וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר לא גרה בשנקין

23.4.2015 / 15:26

קפה תמר שהפך למוסד ולאחד מסמליה המובהקים של תל אביב בכלל ורחוב שנקין בפרט, יסגור את שעריו לאחר 74 שנות פעילות

שרה שטרן הבעלים של קפה תמר ברחוב שינקין. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
שרה שטרן בקפה תמר/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

קפה תמר, המוסד שהוא אולי הסמל המובהק ביותר של רחוב שנקין בתל אביב, סוגר שאת שעריו לאחר 74 שנות פעילות. המקום, שהוזכר בשירו המפורסם של יאיר לפיד "גרה בשנקין, שותה בקפה תמר", שיגשג תחת שרה שטרן, הרוח החיה שלו, שניהלה אותו ב-40 השנים האחרונות וכונתה "השריף של שנקין" ו"הקיסרית האחרונה". בשנים האחרונות הזדקקה שטרן לסיוע של משפחתה בניהול ולאחר שמלאו לה 90 לפני כשבועיים החליטה המשפחה בלב כבד על סגירתו.

אתמול הודיעה נכדתה איילת ורבין בעמוד הפייסבוק שלה, כי המקום יסגר במהלך חודש יוני הקרוב. לדבריה, משפחות שטרן ונחמיאס ביקשו למסור:"קפה תמר הוא ביתה הראשון והשני של משפחתנו - הפרטית והמורחבת. משך 60 שנה, בגשם ובשמש, פתחה שרה את בית הקפה והוא היה מקום בו הייתה השליטה הבלעדית והברורה. רחוב שינקין לא היה נהפך לרחוב מעניין אלמלא השילוב של עיתונאים מעיתון "דבר" הסמוך, פוליטיקאים שבאים לנהל ענייניהם ואנשי תרבות ואמנות שקבעו בבית הקפה את ביתם.
הקירות המיוחדים של בית הקפה, אילו יכלו לדבר, היו מספרים את סיפור גלגולה של העיר תל אביב מעיר בחולות למרכז התרבות הישראלית.
היום הראשון בו בית הקפה לא יפתח יהיה קשה מאוד עבור משפחתנו, אך הוא הדבר הנכון.
נתגעגע מאוד לבית הקפה וליושביו".

בשנת 1956, לאחר חתונתם ושחרורם מהצבא הבריטי של שרה ואברהם שטרן נכנסו שני הצעירים כשותפים בשני בתי קפה צמודים ברחוב שינקין: קפה תמר (שהוקם בשנת 1941) וקפה תכלת המיתולוגי שהיה מעברו השני של הרחוב. בשנת 1965 השותפות פורקה והזוג קיבל לידיהם את מפתחות קפה תמר. אברהם, נפטר שנה מאוחר יותר, ומאז, היה המקום בניהולה של שרה, שהעניקה לו את אופיו הבוהמייני והזרוק. הוא התהווה כמוסד תרבותי בעיקר בזכות הדחיפה הברנז'אית שקיבל על ידי חברי מערכת דבר, שנהגו להעתיק את ישיבות המערכת שלהם מהבניין הסמוך אל בית הקפה. כמו כן, נהגו לשבת במקום ולקרוא את ספרי ההשאלה של הספריה הסמוכה לבית הקפה "הספר הטוב", שנסגרה ב-67'. אחד המאפיינים המפורסמים של קפה תמר, עד היום, הוא גזע העץ במרכז החלל, אשר בית הקפה הוקם סביבו בכדי לא לכרות אותו.

המקום היה מלא בסלבס ומפורסמים כמעט בכל רגע נתון של שנות פעילותו. כמות הידוענים עלתה דרסטית משנסגר קפה כסית וכל פליטיו נדדו לתמר. מאיר פיצ'חדזה, נתן אלתרמן, נחום גוטמן, נתן זך, יוסי הראל (מפקד אקסודוס), רפאל קלצ'קין, דודו בוסי, רוני סומק, יורם קניוק, יצחק קלפטר, גדעון לוי, עינת ויצמן, מרדכי וענונו ועוד רבים וטובים.

המשורר דודו בוסי, לקוח קבוע וחבר קרוב של שטרן כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "סוף עידן, אחרי 74 שנים, מתוכן 52 בניהולה של הקיסרית האחרונה שרה שטרן, בית הקפה "תמר" יסגור את שעריו בתחילת יוני הקרוב... הלך הבית:-(".

  • עוד באותו נושא:
  • קפה תמר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully