וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקירן זוכה פוליצר מאשים את אובמה: חיסול בן לאדן - סיפור רצוף שקרים

העיתונאי הוותיק סימור הרש, שחשף שורה של תקריות חמורות בצבא האמריקני, טוען כי הממשל האמריקני הונה את הציבור בגרסתו לגבי חיסולו של מנהיג אל-קאעדה, ומספק את גרסתו החלופית והמפתיעה לאירועים

הנשיא ברק אובמה וראשי הממשל בחדר המצב בבית הלבן בזמן הפעולה לחיסול אוסמה בן לאדן, 1 במאי 2011. The White House, Pete Souza, AP
הנשיא אובמה בחדר המצב בזמן חיסול בן לאדן, בחודש מאי 2011/AP, The White House, Pete Souza

מאמר נפיץ של הסופר והעיתונאי האמריקני סימור הרש מעורר סערה בארצות הברית, בשל ההאשמות החמורות שהוא מטיח בממשל אובמה. התחקירן הוותיק, זוכה פרס פוליצר, טוען כי הממשל שיקר והסתיר פרטים רבים, הנוגעים לנסיבות ולאירועים סביב חיסולו של מנהיג אל-קאעדה, אוסמה בן לאדן.

כמו רבים מפרסומיו של הרש בן ה-78, גם המאמר האחרון מתבסס בעיקר על מקורות אנונימיים, ואין דרך לוודא את מהימנותו. כך או כך, הפרסום מסוקר בהרחבה בתקשורת האמריקנית, בין היתר בשל האכסניה היוצאת-דופן שהוענקה לו - כתב העת היוקרתי "לונדון ריוויו אוף בוקס".

במאמרו, טוען הרש כי אובמה מיהר לקחת קרדיט על המבצע לחיסולו של בן לאדן, שבשבוע שעבר מלאו ארבע שנים להריגתו. לדברי הרש, "השקר, בדרגים הגבוהים ביותר, ממשיך להוות את המודוס אופרנדי (שיטת הפעולה) של המדיניות האמריקנית - לצד בתי כלא סודיים, תקיפות מל"טים, פשיטות ליליות של כוחות מיוחדים, עקיפת שרשרת הפיקוד והדחתו כל מי שעלול לסרב".

המקור העיקרי של הרש לכתיבת המאמר הוא "גורם מודיעיני בכיר בדימוס, שהיה בסוד העניינים בפרטי המודיעין הראשוני שנגע לנוכחותו של בן לאדן באבוטאבאד" - האחוזה שבה חוסל בפקיסטן. לדברי הרש, ממשלת פקיסטן שיתפה פעולה עם ממשל אובמה במבצע, ואישרה אותו מראש. עוד טוען הרש כי הכוונה המקורית של ממשל אובמה הייתה להכריז כי בן לאדן חוסל בתקיפת מל"ט, ולא בפשיטה של כוחות קרקעיים, וכי נאומו של אובמה בבית הלבן נוסח בבהילות וברגע האחרון.

תצלומים של אוסמה בן לאדן במחבואו ההררי באזור טורה בורה - אפגניסטן, 1996. משרד המשפטים האמריקני, מערכת וואלה! NEWS
אוסמה בן לאדן בטורה בורה ב-1996/מערכת וואלה! NEWS, משרד המשפטים האמריקני

לפי אחת הטענות הנפיצות ביותר במאמר, ארה"ב לא איתרה את בן לאדן מפני שעלתה על עקבותיהם של שליחים שהגיעו לאחוזתו במשך כמה שנים - אלא באמצעות תשלום כופר של 25 מיליון דולר לקצין מודיעין פקיסטני, שהסגיר את מיקומו של מנהיג אל-קאעדה, שהוחזק למעשה כעציר פקיסטני. הרש טוען שהקצין הוברח לאחר מכן לארה"ב, ואף מייעץ כיום לסי-איי-אי. טענה זו סותרת בבירור את הטענות ולפיהן חקירות ממושכות של עצירים סייעו להפיק את המודיעין, שבסופו של דבר הוביל לאיתורו של בן לאדן.

לפי טענה נוספת שמעלה הרש, גופתו של בן לאדן לא הושלכה לים, כפי שהעיד ראש הסי-איי-אי לשעבר, ליאון פאנטה - אלא הושלכה להרים. עוד טוען הרש כי הלוחמים שפרצו לאחוזה לא נאלצו לפתוח באש בקרב דרמטי, אלא שבן לאדן היה נכה ולא-חמוש.

הבית הלבן לא הגיב לפרסום. הרש, הכותב בדרך כלל ב"ניו יורקר", חשף ב-1969 את טבח מי ליי שהתחולל במלחמת וייטנאם, ובו רצחו חיילים אמריקנים מאות אזרחים חפים מפשע. שנה לאחר מכן הוענק לו פרס פוליצר. ב-1991 פרסם את הספר "ברירת שמשון", המסקר את תכנית הגרעין של ישראל. ב-2004 חשף הרש את ההתעללות באסירים בכלא אבו-גרייב בעיראק.

ככל הנראה, את מאמרו האחרון לא פרסם הרש ב"ניו יורקר", מכיוון שהמגזין פרסם בשנים האחרונות שורה של תחקירים הנוגעים לחיסול בן לאדן, שהתיישבו עם הגרסה הרשמית של ממשל אובמה להשתלשלות האירועים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully