וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שריקה אחת בקן הטרור בג'נין, ולפתע מטען חבלה. תיעוד מיוחד

9.5.2015 / 16:34

באמצע הלילה, בסמטאות צפופות ובלב אוכלוסיה עוינת במיוחד, מחפשים לוחמי צה"ל מבוקשים ואמצעי לחימה. התלווינו לכוח במחנה הפליטים, שמנסה להימנע מהסלמה, אך לא חושש מעימותים. "רק חופש פעולה וחדות בביצוע המשימה תרתיע את האויב". תיעוד מיוחד במצלמת קסדה

כתבתו של אמיר בוחבוט, עורך: אביב אברמוביץ', עריכת וידאו: גדי וינסטוק, קשת סידי; צולם במצלמת NILOX F60 EVO

ג'נין, 2:00 לפנות בוקר. מפקד חטיבת מנשה, אלוף-משנה אורן זיני, קיבל הודעה בקשר שגדוד הסיור של חטיבת הנח"ל נערך סביב מחנה הפליטים לקראת מבצע נרחב לאיתור תשתיות טרור. חלק מהלוחמים נחתו בשטח באמצעות מסוקי סער של חיל האוויר והם נכנסים לסמטאות בחשאיות.
אל"מ זיני יושב בג'יפ הממוגן מדגם "דוד" ומולו מסך מחשב, שבו ניתן לראות את מיקום הכוחות וכן מידע מסווג שזורם מחמ"ל המבצעים המיוחדים של החטיבה. בעמדת הנהג יושב סגן-אלוף חזי נחמה, שהגיע לחפיפה לקראת כניסתו לתפקיד המח"ט בקיץ הקרוב. מאחוריו יושב קצין הקשר, סרן איתמר סבג, שאחיו הלוחם נהרג בלבנון בשנת 1995, ולצדו וצמוד לדלת, נהג המח"ט, סמל ראשון יאיר אמסלם.

השיירה של המח"ט זוכה בקבלת פנים אלימה בכניסה לסמטאות מחנה הפליטים של ג'נין. בקשר ניתן לשמוע היטב מפעיל מטוס זעיר ללא טייס, שמעדכן את המח"ט במה שהוא אמור להיתקל בעוד דקה. בקשר מדווח על השלכות אבנים והבערת צמיגים, כמו גם על התקהלויות על הגגות. "הכול מתחיל בשריקה", מסביר זיני לנחמה. "שריקה אחת וכל הצעירים מתורגלים לצאת החוצה. הם זורקים מכל הבא ליד. סלעים, מקררים, בקבוקי תבערה". לא חולפת דקה, ובום. סלע הושלך על הג'יפ. "זה סלע", אומר קצין הקשר סבג. כעבור דקה נשמע פיצוץ נוסף בסמוך לג'יפ ופניו דרוכות. "זה מטען צינור. מהר מאוד אתה מזהה קולות", מסביר בביטחון סבג.

מעצרים בג'נין , מאי 2015. אמיר בוחבוט, מערכת וואלה!
"הם זורקים מכל הבא ליד. סלעים, מקררים, בקבוקי תבערה"/מערכת וואלה!, אמיר בוחבוט

ככל שחולף הזמן, הסמטאות הופכות להיות צרות יותר והאזור הבנוי לצפוף יותר. אל"מ זיני יורד מהג'יפ הממוגן ומוביל את הכוח, כשהוא מורה למפקדים לפקוח עיניים מחשש שיגיעו הפתעות מהגגות. אחרי שניתן האות, הכוח נכנס לבית מגורים בגובה שלוש קומות. כוחות מגדס"ר נח"ל ומיחידת עוקץ מאתרים את סליק התחמושת, ציוד צה"לי שהגיע לידי מחבלים: מחסניות, תחמושת, אמצעי ראיית לילה עם מספר סידורי, סכיני קומנדו ומדים. קצין אגף המבצעים של החטיבה, סרן ניר עוגן, עומד ליד תמונה של יאסר ערפאת, מה שמעיד על כך שככל הנראה מדובר בבית של פעילי פתח. "כל מה שאתה לא תתפוס פה, אתה תפגוש בפיגוע נגד חיילי צה"ל או נגד אזרחי ישראל", מסביר סרן עוגן את משמעות הצלחת המבצע.

לאחר שהסריקות הסתיימו, המח"ט מנחה לכבול את אחד החשודים ולהוביל אותו למעצר בישראל, כשידיו כפותות ועיניו מכוסות בפלנלית. הכוח מתארגן להליכה בסמטאות ואל"מ אורן זיני, אחד הקצינים הכי מהירים בצה"ל (5 קילומטרים ב-17 דקות), מסמן כי הוא מוביל את הכוח. הוא הולך בצמוד לקירות הבתים והחנויות ומתריע מבלון גז ממולכד שהושלך מהגג לעבר הכוח: "לא לגעת בזה". אחרי הבלון, נזרקו משקולות כושר כבדות ולפתע חפץ חשוד אחר נופל בסמוך למח"ט הנמצא במרחק של 15 מטרים ממני. מתברר כי היה זה מטען חבלה, ורק בדרך נס אל"מ זיני לא נפגע. מיד אחרי הפיצוץ הוא יורה שלושה כדורים לעבר הגג שממנו הושלך המטען. אחרי סריקות נוספות וכיתור האזור, אנחנו נכנסים לג'יפ הממוגן בדרך למבנה הבא שבו על פי החשד יש אמצעי לחימה. "ברור לך שאם זה היה מטען רסס הסיפור עם המח"ט היה נגמר אחרת", אמר קצין הקשר סבג.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
מעצרים בג'נין , מאי 2015. אמיר בוחבוט, מערכת וואלה!
"רוב הפיגועים שיצאו לשטח מדינת ישראל מאז שנת 2000, הגיעו מהאזור הזה"/מערכת וואלה!, אמיר בוחבוט

אל"מ אורן זיני, נשוי ואב לשישה ילדים, החל את שירותו בצה"ל בחטיבת גבעתי. הוא בוגר לימודי הנדסה ובעבר מילא שורה של תפקידים בצה"ל, בהם קצין אג"מ בגבעתי, מפקד גדוד צבר, שני תפקידי מג"ד בבה"ד 1 וקצין אג"מ באוגדה 98, תחת פיקודו של תת-אלוף אהרון חליווה. בתפקיד זה, הוא מספר, גישתו השתנתה.

"כשעשיתי חפיפה עם ראסן עליאן (לפני כשנתיים היה מח"ט מנשה וכיום מח"ט גולני, א"ב) הוא אמר לי :'זיני, תיזהר. יורים במחנה פליטים'. זה המשפט. מכל החפיפה, זה מה שאני זוכר. תפקח עיניים על מחנה הפליטים". זיני הוא אדם ישיר. הוא מספר שכשקיבל את המינוי לפיקוד על חטיבת מנשה לפני כשנתיים, הוא שאל איפה זה. בתור קצין שגדל בחטיבת גבעתי, הוא בילה את מירב שנותיו ברצועת עזה וברצועת הביטחון בדרום לבנון. במקרים חריגים, הוא מצא את עצמו נלחם באזור חברון או שכם, אך את ג'נין הוא הכיר רק מכתבות בעיתון.

"אף אחד לא שוכח את מה שהם עשו בחומת מגן'"

"עשיתי עבודה יסודית לקראת הכניסה לתפקיד וגיליתי שרוב הפיגועים שיצאו לשטח מדינת ישראל מאז שנת 2000, הגיעו מהאזור הזה: הפיגוע במלון פארק בנתניה, שהוליד את 'חומת מגן', הפיגועים במועדון הסטייג', במסעדת מקסים ובמטה הבחירות בבית שאן, הרוצח של החייל עדן אטיאס והסייען בחטיפת תומר חזן. אפילו הפיגועים האחרונים, בהם בגשר מעריב, הגיעו מאזור".

אל"מ זיני החליט אף לכתוב ספר על מחנה הפליטים בג'נין, שידוע כמוקד לחיכוך תמידי בין צה"ל לארגוני הטרור הפלסטיניים. "השנה באוגדה 98 'צינחנה' אותי", הוא מספר. "גיליתי שפליטי המחנה הגיעו בשנת 1952 מכל המרחב, מחיפה ועד התבור. הם מגדירים את עצמם כמעוז ההתנגדות האחרון של הפלסטינים. זה מה שמסביר את העובדה שהם כוח עיקש שקשה להתמודד עמו. אף אחד לא שוכח את מה שהם עשו לחטיבה 5 במבצע 'חומת מגן' (13 חיילים נהרגו בקרב עקוב מדם, א"ב)".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אנחנו נדע להתמודד עם כל הסלמה". אל"מ זיני ליד תמונת ערפאת/מערכת וואלה!, צילום מסך
"תדעו שאם אתם נכנסים - אנחנו כאן ונתנגד"

תחילת כהונתו של אל"מ זיני התאפיינה בירי לעבר כוחות צה"ל בכל כניסה למחנה הפליטים. בשבוע הראשון שלו בתפקיד, נפתחה אש לעבר לוחמי גדוד נצח יהודה, שהגיבו במדויק והרגו שני מחבלים מטווח של 40 מטרים. "ההתחממות והירי במחנה הפליטים החלו במאי 2013, כשניסו לעצור את אחיו של זכריה זביידי", מספר אל"מ זיני. "הם החליטו בתגובה לירות בכל כניסה, כולל לעבר מנגנוני הביטחון הפלסטיניים. החלטתי להילחם בתופעה הזו משום שאחת המטרות שלי היא שימור חופש התנועה והפעולה במחנה הפליטים". הנסיעה בתוך הסמטאות נמשכת. סא"ל נחמה שואל את אל"מ זיני: "איזה יחידות פועלות פה?". המח"ט, שעסוק בהאזנה לקשר ובהעברת הנחיות לכוחות, משיב בקול רם: "כולם, אבל ימ"מ זו ימ"מ. יחידה מספר אחת בעולם. תלמד את האירוע של חמזה אבו אל-היג'ה. זה ילמד אותך המון".

אבו אל-היג'ה היה פעיל בכיר במחנה, שאמר למכריו כי הוא מתכנן לבצע פיגוע בהתנחלות מבוא דותן, בדומה לטבח שבוצע במשפחת פוגל באיתמר. השב"כ הצליח לאסוף מידע על אודותיו ובמשך שמונה חודשים התנהל אחריו מצוד. מדי לילה היה מחליף אבו אל-היג'ה את מקום מסתורו ובכך הקשה על הכוחות לאתר אותו. בלילה אחד, כשבר כיתרו אותו מסתערבים, הוא הצליח לחמוק מהם בריצה על הגגות.

בליל 27 במרץ אשתקד נרשמה תפנית – לאל"מ זיני הגיע מידע על 18 מקומות מסוימים שבהם יכול המבוקש להימצא. רכזי השב"כ התחייבו כי המספר יצטמצם ככל שיחלפו השעות ולוחמי הימ"מ הוקפצו מהבית. שני גדודים כיתרו את האזור והימ"מ חדר פנימה, לתוך המחנה. אל"מ זיני אמר בקשר את המילה "רשאי" – האות שהביאה לתחילת המבצע. הכוחות כיתרו את הבית, אך אבו אל-היג'ה צעק לעבר הכוחות: "אני נלחם בכם עד הסוף". לאחר שבני המשפחה פונו, אישר המח"ט לשגר טילים לעבר המבנה. על אף ששלושה לוחמי ימ"מ שעמדו בסמוך נפצעו מירי, המבצע הסתיים בהצלחה עם חיסולו של אבו אל-היג'ה ועוד שלושה מחבלים שניסו לסייע לו להימלט.

"אנחנו תחת הנחיות לשימור היציבות בגזרה"

מאז מבצע "צוק איתן", נרשמה רגיעה במחנה הפליטים והמח"ט מדגיש כי מאז לא היו הרוגים במקום. "אנחנו תחת הנחיות לשימור היציבות בגזרה. אין רצון להסלים", אומר אל"מ זיני, אך מדגיש: "אם אני מזהה חמוש פלסטיני בסמטאות, אני הורג אותו". עם זאת, הוא טוען כי "אילו אל-היג'ה היה יוצא עם ידיים למעלה, הוא היה מבלה עכשיו בכלא ישראלי. אתה צריך להבין - באותו היום הוא אמר 'אני אמות מות קדושים', ולמרות זאת, באנו לעצור ולא לחסל". בצה"ל מעריכים כי גם בג'נין מעוניינים בשימור השקט התעשייתי, בין היתר בהתבסס על מסרים מתוך מחנה הפליטים: "תנו לנו לחיות בשקט ולא נעשה לכם בלגן, אבל תדעו שאם אתם נכנסים - אנחנו כאן ונתנגד".

כמו כן, גם הקשרים הכלכליים בין ישראל לרשות הפלסטינית מהווים עוגן לשמירה על היציבות. "כל עוד מעבר ג'למה מעבר ניצני עוז בטול כרם יהיו פתוחים, הכלכלה בג'נין וטול כרם תתפתח", מסביר אל"מ זיני. "אתה מאמין שיש קפה אינטרנט במחנה הפליטים בג'נין? השם שלו זה 'התנגדות', אבל זה עדיין סימן לשינוי. הם רואים עולם ומבינים מה הם מפסידים כשאין שקט. אמנם הארגון ששולט באזור הזה הוא חמאס, אבל בלי קשר לשיוך הארגוני, אנחנו נדע להתמודד עם כל הסלמה". תוך כדי הנסיעה, נזכר זיני ביום שבו נהרג מבוקש מכוחות צה"ל וחבריו מחמאס החליטו בתגובה לנפץ כלי רכב של ערבים ישראלים, שנכנסו לג'נין, השלכת מטעני חבלה במחסום ג'למה. עם זאת, אל"מ זיני הורה על המשך פעילות המעבר, שדרכו נכנסים ערביי ישראל ויוצאים פועלים פלסטינים לעבודה בישראל. הכול כדי לשמור על השגרה ולהימנע מהסלמה.

כוח צה"ל במבצע מעצרים במחנה הפליטים בג'נין, מאי 2015. אמיר בוחבוט, מערכת וואלה!
"כל מה שאתה לא תתפוס פה, אתה תפגוש בפיגוע"/מערכת וואלה!, אמיר בוחבוט
"תרחישי האימה שלי הם חדירה ליישוב או חטיפה"

למרות הפעילות האינטנסיבית של החטיבה, מרחפת באוויר האפשרות של המפגע הבודד. "הכי קשה להתמודד עם המפגע הבודד, שרב בלילה עם אבא שלו ובבוקר החליט לרצוח יהודי בלי לספר לאף אחד", אומר אל"מ זיני. "לכן, אני משלב כאן חדות מבצעית וטיפול שיטתי בהתארגנויות שקמות, ואם צריך אז גם אגרסיביות, כולל הרוגים".

בבוקר המבצע הלילי בג'נין, מפקד אוגדת יהודה ושומרון, תת-אלוף תמיר ידעי, תרגל את התרחישים האפשריים בגזרה. מרביתם כוללים אירועים שיגרמו להידרדרות במצב הביטחוני ותא"ל ידעי הבהיר כי הגזרה תזדקק לתגבור כוחות בזמן אמת. כך, לדוגמה, במהלך מבצע "שובו אחים" לאיתורם של שלושת הנערים, פעלו במחנה הפליטים בג'נין יחידות עלית של צה"ל, בהן שייטת 13, כדי להרגיע את השטח. "תרחישי האימה שלי הם חדירה ליישוב או חטיפה", מספר זיני תוך כדי שהוא מקבל עדכונים בקשר על "התקפלות" הכוחות מהאזורים הסובבים את מחנה. "לא חסרים לי כאבי ראש. אפליקציית ה'ווייז' שולחת לכאן אנשים שטועים בדרך. מזלי שהקשר עם המנגנונים הוא מספיק הדוק וכרוך באינטרסים כדי להוציא את האזרחים בזמן ולמנוע מצבים שכולנו נצטער עליהם. אני אומר את זה לכל מפקד שמגיע לכאן: רק חופש פעולה וחדות בביצוע המשימה תרתיע את האויב".

המבצע הסתיים. שמונה בתים נסרקו וחמישה מטעני חבלה הושלכו לעבר הכוח, שאיתר חמישה רימוני יד, תחמושת לרובים, מספר רב של מחסניות, אמצעי ראיית לילה, סכיני קומנדו, אפודי מגן וחלקי חילוף של נשקים. ג'יפ המח"ט מתקרב למעבר ג'למה, כשמאות פלסטינים עומדים בקבוצות ומחכים לבידוק הביטחוני לפני הכניסה לישראל. זיני מביט על נחמה שנוהג בג'יפ ואומר: "היינו ערים כל הלילה. תשים את הראש קצת ותישן, אתה נראה גמור". נחמה, שעדיין מרוכז בנהיגה ובהבנת השטח מתחיל לחייך, כאילו שהוא מבין מה מחכה לו עם כניסתו לתפקיד בקיץ הקרוב.

צולם במצלמת NILOX F60 EVO

  • עוד באותו נושא:
  • ג'נין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully