וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיון סוער: האם "נאום הערבים" של נתניהו יימחק מוויקיפדיה?

אורן דותן

1.6.2015 / 15:27

הערך על התבטאות ראש הממשלה ביום הבחירות מצוי בימים אלה בדיון סוער לגבי מידת הלגיטימיות שלו באנציקלופדיה המקוונת. מתברר שהאקשן האמיתי בוויקיפדיה קורה בכלל מאחורי הקלעים

צילום: מתוך דף הפייסבוק של בנימין נתניהו

עדכון: בשעה 19:37 (1 ביוני) ננעל דף הדיון וההצבעה לאחר פרסום תוצאות האמת. "למחוק 40 (50.6%), להשאיר 39 (49.3%). הערך לא ימחק משלא הושג רוב של 55%".

אם מחפשים את הביטוי "המצביעים הערבים נעים בכמויות אדירות לקלפי" התוצאה הראשונה בגוגל מובילה לעמוד הערך בוויקיפדיה, רק שמאחורי הקלעים מתרחשת מלחמת עורכים, בעלת גוון פוליטי במיוחד, על מחיקתו.

בראש העמוד יש הודעה לקונית כי "על דף זה נערכת הצבעת מחיקה", שמגמדת את הדיון הסוער. באתר מובהר כי "מחיקה [של ערך –א.ד.] היא פעולה קיצונית בוויקיפדיה - היא מונעת גישה לגרסאות קודמות של הערך, ואינה ניתנת לביטול על ידי משתמש רגיל. לכן הצעת ערכים להצבעת מחיקה היא אופציה אחרונה, שלפני יישומה יש לשקול את כל החלופות שאינן דורשות מחיקה".

ההצבעה החלה בתאריך 25 במאי וצפויה להסתיים היום בשעה 19:35. מי שנוהג ללמוד על נושאים מהאנציקלופדיה המקוונת יעריך את היכולת להבין מי מחליט מה הוא יקרא ומתי. הדיונים, הפתוחים לקריאת הגולשים, והטיעונים שניתנו על ידי העורכים מספקים הצצה למנגנון שאחראי, במידה רבה, על הידע שבידי הציבור:

"כאן כותבים אנציקלופדיה, לא עיתון" – כך נפתח הדיון. "כל הגיג שאתמול היה בכותרות לא אמור לקבל אצלנו ערך, אפילו אם הנושא טעון, פוליטי ונוגע בנימים הכי כואבים של מישהו. לצערי אני רואה הדרדרות עקבית לכיוון הצהוב, הרדוד ומה שמכונה ויקיפדיה ב' בכל פעם שנושא אקטואלי מוצא את דרכו לוויקיפדיה. בואו נמנע מזה בבקשה".

"זה לא 'הגיג שאתמול היה בכותרות', זו אמירה שנמצאת על סדר היום כבר יותר מחודשיים", ענה לו עורך אחר ועורך שלישי הדגיש: " הערך נכתב בצורה שקולה. התגובות היו חריפות והביקורת רבה. לא זכור לי דבר כזה ממערכות בחירות קודמות. את הטענות אנא הפנה לראש הממשלה".
בשלב מסוים גלש הדיון לערך על "נאום הקומץ", של גרבוז, שכרגע באוויר, עליו נטען כי הוא משמעותי יותר.

"לא ברור על מה אתה מסתמך בטענה שההשפעה של נאום גרבוז הייתה עמוקה יותר ו'נקודת מפנה עבור אנשים רבים' יותר מאשר נאום נתניהו?", תהה אחד העורכים ובתגובה נענה: "העובדה שדבר הוא לא טוב (או ממש לא טוב) לא הופך אותו לחשוב. אני לא אוהב את הטענה "בעתיד נדע מה החשיבות".

תעמולה פוליטית או ערך מוסף לציבור?

אחרי התכתבות ארוכה נמשך הדיון תחת הכותרת " לתעמולה פוליטית אין מקום בוויקיפדיה": "דעתי היא ששני הערכים צריכים להימחק, ויפה שעה אחת קודם", הבהיר אחד העורכים. "עם זאת, מפריע לי הרבה יותר שדווקא הערך על התבטאותו של אומן בודד, המביע את דעותיו הפרטיות במהלך עצרת מצביעי שמאל, יישאר, בעוד שהערך על התבטאות ראש ממשלת ישראל במהלך אותה מערכת הבחירות, אשר הופנתה לכלל תושבי המדינה וזכתה לאין ספור התייחסויות בארץ ובעולם (וכמובן להשפעה ניכרת בשטח), יימחק, והכל בשם האידאולוגיה הפוליטית של המצביעים".

לפי כללי ויקיפדיה, הזכאים להצביע בדיון הם רק משתמשים רשומים בעלי מאה עריכות במרחב הראשי או במרחבים המשיקים לו במהלך 90 הימים שקדמו לתחילת ההצבעה. בנוסף, ההצבעה אסורה על עורך בתשלום.

נכון לשעה זו 42 עורכים הצביעו בעד מחיקת הערך, 37 בעד השארתו באתר ושלושה נמנעים. האם באמת אין מקום לפוליטיקה בוויקיפדיה או שזו רק סיסמה? היום בערב נדע מה החליטו העורכים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully