וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האור בקצה השרב: בריחה למערות הכי מדהימות בעולם

18.5.2015 / 8:16

בכל יום מגלים חוקרים מערות חדשות בעולם, שבמשך אלפי שנים איש לא ידע על קיומן. לצד מערות חשוכות, ישנן מערות מרהיבות ששווה לטוס עד לקצה השני של הגלובוס רק כדי לחזות בהן מקרוב. הצעה לאסקפיזם מיוחד מהחום

צילום: Carlos Matias Sepúlveda Rivera, youtube

למערות יש תדמית של אוצר טבע מסתורי, ובצדק. בכל שנה חוקרים מגלים וחושפים מערות חדשות שבמשך אלפי שנים איש לא ידע על קיומן. לצד מערות חשוכות, שמלבד נחשים וחרקים השוכנים בהן לא מספקות כל עניין, ישנן מערות מרהיבות, ששווה לטוס עד לקצה השני של הגלובוס רק כדי לחזות בהן מקרוב.


עוד מקומות מדהימים בתבל:
מקומות מדהימים בעולם שלא תאמינו שקיימים
הטבע ואנחנו: פלאי עולם מדהימים שבסכנת הכחדה
צפו: העיר האבודה שהתגלתה אחרי מאות שנים מתחת למים
תחזיקו חזק וצפו: המפלים הכי מטורפים בעולם


אספנו בשבילכם את 10 המערות המגניבות ביותר בעולם. נא להצטייד בפנס.

מערת מאמות' (Mammoth), קנטקי, ארצות הברית

בפארק הלאומי מאמות' שבמדינת קנטקי, ארצות הברית, יש נופים יפהפיים והוא מתפרש על 214 קמ"ר. אבל האטרקציה הייחודית באמת של הפארק, הנחשב לאתר מורשת עולמית, היא מערת המאמות'. זאת מערכת המערות הגדולה ביותר בעולם, שנוצרה ללא כל התערבות האדם, כשרוב המערות במערכת הן מערות נטיפים.

עד כה נחשפו 560 קילומטרים של המערות, והן בעלות עומק של חמש קומות. אם תחליטו לצאת לסיור במערה אנחנו ממליצים לכם לקחת מדריך, כדי שחלילה לא תלכו לאיבוד.

מערת מאמות' בקנטקי. פייסבוק, צילום מסך
מערת מאמות'/צילום מסך, פייסבוק

מערות מרבל (Marble), פטגוניה, צ'ילה

כדי לחזות במערות מרבל תצטרכו לטוס עד לעיר קויהייקה בצ'ילה, לנסוע 200 קילומטרים ולשוט בסירה עד לפתח המערות. אך המסע המפרך שווה את זה- במי טורקיז מהפנטים של אגם קררה, יושבים להם 5,000 מיליון טונות של שיש, שנראות כאילו יד אלוהים עצבה אותם במלאכת מחשבת.לפי הערכות, המערות נוצרות כתוצאה מגלי המים מלפני יותר מ- 6,200 שנה.

מערות מרבל פטגוניה צ'ילה. ShutterStock
מערות מרבל/ShutterStock

מערת הגחליליות וויטומו (Waitomo), האי הצפוני של ניו זילנד

כשתבקרו במערת הגחלילות וויטומו, השוכנת באי הצפוני של ניו זילנד, תרגישו שנכנסתם לתוך אגדה, זאת בזכות אוכלוסיית הגחליליות ששוכנות בה. רק במערה הזאת תוכלו למצוא את לומינוסה ארצ'נוקמפה (Luminosa Arachnocampa), מין גחליליות נדיר שגודלו כגודל יתוש ממוצע. במערה מופעלים סיורים בהם תוכלו לשוט בסירה ולחזות בגחליליות המאירות את החשכה בצבע כחול זוהר ומנצנץ.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מערת הגחליליות וויטומו/מערכת וואלה!, צילום מסך

מערות הקרח סקפטפל (Skaftafell), הפארק הלאומי ואטנאג'קול, איסלנד

בפארק הלאומי ואטנאג'קול (Vatnajokull) בדרום איסלנד, המקיף את הקרחון קרחון אטנאג'וקול, נמצאות להן מערות הקרח המושכות מטיילים מכל רחבי העולם. המערות עשויות מקרחון והן עוצרות נשימה, אך לאור ההתחממות הגלובלית, אין לדעת מתי הקרחונים יימסו ופלא הטבע הזה יתפוגג לו ויעלם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מערות הקרח סקפטפל/מערכת וואלה!, צילום מסך

מערת הקריסטילים (Cueva de los Cristales), צ'יוואווה, מקסיקו

רק בשנת 2000 גילו כורים את מערת הקריסטלים הזאת, שנמצאת 304 מטר מתחת לאדמה במכרה נאיקה (Naica), במדינת צ'יוואווה במקסיקו. במערה ישנם גבישי סלניט ענקיים, שאורכם 11 מטר והם הגבישים הגדולים ביותר שנמצאו אי פעם. על אף היופי שלה, החום העז שבמערה (הטמפטורות מגיעות לעד 56 מעלות צלסיוס עם עד 99 אחוזי לחות), מקשה מאוד לבקר בה.

מערת הקריסטילים צ'יוואווה במקסיקו. פייסבוק, צילום מסך
מערת הקריסטילים/צילום מסך, פייסבוק

מערות הדולומיטים (Dolomites), צפון איטליה

בניגוד למערות שהזכרנו עד עכשיו מערות הדולומיטים, הסמוכות להרי הדולומיטים שבצפון איטליה, נוצרו על ידי אדם. בתקופת מלחמת העולם הראשונה האזור היה בלב חזית הקרב בין איטליה לאוסטריה, וההפגזות לעבר ההרים יצרו את המערות. הייחוד של המערות הוא שעד היום ניתן לראות שורות של חורי קליעים בקירות, עדות היסטורית למלחמה הקשה שהתחוללה.

מערות דולומיטים באיטליה. ShutterStock
מערות הדולומיטים/ShutterStock

מערת סנוטת דוס אוחוס (Cenote Dos Ojos), יוקטן, מקסיקו

והנה מערה שמתאימה לצוללנים שביננו. סנטוטת דוס אוחוס (שתי העיניים בספרדית), הממוקמת על חצי האי יוקטן שבדרם מזרח מקסיקו, מספקת הצצה לעולם מופלא מתחת למים. המערה, הנחשבת למערה התת ימית השלישית בגודלה בעולם, עשירה במים צלולים, נטיפים וזקיפים המוארים באור השמש החודר בין הפתחים. סדקים בגיר הם אלו שיצרו את רשת המערות והבולענים, שכל חובב צלילה חייב לבדוק אותה.

מערת סנוטת דוס אג'וס ביוקטן מקסיקו. ShutterStock
מערת סנוטת דוס אוחוס/ShutterStock

מערת חלילי הקנים (Reed Flute), גואנגשי, סין

המערה, הממוקמת במחוז גואנגשי (Guangxi) שבסין, זכתה לשם "חליל" בזכות הקנים הגדלים מחוץ לה שמסוגלים להפוך לחלילים המשמיעים מוזיקה. מבפנים, מערת הגיר הטבעית מוארת באורות צבעוניים מלאכותיים, מאופיינת במספר רב של נטיפים, זקיפים ותצורות סלע בצורות שונות, ומופיעות בה כתובות דיו משנת 792 לפני הספירה, בתקופת שושלת טאנג. מאז ועד היום המערה נחשבת לאטרקציה גדולה המספקת חוויה שאסור לפספס.

מערת חלילי הקנים גואנגשי סין. Creative Commons
מערת חלילי הקנים/Creative Commons

מערת מאה הממותות (Grotte Préhistorique de Rouffignac), דרום מערב צרפת

אמנים מתקופת עידן הקרח יצרו על קירות המערה תחריטים של 158 ממותות. את התקרה מקיפים ציורים של 65 בעלי חיים, הכוללים קרנפים, ביזונים, יעלים וסוסים, אשר יוצרים פיסה היסטורית מרשימה. בעוד שהאומנים שציירו את האיורים נאלצו לזחול גחונם דרך מעברים נמוכים כדי לצייר, המבקרים במערה יכולים לסייר בנוחות: רכבת חשמלית תסיע אתכם בתוך המערה ותפגיש אתכם מקרוב עם הציורים המרתקים.

מערת מאה הממותות. Creative Commons
מערת מאה הממותות/Creative Commons

מערת סון דונג (Son Doong), הפארק הלאומי פהונג נהא-קה באנג, ויאטנם

מערת סון דונג המסתתרת בתוך יער גשם טרופי, נוצרה לפני 2-5 מיליון שנים, אך נחשפה על ידי תושב מקומי בשנת 1991 והתגלתה במלואה בשנת 2009.

המערה משתרעת על פני שנים וחצי קילומטרים, רוחבה 91 מטרים, אורכה יותר מ-182 מטרים ומסביבה יש מערכת אקולוגית שלמה הכוללת דגים וחרקים נדירים. משמעות השם סון דונג בויאטנמית היא "מערת נהר ההר", והיא זכתה לשם זה בשל הנהר שנע במהירות בתוך המערה ומהדהד בקירות אבן הגיר שלה.

צל מערת סון דונג. Creative Commons
מערת סון דונג/Creative Commons

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully