וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מרוץ נגד הזמן": שלושת סימני האזהרה של השב"כ לזיהוי חטיפה

4.6.2015 / 8:10

שנה לאחר רציחתם של גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואיל יפרח, קבעו במערכת הביטחון נהלים לשעות הקריטיות שלאחר הדיווח. "כל דקה שמאבדים באותו יום היא קריטית". דיווח מאולפן וואלה!NEWS

עריכה: ניר חן

הפעולה הצליחה. מחמוד קוואסמה, פעיל חמאס שנדון ל-20 שנות מאסר בכלא הישראלי ושוחרר במסגרת עסקת שליט לרצועת עזה, הצליח להעביר לאחיו חוסאם קוואסמה, המתגורר באזור חברון, כסף למימון פיגוע טרור – ללא עקבות. חוסאם זימן אליו לשיחה את מרואן סעדי קוואסמה, קרוב משפחה נוסף ובן לאחת החמולות הגדולות בסביבה ששמה נקשר בפעילות טרור נגד ישראל זה יותר מ-30 שנה, ומפרט בפניו את התכנית. מרואן מקבל את האור הירוק לפעולה.

השניים מסכמים ביניהם את דרך הפעולה ומתכננים את פרטי החטיפה. חוסאם מעמיד לרשותו של קרוב משפחתו כלי רכב לביצוע המשימה, בעל לוחית רישוי ישראלית, מכונית מילוט וכלי נשק, וכן פירוט על מקומות מסתור. הוא שולח אותו למשימה לא לפני שהוא מפקיד בידיו כסף למקרה הצורך. עם ברכת הדרך הזו יוצא מרואן קווסאמה למשימה ומגייס לשם כך את פעיל חמאס עאמר אבו עיישה, אולם מבלי לעדכן איש, גם לא את חוסאם, כדי לשמור על רמת מידור גבוהה. ב-12 ביוני 2014, לקראת השעה 22:00 בלילה, יוצאים השניים לפעולה ועומדים במשימה: הנערים גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואיל יפרח נחטפים ונרצחים ביריות.

מפקד חטיבת עציון, אלוף משנה עמית ימין, מתעורר לקראת השעה 06:00 בבוקר ומתכונן לריצה. כהרגלו, הוא מתקשר לחמ"ל ומקבל עדכון מבצעי על אירועי הלילה. בין היתר הוא מדווח כי שני נערים מישיבת "מקור חיים" בכפר עציון, שהיו בדרכם הביתה, נעדרים (יפרח, בן 19, למד בישיבה "שבי חברון" – א"ב). איכוני הטלפון שלהם מעידים על כך שהם נמצאים בגזרת קריית ארבע. הוא נדרך כששמע כי בוצעו איכונים, וחשדו מתעורר. הוא מתקשר לקצין משטרה בכיר במרחב חברון ושואל אותו אם הוא מכיר פרטים נוספים. מן הצד השני של השיחה מתקבל אישור. "מה אתה חושב שקרה?", שאל אותו ימין. "רוב הסיכויים שהחבר'ה נתקעו בדרך, הלכו לישון ובעוד שעה-שעתיים יקומו ויגידו איפה הם נמצאים", השיב לו קצין המשטרה. עם זאת, הוא לא פוסל בפניו את האפשרות כי אכן מדובר באירוע ביטחוני. במקביל, אל"מ ימין ממשיך לקבל דיווחים על היעלמות הנערים.

נעצר מפקד החוליה שחטפה את גלעד נפתלי ואייל. עיבוד תמונה
אירוע אחד האפיל על סיכול עשרות חטיפות. נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואיל יפרח/עיבוד תמונה

ימין מחליט לנסוע בעצמו לישיבה ומוצא את הסגל החינוכי מכונס באחד המשרדים. הם כבר מוכנים עם רשימת טלפונים ובודקים מי ראה אחרון את גיל-עד ונפתלי. מפקד החטיבה מקבל את הרושם כי לא מדובר בתקלה זמנית, ומפיץ בווטסאפ תמונות של הנערים לכלל המפקדים בגזרה. בד בבד, החיפושים אחריהם מתרחבים ומוקמים מחסומים. זמן קצר לאחר מכן הוא כבר מודיע למפקד אוגדת יהודה ושומרון, תת-אלוף תמיר ידעי, למשטרה, לרכז נפת חברון, לשירות הביטחון הכללי ולגורמים במועצה: "יש לנו כאן אירוע חריג".

החטיפה התרחשה ביום חמישי בסביבות השעה 22:25 בלילה. בשעה 07:50 בבוקר מוכרז קוד "מבחן אמת" – שם קוד לחטיפה שלא נראתה, בשונה מקוד "חניבעל". הגורמים מריצים בדיקות. בתוך דקות מתקשר רכז הנפה למח"ט ומעדכן גם את אל"מ ימין בפרטים המטרידים. "התנועה שלהם הייתה מערבה, מכיוון הטרמפיאדה סמוך לאלון שבות לכיוון בית שמש, שבה הם עצרו אבל לא לאורך זמן. אחר כך הם חזרו לכיוון הגזרה, ובסביבות השעה 22:25 מתקבלת שיחה לא ברורה של אחד הנערים למוקד 100 של המשטרה", פירט. אל"מ ימין נוסע אל הצומת במטרה לשוחח עם חיילים ולאתר עדי ראייה. דקות לאחר מכן שוב מתקבלת שיחה מרכז הנפה, שמאשר כי אחד הנערים דיווח למוקד המשטרתי כי הם נחטפו. בשלב זה איש אינו יודע שיש חטוף שלישי.

מח"ט עציון מדווח על כך למפקד האוגדה ידעי ומהר מאוד גם אלוף פיקוד המרכז, ניצן אלון, מעודכן בפרטים. תשומת הלב מתרכזת סביב העיר חברון. לפי כל ההערכות, החוטפים נמלטו לאזור זה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

הדקות הקריטיות

חצי שעה לאחר הכרזת קוד "מבחן אמת", מתכנסת בשעה 08:30 הערכת מצב בחמ"ל המבצעים המיוחדים של החטיבה. אחד הקצינים במקום מעדכן את אל"מ ימין כי אבותיהם של גיל-עד ונפתלי נמצאים בפתח החמ"ל. המח"ט פונה לסגן קצין ההגנה המרחבית, סרן איתן דנא, ומנחה אותו להוציא אותם מהמקום. אופיר שער ואבי פרנקל מקבלים זאת בהכנעה ויוצאים החוצה.

"האירוע הזה מוגדר כחטיפה", פותח אל"מ ימין את הדיון, שבו משתתפים נציגי שירות הביטחון הכללי (שב"כ), צבא ומשטרה. הוא מנחה על סדרה של פעולות יזומות, שכוללות בין היתר מעצרים בהנחיית השב"כ. לאחר מכן הוא יוצא אל ההורים ומעדכן אותם בפרטים. "אנחנו מתייחסים אל האירוע הזה כאל חטיפה, נהיה אתכם בקשר ונעדכן", אמר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ניצלו את נקודת התורפה. עמאר אבו עיישה ומרואן קוואסמה/מערכת וואלה!, צילום מסך

צוותים מחטיבת עציון ממהרים לאתר הקלטות ממצלמות בשטח כדי לפענח את זהות כלי הרכב שעליו עלו הנערים, וכך להתחקות אחר נתיב החטיפה. בזמן שיחלוף יתבצעו הערכות מצב נוספות בחמ"ל המבצעים המיוחדים. הדקות הן קריטיות.

סמוך לשעה 10:10 בבוקר מתקבל דיווח מבחור ישיבה על כך שחברו נעדר, וכי לא מצליחים ליצור איתו קשר וקיים חשש שנחטף. אל"מ ימין מקפיץ אל הצומת קצין מחטיבת כפיר, שפיקד על הכוחות בגזרה, במטרה לדלות פרטים נוספים מהבחור. כעבור כמה דקות מתקשר הקצין ומעדכן את המח"ט: "החבר שלו (איל יפרח) יצא אתמול מישיבה בחברון ומאז נותק עמו הקשר". הפנים של אל"מ ימין אומרות הכול: יש חטוף שלישי.

המח"ט עוזב את החמ"ל ונוסע לפגוש את רכז הנפה בכפר עציון, שמנהל את פענוח המצלמות בשטח. "יש לנו בחור שלישי", אומר לו אל"מ ימין ומציג בפניו תמונה של הנער, "זה מספר הטלפון שלו, תבדקו את זה". רכז הנפה חוזר אליו בתוך כמה דקות ומאשר זאת: "היה איתם בחור נוסף". השעה 10:30 בבוקר. החל מרגע זה כוחות הביטחון מחפשים אחרי שלושה חטופים.

לנצל את יממת הזהב

הניהול והפיקוד על האירוע בשטח עובר לידי מפקד אוגדת יו"ש. תת-אלוף ידעי עוסק עתה לא רק בפיזור החיילים בשטח ותגבור כוחות החיפושים במוקדי מסתור אפשריים, אלא תומך גם במהלכי שב"כ במטרה לבנות תמונת מודיעין ברורה. ההחלטה הראשונה והחשובה מכולן הייתה להורות על גל מעצרים של כל החשודים האפשריים.

התחושות במערכת הביטחון קשות. אין דרך אחרת לקרוא לכך מלבד כישלון מודיעני. "מאותו הרגע שבו נחשפה החטיפה מתחילה 'יממת זהב'", הסביר גורם ביטחוני בכיר בשיחה עם וואלה!NEWS. "למרות שמדובר בכישלון ובפגיעה מורלית, אתה מתחיל במרוץ נגד הזמן במטרה לחשוף את כל הפרטים החשובים ביותר בפרשה. כל דקה שעוברת באותה יממה היא איבוד זמן יקר מאוד".

טרמפיאדה. עומר מירון
חטיפתם ורציחתם של הנערים הם בבחינת כישלון ופגיעה מורלית. הטרמפיאדה סמוך לאלון שבות/עומר מירון

השב"כ מרכז את מאמציו והחל להרכיב את חלקי הפאזל בשעות הראשונות לאחר היוודע דבר החטיפה. בין היתר, הוא מפעיל את החמ"ל הגדול, שמסייע רבות בשליטה על מלאכת המודיעין. בשעות אחר הצהריים מתבהרת התמונה, ובשעות הערב המאוחרות רכז הנפה כבר מצביע בבירור על שני פעילי חמאס המעורבים בחטיפה: מרואן קוואסמה ועאמר אבו עיישה. רעייתו של האחרון אף מובלת לחקירה, אך לא יודעת להגיד מאומה על היעדרו של בעלה מהבית זה כמה ימים.

גם בשלב זה לאיש במערכת הביטחון אין מושג ודאי כי הנערים נרצחו וששני החוטפים כבר השליכו את גופותיהם בוואדי בגזרת חברון. הם לא יודעים כי אבו עיישה מסתתר במסגד ומרואן נוסע ברכב המילוט לכיוונו של חוסאם, כדי לעדכן את קרוב משפחתו בפרטי האירוע. חוסאם, שלא נחשף לזהותו של עמאר, מסייע למרואן להעביר את הגופות מהוואדי לשטח חקלאי שבבעלותו, וכן עוזר לו לכסות באופן שטחי את הגופות. לאחר מכן מרואן נפרד מחוסאם.

נקודת התורפה

השב"כ וצה"ל לא הצליחו לחשוף את ההתארגנות של החוליה, שנבנתה על שלוש דמויות שלא נחשפו לפעולותיו איש של רעהו והצליחה לחטוף בקלות בלתי נסבלת את שלושת הנערים. מכונית בעלת לוחית זיהוי ישראלית הגיעה אל הצומת, הנערים עלו עליה מבלי לשאול יותר מדי שאלות ונסעו לדרכם. אילולא ערנותו של גיל-עד, שקבע עם בנו ונפתלי כי יאסוף אותם, מערכת הביטחון הייתה שמה לב לפרטים בשלב הרבה יותר מאוחר. הוא האיץ בצה"ל ובמשטרה לטפל באירוע, והעריך כבר מהרגע הראשון כי מדובר בסכנת חיים.

בתחילה סברו גורמים במערכת הביטחון כי מדובר בחוליה מתוחכמת ומקצועית, אולם ככל שחלף הזמן התברר להם כי המזל שיחק כאן תפקיד מרכזי. החוטפים לא שיערו כי יצליחו להעלות בחכתם שלושה נערים, בטח לא בכזו קלות. בכוונתם היה להסתיר חטוף אחד או שניים בחדר אחורי של מספרת גברים פעילה.

ביתם של חוטפי הנערים שנהרגו על ידי כוחות צה"ל בניסיון לעצור אותם, חברון.. דובר צה"ל
אותרו רק בספטמבר. הבית שבו הסתתרו חוטפי ורוצח הנערים, בחברון/דובר צה"ל
התכנון היה להסתיר חטוף אחד או שניים בחדר אחורי של מספרת גברים פעילה

נכון ליום החטיפה, שב"כ סיכל 33 חטיפות בשנת 2014. אלא שמספיק פיגוע אחד כדי להאפיל על הצלחות רבות. "יש לנו עשרות אירועים כאלו בשנה", אמר קצין בכיר בפיקוד המרכז. "לפני אירוע החטיפה טיפלנו ב-80 דיווחים שונים ודומים למקרה זה, כשבחלק מהמקרים זה קורה בזמן אמת ואנשים חושבים כי הם עדים לחטיפה לנגד עיניהם. השבוע, למשל, דווחו לנו על חטיפה, הפעלנו את כל המערכות ובסוף התברר שמדובר באבא שאמר לבתו להיכנס למכונית".

תהליך הפקת המסקנות בצה"ל, המשטרה והשב"כ היה ארוך מאוד. בסופו נקבעו שלושה סימני אזהרה ברורים: סיפור אמין, אירוע שמתרחש סמוך לשטח A והתנהגות שמודיעין השב"כ יודע להגדיר אותה חריגה. בשלב זה עוברים מיד לתגובה חריגה בהיקף.

לכאורה, נראה היה שחמאס שדרג את יכולותיו, אולם בצה"ל מפרשים זאת באופן מעט שונה. "חמאס ביהודה ושומרון בהחלט יודע לנצל נקודות תורפה ובלי מאמץ מיוחד למצות אותן עד תום. יש הרבה מטרות, בטח בצומת גוש עציון. הרבה טרמפיסטים. פלסטינים לצד יהודים היא לא התנהגות חריגה במקומות האלה", הוסיף קצין בכיר בפיקוד. "קניות משותפות בסופרמרקט 'רמי לוי', תרבות של טרמפים, תנועת פועלים ערבים – כל אלה מייצרים אווירה נוחה. מצד שני, אני לא חושב שפועלים שכבר עובדים 30 שנה בכפר עציון או החצרנים בהתנחלות ראש צורים יעשו פיגוע. המציאות הזו מאפשרת לגורמים האלה לנצל זאת כדי לבצע פיגוע".

חוסאם חסן קואסמה, אשר באדמות שבבעלותו, נתגלו גופותיהם של שלושת הנערים. משטרת ישראל / שב"כ, עיבוד תמונה
עבודה חובבנית. השטח שבבעלותו של חוסאם קוואסמה, שבו נמצאו גופות הנערים/עיבוד תמונה, משטרת ישראל / שב"כ

גורמי ביטחון שפועלים באזור צומת הגוש מבהירים כי הסיכוי למצוא פלסטיני עם לוחית זיהוי ישראלית היא לא נמוכה. "יש לא מעט 'משתובות' (כלי רכב ישראלים שהורדו מהכביש בשל בעיות בטיחות ומוצאים את עצמם "כשירים" לנהיגה בשטחי הרשות הפלסטינית - א"ב), לכן בדרך פשוטה יחסית הם (החוטפים) ניצלו נקודת תורפה קיימת. מצד שני, אני לא מניח שמישהו חכם היה מתכנן לחטוף עם הרכב הזה שלושה אנשים", הוא מסביר. "שני אנשים שיושבים מקדימה זה לא מתכון בטוח לחטיפת שלושה אנשים. שניים זה אולי אפשרי, אבל שלושה? רמת המידור כאן הייתה גבוהה, כפי שרגילים לה בחמאס, אבל בהסתרת הגופות הם הוכיחו שזה לא היה מתוכנן. הם לא הכינו את המקום שבו הם הסתירו אותן. הם גידרו את הגופות באבנים וכיסו את המקום בעפר, לכן כשהגענו למקום היה קל יחסית לאתר אותן. לא היה כאן משהו מתוחכם".

החשש מבריחה לחו"ל

11 יום לאחר החטיפה נעצר חוסאם קוואסמה במזרח ירושלים במבצע משותף של השב"כ והימ"מ, רגע לפני שהוא מצליח להימלט לירדן. במערכת הביטחון חששו כי החוטפים יצליחו לברוח לחו"ל וינהלו משם משא ומתן להחלפת הגופות באסירים. מהסיבה הזו תוגברה האבטחה במעברי הגבול בירדן וסביב רצועת עזה.

ההערכה הייתה שהמחבלים יבצעו פיגוע ראווה: "אנחנו הולכים למות או להיתפס, אז נלך עד הסוף"

חוסאם היה האגוז הקשה ביותר לפיצוח. גם בחדר החקירות הוא לא מיהר לשחרר לחוקרי שב"כ מידע שיוביל לפענוח הפרשה. 18 יום אחרי החטיפה מיקד שב"כ את חיפושיו באזור חירבת ארנב. לבסוף הגופות אותרו שם על ידי סיירים אזרחיים וצה"ל. עם זאת, רק ב-23 בספטמבר הצליחו אנשי שב"כ לאתר את החוטפים בחברון, כשהם מסתתרים מתחת לנגריה. עד אז היה קיים חשש גדול מאוד באוגדת יו"ש ממהלך שבבחינת הכול או כלום, "פיגוע אחרון", שכן החוטפים ידעו שהזמן משחק לרעתם והם נמצאים על זמן שאול.

כוחות הביטחון כבר נערכו לפיגוע ראווה. "אנחנו כבר הולכים למות או להיתפס, אז עדיף שנלך על זה עד הסוף", העריך בכיר באוגדה את מחשבותיהם של החוטפים באותם ימים. "זה עלה בהערכות מצב כל הזמן. הכוחות בשטח ורכזי הביטחון תרגלו את התרחישים האלה. כל החיישנים המודיעיניים עבדו על זה – מניעת פיגוע גדול במיוחד. זה לא נתן לי מנוחה".

טקס האשכבה בנוף איילון לקראת מסע הלוויה של שלושת הנערים, יוני 2014. נועם מושקוביץ
מסע ההלווייה של שלושת הנערים, יולי 2014/נועם מושקוביץ

400 אנשי חמאס נעצרו בעקבות חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים. מידע מודיעיני רב נערם בחדרי החקירות של שב"כ ואפשר לחוקרים להרכיב את הפאזל. ואולם, חומות ההגנה שבנה חמאס סביב חברון מאז הקמתו, היו ויהיו קשים לפיצוח גם בעתיד. כדי לעמוד באתגרים אלו השקיעו צה"ל ושב"כ בטכנולוגיה מתקדמות, בין היתר בהתקנת מצלמות במספר רב של מקומות המהווים נקודות תורפה, וכן חיזקו את הקשר בין הגופים והיחידות עבור מענה מהיר יותר לדיווחים הביטחוניים.

מלאכת איסוף המודיעין של שב"כ בפרשה זו מלמדת על מלחמת המוחות שמנהלים ארגוני הטרור עם המודיעין הישראלי. למרבה הצער, במקרה זה חמאס הצליח למצוא את הפרצה בעזרת לא מעט מזל, ונראה כי מדובר במאבק שעוד רחוק מלהסתיים. "כל עוד יש אסירים פלסטינים הכלואים בישראל", מזהיר גורם ביטחוני, "ארגוני הטרור ימשיכו לנסות לחטוף ישראלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully