וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוצר DIG: "את האווירה בירושלים אי אפשר לשכפל בשום מקום אחר בעולם"

12.4.2015 / 6:30

המפיק והתסריטאי טים קרינג, מי שחתום על סדרות מצליחות כמו "גיבורים", חבר לגידי רף כדי ליצור את סדרת המתח המתרחשת בבירת ישראל. בראיון לוואלה תרבות הוא מספר על החוויות מאחורי הקלעים וגם מבטיח: "עד הפרק העשירי תקבלו את כל התשובות"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ירושלים על ראש שמחתנו. ג'ייסון אייזקס ואורי פפר ב-DIG/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשנה שעברה הסעירה את עולם הבידור המקומי ידיעה מרעישה על סדרה אמריקאית חדשה אשר עתידה להצטלם בירושלים. נראה היה שגידי רף, אשר מאז הצלחת "הומלנד" הפך יוצר מבוקש מעבר לים, עמד להגשים חלום רטוב של אלפי ישראלים ולהביא את הוליווד הביתה. לצורך כך הוא חבר למפיק והתסריטאי הוותיק טים קרינג, החתום בין היתר על "גיבורים", ובשיתוף פעולה טרנס אטלנטי הנחיתו בעיר העתיקה דרמת מתח עתירת התרחשויות, לצד ערימת ענק של ציפיות.

לקיץ האחרון, כזכור, היו תכניות אחרות. בעקבות "צוק איתן" נאלצה ההפקה לעזוב את הארץ, ואנחנו נותרנו עם זיכרון עמום על איך פעם ראינו את אן הייש בתור ל"מזנון". כעת, אחרי עלייתה של "דיג" (Dig) לשידור, מספר קרינג לוואלה תרבות על הסדרה שכל כך רצינו לקרוא לה "שלנו": איך היה לשכפל את ירושלים בקרואטיה, מה הוא חושב על צוות השחקנים הישראלים, וגם קצת על החזרה המצופה של הפרויקט המוכר ביותר שלו, "גיבורים".

טים קרינג. AP
קרינג עם גידי רף. "היה בינינו חיבור תסריטאי"/AP

איך "דיג" קרמה עור וגידים?

"לגידי רף היה רעיון לתוכנית, רק הבסיס, לא משהו מפורט מדי. הוא נולד וגדל בירושלים, ורצה לכתוב משהו שמתרחש בעיר העתיקה, שיתבסס על החפירות הארכיאולוגיות שמתקיימות שם. הוא היה זה שבא עם הרעיון של תעלומת רצח שממוקמת בירושלים העתיקה ובמרכזה סוכן FBI, המוצב בקונסוליה האמריקנית בירושלים. הוא חיפש מישהו לעבוד איתו והגיע אלי כי שנינו מיוצגים באותה סוכנות. נפגשנו והשתעשענו קצת עם הרעיון, היה בינינו חיבור תסריטאי ובסך הכל די התחברנו".

מה משך אותך לפרויקט?

"הרעיון של לצלם בעיר העתיקה בירושלים מאוד הלהיב אותי. כל התכניות שעבדתי בהן צולמו בארצות הברית, בלוס אנג'לס למעשה, ונמשכתי לאתגר שכרוך בלצלם במדינה אחרת. הנושא עצמו קסם לי גם כן, אני אוהב היסטוריה, מזימות. רצינו לעשות מעין מותחן בסגנון אלו שהיו נפוצים בשנות השבעים, מותחן פרנואידי שהגיבור שלו מסתבך בקונספירציה, ואף פעם לא יודע במי לבטוח או מה הצעד הבא שלו.

באוניברסיטה התואר שלי היה בלימודי דתות, ובאופן ספציפי לימודי יהדות, כך שהתעניינתי בנושאים הללו עוד קודם, אבל מי לא אוהב קנוניות שנמשכות כבר אלפיים שנה? זה פשוט כיף. אז עד כמה שהקונספט עלול להישמע מתוחכם, בליבה הסדרה מיועדת להיות כיפית. זו קודם כל תעלומת רצח על כל מה שנלווה אליה. היא פשוט ממוקמת על רקע מאוד אקזוטי ויש לה נבואה בת אלפיים שנה מרחפת מעליה."

"דיג", כאמור, מגוללת את סיפורו של סוכן ה- FBI פיטר קונלי (ג'ייסון אייזקס), ולצד תעלומת הרצח הירושלמית, היא משלבת עלילות נוספות (כת מבודדת בניו מקסיקו או סיפור המתמקד בלידתה של פרה אדומה בנורבגיה), שסופן להתחבר אחת אל השנייה. ועדיין, ליבה של ההתרחשות נמצא בירושלים, בין סמטאות העיר העתיקה ומנהרות הכותל.

עוד באותו נושא

וזה מה שאנחנו חשבנו על DIG

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"זאת תעלומת רצח שממוקמת על רקע מאוד אקזוטי"/מערכת וואלה!, צילום מסך
. היתה לנו גישה לכמות אדירה של אתרים ומשאבים. זו היתה חוויה שונה לצלם בלוקיישן, בניגוד לחוויה ההוליוודית, שם צריך לעצב תפאורה ולהשתמש באפקטים ממוחשבים כדי ליצור עולם

איך היה בירושלים?

"היה פשוט מדהים, מופלא בכל מובן. קשת וראש העיר ניר ברקת פרשו עבורנו שטיח אדום ואפשרו לנו גישה לחלקים בעיר שלא רק שמעולם לא צילמו בהם, אלא גם טרם נפתחו בכלל למבקרים. היתה לנו גישה לכמות אדירה של אתרים ומשאבים. זו היתה חוויה שונה לצלם בלוקיישן, בניגוד לחוויה ההוליוודית, שם צריך לעצב תפאורה ולהשתמש באפקטים ממוחשבים כדי ליצור עולם. להיות מסוגלים לשים מצלמה על כתף ולרדוף אחרי שחקן בסמטאות העיר זה משהו שונה לגמרי, וכל מה שקורה ברקע היה פשוט מה שקרה ברקע. זה היה נהדר.

"צילמנו במנהרות מתחת לעיר, חלקן עדיין לא נפתחו לציבור הרחב. לילה אחד צילמנו עד אור ראשון, בתוך הסמטאות הצרות ליד בתי האבן. לקחנו צוות קטן ככל האפשר, וכולם נאלצו ללחוש כי למעשה היינו ממש מתחת לבתים של אנשים. ראינו את העיר מתחילה להתעורר בסביבות חמש בבוקר, אנשים יצאו מהבית להתחיל את היום ואנחנו סוחבים ציוד ומתלחשים, זו דרך מעולה לצלם. יש משהו ברחובות האבן ובמנהרות שהעניק לשחקנים תחושת מציאות. זה משהו שאי אפשר לשכפל בשום מקום אחר."

ואז נאלצתם לשכפל אותו בקרואטיה

"בהרבה מובנים, היה לנו המון מזל. הצלחנו לסיים לצלם את הפיילוט, פרק בן שעה שאת הפקתו סגרנו לחלוטין לפני שנאלצנו לארוז את עצמנו ולהסתלק. טילים התחילו פתאום לעוף וחיכינו וחיכינו וחיכינו, עד שלא יכולנו לחכות יותר, היה לנו תאריך שידור שהיינו מחויבים אליו. החלטנו לעבור לקרואטיה ואני לא מאמין שהצופים יבחינו בזה. זה די מדהים איך הערים העתיקות בדוברובניק ובספליט התחפשו לירושלים, הצלחנו לגרום להן להיראות ממש דומה. אנחנו יכולים להודות על כך לרומאים, שבנו ערים דומות מאוד בכל אגן הים התיכון."

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הצלחנו לגרום לערים בקרואטיה להיראות ממש דומה לירושלים"/מערכת וואלה!, צילום מסך
הופתעתי מגודל תעשיית התיאטרון והקולנוע בישראל ומכמה עמוקה הבאר שלה. לכל תפקיד ראינו ארבעה או חמישה שחקנים שהיו מתאימים באותה מידה, יכולנו פשוט להטיל מטבע

איך מלהקים סדרה בינלאומית?

"אני מלהק דברים בלוס אנג'לס כל הזמן, ואומר זאת בכנות, אני תמיד רואה את אותם אנשים נבחנים לכל תפקיד שיש. זה היה מרענן לראות פנים חדשות, הופתעתי מגודל תעשיית התיאטרון והקולנוע בישראל ומכמה עמוקה הבאר שלה. לכל תפקיד ראינו ארבעה או חמישה שחקנים שהיו מתאימים באותה מידה, יכולנו פשוט להטיל מטבע. אני חושב שאלו פרצופים שונים מאוד מאלו שהקהל האמריקאי התרגל אליהם, ומדובר כאן בשחקנים הכי טובים בישראל. זה חלק מהיתרון בלשתף פעולה עם גידי, שעבד עם שחקנים כמו רבי לב ורבי שמעון, אני מצטער שאני לא זוכר את השמות (שמיל בן ארי ומשה איבגי), או אסי כהן. אלו שמות שכל ישראלי מכיר.

לגבי התפקידים הראשיים, אני יודע שתמיד אומרים את זה, אבל באמת שקיבלנו את הבחירות הראשונות שלנו לכל תפקיד. גידי ואני פגשנו את ג'ייסון (אייזקס) כשרק התחלנו לפצח את הסיפור. זה היה בכנס למען ישראל, שכידוע ג'ייסון מאוד מחובר אליה ויש לו שם משפחה. הוא עבד בתכנית אחרת באותה תקופה, Awake, אבל כשפגשנו אותו חשבנו 'זה הבחור המושלם לתפקיד'. כתבנו את פיטר בשבילו, וכל הזמן חשבנו שנצטרך ללהק מישהו אחר. לשמחתנו, עד שסיימנו את התסריט, התכנית שלו כבר הסתיימה"

מה יש בדמות של פיטר שגרמה לכם לייעד אליו את ג'ייסון?

"פיטר הוא אדם שבור. הוא עבר לירושלים וקיבל את העבודה בקונסוליה כדי לברוח מהחיים שלו בארצות הברית, ממותה של בתו ומהנישואים המתפרקים שלו. הוא עובד תחת הדמות של אן הייש, היא הבוסית שלו, וזה קצת אירוני כי הוא היה בעבר הבוס שלה, ועכשיו היוצרות התהפכו. כדי לסבך את העניינים עוד יותר, הם גם מנהלים רומן.

הוא נכנס עמוק מדי לחקירת הרצח ולמעשה מחטט בפצעי היגון שלו על בתו. יש לו חיבור רגשי לחקירה, והוא מתדרדר למקומות מאוד, מאוד אפלים. זה תהליך עמוק וכואב, שגם שם הסדרה, Dig, מתייחס אליו. הוא מתחיל לחפור עמוק בתת המודע שלו, במה שמתחת לפני השטח.

הוא דמות מאוד מורכבת ומרוסקת של אדם שאיבד את האמונה ונמצא בעיר שהכי מזוהה עם מושג האמונה בעולם. הוא מרגיש כאילו העולם כולו על כתפיו וכשהוא מגלה את גודל הקונספירציה בה הוא מעורב, הוא מבין שהוא כנראה האדם היחיד בעולם שיכול למנוע ממנה להתגשם. זה מעין סיפור על גאולה בתהליך איטי בו הוא לומד להאמין שוב, וג'ייסון מכיל את המורכבויות האלו.

מה צפוי לנו במערכת היחסים בינו ובין לין?

"הרמזים לכך נמצאים כבר בפרק הראשון, כשלין אומרת משהו כמו 'אולי אנחנו שוכבים יחד, אבל זה החלק הפשוט. החלק הקשה הוא להיות חברים'. רצינו ליצור מערכת יחסים בין שני מבוגרים, שהיא מצד אחד מינית ונוחה לשניהם, ומצד שני יש שם חברות עמוקה וכבוד הדדי, כשהם מסוגלים לשים את הרגשות בצד ופשוט להיות שם אחד בשביל השנייה. עבורה זה מצב קצת בעייתי, היא מסכנת את תפקידה כממונה עליו. אן היא שחקנית נהדרת ומאוד ספונטנית, אף פעם לא היינו לגמרי בטוחים איך היא הולכת לבצע כל טייק. עבור ג'ייסון, האתגר היה להגיב לכל מה שהיא נתנה לו, וזה יצר כימיה מעניינת בין שניהם."

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
היא מאלתרת, הוא מגיב. אן הייש וג'ייסון אייזקס/מערכת וואלה!, צילום מסך

כל קצוות התעלומה ייסגרו עד סוף העונה?

"הסיפור תוכנן מראש למלא עונה אחת, וזה היה חשוב לנו מהרגע הראשון. זה לא אומר שלא נוכל לחזור, אבל אנחנו חושבים על זה יותר בתור מותג, כמו סרטי ג'ייסון בורן. סוכני ה- FBI האלו מוצבים בכל מדינה בעולם ותפקידם לחקור פשעים שבוצעו בידי או כנגד אזרחים אמריקנים על אדמה זרה. כשמבינים שזו העבודה, אפשר ללכת לאן שרוצים עם הדמות הזו. הוא יכול למצוא את עצמו בטורקיה, ברומא, או בהודו, וכמובן שתהיה תעלומה שונה ורקע היסטורי אחר לגמרי. אבל לעונה הזו יש התחלה, אמצע וסוף, וחשוב לי שהצופים ידעו שהם יקבלו במהלכה סיפור שלם".

למה זה חשוב, לדעתך?

"זו פשוט צורה מודרנית יותר של טלוויזיה, לאפשר לצופים להתחייב לעשרה פרקים בלבד. אם נוכל, נחזור לעוד עשרה פרקים עם משהו חדש לגמרי, וגם אז הצופים יידעו שהם מתחייבים לפרק זמן מוגבל. יש מיליון דברים אחרים שאנחנו מתחרים בהם, וזו נראית כמו הדרך הטובה ביותר לעשות טלוויזיה כיום".

עבורנו "דיג" נמצאת עוד בעיצומה, אבל קרינג כבר עמוק בתוך הפרויקט הבא שלו, האתחול לסדרת המד"ב "גיבורים". כצפוי, ההפקה אפופה סודיות וקרינג עצמו מנוע מלספק יותר מדי מידע, אבל אם אתם מעריצים מושבעים — נראה שיש לכם למה לצפות.

מה אתה יכול לספר לנו על שובה של "גיבורים"?

"אני לא יכול לספר הרבה, רק שאנחנו מתחילים לצלם בעוד מספר שבועות. מתוכננים 13 פרקים, שיהיו ריבו?ט של המותג ולא עונה חמישית ל"גיבורים". מה שכן, מי שצפה בסדרה המקורית יתוגמל היטב, כי אנחנו עדיין ניזונים מהמיתולוגיה המקורית, רק ממשיכים חמש שנים מאוחר יותר ועם סיפור חדש לגמרי".

אז המעריצים הוותיקים יכולים להיות רגועים

"אני חושב שתהיה להם חוויה עמוקה יותר, יהיו המון רפרנסים שלא בטוח שהצופים החדשים יתפסו. ככל שתדעו יותר על הסדרה, יהיה לכם יותר כיף, כמו לדבר שפה סודית ומיוחדת. כמובן שגם צופים חדשים ייהנו, בכל מקרה, אני ממליץ להשלים את הפרקים הקודמים."

DIG משודרת בימי שבת בערוץ yes Action ובyesVOD וב-HOT Plus וב-HOT VOD.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully