וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תמצא בעיה בלב ותתאשפז": כל השיטות בפרשות פישר

16.5.2015 / 17:29

במשטרה נדהמו לגלות שהחשודים הצליחו לשים את ידם על מידע מחדרי החקירות. הודעה אחת בווטסאפ בין קצין המשטרה לעדת המדינה פותחת צוהר לדרכי הפעולה הנכלוליות שבהן פעל פרקליט הצמרת כדי להזהיר את לקוחותיו. תיק פישר - צפו ותוכלו להגיד: "וואלה, הבנתי"

עריכה: ניר חן

"סמוך ל-29 באפריל נודע לביטון שמתנהלת נגדו חקירה". כך, ללא בושה ומבלי להניד עפעף, הצהיר עורך הדין רונאל פישר בין כותלי בית המשפט על הדלפת הפרטים הרגישים מהנעשה בתוככי היחידה הארצית לחקירת פשיעה חמורה ובינלאומית (יאחב"ל), במסגרת החקירה בפרשת "ב.יאיר". המשפט התמוה הדליק נורות אדומות בקרב החוקרים הבכירים ביחידה: כיצד חקירה כה רגישה - שבה מעורבת אחת החברות הציבוריות הגדולות בישראל ובה נקשר גם שמו של יצחק אברג'יל, ראש ארגון הפשע הגדול בישראל – מצליחה להגיע לאוזניו של ביטון?

בפרשת ביטון, כמו גם בחקירות נוספות שבהן נקשר שמו של פרקליט הצמרת, נדהמו החוקרים לשמוע מפי החשודים הפוטנציאליים פרטים שלא היו אמורים להגיע אליהם. עד הגעתו של יו"ר עובדי נמל אשדוד, אלון חסן, איש לא שיער כי דווקא אחד משלהם, הקצין המוערך רב-פקד ערן מלכה, חוד החנית של היחידה הכלכלית במשטרה, הוא הוא האחראי הבלעדי להדלפות. על רקע התפתחויות האחרונות בפרשה, וואלה!NEWS עושה סדר בעשר מהפרשות שבהן נאשמים פישר ומלכה בעבירות שוחד.

הארכת מעצר לרונאל פישר בבית משפט השלום בירושלים. נועם מושקוביץ
ללא בושה ובלי להניד עפעף. רונאל פישר/נועם מושקוביץ

פרשת "ב. יאיר"

המעורבים: פרקליטת מחוז תל אביב לשעבר, רות דוד, והקבלן יאיר ביטון

הפרשה הסבוכה, אותה הצליחו לפצח אנשי היאחב"ל, החלה לפני שלוש שנים. באותה העת, נקרא בעל השליטה בחברה יאיר ביטון בפעם הראשונה למשרדי היחידה, על מנת לתת את עדותו. "מה הקשר של ב. יאיר ושלך לחברת גן רווה?", נשאל. במשטרה חשדו כי גן רווה, שנחזתה להיות חברה קבלנית ואף ביקשה לבנות פרויקטים של יחידות דיור באילת, נשלטת על ידי העבריין הבכיר יצחק אברג'יל.

ביטון מיהר לעדכן את חברו ומי שבקיא בפרטי החברה המגלגלת מאות מיליוני שקלים, עו"ד פישר. הפרקליט המוכר, הידוע ביכולותיו הרטוריות, דאג להכניס לדירקטוריון החברה דמות בעלת שיעור קומה: פרקליטת מחוז תל אביב לשעבר, עו"ד רות דוד. במקביל, על אף החקירה המאומצת, חוקרי היחידה נאלצו להשהות את הטיפול בפרשה. ביטון, שידע כי בכוונת המשטרה לחקור אותו, ביקש סיוע מפישר, כיוון שידע כי יש לו אדם בתוך המשטרה.

בשנה שעברה קיבל פישר איתות אזהרה ממסדרונות להב 433: עם חזרתו של אברג'יל ממאסרו הממושך בארצות הברית, צפויה להיערך פשיטה על החברה ואנשיה יעצרו. החפרפרת, שלא נמנה עם צוות החקירה, היה חברו הטור של פישר, רב-פקד ערן מלכה. הקצין המוערך עודכן בידי החוקרים כי ברשותם חומרים הקשורים לגן רווה, ובהם מידע מודיעיני, המצביעים לכאורה על חוב של ביטון לאברג'יל. על פי החשד, שהתגבש להמלצה על הגשת כתב אישום נגד ביטון ואברג'יל, בעל השליטה בחברה הציבורית שיתף פעולה עם העבריין ואיש אמונו, הקבלן שרישיונו נשלל, שמעון בלולו. יד ימינו של העבריין רשם את גן רווה על שמו בלבד, במטרה להסתיר את מעורבותו של אברג'יל.

מהחומר שיש בידי המשטרה עולה כי גן רווה חתמה על הסכמים עם ב. יאיר לבניית פרויקטים בהיקף של 40 מיליון שקלים. ביטון, לפי החשד, קידם את החתימות ומימש חוזים, על רקע חובו לאברג'יל והשותפות העסקית שלו עם העבריין הירושלמי גבי בן הרוש. במשטרה מאמינים כי ביטון נסחט בדרך זו בעשרות מיליוני שקלים, וכי הצליח להלבין עבור אברג'יל סכומי עתק. כך, למשל, למרות שפרויקט הדיור באילת כשל, שילמה ב. יאיר לגן רווה את מלוא הסכום שנקבע בחוזים ביניהן, הנאמד ב-60 מיליון שקלים. במשטרה מעריכים כי הכסף מצא את דרכו לכיסיו של אברג'יל ואנשיו.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
איש העסקים בפרשת רונאל פישר מגיע לבית המשפט השלום בירושלים (חולצה כחול כהה), אפריל 2015. טלי מאייר
נאשם שהלבין הון עבור העבריין אברג'יל. יאיר ביטון/טלי מאייר

הקשר בין השלושה – ביטון, בן הרוש ואברג'יל – החל כבר בתחילת שנות האלפיים, עת נקלע הקבלן לחובות בפרויקטים בירושלים. מהמידע שנמצא בידי המשטרה עולה כי בן הרוש, חברו של ביטון משכבר הימים, נכנס עמו לשותפות, ובעזרת קשריו הצליח להרים את החברה ולמצב אותה כאחת המשפיעות בתחומה בישראל. באותה העת בן הרוש היה אחד מראשי "הכנופייה הירושלמית" ומחברי המעגל הקרוב של אברג'יל. במשטרה מאמינים כי החוב של ביטון החל כבר באותם ימים.

בחזרה לפישר ודוד. לפי כתב האישום שהתגבש במחלקה לחקירות שוטרים כחודש לפני המעצר של פישר העביר לו מלכה מעטפה ובה חומר מודיעיני חסוי הקשור לחקירה. בין היתר, קצין המשטרה העביר שאלות שיישאל ביטון בחקירה. פישר והפרקליטה הבכירה ניתחו את החומרים משפטיים והבינו כי הם צריכים להציג אותם לביטון, ששוהה בחו"ל. השניים נפגשו עמו בבודפשט, כשהמידע מועבר במעטפה המוחזקת על ידי דוד. "הם החליטו שהיא זו שתיקח את החומרים כיוון שהיא 'בלדר בטוח'", סיפרה עדת המדינה. זמן קצר לאחר מכן, עם היוודע החשדות, מתפטרת מן הדירקטוריון. לאחר שביטון נעצר, דוד עצמה אינה מהססת לומר לפרוטוקול כי ייעצה לו כיצד לפעול בטרם הפשיטה המשטרתית.

ואולם, פרקליטת מחוז תל אביב לשעבר הכחישה בתחילה כי ייצגה את ביטון, על אף שהתייצבה בבית משפט השלום בראשון לציון בהארכת המעצר הראשונה של הקבלן. דוד גילתה בקיאות מדהימה בחומרי החקירה עוד בטרם הוצגו בפני החשודים. "להגיד שחברה זו יכולה להעלים 60 מיליון שקלים, זה בלתי אפשרי", אמרה בפני השופט מנחם מזרחי. "אני הייתי דירקטורית בחברה, אני מכירה את הדוחות, הם נעשים על ידי חברת רואי החשבון הגדולה והטובה בארץ. הפרויקט באילת כשל. חברת ב. יאיר זו חברה שנחקרה כבר לפני שנתיים. החברה לא ידעה שאילת זה מקום בעייתי למצוא קבלנים, יש שם מעט קבלנים והמחירים גבוהים מאוד".

בהמשך דבריה סיפקה דוד רמזים להדלפה מחדרי החקירות. "סמוך ל-29 באפריל, קיבל יאיר ביטון זימון לחקירה לתאריך מאוחר", אמרה עורכת הדין הבכירה. אלא שבפועל לא מדובר בזימון כי אם על מידע, לכאורה, שדלף לידיו של ביטון באשר על הפשיטה והמעצרים הצפויים בפרשה. דוד אף ניסתה להסביר מדוע אצה דרכו של ביטון, קבלן שמנהל את הפרויקטים של החברה בצ'כיה, לצאת לחו"ל. "צלצלתי ליהלום (יחידה ברשות המסים, י"א) ואמרתי שהוא חייב לעזוב את הארץ בגלל שזה תחילת חודש והוא בעל זכות החתימה היחידה לחשבונות של ב. יאיר הציבורית", אמרה. לטענתה, ביהלום קיבלו את גרסתה.

לפי האישומים, מלכה ידע על מעצר ביטון ועדכן את עדת המדינה כיצד יש למנוע זאת. "יש למצוא בעיה בלב, ולאשפז, כי ברביעי בבוקר הוא מקבל דפיקות בדלת", כתב לעוזרתו של פישר. "המבצע נדחה ל-20", כתב בהודעה אחרת לפישר. בבית המשפט, בלי לחשוש שמישהו הדליף לה, אמרה דוד: "המתח הזה גרם לביטון להתאשפז". בעקבות האשפוז, נאלצו אנשי היאחב"ל לבטל את יום הפשיטה והמעצרים.

"בבוקר יום שישי (כמה ימים טרם המעצר ב-19 במאי 2014, י"א) הגיע ביטון לשדה ואז הוגבלה יציאתו. החל מאותו מועד אנו במשא ומתן. הוא כמעט מתחנן, תנו לו לצאת לסיים את ענייניו. אמרנו שייקחו אותו לחקירה ביום שישי, אמרו שלא מתאים, אמרנו יום ראשון, היה ערב חג והוא לא נלקח לחקירה. ביום שני באנו ליהלום והוא ביקש להיחקר. אמרו לא טוב, החוקר שלו לא נמצא. לדעתי, זה היה סוג של תרגיל", סיפרה דוד. "בזמן המשא ומתן הם ידעו מה הם הולכים לעשות. שאלתי אם המשטרה הכינה את החקירה. היא (החוקרת מיהלום) הייתה נבוכה ולא ענתה לי, והכול היה ברור".

עו"ד רות דוד כשנה לאחר פרישתה מפרקליטות מחוז תל אביב, במשרד הפרטי שהקימה, ינואר 2012. אייל טואג, הארץ
פרקליטת מחוז תל אביב לשעבר, רות דוד/הארץ, אייל טואג

ערב המעצר ישבו ביטון ופישר בביתו של האחרון. השניים דנו כיצד להתכונן למעצר שייצא לפועל בתוך שעות. "תלבש חליפת עורך דין ותילחם", אמר פישר לביטון. בסופו של דבר המעצר יצא לפועל, ונעשה בביתו של פישר.

פרקליט הצמרת עצמו לא הסתיר את המידע הרב על החקירה שצפויה להתגלות. במהלך דיון נוסף בעניינו של ביטון גילה פישר כי בעל השליטה בחברה יודע היטב שבכוונת המשטרה לעצור אותו. "לא מר אברג'יל סוחט את מר ביטון, אלא המשטרה סוחטת את מר ביטון", הטיח פישר מעל דוכן בית המשפט. הוא לא גילה שהוא עצמו הציע לביטון כספים על מנת להוציאו מן התיק.

דוד נעצרה בפרשה זו על רקע העובדה כי ייצגה את ביטון. במח"ש חושדים כי היא ידעה הרבה מעבר למותר, וזאת הודות לקשר המשולש הכולל את פישר ומלכה. סביב סוגיה זו ותיק נוסף, היא הועמדה לדין בעבירות של תיווך לשוחד ושיבוש הליכי משפט.

פרשת המפגש הלילי

המעורבים: עדת המדינה, ושלושה עורכי דין ממשרדו של פישר

28 באפריל, יום לפני המעצרים בפרשה. למשרדו של פישר מגיע פקס ובו כתובה החלטת בית המשפט, שלפיה אושרה הסרת חיסיון עו"ד-לקוח. לכאורה, מדובר בפקס שלא היה אמור להגיע. "המחלקה לחקירות שוטרים הצליחה לפצח את הטלפון הנייד של עורך הדין רונאל פישר. נדרש הסרת חיסיון עו"ד-לקוח מכל המעורבים בחשד לפלילים", נכתב. בחקירות מח"ש טען הצוות כי מדובר בתרגיל חקירה שנעשה על מנת לברר אם השניים מבצעים עבירות של שיבוש הליכי חקירה.

בתגובה לפקס, חושדים במח"ש, החליטו המעורבים המרכזיים לערוך פגישה בהקדם ובהנחייתו של פישר. אנשי משרדו התאספו כולם בביתו של פרקליט הצמרת בשכונת צהלה היוקרתית. הנוכחים: דוד, עדת המדינה ועורכי דין ממשרדו של פישר. הנוכחים פתחו בשיחת חולין תוך שהם נהנים מהשתייה ומהאוכל המשובח. אחרי שסיימו לדון במשקפי השמש החדשים שקנתה דוד, התפנו הבאים למנה המרכזית: החלטת בית המשפט. "האם הפקס מעיד על כך שהטלפון אכן פוענח?", שאל פישר. הסובבים אותו השיבו בחיוב. בשלב מסוים אחד הנוכחים אף ביקש להתקשר למלכה כדי לזמן אותו לפגישה. "אין מצב שהוא מגיע", צעקה דוד המנוסה, "זה שיבוש הליכי חקירה. אל תעשה שום תנועות חדות כי זה מה שהם רוצים. אני מטפלת בזה, ואני אהיה מוכנה לחקירה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהמשך הפגישה, סבורים במח"ש, החלו הנוכחים לבחון את דרכי הפעולה. "את תתמוטטי בחקירה כמו שהתמוטטת בפעמים הקודמות", אמרה דוד לעדת המדינה. "תדעי לך שאם חוקרים אותך, הם צריכים לבקש הסכמה וזה מה שתגידי בחקירה קודם כל, בגלל שכבר ישנו כתב חשדות".

לקראת סוף הערב, אמרה עדת המדינה לנוכחים: "אולי אני אסע לקפריסין לכמה ימים? לנדב? (ידיד שלה, י"א)". כאן מתגלעת מחלוקת בין הנוכחים בפגישה לחוקרים: בעוד שבמח"ש חושדים כי דוד השיבה כי "זה רעיון טוב", הנוכחים הסבירו שהיא הפצירה בה לא לנסוע. לאורך חקירתה של דוד, הטיחו בפניה החוקרים כי היא הפצירה בפני החשודים להתמוטט בחקירה (דוד עצמה התעלפה בפתח בית המשפט בהארכת מעצרה בשבוע שעבר, אולם במח"ש סבורים כי היא ביימה זאת) ולא לשתף פעולה עם החוקרים.

פרשת אילון מכלוף

אילון מכלוף, חברו הקרוב של אלון חסן, הוא איש עסקים הפועל באזור אשקלון. בחודש דצמבר 2013, החליטו חוקרי היחידה הכלכלית של להב 433 לעצור את מכלוף בחשד לעבירות של הפעלת מטמנת זבל לא חוקית באזור העיר. מי שמונה לראש צוות החקירה הוא לא אחר מאשר רפ"ק מלכה.

טרם המעצר זוכה מכלוף לשיחת טלפון מפישר, שלוחש על אוזנו כי ישנה חקירה נגדו והוא יכול לסייע לו להיחלץ ממנה. מכלוף שילם לו 5,000 שקלים ועשה כדבריו. עוד לפני הפשיטה של בלשי היחידה הכלכלית על המטמנה וסגירתה, דורש פישר ממכלוף: תתחיל להקליט את השיחות, תחליף את המכשיר ואל תישן בבית. וכך היה. מכלוף החל לתעד כל שיחה ושיחה. בדיון בעניין הארכת מעצרו של מכלוף, מגלה פישר את ההכנות שביצע לכאורה איש העסקים לקראת הפשיטה. "ישנן שורה של הקלטות המלמדות במפורש, כי בכירים במשרד להגנת הסביבה לכל הפחות מרימים גבה לנוכח התנהגות המשטרה ורצונם שהמקום יהיה סגור, ללא תירוץ ראוי", אמר פישר בדיון.

בסופו של דבר, בניגוד לשאר המעורבים, החליט מכלוף להתלונן על פישר במחלקה לחקירות שוטרים ומסר את כל המידע שהיה ברשותו.

פרשת ארז מוסצ'ו

המעורבים: מוסצ'ו, מבעלי מסעדת סוהו בראשון לציון, ועו"ד רועי בר, לשעבר היועץ המשפטי לעיריית ראשון לציון

לפני כשנה, קיבל ארז מוסצ'ו טלפון מפתיע. על הקו היה רפ"ק מלכה, שביקש ממנו לסור למסדרונות להב 433. משהגיע למקום, פירט בפניו מלכה את החשד בעניינו המתגלגל במסדרונות המשטרה: כריית חול בלתי חוקית. מוסצ'ו ההמום הכחיש בתוקף את החשד. לאחר ששוחרר מן החקירה, קיבל טלפון מפתיע מפישר, שטען כי הוא מכיר את "הבעיה" שלו. פישר אמר לו: "תן לי 35 אלף שקל והכול יהיה בסדר". התיק ממילא צפוי היה להיסגר ביחידה. מוסצ'ו שילם את הסכום, מבלי לחשוד כי מדובר בסכום שמושג בעבירה.

לאחר שהתפוצצה הפרשה ועלו החשדות לקשרים האסורים בין מלכה לפישר, זומן מוסצ'ו לחקירה ראשונה במשרדי מח"ש. החוקרים הטיחו בפניו כי הוא חיבר בין פישר לעו"ד רועי בר, היועץ המשפטי של עיריית ראשון לציון, על מנת שיעזור לו לסגור חקירה בעניינו. יודגש כי בר התלונן בעבר על מעשיו של פרקליט הצמרת. מוסצ'ו סיפר כי אכן חיבר בין פישר לעו"ד בר.

לחוקרי מח"ש נודע על הסיפור לאחר שמוסצ'ו סיפר מיוזמתו על אותו מפגש עם רפ"ק מלכה ועל ההצעה של פישר. בסופו של דבר, החשדות כנגד מוסצ'ו לא נכללו בכתב האישום, אולם במח"ש ממשיכים לבחון אם להגיש כתב אישום נפרד בעניין או לסגור את התיק לחלוטין.

פרשת עופר נמרודי

עופר נמרודי, יו"ר הדירקטוריון של "הכשרת אנרגיה", ידע כי החקירה שמנהלת היחידה הכלכלית בכל הקשור לשימוש בכספי הימורים בלתי חוקיים, עלולה להגיע גם אליו. הוא גם ידע כי יש אדם אחד, בן טיפוחו, שעליו הוא יכול לסמוך בכל הקשור להשגת מידע. לטענת מח"ש, בשלב מסוים בחקירה, בשנת 2013, פנה מו"ל "מעריב" לשעבר לעיתונאי שצמח בעיתון שבבעלותו - פישר.

"נמרודי לחוץ מהחקירה הצפויה לו ביאל"כ" אמר פישר למלכה, כשהשניים דיברו על העניין. במח"ש חושדים כי פישר קיבל דבר מה מנמרודי בתמורה למידע על אחת החקירות הכלכליות הרגישות והגדולות שהתנהלו בישראל בשנים האחרונות. במסגרתה, עלה החשד כי נער הזהב בעולם שוק ההון, רועי חיון, הצליח לקבל שליטה על עסקאות גז ונפט. הבולטת שבהן הייתה קניית מניות של "הכשרת אנרגיה" בסכום של יותר מ-3.5 מיליון שקלים. עוד חשדו החוקרים כי הכניסה לחברה היא ניסיון להלבין את כספי ההימורים. נמרודי עצמו חשש כי החקירה המשטרתית תוביל את המשטרה למשרדו.

עופר נמרודי, מחלקת חקירות שוטרים, אפריל 2015. נועם מושקוביץ
פנה לבן טיפוחיו פישר כדי שישיג מידע על החקירה. עופר נמרודי/נועם מושקוביץ

ואכן, גם במקרה זה, פישר עדכן אותו כי לכאורה תתקיים נגדו חקירה. בתחילה התייעץ נמרודי עם פישר תחת חיסיון עו"ד-לקוח. ואז פרקליט הצמרת הטיל פצצה: תביא לי סכום כסף, ואשיג לך את המידע המבוקש. נמרודי ניצל את ההזדמנות ושילם לפישר. בסופו של דבר, לא התקיימה חקירה בעניינו של נמרודי, והתברר כי פישר הוליך שולל את הבוס שלו לשעבר. עם זאת, בימים אלו מתגבשות המלצות להגשת כתב אישום נגד נמרודי, בחשד לשיבוש הליכי משפט.

פרשות הקבלנים

המעורבים: האחים אביב ויוסף נחמיאס, קבלן תשתיות

"תביאו לי את הכסף בפריז". במלים אלו ביקש פישר את שכר טרחתו מאביב ויוסף נחמיאס, בעלי חברת בנייה יוקרתית באזור השפלה, עבור מידע על חקירה בעניינם. כמו במקרים קודמים, גם כאן רפ"ק מלכה עדכן את חברו הקרוב פישר על חקירה עתידית של השניים, וגם כאן התקבל מידע על עבירות פליליות לכאורה במשרדי היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית.

פישר מיהר ליצור קשר עם האח הבכור אביב וסגר איתו כי את שכר הטרחה בעבור המידע, כמו גם עבור הטיפול בה, יעביר במעטפה במהלך פגישה בצרפת. "350 אלף שקל והחקירה נגדך נסגרת", הבטיח לשווא לנחמיאס. על מנת להציג זאת כשכר טרחה ולא כשוחד, ניפק פישר לאחים נחמיאס חשבונית מזויפת, שלכאורה מציגה תשלום בעבור עבודה משפטית.

העוזרת האישית של רונאל פישר, שהפכה לעדת מדינה, סיפרה למח"ש על מקרה נוסף עם דפוס פעולה זהה. לפי החשד, פישר יצר קשר עם חברו של קבלן תשתיות מאזור חדרה, ומסר לו כי נגד האחרון מתנהלת חקירה. תמורת 500 אלף שקלים, אמר לו, הוא יכול להוביל לסגירת התיק. במקרה זה, הצליחו במח"ש לשים את ידיהם על העברות כספים מידיו של הקבלן לאלו של פישר.

פרשת קובי כחלון

המעורבים: סגן ראש עיריית ירושלים קובי כחלון, הקבלן יאיר ביטון

ביחידה הכלכלית של להב 433 התנהלה חקירה סמויה על עבירות בנייה במסעדה לבנונית בירושלים. בשלב מסוים, קיבל כחלון טלפון מידידו משכבר הימים, יאיר ביטון, שעודכן מפיו של פישר. פישר, לפי האישומים, שאל את ביטון "האם יש לנו דרך להגיע לכחלון?". "מתנהלת נגדך חקירה, אני מכיר מישהו שיכול לסייע לך", הזהיר אותו הקבלן. "אתה נמצא בבעיה ויש דרך לעזור לך. יש עורך דין שיכול להוציא אותך מזה, בתמורה לעשרות אלפי דולרים". ביטון התכוון בדבריו, לפי החשד, לפישר ודוד. כחלון לא נבהל מן החשדות ועדכן מידית את הבוס שלו, ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, שייעץ לו לפנות למשטרה בהקדם.

קובי כחלון. הארץ
אמיל סלמן,
"אני מכיר מישהו שיכול לסייע לך". קובי כחלון/הארץ אמיל סלמן

לרוע מזלו של כחלון, הוא הגיע למסור עדות במשרדו של רפ"ק מלכה, עוד בטרם פתיחת החקירה. במח"ש לא ייחסו לכך חשיבות רבה, אולם משהצליחו לפצח את הקוד לטלפון הנייד של פישר וקיבלו את עדותה של עדת המדינה – הסכר נפרץ. לתדהמתם, מי שעמד מאחורי התרגיל של כחלון הוא לא אחר ראש צוות החקירה מלכה, שמסר מידע לפישר על ההתפתחות בנושא. לאחר שכחלון יצא ממשרדו של מלכה, חושדים במח"ש, האחרון לא עדכן איש על ההודעה המפורטת שמסר כחלון.

בסופו של דבר, המשטרה המליצה שלא להעמיד לדין את כחלון בעבירות שיוחסו לו בפרויקט המסעדה הלבנונית, בהיותו האחראי על תכנון ובנייה בעיריית ירושלים. עם זאת, נכון לכתיבת שורות אלו, החקירה בעניינו נמשכת.

הארכת מעצר לשי ברס, לשעבר מנכ"ל נתיבי ישראל, ירושלים מאי 2015. נועם מושקוביץ
שילם 200 אלף דולר לסגור חקירה. מנכ"ל נתיבי ישראל לשעבר, שי ברס/נועם מושקוביץ

פרשת שי ברס

המעורבים: מנכ"ל "נתיבי ישראל" שי ברס, עדת המדינה

שי ברס, לשעבר מנכ"ל נתיבי ישראל, נאלץ גם הוא לחשוש מחקירה פלילית במסגרת תפקידו הרם. פישר פגש את ברס לאחר שקיבל מידע ממלכה, שלפיו מתנהלת חקירה סמויה נגדו בכל הקשור לעבירות בתוך משרדו, ודרש ממנו סכום כסף כדי לגנוז אותה.

אחת הסיבות לכך היא דוח מבקר המדינה. הדוח ביקר באופן נוקב את פעילותו של ברס בכל הקשור לחריגות תקציביות במשרדו. בין השאר, קבע מבקר המדינה כי בתקופתו של המנכ"ל, החברה ביצעה עבירות של הטיית מכרזים לקבלנים. ברס חשש מן הנולד, וכאשר פישר אמר לו על החקירה הסמויה, הוא התרצה לכאורה לשלם לו סכום של 200 אלף שקלים כדי לסגור אותה. יתרה מכך, ברס אף דאג כי פישר יעבוד תמורת "ריטיינר"ב"מע"צ" ויקבל 730 אלף שקלים. על מנת שיתרצה כי מדובר בחקירה סמויה, הצמיד לברס את עדת המדינה, העוזרת האישית שלו, שתעקוב אחריו עם רכב.

אלון חסן מובא להארכת מעצר בבית משפט השלום בכפר סבא, יוני 2014. דרור עינב
חושף אחת הפרשות הפליליות החמורות שהתגלו בשנים האחרונות. אלון חסן/דרור עינב

פרשת אלון חסן

יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, אלון חסן, הבין בשלב מסוים כי עורך דינו מציע לו לעבור על החוק. "אתה הכול חוץ מטיפש, אתה איש חכם. הכול ייעלם", אמר הפרקליט בניסיון לשכנע אותו לסגור חקירה בעניינו. בסופו של יום, חסן הפך להיות החושף של אחת הפרשות הפליליות הגדולות בישראל בשנים האחרונות. מלכה עצמו כתב לפישר: "מחר כבר חסן יגנוב את ההצגה, בא השמן?"

אחרי הצעתו של פישר, חסן החליט לעשות מעשה. ביוני 2014, כמה ימים לאחר שהשתחרר ממעצר בפרשת נמל אשדוד, שבה הוא חשוד בעבירות שוחד, הוא הגיע לפגישה עם פרקליטו. הוא תיעד את השיחות ביניהם במצלמה נסתרת במטרה לספק ראיות לחוקרי מח"ש. "אין כתב אישום על הבוררות, ואין כתב אישום על הטבות", הבטיח פישר לחסן. יו"ר ועד העובדים, בניגוד לשאר לקוחותיו של פישר, לא מהסס - הוא הבין כי גורם במשטרה מקבל שוחד על מנת לספק מידע לפישר, והלקוחות הם למעשה הקורבנות. "הולך להיות כתב אישום על 'דנה' ו'קליר' (החברות בבעלותו של חסן, י"א), כתב אישום מאוד קשה. 150 אלף דולר", דרש.

לאחר שסיפק את החומרים למח"ש, ציידו אנשי המחלקה את חסן במזוודה עמוסת מזומנים. זאת, על מנת לבדוק אם פישר אכן ייקח את הכספים שדרש, ובכך יתווך בשוחד. ואכן כך קרה. חסן פגש את פישר בבית קפה באשדוד ביולי האחרון, ולאחר שיחה קצרה העביר לו את המזוודה. לאחר שפישר יצא מבית הקפה, קפצו עליו חוקרי מח"ש ועצרו אותו. כך, למעשה, פתח חסן את תיבת הפנדורה לכל הפרשות בעניינו של פישר.

תגובת עורכי דינו של ערן מלכה, עדי כרמלי עופר בר טל ודב גלעד כהן: "אכן מדובר בכתב אישום חמור. על החלקים שמתייחסים ללקוח שלנו, הוא כאמור לקח אחריות והביע רצון לשלם את המחיר על מעשיו. כעת צוות ההגנה יצלם את חומר הראיות, ילמד אותו וננסה להביא לתוצאה הטובה ביותר לערן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully