וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהלך שישרוף לחיל האוויר כרבע מיליארד שקל

5.5.2015 / 9:37

חשיפה: חיל האוויר מעביר טייסת מסוקים מבסיס חצרים לבסיס פלמחים. בחיל טוענים כי המהלך יחסוך כסף ותקנים אך המבקרים טוענים כי יעלה מאות מיליונים ויפגע במסוקים, בכשירות המבצעית ובפיתוח הדרום. ואיך כל זה קשור לשימור מעמדו של מפקד הבסיס? דיווח מאולפן וואלה! NEWS

מערכת וואלה!

בכירי חיל האוויר התגאו בשנים האחרונות בכך שהיו הראשונים לעבור דרומה במסגרת הארגון המחודש של צה"ל כולו. המעבר טמן בחובו יתרונות רבים: פינוי שטחים יקרים לבנייה במרכז, התייעלות וכמובן – ציונות ופיתוח הנגב. בדיקת וואלה! NEWS מעלה כי לפעמים, המילים היפות האלה נזרקות לפח בגלל שיקולים לא ענייניים.

במוקד הבדיקה עומדת החלטתו של מפקד חיל האוויר אמיר אשל משנה שעברה להעתיק את טייסת מסוקי הינשוף "ציפורי המדבר" מבסיס חצרים שנגב אל בסיס פלמחים שבמרכז. בהתאם לתוכניות, המהלך אמור להגיע לשיאו בחודש יוני הקרוב. נטען כי יחסוך לחיל האוויר 160 מיליון שקלים במהלך 15 השנים הבאות ויכלול קיצוץ של מאה תקנים של משרתי קבע וחיילים בשירות סדיר.

למרות החיסכון המשוער, ההחלטה גררה קיתונות של ביקורת בחיל האוויר. גורמים מקצועיים מעריכים כי עלות המעבר תסתכם בלא פחות מרבע מיליארד שקלים, שכן רק בשנים האחרונות הוקמה בבסיס חצרים תשתית מתקדמת לטובת הטייסת בעלות של כ-200 מיליון שקלים. התשתית החדשה כוללת בין השאר מבנים חדשים, מוסך מהמפוארים בעולם, תשתיות דלק, חשמל ואמצעים לטיהור אב"כ. השקעת הענק הזו יורדת לטמיון עם מעבר הטייסת למרכז. נוסף על כך צפויה להיפגע רמת אחזקת כלי הטיס והכושר המבצעי של הטייסת, שמעניקה בעיקר שירותים לכוחות היבשה.

אלוף אמיר אשל לשעבר מפקד חיל אוויר, 17.04.12. ראובן קסטרו
קיבל את ההחלטה. מפקד חיל האוויר אמיר אשל/ראובן קסטרו
"מפקדים בכירים בחיל האוויר אמרו במפורש שאחד השיקולים לעברת הטייסת לפלמחים היא שימור דרגת תת-אלוף וטייס מסוקים במטה הבכיר של החיל. זה יותר ממקומם. איך נותנים לזה לעבור?"

כדי להבין טוב יותר את השיקולים שמאחורי ההחלטה להעביר טייסת מסוקי קרב לפלמחים, יש לבחון את תמונת המצב בבסיס כיום. בסיס פלמחים הצטרף למגמה טכנולוגית כלל עולמית של פרידה מכלי טיס מאוישים לטובת כלי טיס לא מאוישים שמתאפיינים בעלות רכש ואחזקה נמוכה יותר. נכון להיום פועלים ממנו כלי טיס לא מאוישים כשבמקביל פועלת בבסיס גם טייסת מסוקי הסער "החרב המתהפכת", שהפכה לאחרונה לטייסת המאוישת היחידה שנותרה בו. לאור כל אלה התעוררה שאלה: האם מפקד הבסיס הנוכחי, טייס מסוקים בהכשרתו, הוא האדם הנכון לפקד על בסיס שבו מרבית כלי הטיס כלל אינם מאוישים?

לוואלה! NEWS נודע כי מטה חיל האוויר רואה את שימור דרגתו של מפקד בסיס פלמחים ואת חברותו של טייס מסוקים במטה כיעד משמעותי. עם זאת, במטה הבכיר מכהן כבר ראש להק מסוקים, תפקיד שנולד אחרי אסון המסוקים במטרה לשמור על האינטרסים המקצועיים של המערך בחיל. העובדה שבכירי חיל האוויר אישרו כי שימור דרגתו של מפקד בסיס פלמחים כתת אלוף היא מטרה בפני עצמה עוררה תרעומת רבה בקרב דרגים שונים בחיל. "מפקדים בכירים בחיל האוויר אמרו במפורש שאחד השיקולים לעברת הטייסת לפלמחים היא שימור דרגת תת-אלוף וטייס מסוקים במטה הבכיר של החיל. זה יותר ממקומם. איפה המטה הכללי בסיפור? איך נותנים לזה לעבור?", אמר גורם המעורה בפרטים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מומחים העריכו כי ההחלטה להעביר את הטייסת תשלש את זמן התגובה של הטייסת ולכן ייאלצו בחיל להשאיר מסוקים בכוננות בחצרים/מערכת וואלה!, צילום מסך

המבקרים בתוך החיל טוענים עוד כי ההשקעה הראשונית לצורך קליטת טייסת ציפורי המדבר בבסיס פלמחים תעלה בשלב הראשוני 20 מיליוני שקלים. לדברי אחד הגורמים, הטייסת שהוקמה בבסיס חצרים עבור מסוק הינשוף הייתה אחרת המפוארות שיש בחיל ובעלת איכויות בקנה מידה עולמי ואילו התשתיות שיוקמו בבסיס פלמחים יזכירו יותר "מעברה".
בנוסף, מיקום טייסת ציפורי המדבר בבסיס חצרים אפשרה לה גישה מהירה לפעילות המבצעית ברצועת עזה, בגבול מצרים ובחילוצים באזור עין גדי, ים המלח והערבה. מומחים מקצועיים העריכו כי ההחלטה להעביר את הטייסת לפלמחים תשלש את זמן התגובה של טייסת מסוקי הסער ולכן ייאלצו בחיל להשאיר מסוקים בכוננות בבסיס חצרים.

טענה נוספת מצד גורמים בחיל האוויר היא שאנשי המערך הטכני של הטייסת שחלקם עבר במיוחד מאזור המרכז לנגב כדי לשרת בבסיס חצרים יאלצו לעבור מחדש לאזור המרכז או לחילופין לנסוע כל יום מהנגב לבסיס פלמחים. "חיל האוויר הצהיר שהוא יורד דרומה מטעמי ציונות", אמר אחד הגורמים, "אבל כשמתחשק לחיל האוויר אז הוא בוחר לוותר על האידיאולוגיה ולחזור לאזור המרכז, לפלמחים. אנשי המערך הטכני של החיל עוברים מאזור לאזור בידיעה שהם ישרתו שנים ארוכות בבסיס, בשונה מטייסים שבאים לשנתיים והולכים". לדבריו, השינויים התכופים בבסיס חצרים גורמים "לתחושה של חוסר ודאות לגבי החלטות החיל שמשפיעה באופן ישיר על תחושת השייכות והמוטיבציה לשרת בבסיס ולקדם תהליכים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
"חיל האוויר הצהיר שהוא יורד דרומה מטעמי ציונות. אבל כשמתחשק לחיל אז הוא בוחר לוותר על האידיאולוגיה ולחזור למרכז"

גם עלות האימונים של הטייסת תעלה בשל המרחק מבסיס פלמחים לאזורי האימונים, שנותרים בדרום. "המשמעות היא ששעות הטיסה יגדלו והאימונים יהיו יקרים יותר. זה גם יבוא לידי ביטוי בשחיקת החלקים ואורך חייו של המסוק", הסביר גורם מקצועי והוסיף, "בחיל האוויר חוששים מחוסר הצדקה לשטח היקר והגדול של בסיס פלמחים אז הם מתאמצים לשמר אותו באמצעות מעבר הטייסת".

הגורם המקצועי חידד את הביקורת: "ממשיכים לייצר נקודות תורפה לאויב. פלמחים נמצא בקו ישר לרצועת עזה ולכן כלי הטיס שלו חשופים הרבה יותר מכל בסיס אחר, בשונה מבסיס חצרים שהטייסות שלו מפוזרות על פני שטח גדול יותר. גם האחזקה תעלה הרבה יותר כסף כתוצאה מאחזקת המסוקים בקרבת הים והשפעת תהליכי הקורוזיה על חלקיו".

גורמים רשמיים בחיל האוויר שתמכו בהעתקת הטייסת למרכז הסבירו כי ההשקעה בתשתיות בחצרים לא תרד לטמיון לחלוטין כיוון שתעבור לידי מגמת המסוקים של בית הספר לטיסה בבסיס. אך מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי גם מהלך זה יהיה כרוך בתוספת תקציב של מיליוני שקלים לשיפוץ והסבה שכן התשתיות לא מתאימות למסוקי הסייפן עליהם מתאמנים בבית הספר לטיסה. בכירי חיל האוויר טענו עוד כי הם בוחנים מסוק אימונים חדש אך לדברי אחד הגורמים, "שלושת המסוקים שנבחנים הם מתוצרת חברת 'בל'. התשתיות של הטייסת הקיימת לא מתאימות גם להם. במילים אחרות הם יצטרכו להשקיע שוב בתשתיות".

במגזר הפרטי זה לא היה עובר

גורם רשמי בחיל האוויר דחה את הביקורת בשיחה עם וואלה! NEWS: "ההחלטה להעברת הטייסת היא אחת מתוך 34 החלטות נוספות שכולן לצורכי התייעלות. ההשקעה בטייסת בבסיס חצרים היא השקעה שקועה. לא מעניין מה שהשקעת עד עכשיו, כשאתה חושב קדימה, אלא כמה תידרש להשקיע בעתיד".

בחינת התהליך כולו מעלה שאלות קשות על האופן שבו התקיים תהליך התכנון ארוך הטווח בחיל האוויר. במגזר האזרחי אובדן של השקעה בהיקף של כרבע מיליארד שקל לא היה מתקבל, ודאי בתקופה שבה חיל האוויר וכוחות היבשה ביטלו אימונים ופגעו בכשירות צה"ל למלחמה בנימוק של מחסור בתקציב.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "ההחלטה להעביר את טייסת ציפורי המדבר מבסיס חצרים שבדרום, לבסיס פלמחים במרכז הארץ, התקבלה לאחר עבודת מטה יסודית שבחנה דרכים להתייעלות וחיסכון כלכלי. הטייסת תשכון בסמוך לטייסת האחות, החרב המתהפכת".

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully