את הלימודים שלי בשביל משהו שאני לא כל כך אוהבת?". ויסמן/מגד גוזני
"אני מתאמנת כל השבוע חוץ מימי שבת, בכל זאת – צריך יום אחד מנוחה, לא? כל אימון נראה אחרת, פעם אימון של כוח, פעם אימון לשיפור הזינוק, וכדומה. אמא שלי ואירנה מתאמות את הכול ביניהן, ואני מבצעת"

דיאנה נולדה בבלארוס, ועלתה לארץ עם משפחתה כשהייתה בת שנתיים וחצי. בגיל תשע אמא שלה חשפה אותה בפעם הראשונה לאתלטיקה. כמי שהייתה מורה לחינוך גופני בבית ספר באשקלון והחלה גם לאמן אתלטיקה אחרי שהייתה בבלארוס ספרינטרית וקופצת לרוחק, זה היה אך טבעי שהכישרון והמשיכה לתחום יעברו גם לבת. דיאנה כאמור החלה להגיע לאימונים, וממצב שבו היא ישבה בצד וצפתה באימונים, היא פשוט החליטה להיות חלק מהם, והפוטנציאל זוהה מהר מאוד. "מיד כשהתחלתי לרוץ, ראו שאני עוקפת את הבנים", מספרת ויסמן, שהתייצבה בגיל תשע לאליפות ישראל הראשונה שלה וסיימה במקום השלישי בריצה ל-60 מטר למרות שהייתה צעירה מיריבותיה.

בשלב הזה ויסמן עדיין לא ידעה שזה מה שהיא רוצה לעשות, ורק לפני כשלוש שנים היא החליטה להתמקד בספרינטים, ולהניח את הקפיצה לרוחק והמשוכות בצד. "ברור שאני אוהבת את זה", היא אומרת ומתפעלת מעצם השאלה. "נראה לך שהייתי מזניחה את הלימודים שלי בשביל משהו שאני לא כל כך אוהבת? אני תלמידה טובה, אבל קשה לי מאוד בלימודים בגלל האימונים. סיימתי עכשיו לימודים בכיתה י"א בבי"ס מקיף ה' באשקלון, ואני יכולה להגיד שאשקלון זה עולם אחר לעומת מה שקורה בחוץ. זו הפריפריה. זה אמנם רק חצי שעה מראשון לציון, המקום שבו אני מתאמנת, אבל ההבדלים גדולים מאוד לעומת מה שקורה שם. אם המורים מתחשבים בי? לא כל כך. פה באשקלון הלימודים מגיעים לפני הספורט".

ויסמן היא בת יחידה. אמה אירנה כאמור מאמנת ועוסקת בספורט, ואביה ולדימיר משמש, לדברי ויסמן, "כמו עוזר מאמן". הקשר עם האם, לדברי ויסמן, מסייע לה להצליח: "את רוב תשומת הלב שלי אני מקבלת מאמא שלי. החלטנו שאני אתאמן באגודת מכבי ראשון לציון כי הם הציעו לי את התמיכה הכי טובה, וזה גם היה הכי קרוב. צריך לזכור שבאשקלון אין אצטדיון, אלא רק מסלול כורכר, ולכן עברתי לראשון". את תוכניות האימונים בונות במשותף האם ואירנה לנסקי, שיאנית ישראל ב-200 מטר, 100 ו-400 משוכות, שמאמנת אותה על המסלול. "אני מתאמנת כל השבוע חוץ מימי שבת, בכל זאת – צריך יום אחד מנוחה, לא? כל אימון נראה אחרת, פעם אימון של כוח, פעם אימון לשיפור הזינוק, וכדומה. אמא שלי ואירנה מתאמות את הכול ביניהן, ואני מבצעת".

דיאנה ויסמן אצנית ישראלית. ברני ארדוב
"לפני התחרות ישנתי עם לחץ טוב בחזה. הייתה לי הרגשה שאני מוכנה לעשות את זה ושאני יכולה להגיע לתוצאה ששאפתי אליה". ויסמן באליפות ישראל, בשבוע שעבר/ברני ארדוב

אל השנה הזו הגיעה ויסמן עם 12.14 שניות ב-100 מטר, תוצאה יפה לגילה של ויסמן, אבל לא משהו יוצא דופן. במרחק הכפול היא עשתה 25.04, אבל את 2014 היא תזכור בעיקר לנוכח היעדרותה של אולגה לנסקי מהמסלול, מה שאפשר לה לזכות באליפות ישראל ב-200 ובסגנות בחצי המרחק. למרות שהתארים הללו הלכו אליה בגיל צעיר כל כך כבר בשנה שעברה, אין ספק שהפריצה הגדולה בקריירה שלה הגיעה רק השנה. ב-100 מטר היא הצליחה רק לפני פחות מחודשיים לקבוע שיא קדטיות חדש עם 11.98 שניות, שמחק את השיא הקודם של גילי דישון מ-1989, ורגע השיא שלה כאמור הגיע בשבוע שעבר באליפות ישראל, בו היא השלימה קיזוז של 39 מאיות בשנה, התקדמות מטאורית לכל הדעות. ב-200 מטר השלימה ויסמן קיזוז של 67 מאיות בשנה, ושברה עוד שיא עתיק של דישון מ-1989 כשנעצרה על 24.37 שניות.

"התרגשתי מאוד בשבוע האחרון, ואחרי ההישג שעשיתי לא ישנתי. לפני התחרות ישנתי עם לחץ טוב בחזה. הייתה לי הרגשה שאני מוכנה לעשות את זה ושאני יכולה להגיע לתוצאה ששאפתי אליה", היא משתפת. "חלמתי על זה, וזה מעבר לקלישאה: כשמתאמנים קשה ונותנים את כל כולך, מוותרים על החברים והסביבה מסביב, מוותרים על יציאות וימי הולדת, הולכים לישון בשעות סבירות, ועושים את האימונים לפי הספר, זה קורה. איך הרגשתי אחרי ה-11.75? התקף לב זו לא מילה. בתחילת השנה כשתכננו אימונים, הישגים ומטרות, לא חשבתי שזה ריאלי. המטרה הייתה להשיג 11.80 ומשהו, אבל כשראיתי את התוצאה הזו בשבוע שעבר, הייתי המומה. אמרתי לעצמי פשוט 'וואו. אני אפילו יכולה לעשות יותר'".

למרות ההתלהבות, ויסמן יודעת שזו רק תחילת הדרך שלה, וכדי להגיע לטופ היא תצטרך לשפר לא מעט אלמנטים. "בריצה יש מיליארד ואחד דברים לשפר", היא מסבירה. "כששואלים אותי מה אני עושה, ואני אומרת שאני אצנית, אנשים לא מבינים למה אני צריכה בכלל להתאמן ומה המורכבות של זה. אנשים לא מבינים שהריצה זה חלק אחד ממכלול דברים. אתה עובד על איך יוצאים מאדני הזינוק, מתי מתרוממים משם, איך עושים פיניש, ועוד מלא דברים. כל נשימה חשובה בספרינט. זה ממש לא קל כמו שזה נראה. אני מקשיבה הרבה מאוד לאמא שלי, ולא מתווכחת איתה גם כשקשה לי. אני יודעת שהיא נטולת אינטרסים, ואף פעם היא לא תגיד לי משהו שלא לטובתי".

אירנה האם מוסיפה: "דיאנה למדה מה הן עבודה קשה ומשמעת. היה חשוב לי לחנך אותה בצורה הזו, לא רק בשביל הספורט, אלא גם בשביל החיים העתידיים. היא לומדת איך להתמודד עם הקשיים, ואני מנסה כל הזמן להסביר לה שבכל התקדמות, היא תצטרך לדעת להתמודד עם תקופות פחות טובות ורק ככה מגיעים לפסגה. לפני שהתחילה העונה, הצבתי לה מטרות. לקחנו תמונה שלה, שרטטנו עליה את התוצאות שאנחנו מצפים שהיא תעמוד בהן כדי שכל ערב לפני השינה ובכל בוקר היא תתעורר עם זה. היא הייתה אומרת לי לא פעם: 'אמא, זה מוגזם', אבל אמרתי לה שאין גבול לחלום, ואני שמחה שהיא עמדה בכל המטרות שהצבנו לה".

האצנית אולגה לנסקי. ברני ארדוב
""אמרנו אחת לשנייה כל הכבוד, אבל בזה זה הסתיים. באימונים יוצא לנו לדבר, אבל כל אחת נמצאת בעניינים שלה". אולגה לנסקי/ברני ארדוב

אחד הנושאים שבוודאי ילוו אותנו בשנים הקרובות הוא המאבק המותח שיפגיש על המסלול את ויסמן ולנסקי. אם עד עכשיו המאבק הזה היה מוגדר בשפת השכונה כ"לא כוחות", הרי ש-18 המאיות שמפרידות בין השתיים מוכיחות שזה הולך להיות קרב רווי יצרים בין שתי אתלטיות שמתאמנות יחד ורוצות להיות ראשונות גם אם מפרידות ביניהן שש שנים.
"איך אולגה הגיבה אחרי התוצאה שלי בשבוע שעבר? האמת היא שלא דיברנו", חושפת ויסמן משהו לגבי היחסים, שמתחילים לתחושתה להיות בעייתיים לנוכח התחרותיות שמתחילה. "אמרנו אחת לשנייה כל הכבוד, אבל בזה זה הסתיים. באימונים יוצא לנו לדבר, אבל כל אחת נמצאת בעניינים שלה. אני גרה באשקלון, והיא בראשון לציון. אין בינינו קשר מיוחד".

- אני מניח שהשבוע הזה רק יגביר את התחרות ביניכן כי הפערים, לפחות ב-100, הולכים ונסגרים. את לא חוששת שהתחרות הזו תפגע ביחסים ביניכן?

"זה קצת בעייתי המצב הזה עכשיו. זה הפך להיות תחרותי ומפה גם עלול להתפתח קטע של קנאה. אני מהצד שלי תמיד באה ומפרגנת, אבל אני לא יודעת איך זה מהצד שלה. אני מאוד רוצה שהיא תבוא ותפרגן לי. אני רוצה לשאול אותך: אם היית הכי טוב בישראל, ופתאום היית רואה שמישהו מתקרב אליך ומדגדג אותך, איך היית מרגיש? זה מתחיל להיות בעייתי ואני מרגישה את זה. אני מאוד אוהבת אותה ורוצה שהכול יהיה בסדר בינינו. מבחינתי אני אוהבת להתחרות עד הסוף, ככה חונכתי".

- אולגה עברה שנה קשה עם ההשעיה. יצא לכן לדבר על מה שעבר עליה?

"אני חושבת שהיא עברה תקופה ממש קשה. זה לא מגיע לה כי היא התאמנה קשה מאוד וזה פגע בה. ראיתי כמה קשה היא התאמנה בשנה הזו. מעבר לזה לא דיברנו על כל מה שקרה".

- מה באופן כללי את חושבת על סמים בספורט?

"אני אומרת שמי שבא להתאמן ולהתחרות, שייהנה מהספורט. למה לקחת חומרים אסורים? זה הורס את כל ההנאה ומוריד את האתגר. אני באמת שלא מבינה למה צריך לקחת את זה ומה הטעם בזה?

- כי בשלב מסוים בחייו של אתלט ההתקדמות היא איטית מדי לטעמו, ואנשים שואפים לנצח ולשבור שיאים.

"בסדר, אבל אם אתה רואה שאין לך כוח להתאמן או שאתה לא משיג תוצאות טובות, תפרוש. אני באמת לא מבינה את השימוש בחומרים אסורים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השוואה בין תוצאות השנה של ויסמן ללנסקי ב-100 מטר. לחצו להגדלה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השוואה בין תוצאות השנה של ויסמן ללנסקי ב-200 מטר. לחצו להגדלה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ויסמן, לה יש חבר במשך שנתיים וחצי ("אמא שלי טוענת שאני יותר מהירה ממנו"), כמעט סיימה לגמרי את המטרות שלה לשנת 2015. בשבוע הבא היא תמריא לאליפות העולם לקדטים בקולומביה ("זו פעם ראשונה שלי בתחרות בסדר גודל זה. הייתי שמחה אם היו מטיסים אותי עם מאמן כי אני חוששת להיות שם לבד"), ותנסה למשוך עוד קצת את קצה גבול היכולת שלה. בינתיים ההשוואות בינה לבין שחמורוב גורמות לה להסמיק. "אני יודעת שהיא הייתה חזקה מאוד בספורט ושמעתי עליה רק דברים טובים", משיבה ויסמן לשאלה עד כמה היא מכירה את בכירת אתלטינו. "אני עדיין קוראת עליה ולומדת את מה שהיא עשתה, אבל יש הרבה מאוד מה ללמוד לגביה. האמת שאני ממש רוצה להכיר אותה ומי היא באמת. הייתי רוצה לפגוש אותה ולהכיר אותה מקרוב כדי שתספר לי על החוויות שלה ואיך זה הרגיש מבחינתה לשבור כל כך הרבה שיאים ישראליים ולהיות כתובה בספר הזה 40 שנה. אני מודעת לכמות הציפיות שיש ממני עכשיו, ואני אתן את הכול כדי לעמוד בציפיות. בינתיים אני רק רוצה להמשיך ולשפר את התוצאות שלי".

למרות ההצלחה, לאירנה האם יש תחושה קטנה של החמצה: "אני לא מרגישה שאנחנו מקבלים מספיק תמיכה מאיגוד האתלטיקה. אני נמצאת פה לידה ותומכת, אבל רוב ההוצאות מגיעות מהכיס שלי. לא מספיק מניעים אותה קדימה להצלחה למרות הפוטנציאל שיש לה, אבל זו תחושה כללית לגבי ענפי ספורט רבים. אני מקווה שישקיעו יותר באתלטים הצעירים, הרי האתלטיקה זה הבסיס לכל ענפי הספורט".

ואם יש משהו שבכל זאת יכול להרוס את החגיגה הגדולה לגבי ויסמן זה הניסיון המר של האתלטיקה הישראלית עם ילדי פלא. דימיטרי קרויטר בוודאי יכול לספר לכם מילה או שתיים על זה. מי שזכה באליפות העולם לקדטים בקפיצה לגובה רק לפני שש שנים כשעבר 2.20, אבל בחלוף השנים הוא ממשיך להיאבק כדי לעבור את אותו רף, הוא רק דוגמה אחת בשורה של סיפורים על סינדרלות בספורט המקומי. האם ויסמן תוכיח שאפשר אחרת, ומכאן רק תלך ותפרוץ? כדי לענות על השאלה הזו נצטרך להתאזר בסבלנות ולקוות שהשבוע שעבר לא היה עוד חלום שהתנפץ.

דיאנה ויסמן אתלטית ישראל. מגד גוזני
"לא מספיק מניעים אותה קדימה להצלחה למרות הפוטנציאל שיש לה". דיאנה ויסמן/מגד גוזני
דיאנה ויסמן אתלטית ישראל. מגד גוזני
"אני מודעת לכמות הציפיות שיש ממני עכשיו, ואני אתן את הכול כדי לעמוד בציפיות". דיאנה ויסמן/מגד גוזני
דיאנה ויסמן אתלטית ישראל. מגד גוזני
"אם אתה רואה שאין לך כוח להתאמן או שאתה לא משיג תוצאות טובות, תפרוש". דיאנה ויסמן/מגד גוזני
דיאנה ויסמן שוברת את שיא ישראל בריצת 100 מטרים לנערות. ברני ארדוב
ויסמן ולנסקי ראש בראש/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully