וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המקרה הקודם: מטוס איראני נוחת בישראל

12.11.2000 / 10:30

המטוס נחטף על ידי דייל איראני ונחת על 176 נוסעיו בשדה התעופה בעובדה; הדייל, שביקש לערוק לישראל, איים בשלב מסויים להתרסק עם הנוסעים; היום הוא חי באילת

מאת גלי סימן-טוב

אין זו הפעם הראשונה שעובדה "מארחת" מטוס חטוף: ב-19 בספטמבר 1995, בשעה 11:50 בבוקר, נחת בשדה התעופה ב"עובדה", מטוס בואינג 707 איראני שנחטף על-ידי דייל איראני, ובו 176 גברים, נשים, ילדים ותינוקות, אזרחי איראן.

החוטף, הדייל רידה גאררי, לשעבר קצין בחיל האוויר האיראני, סיפר כי במשך שבעה חודשים תכנן לערוק לישראל - לדעתו המקום הבטוח ביותר עבורו. במטוס שחטף היה דלק לחמש שעות טיסה בלבד, וקודם לנחיתתו בישראל ביקש החוטף לנחות בסעודיה ובירדן, אך שתי המדינות סירבו לבקשתו.

לאחר ארבע וחצי שעות טיסה, כשמיכל הדלק במטוס כמעט ואזל, איים גאררי כי יתרסק בשטחה האווירי של ישראל, אם זו לא תאשר לו לנחות בשטחה. כוחות הביטחון החליטו לאשר את נחיתת המטוס, בליווי שני מטוסי קרב ישראלים, בשדה התעופה בעובדה.

כוחות צה"ל, שהיו מודעים לחטיפה עוד בשעות הבוקר נערכו קודם לכן, ובשדה הוקם חדר פיקוח אליו הגיעו בכירים בשירות הביטחון, ביניהם הרמטכ"ל דאז אמנון ליפקין-שחק, והרמטכ"ל הנוכחי שאול מופז שכיהן כאלוף פיקוד דרום.

גאררי החמוש בשלושה אקדחים, קפץ מיד מהמטוס, השליך את נשקו, הניף ידיו לאות כניעה והסגיר עצמו לכוחות הצבא. החוטף נחקר במשך שעתיים, ורק אז, לאחר שהמטוס נסרק על מנת לוודא שאינו ממולכד ושאין בו חוטפים נוספים, הורדו הנוסעים וגילו כי הם נמצאים על אדמת ישראל. האזרחים ההמומים זכו למזון הישר מהמטבח הצה"לי, לטיטולים, חלב לתינוקות וביגוד.

כמה מנוסעי המטוס ביקשו מקלט מדיני בישראל, אולם לאחר שבילו את הלילה, הוחזרו למולדתם, בעוד שהחוטף הובא לתחנת המעצר באילת, וטען בפני חוקריו כי שלטון האייתולות הרס את המדינה וכי לעם הפרסי לא מגיע לחיות כפי שהוא חי. המדינה אישרה את בקשתו למקלט מדיני.

גאררי התאקלם בישראל, וכיום הוא חי באילת, מרחק חצי שעה משדה התעופה "עובדה".

ישראל אינה יעד אסטרטגי לחוטפי מטוסים

יתכן שזו המתיחות התמידית באזור, או אולי החשש מתגובה חריפה של צה"ל, המונעים מחוטפי מטוסים לבקש מקלט בארץ הקודש. מאז קום המדינה נרשמו מקרים ספורים בלבד של חטיפות וטייסים תועים שנחתו בישראל.

ב-17 במאי 1950, חדר לתחומי ישראל מטוס בריטי מסוג "סנדרלנד" שהיה בדרכו למצרים מבחריין - מטוסים ישראלים יירטו את המטוס הטועה. אחרי פחות מחודש, ב-13 ביוני 1950, יירטו טייסי חיל האוויר מטוס ירדני שהתגלה מעל דימונה בדרכו מעמאן לקהיר.

ב-21 בפברואר 1973, מטוס נוסעים לובי שחצה את המרחב האווירי של ישראל התעלם מההנחיות שניתנו לו, והופל על-ידי מטוסי חיל האוויר. 105 נוסעים ואנשי צוות שהיו על המטוס נספו, ורק אחדים ניצלו לאחר נחיתת אונס כושלת של המטוס.

בארבעה בדצמבר 1988, נחת בשדה התעופה בן-גוריון מטוס סובייטי. חמשת החוטפים הגרוזינים שהגיעו לישראל נמלטו ממשטרת ברית-המועצות לאחר שקיבלו שני מיליון דולר בעד שחרור 30 ילדים אותם חטפו. לאחר הבטחה משלטונות ברית-המועצות שלא להוציאם להורג, הוסגרו החמישה.

ב-27 יולי 1995 חניך בית ספר לטיסה בירדן חדר למרחב האווירי של ישראל באמצעות מטוס קל. החניך התועה נחת בשדה התעופה עטרות, והוחזר לירדן לאחר חקירה קצרה.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully