וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לינץ' במג'דל שמס: המון דרוזי רצח פצוע סורי

שני פצועים סורים במצב קשה שהובלו באמבולנס צבאי הותקפו בשל חשדם של הדרוזים כי מדובר בלוחמי ג'בהת א-נוסרה שטובחים באחיהם מעבר לגבול. פצוע אחד מת מפצעיו, השני במצב אנוש. חייל צה"ל ונגד נפצעו קל. גורם צבאי: "הפצועים הם אזרחים"

צילום: מאיר וקנין, דוברות בית החולים רמב"ם; עריכה: גדי וינסטוק

כ-150 דרוזים תקפו אמש (שני) אמבולנס צבאי באזור נווה אטי"ב שהוביל שני פצועים סורים שנפצעו קשה במלחמת האזרחים במדינה, ורצחו אחד מהם. לפי החשד, הדרוזים חסמו את כלי הרכב, התנפלו על יושביו ותקפו אותם. נגד וחייל צה"ל שנסעו באמבולנס נפצעו קל ופונו לבתי החולים רמב"ם בחיפה וזיו בצפת. פצוע סורי נוסף שהובא לטיפול רפואי בישראל כשהוא במצב קשה נפגע אף הוא, ופונה להמשך טיפול בבית החולים רמב"ם. כעת מצבו מוגדר קשה מאוד. מפקד המחוז הצפוני במשטרה הנחה להקפיץ את כל כוחות סיירת משמר הגבול לזירה.

הדרוזים תקפו את האמבולנס בשל חשדם כי צה"ל מפנה בין היתר לוחמי ג'בהת א-נוסרה, שטובחים באחיהם בסוריה, לטיפול רפואי בישראל. מדובר בפעם השנייה בתוך פחות מ-24 שעות שנעשית תקיפה נגד אמבולנס צבאי על רקע זה.

קצין בכיר בצה"ל התייחס לזהותם של הפצועים שהובלו באמבולנס ואמר כי "מדובר באזרחים". עם זאת, הבהיר כי "בגבול לא שואלים למי אתה משויך, בין אם אתה מג'הבת א-נוסרה או לא. הסיוע הוא הומניטרי בלבד. האירוע נמשך דקות ספורות, היה מגע בין הפורעים לפצועים ומצבם הוחמר", אמר הקצין. לדבריו, "מדובר באירוע חמור שעדיין שטרם סיימנו לטפל בו".

לקריאה נוספת:
לאחר הדוח: צה"ל יחקור פלילית את אירועי יום שישי השחור?
פיגוע הדקירה בירושלים: השוטר שנפצע אנוש התעורר ומגיב לסביבה
דוח: מעצר עד תום ההליכים הפך לברירת המחדל במשפט הצבאי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האמבולנס שהותקף באזור נווה אטי"ב/מערכת וואלה!, צילום מסך
"הצעירים המשולהבים לא ראו בעיניים והוציאו את הפצועים הסורים מהאמבולנס כשהם מכים אותם ללא רחמים. זאת לא העדה שאני מכיר"

בעקבות התקיפה הקודמת, הוחלט בצה"ל לאבטח את האמבולנס באמצעות ניידת משטרה צבאית, אולם זו לא מנעה את התקיפה שכללה עשרות בני אדם. בשל כך, בצה"ל יבחנו את הנושא.

תושב מג'דל שמס שהיה באזור האירוע טען כי המונים יצאו לרחובות להביע את שמחתם על הפגיעה בפצועים הסורים, אולם הוא ותושבים נוספים הביעו זעזוע עמוק על שאירע. "אנחנו דורשים תשובות מצה"ל, מהמשטרה. כיצד ייתכן שאמבולנס צבאי חוצה את מג'דל שמס, חוצה את גוב האריות?", תהה, "תוך שניות מאות ואלפים של צעירים משולהבים התחילו לרדוף אחרי האמבולנס ולהשתלט עליו. הצעירים המשולהבים לא ראו בעיניים והוציאו את הפצועים הסורים מהאמבולנס כשהם מכים אותם ללא רחמים. זה לא העם שאני מכיר, זאת לא העדה שאני מכיר. אצלנו אין דברים כאלה, אלה מעשים שמתאימים לדאעש ולג'בהת א-נוסרה, לא לעדה הדרוזית".

מוואפק טריף, מנהיגה הרוחני של העדה הדרוזית בישראל, הגיב לתקיפה ואמר כי הוא מתנגד לה. "זאת לא דרכנו ואנחנו כואבים את אשר קרה, מעשה נפשע, שבוצע על ידי אנשים פורעי חוק ועל הרשויות לפעול", אמר. הוא ייכנס בשעה 10:00 בבוקר את הנהגת העדה לכינוס חירום בקבר יתרו שבגליל.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
הפגנת תמיכה בתקיפת האמבולנס הצבאי בכיכר אל אטרש במג'דל שמס, 22 ביוני 2015. חדשות 24
הפגנת התמיכה במג'דל שמס/חדשות 24

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, גינה את הלינץ' ואמר כי מדובר באירוע "חמור ביותר". "לא ניתן לאף אחד לקחת את החוק לידיים, ולא ניתן לאף אחד להפריע לחיילי צה"ל לבצע את משימותיהם", כתב נתניהו בעמוד הפייסבוק שלו. "נמצה את הדין עם מפירי החוק. אני קורא למנהיגי הדרוזים לפעול לאלתר להרגעת הרוחות".

שר הביטחון משה יעלון התייחס לאירוע ואמר: "הלינץ' שבוצע אמש ברמת הגולן, שגרם לרציחתו של אדם ולפציעתם של שלושה, בהם קצין וחייל בצה"ל, הוא אירוע קשה וחמור ביותר שלא נוכל לעבור עליו לסדר היום, והוא יזכה לטיפול ביד קשה מצד גורמי אכיפת החוק. ישראל היא מדינת חוק, ואנו לא נאפשר בה הפקרות, התנהגות אלימה ונטילת החוק לידיים מצד מיעוט מקרב תושביה. המקרה הזה מנוגד לערכי המדינה ולמוסר שלה, שבאים לידי ביטוי גם בטיפול רפואי מטעמים הומניטריים לפצועים סוריים ולכל אדם הזקוק לכך". לדבריו, "קומץ קטן ואלים לא יפגע בברית המיוחדת של מדינת ישראל עם אזרחיה הדרוזים, ולא יצליח להשחיר את פניה של העדה".

גם יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג תיאר את התקיפה במלים קשות. "זה כמה שנים שישראל מתגאה במאמץ ההומניטרי לטובת אזרחים סורים פצועים וחפים מפשע המטופלים אצלנו. הלינץ' שבוצע אמש בגולן והסתיים באסון קשה הוא חמור וקשה מאוד ואני מגנה אותו בכל לשון. יש לאכוף את הדין כלפי המבצעים ולהמשיך במאמצי הסיוע. ייתכן מאוד שבטווח הנראה לעין ישראל תצטרך לפעול להושטת יד הומניטרית גם לטובת הדרוזים בסוריה, לכן יש לאפשר לצה"ל לעסוק בכל משימותיו ולהשיב את הסדר באזור על כנו", כתב הרצוג בעמוד הפייסבוק.

הרמטכ"ל גדי איזנקוט קיים אמש הערכת מצב בהשתתפות אלוף פיקוד הצפון, אלוף אביב כוכבי, שבמהלכה קיבל פרטים על האירוע והנחה על הערכות להמשך. הרמטכ"ל גינה את תקיפת חיילי צה"ל והפצועים הסורים ואמר: "לא ייתכן כי חיילי צה"ל ופצועים יותקפו על ידי אזרחי ישראל".

הפגנת תמיכה בתקיפת האמבולנס הצבאי בכיכר אל אטרש במג'דל שמס, 22 ביוני 2015. חדשות 24
הפגנת התמיכה במג'דל שמס/חדשות 24

גורמים צבאיים מסרו כי "מדובר באירוע חמור מאוד שבו חיילי צה"ל ופצועים מותקפים בשטח הארץ, אירוע זה התרחש בכניסת פצועים סורים שגרתית". הם ציינו כי מדובר באירוע השני של תקיפת אמבולנס ביממה האחרונה ונתנו פרטים נוספים על האירוע: "האירוע אירע במחסום מג'דל, כ-150 אזרחים תקפו שיירה שעוסקת בפינוי שני פצועים סורים. במהלך האירוע נפצעו קצין ונגד צה"ל ובנוסף שני פצועים סורים אשר מצבם הרפואי קשה. לאחר מכן פינוי הפצועים המשיך כרגיל".

לטענת הגורמים, הפצועים אינם שייכים לארגון ג'בהת א-נוסרה. "צה"ל אינו מעניק להם טיפול בשנים האחרונות ולכן האמירות הללו הן שקריות", ציינו אך הדגישו כי "אין שום סינון כאשר מדובר בטיפול בפצועים. לאחר האירוע כוחותינו תוגברו בניידת משטרה צבאית אשר תגברה את כוחות פינוי הפצועים ושם הותקפו החיילים. האירוע מתנהל בהערכות מצב שוטפות ולאחר סיום האירוע יערך תחקיר מסודר, ובעקבות התחקיר אנו נחליט האם יש צורך בשינוי המדיניות של פינוי הפצועים". עוד הדגישו הגורמים כי "האירוע התנהל בשטח מדינת ישראל ולכן הנהלים של פתיחה באש הם מאוד מוגבלים על מנת לא לסכן חיי אדם".

פינוי הפצוע הדרוזי (אנוש) וחייל צה"ל (קל) שהותקפו בנווה אטי"ב לרמב"ם, 22 ביוני 2015. דוברות רמב"ם,
פינוי הפצועים לרמב"ם/דוברות רמב"ם

דובר צה"ל, תת-אלוף מוטי אלמוז, אמר כי "האירועים בגבול הצפון חמורים מאוד. אנו מגנים כל סוג של אלימות נגד חיילי צה"ל, פצועים סורים ובכלל. חמור עוד יותר שאזרחים ישראלים היו מחוללי האלימות". לדבריו, "צה"ל אינו מסייע לארגון ג'בהת א-נוסרה בכל ארבע השנים האחרונות, מאז שהחלה הלחימה הפנימית בסוריה, אלא מסייע לפצועים סורים המגיעים לגבול ומעניק להם טיפול רפואי. העת עכשיו היא העת להרגיע. מאחל החלמה מהירה לכל הפצועים.

ח"כ איוב קרא, סגן השר לשיתוף פעולה איזורי, התייחס לאירוע ואמר: "אין אזרח בישראל שאינו מזדהה עם המצוקה של הדרוזים בארץ אל מול סכנת החיים המאיימת על אחיהם בסוריה, אולם בשום מקרה לא ניתן לקבל תקיפה של אמבולנס. אני מגנה את התקיפה, אין זה מוסרי ובוודאי שאסור לסכן את חייהם של חיילים ואזרחים ישראלים". ח"כ קרא הוסיף כי "לצערי הפסדנו כדרוזים היום את הסימפטיה של עם ישראל בשל תקרית חמורה ומיותרת זו שאין לה מקום במדינת חוק וסדר. כמו כן, יש לי חשש כבד כי כתוצאה מהתקרית סיכנו את אחינו בצד השני".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפצועים מחוץ לאמבולנס הצבאי באזור נווה אטי"ב/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנדי ספדי, דרוזי יליד מג'דל שמס ששימש בעבר כראש לשכתו של סגן השר קרא ונמצא בקשר הדוק עם גורמי אופוזיציה בסוריה, אמר כי "הלינץ' הלילה פתח שער ענקי לשטן, ואם עד עכשיו היה סיכום שלא לפגוע בדרוזים של חאד'ר מצד צבא סוריה החופשי, היום סיכום זה הפך להיות בטל שלא מחייב אותם בכלום. משיחות שלי עם מפקד הפעולות של צבא סוריה החופשי, ניסיתי להרגיע את הרוחות, ודיברתי גם עם שייח מההנהגה הדרוזית בסוריה, ומהתרשמותי רק נס ימנע יום קשה ביותר על חאד'ר".

ראש מועצת ג'וליס, סלמאן עאמר, אמר: "אני כישראלי ובן לעדה הדרוזית נזעק לעזרת אחינו הדרוזים בסוריה ונעשה הכל בכדי לעזור להם להתגונן בפני כל נסיון לטבוח בהם רק בגלל היותם דרוזים. נהרגו קרוב ל-1500 דרוזים בלחימה בסוריה ואנחנו כאן לא השמענו מילה, כיוון שנהרגו כחיילים קצינים ולוחמים כנפגעי לחימה, אך ברגע שהם הפכו ליעד לחיסול רק בגלל שיוכם העדתי לא נעמוד מנגד. נעשה כל אשר ביכולתנו בכדי להגן עליהם". עם זאת, הדגיש כי "לא נעבור על החוק. מדינת ישראל היא מדינת חוק וכל פורע חוק חובה להעמידו לדין. פונה אני למשטרת ישראל שלא תגמגם ותעמיד לדין כל פושע. בעיני מי שיתקוף רכב צה"לי הוא מחבל וההתקפה היא מעשה טרור. יד שתורם על חייל צה"ל תגדע ולא משנה מי זה שהרים יד דרוזי קיצוני יהודי פנאטי או ערבי לאומני".

דרוזים תקפו אמבולנס שהוביל פצועים סורים בנווה אטי"ב. קבוצת צפון ביטחוני, מערכת וואלה! NEWS
הפצועים הסורים באזור נווה אטי"ב/מערכת וואלה! NEWS, קבוצת צפון ביטחוני

אתמול בשעות הלילה תקפו צעירים דרוזים אמבולנס בכניסה לכפר חורפיש שבגליל העליון. לפי החשד, בסביבות השעה 02:00 בלילה ארבו המתקיפים לכלי הרכב הצבאי שהיה בדרכו למרכז הרפואי לגליל בנהריה. הם חסמו אותו באזור הכפר הדרוזי, סמוך למעלות-תרשיחא, וביקשו לבדוק את יושביו כדי להבין אם הם משתייכים לארגון הטרור הסוני. צוות האמבולנס, שסירב לשתף פעולה עם החשודים, החליט להתרחק מהמקום ופתח בנסיעה מהירה משם. אלא שהצעירים החלו לרדוף אחרי האמבולנס בשתי מכוניות, שוב ניסו לחסום את דרכו ואף השליכו לעברו אבנים. במהלך הניסיונות של החיילים להיחלץ מהמצב, נפגע אחד החשודים, תושב חורפיש, והוא פונה למרכז הרפואי שבנהריה. בקרב יושבי הרכב הצבאי, שהצליחו להגיע לתחנת המשטרה במעלות, לא היו נפגעים.

כוח משטרה בפיקוד מפקד תחנת מעלות סגן-ניצב מני בנימין ליווה את האמבולנס ואת יושביו ליעדו. "אנחנו רואים בחומרה רבה מעשה בריונות מסוג זה ונפעל למצות את הדין עם כלל המעורבים", אמר סנ"צ בנימין. תחנת מעלות פתחה בחקירה פלילית בעניין בשיתוף עם המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח).

(עדכון ראשון: 22:21)

דרוזים תקפו אמבולנס צבאי שהוביל פצועים סורים. מערכת וואלה! NEWS
כוחות המשטרה בזירת האירוע באזור נווה אטי"ב, הלילה/מערכת וואלה! NEWS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully