וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פארק המסילה: כך הפך ברווזון מכוער לברבור מדהים

8.5.2015 / 0:08

7 ק"מ של מסילת רכבת ישנה, שחיברה בין יפו לירושלים, הפכו לפארק עירוני. עכשיו נוסךף לעיר הבירה אתר נופש נהדר, שבו ניתן לראות תושבים צועדים, רצים ואפילו עושים טאי צ'י ויוגה. ביקור בפארק המסילה

פארק המסילה בירושלים. סטודיו אבידני,
פארק המסילה/סטודיו אבידני

שדרה ירוקה מחברת בין שכונות מגוונות בירושלים ומצליחה להפגיש קהילות שונות, כך שבאותה הרצועה ניתן למצוא יהודים וערבים, חרדים וחילונים שמצליחים ליהנות ביחד מקצת טבע. יכול להיות ששבעה קילומטר של מסילת רכבת ישנה, שהפכה לפארק עירוני.

זה כבר נעשה בערים אחרות בעולם: מסילת רכבת ישנה שהושבתה ואינה נמצאת בשימוש לאורך תקופה הופכת לשטח ציבורי ירוק ומרשים. בניו יורק לדוגמא, קו רכבת עילית הפך לפארק גדול ומשגשג (HIGH LINE), שבו אפשר להעביר אחר הצהריים שמשמית. והרי ידוע שכל מה שטוב אצל אחינו מעבר לתפוצות חייב לעשות עלייה לארץ, ולכן גם אצלנו זכה תוואי המסילה בירושלים להפוך מברווזון מכוער לברבור מדהים - "פארק המסילה".

הפארק, שהוקם ביוזמת הרשות לפיתוח ירושלים, עיריית ירושלים ורכבת ישראל, משחזר את מסילת הברזל העות'מנית שהוקמה במאה ה-19 וחיברה בין יפו לירושלים. המסילה עברה בין שכונות כמו, בית צפאפא, מקור חיים והמושבה הגרמנית אך היוותה חייץ שיצר הפרדה גאוגרפית בין השכונות השונות. לאחר שפעילות הרכבת הושבתה ב-1998 הפך האזור במהרה לחניון רכב מאולתר במקרה הטוב, ולאתר פסולת במקרה הרע.

בשנת 2004 החליטה הרשות לפיתוח ירושלים להרים את הכפפה ויחד עם ועד שהוקם מטעם השכונות הוקם באזור פארק ירוק ופורח. "הפתיחה והנגישות שיוצר הפארק הצליחה להביא בעיר גם לשינוי חברתי", מספרת ענת צור, משנה למנכל הרשות לפיתוח ירושלים לשעבר, "פתאום רואים אוכלוסיות מגוונות של העיר שמתחברות יחד ברחבי הפארק. נוצרה שם הטרוגניות חברתית החל מקשישים וילדים, חרדים וחילונים, ערבים ויהודים".

הקמת הפארק היה פרויקט מאתגר ומשמעותי עבור צור במסגרת תפקידה, אם כי בעת הקמתו נתקלו היא והרשות בלא מעט קשיים. מעבר לאתגרים הבירוקרטים המלווים כל פרויקט בארצנו הקטנטונת, האתגר הגדול יותר היה כיצד לתכנן ולעצב את הפארק מבלי לפגוע באלמנטים הגאוגרפיים, כמו נחל רפאים שעובר לאורך הפארק והצמחייה שגדלה בסביבתו, דרך שימור האלמנטים של הרכבת.

הפתרון שמצאו היה פשוט וזאת בזכות אדריכלי הפרוייקט (משרד מנעד אדריכלים): הפיתוח של הפארק נעשה בהתאמה אל הנחל והצמחייה החדשה בגדות הנחל שולבה עם צמחייה טבעית של הנחל, כמו עצים עתיקים וסבוכים. הצמחייה בקרבת אפיק הנחל אופיינה בבתה ים-תיכונית הצומחת על טרשים. גם את מזג האוויר הירושלמי, המביא עמו לא מעט שלג, כפי שראינו השנה, לקחו בחשבון ולכן אפשר לראות לאורך הפארק כי חלק מהשיחזורים נעשו בבטון דמוי עץ, שעמיד יותר מעץ רגיל.

פארק המסילה בירושלים. Deror_avi, ויקיפדיה, אתר רשמי
למדוושים ישנו שביל אופניים שנבנה במיוחד. פארק המסילה בירושלים/אתר רשמי, Deror_avi, ויקיפדיה

זה רק ספורט

הטופוגרפיה השטוחה של הפארק, זו שבעבר בגללה נבחר מיקום הקמת המסילה, מהווה היום יתרון ומאפשרת לחובבי הספורט לממש את תשוקתם. כך שלצד מבקרים בפארק הנחים להנאתם, ניתן לצפות גם בתושבים צועדים, רצים ואפילו עושים טאי צ'י ויוגה.

ולמי שנפשו חשקה בפעילות מוטורית, דווקא ישמח לדעת כי ישנו שביל אופניים שנבנה במיוחד, הודות גם לתרומה של קרן גוטסמן, המהווה חלק משביל עוקף ירושלים שבעתיד צפוי להגיע לאורך 42 קילומטר.

עוד באותו נושא

פארק ירושלים: הסנטרל פארק של עיר הבירה

לכתבה המלאה

לכל בית יש מרפסת ולכל רכבת יש תחנה

כשמסילת הרכבת הושבתה בשנת 1998, גם תחנת הרכבת הראשונה של ירושלים הפסיקה לעבוד. שטח התחנה, בדומה לשטח המסילה, הוזנח ונשאר יתום. בדומה לתל אביב לקח קצת זמן, אבל לבסוף הרשות לפיתוח ירושלים ורכבת ישראל הבינו את הפוטנציאל שיש למתחם כזה מעבר למורשת ההיסטורית שבו, ואחרי עבודות שימור וטיפוח הוקם "מתחם התחנה" של ירושלים, העומד בקצה של פארק המסילה.

המתחם הפך לאחד ממרכזי הבילוי והתרבות הפופולאריים בעיר ומציע סיורים שונים, פעילויות ואירועי תרבות. ואם אחרי כל הפעילויות תחושו רעבים, תוכלו לסעוד באחת מיני המסעדות שיש למתחם להציע.

רוצים לדעת עוד על פרויקטים של הרשות לפיתוח ירושלים? לחצו לכאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully