וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חולדאי, תלמד מטעויות (של בוז'י)

24.6.2015 / 10:00

חולדאי שוקל להתמודד על ראשות מפלגת העבודה, ואולי בעתיד על ראשות הממשלה. בדרך לתפקיד המיוחל כדאי שילמד מהטעויות הקריטיות בקמפיין של הרצוג. יוסי לוי מנתח את הדרך להצלחת הכישלון של בוז'י

יצחק הרצוג, כנס הרצליה, יוני 2015. ראובן קסטרו
יצחק בוז'י הרצוג/ראובן קסטרו

ראש עיריית ת"א רון חולדאי רוצה להיות ראש ממשלה. נכון לעכשיו סיכוייו קטנים. במידה וירוץ במסגרת המחנה הציוני, הוא יצטרך קודם לכן לנצח בפריימריס את הרצוג העומד בראש המחנה. לפני שיתחיל במסע המפרך, שריצת מרתון נראית לידו כמו פיקניק, יצטרך חולדאי להתכונן היטב וללמוד את השטח. בעיקר יהיה עליו ללמוד מהטעויות הרבות של הרצוג בקמפיין הבחירות. גם אם ילמד חולדאי, אין זו ערובה להצלחה, אך אם לא ילמד, תהיה זו כרוניקה של כישלון ידוע מראש.

כשבועיים לפני הבחירות, חצי שעה לאחר נאומו המרשים של נתניהו בקונגרס, נאם הרצוג בניר משה. נאום זה היווה דוגמא לחוליים בקמפיין. הרצוג ננזף לאחריו על ידי יועציו על כך שלא איפשר לאוהדיו למחוא כף ונזף בהם בגמלוניות ("חברה אל תפריעו לי... הנאום הזה משודר"). הטעות הייתה משמעותית ואפילו אסטרטגית. הרצוג ניסה להלחם "באויב" נתניהו במגרש שבו הוא מצטיין - הנאומים. בתורת הלחימה של סן צו, אחד העקרונות הבסיסיים הוא לנסות להביא את היריב למגרשך, בו יש לך יתרון ולא להיגרר למגרשו. הדבר דומה למשחק אחד על אחד של הרצוג מול לברון ג'יימס, שנועד מראש לתבוסה.

הנואם (נתניהו) המקום (הקונגרס בארה"ב) והתפאורה (חברי הקונגרס המחויטים ומעונבים) לא הותירו להרצוג במתנ"ס בניר משה שום סיכוי, גם לו היה מאפשר להם למחוא כף עד ליום הבחירות. במקום זאת היה מטיב הרצוג לעשות לו הגיע לפריפריה כפי שעשה, מפשיל שרוולים ונוטע עץ או אורז חבילות מצרכים לנזקקים, או כל דבר אחר המשדר עשייה (לעיתונאים היה אומר: "אני באתי לעשות... אם אתם רוצים דיבורים והצהרות תלכו לביבי בזה הוא טוב..").

הקמפיין של המחנה הציוני (מחנ"צ) כלל כמעט כל טעות אפשרית. הוא יכול להילמד בכל אקדמיה, בקורס "איך לא עושים קמפיין". הרצוג לא הצליח לבנות סביבו צוות מתפקד. הוא אסף אנשים מהגורן ומהיקב בבחינת כל המרבה הרי זה משובח. הוא עודד אותם לשקר לו במקום לבקר אותו. ("זה תופס ביג טיים... הוא הולך להיות רה"מ", או "ביבי כבר הפנים שהוא הפסיד", מסביר בלי למצמץ בכיר יועציו). בכיר סוקריו הודיע לו בחגיגיות שהוא - הרצוג, מנצח בפער של 6-7 מנדטים. הרצוג התמוגג. הרצוג לא בטח באיש מעוזריו ואולי בצדק. כך אי אפשר היה להצליח, או שתסמוך עליהם או שתחליף אותם. גם התנהגותו כלפיהם לא פעם, שיחררה אותם מכל מחויבות מוסרית כלפיו.

הכישלון גדול עוד יותר לאור הרוח הגבית החזקה, מעל למותר, שקיבל מהתקשורת, שהייתה פוסלת כל ניצחון במשחקים האולימפיים. הרצוג וצוותו לא הצליחו לאחוז ולנווט את מפרש ספינת המחנ"צ. הספינה שטה שלושה חודשים במעגלים ולא התקדמה אפילו מטר. הרשימה המשותפת עמדה על 24 מנדטים מהיום הראשון ועד לאחרון. אפילו קול אחד לא נוסף.

האלקטורט הישראלי מתחלק באופן גס ופשטני לשבטים כמו: ערבים וחרדים (כ-25 מנדטים), לשוליים אידיאולוגיים של ימין ושמאל ברורים (הכוללים יחדיו כ-15-20 מנדטים). עיקר הציבור נמצא במרכז עם נטייה ימינה ומרביתו תומך בקלישאה "להרוג מחבלים ולהתפשר על שטחים מסוימים". לכל מפלגה גרעין קשה של מצביעים. לליכוד ישנו גרעין של כ-13 מנדטים (ראה הצבעה לכנסת לפני כעשור) הגרעין הקשה של העבודה דומה בגודלו. להבדיל מהגרעין הקשה, לכל מפלגה יש מצביעים המכונים "רכים", כאלו שיכולים להצביע למפלגה ויכולים גם לא. מצביעים אלו מגדירים עצמם בד"כ כבעלי דעות שהן "מרכז". המדובר בעשרות מנדטים שהיו התשתית להקמת "קדימה" (בראשות אריאל שרון ושמעון פרס) ולאחר מכן לצמיחתן של מפלגות לפיד וכחלון.

בחצי היובל האחרון נבחרו לרשות הממשלה שני ראשי מפלגת העבודה: יצחק רבין ז"ל ואהוד ברק יבדל לחיים. שניהם, רמטכ"לים לשעבר, נתפסו בעיני הציבור בראש ובראשונה כבטחוניסטים. שניהם נתפסו (בצדק או שלא) כבעלי עמדות מדיניות-ביטחוניות הניתן להגדירן כ"מרכז". לכן היה ברור שהרצוג צריך להיאבק על המרכז. נתניהו באומנות דחף את הרצוג ולבני שמאלה והפך אותם כמעט לשלוחה של מר"צ. כפי שבכדורסל דוחפים ונאבקים על מקום במרכז מתחת לסל, כך היה על הרצוג לנהוג, אך הוא לא עשה זאת.

איך עושים זאת בפועל ולא בתיאוריה? בשורה של מעשים:

ראשית, לתקוף את מרצ וגלאון על הקו השמאלני,(לדוגמא:"מר"צ וגלאון בעד נסיגות וויתורים ללא תנאי וללא תמורה, דרכינו אינה דרכם") בכדי ליצור בידול וריחוק ממר"צ.

שנית, להשמיע הצהרות תקיפות בתחומים הצבאיים והביטחוניים ("כמו בעבר.., מפלגת העבודה תדע לפגוע בטרור ובטרוריסטים בכל מקום ובכל זמן. אנחנו נרסק ונמוטט את שלטון החמאס בעזה במעשים ולא בדיבורים... יחד עם זאת נשב עם אבו מאזן במטרה להתקדם בתהליך ולא בכדי למסמס ולמשוך זמן").

והדבר השלישי ואולי החשוב ביותר היה צירופו של שאול מופז לרשימה. למופז חשיבות אסטרטגית מהמעלה הראשונה מחמש סיבות: מדובר ברמטכ"ל וביטחוניסט מהמעלה הראשונה, הוא נתפס כימני או לפחות כנץ בסוגיות המדיניות והביטחוניות, איש ישר ונקי כפיים בעל דימוי חיובי (ובצדק), מזרחי בהנהגה אשכנזית "לבנה" (הרצוג, לבני, יחימוביץ') הצבע הכהה של מופז היה גיוון הכרחי והסיבה אולי החשובה ביותר, מופז היה מהווה משקל נגד ואיזון לציפי לבני. תמונה של הרצוג במרכז כשלבני ומופז לצידו, הייתה יכולה להיות רבת משמעות, למצב בתודעה את הרצוג כמנהיג הזוכה לתמיכה של שני אישים פוליטיים משמעותיים.

למחנ"צ חסרה דמות ביטחונית משמעותית, (ידלין עם כל הסימפטיה אינו מצליח למלא את המשבצת). מופז היחיד שאולי יכול היה להעביר שני מנדטים מגוש הימין (הקולות הרכים של הליכוד) לגוש המרכז שמאל. אבל להרצוג הראו סקרים שמופז לא רק שאינו מוסיף, אלא אף גורע. הרצוג בחושיו הקהים האמין.

לאורך הקמפיין הרצוג לא הצליח לזהות את הבעיות בזמן אמת ובמקרים המעטים שזיהה, לא פעל כמתחייב. הצוות שסביבו הלעיט אותו בשבחים וסרטים והוא שתה אותם בצמא של שוטה. הכתובת הייתה על הקיר, אבל הם כיסו את הקיר ובוז'י לא השכיל לראות.

שאול מופז באולפן וואלה! במהלך מבצע צוק איתן, יולי 2014. דרור עינב
היה מהווה משקל נגד ואיזון לציפי לבני. שאול מופז/דרור עינב

הסלוגן של הרשימה "זה אנחנו או הוא", היה גם כן בטעות יסודו. סיסמא זו העלתה אוטומטית את שאלת ההתאמה לרשות הממשלה ("אנחנו או הוא"). זו השאלה שבכל הסקרים הוכח שהפער לטובת נתניהו הוא הגדול ביותר לעומת כל יתר הסוגיות שנשאלו. אפילו מצביעי שמאל מובהקים סברו שנתניהו מתאים יותר לתפקיד, לכן העלאת הסלוגן הייתה טעות גדולה. מלבד שלל היועצים האסטרטגים היו גם שלל טעויות טאקטיות חמורות (כמו הריאיון בערוץ 2 כשתמונת נתניהו מצלה עליו) שלא ברור מי אחראי להן.

יועץ טוב, קודם שישיא עצות טובות, עליו למנוע טעויות מטופשות, לפעמים זה שווה זהב או ראשות ממשלה.

הרצוג חי בסרט עוד הרבה לפני שענת גורן פתחה את המצלמה לסרטה. כשמיקי רוזנטל ניסה לסגור את המצלמה "התפתחה מהומה קלה... ובוז'י יצא גבר, הוא אמר, נתתי לה אישור להיות פה", (ענת גורן לגלובס). בקמפיין הבא בוז'י יצא עוד יותר גבר אם ייתן לגורן לצלם אותו במקלחת. בהנחה כמובן שהיא תרצה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully