וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יובל בין חיים למוות: "הפודיום", לכבוד 50 שנות אנדרטייקר

הוא קבר יריבים ונקבר בעצמו, זרק, נשבר, שרף, נהרג ונולד - פעם אחר פעם. מארק קאלאוויי, האיש שמאחורי המת-המהלך, חוגג 50. "הפודיום", באופן חד פעמי, על 50 רגעים שאי אפשר לשכוח. RIP, ומזל טוב

את הווליום הגברתם?

בתסריט האוטופי, הטקסט הזה היה תופס אתכם לא מוכנים. כל אחד בעיסוקיו, כל אחת בענייניה. מול הטלוויזיה, בחדר המדרגות, בתור לקופת חולים. אתם בשלכם, רצוי באמצע המשפט, ואז היה נשמע הפעמון. הפעמון הארור הזה, שעושה צמרמורת מהעורף ועד למרפק. הפעמון הארור הזה.

ואחריו המבול.

עוד כש-WWE היה WWF, ואם הזיכרון אינו מטעה, היה משודר בימי שישי ב-11 בבוקר, אנדרטייקר היה על המסך. קברן, מת מהלך, על שלל גלגוליו. כשהיית רוצה להפחיד את אח שלך, היית קורא לו לחדר בזמן שאנדרטייקר עושה את דרכו לזירה. הנעימה המצמיתה יכולה לגרום לסיוטים לכל ילד, אבל ברוב הקריירה שלו ב-WWE הוא היה אהוב הקהל. הסיוט הזה היה הפנטזיה של כולנו. מי לא ניסה להלבין את האישונים של העיניים (כשעל הדרך תמיד זאתי מהכיתה המקבילה היתה מספרת על מישהו ש'זה נתפס לו' על הלבן), מי לא עשה תנועת שיסוף גרון (כולל אוגבונה לעברו של שלמה שרף), מי לא ניסה להוביל את חבר שלו למיון אחרי טומבסטון שהשתבש?

אז מארק קאלאוויי, האיש מאחורי המפלצת, חגג אתמול 50. אנדרטייקר, דמותו, הוא המתאבק הכי ותיק ברוסטר של ה-WWE. גם בעידן היותר-מדי-חשוף הזה, ובטח שלפניו, קאלאוויי היה בין הבודדים שהצליחו לשמור על הדמות שלו. כמעט ולא לגלות לעולם את זהותו האמיתית. לא לצאת מהדמות, לא לשבור את הטייפקאסט.

"הוא היה גותי עוד לפני שזה נהיה מגניב", כתב עליו השבוע בלוגר אמריקאי, וכמה מדויק זה.

כיום, קאלאוויי כבר בקושי סוחב, מגיע לעבודה לעשרה ימים בשנה, בלחץ. והוא עדיין אחת האטרקציות הכי גדולות בהיאבקות הבידורית. השנים יצרו בכולם את ההתניה הזו, את הציפייה. כי בכל יום שני או בכל ערב אחר, לא משנה איפה ולא משנה מי בזירה, יכול להישמע הפעמון הזה, יכול להיות שהוא יחזור.

היום, "הפודיום" לא יציג שלוש מדליות אלא 50 אנקדוטות, רגעים, קרבות ונוסטלגיות. הדברים לא מסודרים לפי כרונולוגיה או עצימות. זו רשימת מכולת של חיים ומוות ומה שלפעמים ביניהם. אתם בטוח זוכרים עוד, כי אי אפשר לשכוח.


REST IN PEACE?
להפך.
MAZAL TOV, DEAD MAN.

50 לכבוד ה-50

אנדרטייקר מתאבק WWE. GettyImages
אנדרטייקר מתאבק WWE/GettyImages

1. מארק קאלאוויי נולד ביוסטון, טקסס, בן זקונים במשפחה של חמישה ילדים. הוא שיחק כדורסל בתיכון וולטריפ, וגם בשנה הראשונה בקולג'.

2. ב-1984 הצטרף לארגון היאבקות ראשון. הוא לבש מסיכה, כדי שמאמן הכדורסל שלו לא יידע שהוא בחר במקצוע המקביל של לקבל מכות (מזויפות, מזויפות - לרוב) בשביל כסף. הכינוי שלו היה אז 'טקסס רד', ובקרב הראשון מתאבק בשם ברוזר ברודי כיסח לו את הצורה.

עוד לא אנדרטייקר; "טקסס רד"

3. אחרי שעבר בין כמה ארגונים הגיע לראשונה ל-WWF של אז, בנובמבר 1990. שמו בתחילה היה "קיין הקברן". לימים קיין יהיה בכלל אחיו למחצה השרוף למחצה.

4. פול ברר (שמו האמיתי - וויליאם מודי), נושא הכד המסתורי, הצטרף אליו די מהר. השניים ידעו עליות וירידות, הם היו חברים ואויבים והעלילה שיגעה אותם ואת כולנו. במרץ לפני שנתיים נפטר מודי.

5. כמה ימים אחרי שהצטרף ל-WWF, בסובייבר סיריס של 1990, אנדרטייקר הצטרף לקבוצה של טד דיביאסי. הוא היה, כבר מההתחלה, שקט, מפחיד וקטלני. הוא נפסל באותו קרב בשל שהייה של יותר מספירת 10 מחוץ לזירה. דיביאסי ניצח בלעדיו.

הפרמיירה

6. שנה לאחר מכן, הוא כבר יצר שם אמיתי לעצמו. מולו בזירה היה מספר 1 האלק הוגאן, והקברן ניצח וזכה בחגורת האליפות. באותו זמן היה אלוף ה-WWF הצעיר בהיסטוריה. שנתיים לאחר מכן יוקוזונה ניפץ גם את השיא הזה.

7. ואם כבר יוקוזונה - ב-1994 נערך אחד הקרבות הכי זכורים של אנדרטייקר. קרב ארון, על האליפות, נגד איש הסומו ומיסטר פוג'י שלו. הקברן היה נראה בלתי מנוצח, גם על ידי חובב הבונזאים הזה, אבל לקרב לא היו חוקים וליוקוזונה חברו תשעה לוחמים - אדם בומב, ג'ף ג'ארט, ההד שרינקרס (פאטו וסאמו), דיזל, קראש, דה גרייט קאבוקי, טנריו ובם בם ביגלו. פול ברר הוכה, הכד נשבר ועשן ירוק יצא ממנו. הכוח של אנדרטייקר אזל, והעשירייה כיסחה את אנדרטייקר עד שהיפני (שבכלל היה אמריקאי מקליפורניה) דחף אותו לתוך הארון וסגר את הדלת. מבתוך הארון נראה וידאו, אנדרטייקר הכריז - "לא אמות". הוא יצא לפגרה בשל כאבי גב.

8. אנדרטייקר נעלם לכמה חודשים לאחר הקבירה על ידי יוקו, וקצת לפני הקרב בין שני אנדרטייקרים - המזויף והאמיתי - לסלי נילסן הנהדר יצא לשטח כדי לחפש את הדד-מן.

9. אנדרטייקר מתנשא לגובה של 2.08 מטר, אבל ברסלמניה 9 הוא הרגיש מה זה להיות נמוך. נמוך מאוד. כי הוא פגש את גונסאלס הענק, שכשמו כן הוא - 2.29 מטר לפי ויקיפדיה, 2.43 מטר לפי הכרוז באותו אירוע, הווארד פינקל. בכל מקרה, זה מאוד גבוה. גונסאלס גם היה שחקן כדורסל ואפילו נבחר בדראפט ב-1988 על ידי אטלנטה. את הקרב מול אנדרטייקר הוא הפסיד בגלל פסילה, כי חנק את הטייקר עם בד נגוע בכלורופורם. ב-2010 מת בשל סוכרת ובעיות לב.

10. באחד הרגעים הביזארים ביותר, אפילו לטייקר עצמו, הוא תלה את סטון קולד סטיב אוסטין על צלב שטני. הדבר גרם לביקורת רבה בתעשייה ומחוץ לה.

11. 1997. קרב Hell in the Cell הראשון, הקרב הראשון נגד שון מייקלס. שני דברים שיתפתחו לכדי מיתולוגיה. כבר אז ראינו כמה פוטנציאל נשפך כשהשניים האלה נמצאים באותה הזירה.

12. אנדרטייקר = הרצף, The Streak. והרצף הזה החל ברסלמניה מספר 7. מאז, ועד השנה שעברה, הקברן חיבר 21 ניצחונות רצופים ברסמלניה. כולם ניסו, כולם נכשלו. והראשון שנכשל היה ג'ימי סנוקה.

13. בתחילת הדרך אנדרטייקר חבר לג'ייק דה סנייק רוברטס. ובאחד מסיפוריהם השניים התפרצו לחתונה של רנדי סבאג', והרסו לחוגגים את היום.

14. קרבות זכורים יש לא מעט, אבל אין כמו הרגע הזה מקרב הכלוב הל אין דה סל ב-1998. אנדרטייקר נגד מנקיינד, מיק פולי. בתחילה השניים טיפסו למעלה הכלוב, ואז, אנדרטייקר פשוט זרק את פולי מלמעלה אל שולחן השידור למטה. "הזמן עצר", סיפר קאלאוויי שנים לאחר מכן. "אני רואה אותו עף ולא חשבתי שהוא יקום מזה. זה היה אלים כל כך, והטלוויזיה לא עושה חסד עם המקרה הזה". פולי קם, טיפס בחזרה, רק כדי להיתקל בצ'וקסלאם של הטייקר. ואז קרה משהו "גרוע יותר", לדברי קאלאוויי. הכלוב התפרק, שלא כמתוכנן, ופולי צנח מטה, ועליו כיסא ברזל. "אמרתי לו 'מיק, תישאר למטה'", סיפר טייקר. עוד סיפר שהשן של פולי יצאה דרך השפה ולתוך הנחיר. "הוא לא היה שם", אמר קאלאוויי, "ראו בעיניים שהוא לא היה שם". כמובן שהקרב האלים המשיך, וכלל עוד מלא דברים שגורמים לבני תמונה לדמם. בסיום הקרב הבוס וינס מקמהן אמר לפולי שזה היה קרב נהדר, ושזה קרב שהוא לעולם לא ירצה שיתרחש שוב בביזנס שלו.

15. בספטמבר 1999 קאלאוויי ספג משתי פציעות עוקבות, ועם המנוחה בא גם רעיון - לשנות גימיק. במאי 2000 דמות הקברן נכנסה לבוידעם, והחוצה יצא 'אמריקן בד-אס'. אופנוען מקועקע וקשוח. הנה אחד ממעשיו הראשונים של הבד-אס: לחבר את האלק הוגאן לאופנוע, ולתת גז.

16. ואם כבר אמריקן בד-אס, ברסלמניה 19 נעימת הכניסה שלו בוצעה בלייב על ידי לימפ ביזקיט. נהדר.

17. כשפול ברר והאנדרטייקר כבר לא היו חברים טובים, הסיידקיק איים לחשוף סוד מהעבר של טייקר. הסוד היה שהקברן שרף את הוריו ואחיו בבית הלוויות המשפחתי. טייקר הכחיש, ואז הגיח לעולם ההיאבקות הבידורית האח המפלצתי והסדיסטי: קיין.

18. העימותים בין השניים היו אגדתיים, וכמה מהם יופיעו בהמשך. הנה אחד מהם: קרב אינפרנו ב-1997. מסביב לזירה בוערת אש. איך מנצחים? שורפים את היריב. אנדרטייקר ניצח.

19. אחרי ארבע שנות 'אמריקן בד אס', אנדרטייקר חזר להיות אנדרטייקר. ברסמלניה 20 הוא שוב פגש את קיין, ויש כאלה שאומרים שזו הכניסה הכי טובה של הדדמן בכל הזמנים. ההתלהבות כנראה עזרה לו לחסל את אחיו החורג בתוך פחות משמונה דקות.

20. ברסמלניה 24 שני רצפים מושלמים היו על הכף. פלויד מייוות'ר, המתאגרף, הגיע לזירה כדי להילחם נגד ביג שואו (ולנצח). וטייקר, שסחב רצף של 0-15 בתולדות האירוע, הגיע להילחם גם על חגורת האליפות של אדג'. אחרי יותר מ-24 דקות והפרעות של הפמלייה של הקנדי, הטייקר ניצח בכניעה.

21. נישאר עם אדג'. כי בסאמרסלאם 2008, הדבר הזה קרה.

22. ברויאל ראמבל 2001, אנדרטייקר וקיין חברו יחד כדי ליצור את הציוות המושלם של הרוע. באותו ראמבל הם הדיחו ביחד 14 לוחמים. זה לא מנע, אגב, מסטון קולד סטיב אוסטין לנצח באיוונט.

23. ברויאל ראמבל של 2007, טייקר נכנס אחרון והיה הראשון שניצח מהכניסה מספר 30. הוא הדיח - איך לא - את שון מייקלס.

אנדרטייקר, מתאבק WWE. AP
ביי ביי שון/AP

24. אנדרטייקר הרוויח את הזכות לפגוש את האלוף של אותה שנה, באטיסטה, וניצח אותו ברסלמניה - בקרב נהדר.

25. מי שלא הכיר את ריי מיסטריו הנהדר עד השבוע, הכיר אותו השבוע כבחור שבין היתר 'תרם למותו של המתאבק המקסיקני "אל פרו" אגואיו. אז הנה פאשלה קודמת של מיסטר 619, כשנחת לאנדרטייקר על הראש, גרם לשבר באפו ופניו, וגם לזעזוע מוח.

26. הרבה פחד והרבה ביזאר קשורים לאנדרטייקר לאורך השנים. הנה הפעם הראשונה שדיזל הראה שגם הוא יודע לפחד.

27. רסלמניה 27. אנדרטייקר מנצח את טריפל H, שנכנע לאחר חצי שעה אלימה ונהדרת.

28. רסלמניה 28. שחזור, רק שהפעם אנדרטייקר עם ראש מגולח ושון מייקלס שופט מיוחד. איזה קרב ענק, והחיבוק המשולש בסיום היה שווה 30 דקות וחצי של אקשן בלתי פוסק, וסוויט צ'ין מיוזיק אחת.

29. 1994. אנדרטייקר נגד… אנדרטייקר? אפור נגד סגול, דיביאסי, פול ברר, הכד. מה עוד צריך?

30. עוד קרב נהדר, הפעם ב-no way out 2006, נגד האלוף האולימפי לשעבר קרט אנגל. הקרב היה נהדר, והפוסט-קרב ברויאל ראמבל עוד יותר.

31. לא רק דיזל ירד אל מתחת למזרן, לגיהנום, כדי לפגוש את אנדרטייקר. גם קיין זכה לתענוג המפוקפק.

אנדרטייקר ואישתו מישל מקול. אינסטגרם, צילום מסך
אנדרטייקר, עם חולצה של קרב מגע/צילום מסך, אינסטגרם

32. אנדרטייקר לא מושלם. קאלאוויי נשא בחורה בשם שרה לאישתו השנייה. את שמה קעקע על צווארו. ט-ע-ו-ת, חבר. אחרי הגירושים, והחתונה עם אישתו השלישית, הדוגמנית-מתאבקת מישל מקול, הקעקוע החל להיעלם אט-אט.

33. קרב האליפות נגד סייקו סיד ברסלמניה 13. וכששון מייקלס וברט היטמן הארט מגיעים להפריע, הוא טוב עוד יותר. החגורה השנייה של טייקר בקריירה.

34. אנדרטייקר השתתף בכמה קרבות Buried Alive, שבהם המטרה לקבור את יריבך בעודו חי - כמה נפלא. ב-1996 מנקיינד הצליח לעשות את זה, אבל לא לגמרי.

35. CM פאנק מתעתד לככב ב-UFC, אבל אחד הקרבות הגדולים בחייו היה העימות מול טייקר ברסלמניה 29, במטלייף סטאדיום בניו יורק. אנדרטייקר התמודד עם האתגר העצום באחד הקרבות הגדולים בעשור האחרון - והרצף כבר 0-21. זו היתה שנת השלמות האחרונה. כי אז בא לסנר...

36. אנדרטייקר חובב אגרוף מושבע, וב-2005 ליווה את מני פאקיאו לזירה לקרב נגד הקטור ואלסקס. הפיליפיני ניצח עם נוקאאוט בסיבוב השישי.

37. הידעתם? אנדרטייקר וכוכבת הפורנו ג'נה ג'יימסון היו פעם מכרים. בספרה כתבה ג'יימסון שהיתה שוהה רבות במכון קעקועים, היכן שטייקר אהב להוסיף דיו לגופו. יום אחד לקח טייקר את בעל המכון ואמר לו: 'אני לא רוצה שהחברה שלך תסתובב כאן יותר. לדעתי היא שוטרת'. ג'יימסון: "זה מצחיק שאנדרטייקר פחד ממני".

מני פאקיאו מתאגרף פיליפיני מול כריס אלג?ירי. GettyImages
עוד חבר? פאקיאו/GettyImages

38. לפי קווין נאש, בספר "30 שנות רסלמניה", המת המהלך היה מת גם על חשפניות מהלכות. גם כשווינס מקמהן אסר על כוכביו להתרועע במועדוני חשפנות, נאש סיפר שטייקר לא נענה לחוקים.

39. אומרים שאנדרטייקר וברוק לסנר לא אוהבים האחד את השני. כשלסנר פרש מה-WWE ועבר לעולם האמיתי והכואב של ה-UFC, אנדרטייקר הגיע לאחד הקרבות, התראיין בסיומו והדברים אמרו את עצמם. לסנר החבוט נכנס לפריים, ואנדרטייקר שאל באיום "אתה רוצה לעשות את זה?". "הוא צריך להתאמן חזק יותר", הציע טייקר בהמשך הראיון לצד הזירה. "אתם בסדר?", שאל המראיין, וטייקר ענה: "זה אישי".

40. לסנר הספיק לחזור ל-WWE, ואנדרטייקר הספיק לחזור לקראת רסלמניה 30. וזיקוקים.

41. ואז הם נלחמו. לסנר ידוע בסגנונו האלים, ואנדרטייקר גם כך הגיע לקרב עם פציעות, בין היתר באגן ובכתף. במהלך הקרב ספג טייקר זעזוע מוח חמור, אך המשיך להילחם. ולתדהמת הקהל באולם, בבית, וכל אנשי ההנהלה (אומרים שמעט מאוד אנשים היו בסוד העניינים), לסנר ניפץ את אנדרטייקר ואת הרצף הכי מפורסם בתעשייה. 1-21. השוטים של הפרצופים ההמומים ביציע הוא אחד המדהימים שצולמו בתולדות הביזנס. מדוע החליט מקמהן לסיים את הרצף? אולי בעתיד נדע.

42. הקרב נגד ריק פלייר ברסלמניה 18 נחשב לאחד הקרבות הטובים של פלייר בשנותיו האחרונות בביזנס.

43. לפי פול ברר, אנדרטייקר, שלא מפחד משום דבר - גם לא מהמוות - מפחד ממלפפונים. לטענת הסיידקיק, העניין נבחן פעם כשאנדרטייקר הקיא על כל השולחן בגלל ביס אחד לא נכון.

44. רנדי אורטון נקרא 'מחסל האגדות' (בתרגום זה נשמע רע מאוד). את אנדרטייקר, ברסלמניה 21, לא הוא ולא אביו הצליחו לחסל.

45. זוכרים את יוקוזונה? 1994? קרב ארון? אז בסוף אותה שנה הגיע השחזור. סורבייבר סיריס, והפעם החבר'ה מההנהלה למדו את הלקח. כדי למנוע, כביכול, עוד התערבות חיצונית כמו בקרב הקודם בין השניים, ב-WWF הביאו שומר - לא סתם שומר, את צ'אק נוריס. בסיום הגומלין הנקמני אנדרטייקר בעט את המתאבק העגלגל לתוך הארון, שבר את מוט דגל יפן וסגר את העסק.

46. אנדרטייקר השתתף בשני סרטים - 'סוברבן קומאנדו' ובדוקומנטרי אודותיו.

47. רסלמניה 14. שוב קיין. וכדי לתת במה למי שלא קיבל, הנה כל ה-21 שלא הצליחו לנצח את אנדרטייקר ברסלמניה: ג'ימי סנוקה, ג'ייק רוברטס, גונסאלס, קינג קונג באנדי, דיזל, סייקו סיד, קיין, דה ביג בוסמן, טריפל H, ריק פלייר, ביג שואו ואיי טריין, קיין, רנדי אורטון, מארק הנרי, באטיסטה, אדג', שון מייקלס, שון מייקלס, טריפל H, טריפל H, CM פאנק. 21 קרבות, 21 מפסידים, ובשנה שעברה, לסנר אחד שניצח. אבל עם כל הכבוד שניתן, והרבה, יש מפסיד אחד שזרח יותר מכולם.

אנדרטייקר, מתאבק WWE. AP
אנדרטייקר, טריפל H ושון מייקלס ברסלמניה/AP

48. קרב הרסלמניה הראשון נגד שון מייקלס, רסלמניה 25. יש האומרים שזה היה הקרב הכי טוב של מייקלס. יש הטוענים שזה היה הקרב הכי טוב של האנדרטייקר. יש שמשוכנעים שזה היה קרב הרסלמניה הכי טוב אי פעם. ובכן, מדובר כנראה בקרב הכי טוב שהיה, או לפחות בפודיום (TM) של קטיגוריה זו. בשלהי הקרב זכורה במיוחד הבעת הפנים של טייקר, אחרי שארבעה תרגילי סיום שונים לא סייעו להכניע את השרץ הנהדר. עד שמייקלס ניסה סלטה מהחבל העליון, נתפס בטומבסטון וסוף סוף שלום על ישראל.

49. קרב הרסלמניה השני נגד שון מייקלס, רסלמניה 26. אי אפשר לסיים קריירה טוב יותר. אחרי מה שקרה בשנה הקודמת, מייקלס התחנן לקרב, אנדרטייקר סירב אך לאחר שמייקלס גרם לטייקר לאבד את האליפות, נענה לאתגר. 24 דקות של כסאח הסתיימו בסטירה של מייקלס לטייקר, ובטומבסטון קופצני, עצבני וקטלני, שסיים למייקלס את הקריירה.

50. הקרב נגד בריי ווייאט, ברסמלניה 31. זה יקרה רק ביום ראשון הקרוב, אבל זו תהיה קלאסיקה. רק שיתחיל כבר. רק שיתחיל.


לפייסבוק של יוסיפון | למעקב בטוויטר
orenjos@walla.co.il

אנדרטייקר, מתאבק WWE. AP
אנדרטייקר, מתאבק WWE/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully