וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה הבאה מול חיזבאללה כבר תיראה אחרת לגמרי

23.3.2015 / 7:30

מה יש לחיזבאללה? טילים שיגיעו רחוק יותר, וינסו לפגוע במדויק גם בנתב"ג ובקרייה. לוחמים מיומנים יותר, שאולי יחדרו גם ממנהרות, ואפילו למטוסים צפוי קושי. בצה"ל מבינים שלעומת 2006, המערכה הבאה בלבנון תהיה קשה בהרבה. התסריט שישראל נערכת אליו, כתבה ראשונה בסדרה

מערכת וואלה!

בליל ה-12 בספטמבר, 1997, מבצע "נוף פראי" יצא אל הדרך. בחורש סבוך, ברכס רפיע שמעל נהר א-זהרני בלבנון, שכבו לוחמי אגוז בעומק השטח וחיכו לחוליית לוחמי חיזבאללה. לאחר שלושה ימי מארב מתיש החליט הכוח לחזור למוצב ריחן הסמוך, אך בדרכם חזרה נתקלו הלוחמים במספר חוליות חיזבאללה. לחימה עזה פרצה בשטח ובסופה אותרו שתי גופות של לוחמי חיזבאללה. עוצמת האש שהופעלה נגד חיילי צה"ל העלתה חשד בקרב מפקד היחידה דאז, תא"ל במיל' צ'יקו תמיר, שבין ההרוגים עשוי להיות גורם בכיר בארגון.

תמיר נאלץ לקבל החלטה קשה – מדובר היה בשטח תלול וקשה להליכה ובשטח שרצו חוליות נוספות, כך שסחיבת שתי הגופות משמעה לקיחת סיכון אדיר. ובכל זאת, הוא הלך עם תחושת הבטן שלו והורה להביא את שתי הגופות לישראל. לוחמי אגוז השלימו את המשימה ומאוחר יותר התברר כי אחד ההרוגים הוא לא אחר מאשר האדי נסראללה, בנו של מזכ"ל הארגון. כך, חמש שנים, אחרי חיסולו של מנהיג חיזבאללה עבאס מוסאווי, היכה צה"ל הישר בלבו של יורשו – חסן נסראללה.

מזכל חיזבאללה חסן נסראללה נואם בפני תומכיו. ביירות, נובמבר 2013. רויטרס
הפך את חיזבאללה לאחד מארגוני הטרור החזקים בעולם. חסן נסראללה/רויטרס

"הערכנו מאוד את האיפוק של נסראללה למרות חיסול בנו", סיפר לוואלה חדשות קצין בכיר במילואים, שקיבל לידיו בשעתו את המידע החם אודות זהות לוחם חיזבאללה ההרוג. "ברור שהוא אוגר בתוכו שנאה כלפי ישראל אבל הוא לא נגרר אחרי הצער ובטח שלא חשף אותו בפומבי. נסראללה לא התאמץ להשיב את גופת בנו ללבנון והוא נמסר לבסוף תמורת גופתו של לוחם שייטת 13 איתמר איליה ז"ל. זה הסוד של הארגון הדתי שנשען על אידיאולוגיה קיצונית". לדברי הקצין הבכיר, הקוראן שנמצא בכיסו של נסראללה הבן לא הושב ללבנון מעולם ועדיין נמצא בידי ישראל.

ואכן, נסראללה לא שקע במרירות ומאז מות בנו הוא מנהל מערכה שכלתנית מול ישראל. לפי מפקד זרוע היבשה, האלוף גיא צור (המצוטט בספר "עידן הלא יעלה על הדעת" של ג'ושוע קופר ראמז), הוא אף הצליח להפוך את הארגון לאחד מארגוני הטרור החזקים בעולם. גורמים באמ"ן מגדירים את נסראללה כאדם מבריק שבקיאותו לא רק באסלאם ובתיאוריות ביטחוניות, אלא גם בכלכלה, מסחר ושווקים בינלאומיים – מה שמסייע לו להניע את העסקים חובקי העולם של חיזבאללה, במיוחד באפריקה ובדרום אמריקה.

נוסף על כך, נסראללה בקיא ברחשי הציבור הישראלי: לדברי קצין מודיעין בכיר במילואים, מדי יום מתרגמים עבורו עיתונים בעברית (בדגש על עיתון הארץ) ומתמצתים לו ביוגרפיות על אישים מישראל שאותם הוא מזכיר בנאומיו מעת לעת כדי למשוך את תשומת הלב של אזרחי ישראל.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
עימאד מורנייה. רויטרס
מותו לא השפיע על התעצמות חיזבאללה. ראש הזרוע הצבאית של הארגון, עימאד מורנייה, שחוסל בשנת 2008/רויטרס

במלחמת לבנון השנייה נסראללה היה מועמד לחיסול, אך המודיעין הישראלי לא הצליח להבקיע את חומות המידור של חיזבאללה ולהביא מידע איכותי על אודות מקום המסתור שלו. אלוף-משנה רונן כהן היה ראש זירת הטרור בשנים 2003-2006 והוא חקר את השפעות הרטוריקה של מנהיג חיזבאללה על אירועי מלחמת לבנון השנייה. לפי אל"מ כהן, באם התכנית הייתה מתממשת ונסראללה היה מחוסל – מטרות המלחמה היו מושגות תוך זמן קצר יותר. במקום זאת, אומר כהן, החשבון עם מזכ"ל הארגון המתעצם נותר פתוח.

בירושלים הבינו אז כי ההרתעה הישראלית במסגרת המתיחות התמידית מול חיזבאללה דורשת תחזוקה, ועל כן מתפרסמים מעת לעת בכלי התקשורת הזרים חיסולי בכירים בארגון שמיוחסים לישראל. דוגמא אחת היא החיסול של ראש הזרוע הצבאית של הארגון, עימאד מורנייה, שחוסל בדמשק בשנת 2008 כשיצא מביקור אצל מאהבתו.

למרות המכות שחטף - חיזבאללה המשיך להתעצם

למרות החיסול של מורנייה והציפייה שרווחה אז שהארגון ילקק את פצעיו במשך תקופה ארוכה, המשיכו בכירי הארגון במסע התעצמות בגיבוי ותמיכה של איראן וסוריה. "מדובר בארגון חזק מאוד מבחינה מנטאלית שבנוי באופן כזה שגם אם דמות חזקה ובעל השפעה כמו מורנייה מחוסלת, הם יודעים מה לעשות ואיך להמשיך לקדם את מטרותיהם", הסביר קצין בכיר לשעבר במטכ"ל. "אותו דבר אפשר לומר על חיסולו של הגנרל הסורי מוחמד סולימאן שמיוחס לישראל לפי פרסומים זרים - גנרל שהיה בין הבודדים שידע על עצם הקמת הכור הגרעיני בסוריה וגורם בכיר שחיבר בין סוריה, איראן וחיזבאללה. זו הייתה מכה קשה לנסראללה אבל זו הייתה מכה זמנית, כי הם כורכים את האידאולוגיה והדת זה בזו. כששייח' עובייד נחטף כקלף מיקוח בעל משקל נגד רון ארד זה היה נראה כמו מכה גדולה לחיזבאללה, אך תוך ארבעה ימים כבר לא הזכירו אותו בדרשות המסגדים בלבנון".

לאחר חיסולו, התחלקו סמכויותיו וכוחו של מורנייה בין שלוש דמויות מרכזיות: פואד שוכר, מוסטפא באדר א-דין וטלאל חמיה. השלישייה מנסה למלא את החלל שנותר אחרי מותו של מורנייה ועיקר מאמציהם מתרכזים בהנעת מהלכים בינלאומיים לחיזוק חיזבאללה בגיוס כספים, כוח אדם, אמצעי לחימה ובניית תשתיות.

מאחורי השלושה עומדים מספר פעילים בכירים ומרכזיים שמוגדרים כמוקדי ידע, ואחד מהם הוא חסן אל-לקיס. בתחילת חודש דצמבר 2013 נחשפה עוד מערכה במלחמת הצללים שמנהלת ישראל נגד חיזבאללה. מספר חמושים עמדו בפתח ביתו של אל-לקיס בפרבר דרומי בביירות והמתינו שייצא מג'יפ הצ'ירוקי. השמועות בלבנון מספרות כי דקות ארוכות חלפו עד הרגע שהחמושים ירו לעברו והרגו אותו, וככל הנראה הם סחטו ממנו סודות באיומי אקדח עם משתיקי קול. חיסולו של אל-לקיס, שבנו נהרג במלחמת לבנון השנייה בלחימה מול לוחמי צה"ל, יוחס לישראל והוגדר כאחת המכות הקשות שקיבל הארגון מאז חיסולו של מורנייה.

איך הפך ארגון חיזבאללה לאיום ממשי על מדינת ישראל?

צה"ל מעמיד בראש סדר העדיפויות שלו את המלחמה בלבנון. הוא נערך בהתאם ומהאימונים למלחמה זאת הוא גוזר את המוכנות ללחימה מול חמאס ברצועת עזה ושאר ארגוני הטרור בגדה המערבית ובסוריה. ראש אמ"ן היוצא, שמכהן היום כאלוף פיקוד צפון, אביב כוכבי, דחק מהלקסיקון את הגדרתו של חיזבאללה כארגון טרור והוא מכנה אותו "סמי-צבאי". על הארגון שבבעלותו יותר ממאה אלף רקטות וטילים אמר האלוף כי "הוא מאיים על ישראל באמצעות טילים בעלי ראש קרבי של חצי טון חומר נפץ, אך יש לו גם ראשי קרב בגודל של 900 ק"ג חומר נפץ".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מרוץ התחמשות אחרי המלחמה:

בשלב הראשון אחרי מלחמת לבנון השנייה היה עסוק ארגון חיזבאללה במרוץ חימוש שכלל השבת מלאי תחמושת ורקטות שנפגע במלחמה, במקביל לקליטת אמצעי לחימה מתקדמים שישמשו עבורם כנשק עיקרי ביום הדין. בנוסף, השקיע הארגון בשיקום תשתיות ובניית מערכי לחימה, ובמיוחד מיקד הארגון את מאמציו בבניית מנהרות תת קרקעיות ב-160 כפרים שיעים שהפכו לבסיסי שיגור טילים ורקטות. קצין מודיעין בכיר במיל' שמכיר את ארגון חיזבאללה היטב טוען כי הארגון השיעי הניח במרכז העשייה שלו את הדאגה לפעיליו ולשם כך קידם את תפישת ה'ג'יהאד אל בנה', במסגרתה הארגון בונה ומשקם בתים ונכסים פרטיים שניזוקו במלחמה. "משאבים רבים מושקעים בהשבת הנכסים לאלו שנפגעו כתוצאה מתקיפות צה"ל", הוא סיפר. "כך הארגון בונה את האמון ומשכנע מאמינים נוספים להפוך את בתיהם לבסיסים צבאיים".

גיוס והכשרת כוח אדם גם עמדה בראש מעיניו של הארגון. לפי הערכות מומחים, מונה כעת הארגון למעלה מ-15 אלף לוחמים בסדיר ומילואים, כ-5,000 מתוכם נלחמים בימים אלה בגבול לבנון ובשטח סוריה נגד המורדים. בנוסף, שם הארגון דגש על בניית דוקטרינת לחימה שבאמצעותה יהיה ניתן לפצח את מערכי ההגנה של צה"ל ביבשה, בים, באוויר ובמרחב הקיברנטי. פיתוח הדוקטרינה נעשה בסיוע מומחים איראנים והיא כוללת גם את מטרות קיזוז העליונות של חיל האוויר הישראלי, פגיעה בעורף ישראל וניסיונות ליצור בלבול וכאוס בקרב האוכלוסייה במטרה להשפיע באופן עקיף על מקבלי ההחלטות בישראל. חיזבאללה אף הצליח לבנות לעצמו מערכת קשר פנימית בלתי חדירה להעברת פקודות, ובנוסף לכך הקים מערכת איסוף סגורה שאוספת מידע על טיסות פנים וחוץ ועל נתיבי תחבורה מרכזיים.

ניסיון מעשי:

חיזבאללה גם הספיק לצבור ניסיון מעשי בהצטרפותו למלחמת האזרחים בסוריה לצד צבא אסד. בשלב הראשון המעורבות נבעה מהנחיית האיראנים ובמסגרת המאמץ לשמור על ציר הרשע פועם ובועט. אך מהר מאוד הפך האיום הפנים-סורי לבעיה לבנונית חמורה. מאות אלפי פליטים החלו לזרום לבקעת הלבנון ועמם הגיעו חוליות טרור של ג'יהאד עולמי שהחלו לערער את היציבות בארץ הארזים.

הארגון השיעי צבר כך ניסיון מבצעי רב על אדמת סוריה והוכיח כי יש לו את הכישורים להילחם כארגון סמי צבאי שמפעיל טנקים ונגמ"שים ונלחם בהיקף גדודי. לניסיון המצטבר של חיזבאללה יש גם צד שלילי: שחיקה. מאות מלוחמיו נהרגו ואחרים שנפגעו. העורף הלוגיסטי שלו, ובמיוחד חטיבת ח'יידר בבקעה, נקרע בין הניסיון לשרת את הלחימה בסוריה לבין ההיערכות המתמדת למלחמה העתידית מול ישראל. למרות זאת, טוענים גורמים בפיקוד צפון, ממשיך חיזבאללה להעמיד בראש סדר העדיפויות שלו את הלחימה העתידית מול ישראל ולשם כך הוא העמיד משאבים לבניין כוח ומוכנות לתגובה רחבה.

לוחם חיזבאללה ליד משגר רקטות בדרום לבנון, 2010. AP
לוחם חיזבאללה ליד משגר רקטות בדרום לבנון/AP

רקטות וטילים:

עיקר כוחו של חיזבאללה בא לידי ביטוי בהיקף הרקטות והטילים שהצליח לאגור בלבנון מאז שנת 2000. לפי הערכות גורמים בצה"ל מסתיר היום הארגון כ- 700 טילים ורקטות לטווח ארוך, 5500 רקטות וטילים לטווח בינוני, ו-100,000 רקטות לטווח הקצר. הגבול הסורי-לבנוני שאורכו 360 ק"מ, שבו היו בעבר חמישה מעברי גבול יעילים ומפוקחים, הפך בעקבות מלחמת האזרחים בסוריה לפרוץ. חיזבאללה וסוריה ניצלו את הכאוס באזור כדי להבריח ארסנל של נשק מצבא סוריה לידי חיזבאללה - חלקו הועבר ללבנון כדי למנוע נפילת אמל"ח איכותי לידי המורדים ונשאר בשליטת הצבא הסורי, וחלקו הגיע לידי חיזבאללה במסגרת מרוץ החימוש שיכין אותו למערכה מול ישראל.

מודיעין:

אחרי מלחמת לבנון השנייה זיהה חיזבאללה כי קהילת המודיעין בישראל הצליחה להניח את ידה על הסודות המסווגים ביותר של הארגון ומיהר לבצע רה-ארגון במטרה למנוע זליגת מידע קריטי בעתיד.

למרות זאת הצליחה ישראל, על פי פרסומים זרים, לבצע מספר חיסולים בתוך לבנון (האחרון שבהם היה ברמת הגולן – שם חוסל בנו של עימאד מורנייה) נגד מטרות חיזבאללה תוך שימוש במידע מודיעיני רגיש ביותר. מנגד מעמיד חיזבאללה מערך תצפיות לאורך הגבול הצפוני וכן עושה שימוש בטכנולוגיה מתקדמת לאיסוף מודיעין אותות, שחלקה סופקה לו מאיראן וחלקה מסוריה. בצה"ל חושדים כי נעשה שימוש בטכנולוגיה זאת בהתקפה על השיירה של גדוד צבר מחטיבת גבעתי ברכס רמים, שאירעה בינואר האחרון, שבה נהרגו מ"פ ולוחם. לטענת גורמים בצה"ל, באמצעות טכנולוגיה זו זיהה חיזבאללה את אופי הפעילות בסמוך לגדר ובין המוצבים.

כמו כן, לא מן הנמנע שארגון חיזבאללה מפעיל סוכנים בתוך מדינת ישראל. בשנים האחרונות נעצרו אזרחים ומשרתי קבע שניהלו מגעים עם חיזבאללה או גורמים שפועלים בשם הארגון. יש לציין כי טרם נחשפה התשתית המלאה שעמדה מאחורי החדרת 24 מטעני החבלה בקיץ 2012 מלבנון לתוך מדינת ישראל. במקביל פועל חיזבאללה בסיוע כוחות אל-קודס של משמרות המהפכה לאסוף מודיעין על מטרות ישראליות וסמלים ברחבי העולם כדי שישמשו לפיגועים בדומה לפיגוע האוטובוס בבורגס שבו נהרגו אזרחים ישראלים ונפצעו עשרות.

מנגד, חיזבאללה משקיע משאבים רבים בסיכול ריגול ישראלי בשורותיו ובשנים האחרונות רכש ציוד האזנה משוכלל מרוסיה, סין ואיראן באמצעותו חשף תשתיות שלמות של סוכנים שפעלו בלבנון עבור היחידה להפעלת הסוכנים של אמ"ן (504). בעקבות חשיפה זאת, כך פורסם בכלי תקשורת זרים, עברה היחידה טלטלה גדולה שכללה תחקירים פנימיים וחילופי מפקדים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מערכות הגנה אוויריות:

במסגרת הפקת הלקחים של חיזבאללה אחרי מלחמת לבנון השנייה זיהה הארגון את חופש הפעולה של חיל האוויר הישראלי בשמי לבנון כאחת מנקודות התורפה הגדולות שלו. לוחמי הארגון ניסו במהלך המלחמה להפיל כלי טיס, אך האמל"ח שברשותם היה ישן ולא יעיל. לשם כך הצטייד הארגון בטילי "סטינגר" אמריקניים ממקורות לא ידועים (ככל הנראה מדובר בשלל שנתפס באזורים שבהם פועל צבא ארצות הברית כמו עיראק ואפגניסטן), טילי סטרלות (טיל כתף משנות השבעים בעל ראש שמתביית על חום) ואיגלה (טיל מונחה אינפרא אדום). טילי כתף אלה לא בהכרח אפקטיביים נגד טייסי מערך הקרב המיומנים של צה"ל ולא נגד כלי טיס לא מאוישים שטסים בגובה רב, אך בהחלט יכולים להוות איום ממשי נגד מסוקי הסער שמפנים פצועים או מנחיתים כוחות רגליים.

יפתח שפיר, מומחה למאזן הנשק במזרח התיכון מהמכון למחקרי ביטחון לאומי, אמר בשיחה עם וואלה חדשות כי מערכת SA-18 אמורה להדאיג את חיל האוויר. "בלחץ אמריקני הרוסים לא מכרו את טילי האיגלה בגרסת טילי הכתף אלא כמערכת רב-קנית על גבי כלי רכב בעל חתימה גבוהה. אני לא פוסל אפשרות שפרקו את המערכות והפכו אותו לגרסה בחתימה נמוכה יותר".

חיזבאללה לטש בשנים האחרונות עיניים לעבר מערכות ההגנה האוויריות המתקדמות שיש לצבא הסורי ובמסגרת ברית הדמים שנכרתה ביניהם על רקע הלחימה בסוריה הגדיל נסראללה את דרישותיו מבשאר אסד. גורם ביטחוני בכיר סיפר בשנים האחרונות כי הסורים רכשו מרוסיה מערכות הגנה אוויריות מסוג SA-17 שמסוגלת להתמודד עם מגוון רחב של איומים: כלי טיס, טילי שיוט, מסוקים ומטוסי קרב. גורם ביטחוני בכיר סיפר לוואלה חדשות כי מערכת הנשק עבור הגדוד השביעי של צבא סוריה יועד לחיזבאללה אך הוא לא בהכרח הגיע לידיהם. עוד הוסיף הגורם כי "הנחת העבודה שלנו היא שכל האמל"ח שיש לסוריה עבר לחיזבאללה".

צבא סוריה מחזיק מערך הגנה הכולל את מערכת SA-22 המוגדרת כמתקדמת יותר, ובאמצעות טילים ותותחים היא מסוגלת ליירט כלי טיס וטילי שיוט. עם זאת, אין אימות לכך שמערכת שכזו הועברה ללבנון. יחד עם זאת העריכו גורמים בחיל האוויר כי מערכות הגנה מסוג SA-6 (מטרות אוויריות לטווח בינוני עד 75 ק"מ) ו- SA-8 (מערכת טקטית ניידת לטווחים קצרים) הועברו מסוריה לחיזבאללה. בשנים האחרונות יוחסו לחיל האוויר הישראלי מספר תקיפות של שיירות נשק מסוריה ללבנון ולפי פרסומים זרים סוכלה הברחת מערכות הגנה אוויריות, ביניהן SA-17. בנוסף לכך יש לחיזבאללה תותחי 14.5 מ"מ ו-23 מ"מ שיעילים מאוד נגד מסוקים שטסים יחסית למערך הקרב בגובה נמוך.

הזירה הימית:

במלחמת לבנון השנייה חשף חיזבאללה את טיל החוף-ים C-802 שכמעט הטביע את ספינת אח"י חנית. על כן, ניתן להעריך כי יש בידי הארגון טילים נוספים. עם זאת, אימת ציי המערב הוא טיל היאחונט או בשמו הרוסי: "בסטיון". מדובר בטיל מתקדם ביותר פרי פיתוח רוסי שנמכר לסוריה והוא מסוגל לפגוע במטרות בטווח של 300 ק"מ בים ויבשה. אם טיל שכזה פוגע בספינת סוחר שמפליגה לישראל, עלול המרחב הימי כולו להיסגר כתוצאה מכך. הקשר בין נסראללה לאסד התהדק בשנים האחרונות ועמו המחויבות ההדדית שנוצרה בין הצדדים. לכן מניחים בחיל הים שקיימת אפשרות שהטיל העל-קולי הועבר לידי חיזבאללה. "אני חייב לצאת מנקודת הנחה שמה שיש בסוריה יש בלבנון", אמר קצין הבכיר בחיל הים והוסיף כי מבחינתו "החוף הלבנוני והסורי אחד הם ואנחנו לא מקלים ראש לרגע בטיל היאחונט בעל רבע טון חומר נפץ, שיודע להינעל על מטרה ביבשה או בים. ההערכה שלנו היא שיש לסורים עשרות טילי יאחונט".

עוד מעריכים בצה"ל כי לחיזבאללה בדומה לאיראן יש גרסה ימית לטיל פאתח 110, כלי שיט לא מאוישים וסירות נפץ. קצין בכיר לשעבר מחיל הים סירב להתייחס באופן ישיר ליכולות חיזבאללה אך אמר כי "כמו שחוששים ממנהרות ביבשה יש חשש ממנהור ימי. זה יכול לבוא לידי ביטוי באמצעות צוללנים כמו שחמאס אתגר את צה"ל במבצע צוק איתן או באמצעות שיטת 'הנחיל' האיראני שמשלח מספר כלי שיט מהירים וקטנים בו זמנית לעבר כלי שיט אחד של חיל הים. הלוחמים ערוכים לתרחיש הזה".

שפיר טוען כי "הנחת העבודה שחיזבאללה מסוגל לאמץ דוקטרינה איראנית שכוללת מספר רב של כלי שיט קטנים ומהירים שמסתערים על כלי שיט גדול במטרה להטביע אותו. השאלה היא האם חיזבאללה יעבור מהגנה כמו במלחמת לבנון השנייה להתקפה כמו שהחמאס ביצע במבצע צוק איתן".

כלי טיס ויחידות עילית לכיבוש יעדים בישראל

כלי טיס לא מאוישים:

לפי הערכות בצה"ל מחזיק חיזבאללה היום למעלה מ-150 כלי טיס לא מאוישים אותם רכש מגורמים באפריקה וחלקם פרי פיתוח איראני. בעשור האחרון אירעו מספר חדירות של כלי טיס ששוגרו מלבנון. הערכה היא שמרבית כלי הטיס הבלתי-מאוישים של החיזבאללה נועדו למטרות לוחמה פסיכולוגית, אך חלקם משמשים למטרות איסוף מודיעין, למטרות תקיפת מטרות וכלי טיס מתאבדים. חיל האוויר יירט מספר כלי טיס לא מאוישים שהטיס הארגון למרחב האווירי של ישראל. אחד מהם אף הגיע עד היישוב מיתר שבדרום.

איום יבשתי:

חיזבאללה כולל אלפי חיילים בשירות קבע וסדיר ומספר רב יותר בשירות מילואים. מרבית כוחותיו מאיישים עמדות בקו הקדמי מול גבול ישראל. חלקם מתמחה בשיגור רקטות, חלקם בשיגור טילי נ"ט וחלקם בלחימה אורבנית. לארגון השיעי יש גם יחידות עלית למשימות ייעודיות בים וביבשה אותם הוא לכאורה אמור להפעיל, בהתאם לאיומי נסראללה, בפשיטה וכיבוש של יעדים בישראל. לרשות הלוחמים עומד ארסנל נשק שלם שכולל כלי רכב טקטיים מהירים מאוד בהם אופנועים, טרקטורונים ורכב שטח, ומאות טילי נ"ט מהמתקדמים בעולם כגון: קונקורס, 7 RPG וקורנט. רמתם המקצועית של לוחמי חיזבאללה היא גבוהה מאוד ומתחלקת בין הלוחמים בעמדות קבועות שנדרשים להגן בגזרתם לבין אלו שנדרשים לבצע התקפות ולתמרן. קצין בכיר בפיקוד צפון התייחס למידע שעולה ברשת אודות הלחימה של חיזבאללה בסוריה: "פתאום הם מבינים שהם נדרשים להשתמש בנגמ"שים וטנקים מול לוחמת גרילה של המורדים. זה סוג של שינוי שהופך לנקודת תורפה מבחינתם כי הם מגדילים את החתימה בשטח והופכים ליותר פגיעים".

לוחמי חיזבאללה, לבנון. Hussein Malla, AP
לוחמי חיזבאללה במצעד בלבנון/AP, Hussein Malla

דוקטרינת הלחימה:

עיקר כוחו של חיזבאללה הוא בשיגור הרקטות והטילים שהופכים את העורף הישראלי לחזית. ההערכות בצה"ל הן שיום לחימה עם חיזבאללה יכלול שיגור אלף רקטות קצרות לטווח של 45 ק"מ. 50 רקטות לטווח של עד 250 ק"מ ועשרה טילים שמסוגלים להגיע עד דימונה. גורמים העריכו כי בשל היקף הרקטות הגדול של הארגון עשויה השחיקה של הירי לבוא לידי ביטוי בעשרה אחוזים אחרי עשרה ימי לחימה.

מטרת הארגון תהיה לייצר כאוס בעורף, נזק רב והיקף הרוגים גדול, מהלומה על יישובי קו המגע שיביאו לבריחה המונית של אזרחים וניסיונות לפגוע במערכים רגישים כמו בתי זיקוק במפרץ חיפה, בסיסי צה"ל, יחידות בקרה אזוריות ו"הבור", תשתיות חשמל ומקורות, נתב"ג, נמלי ים וריכוזי אוכלוסייה. הדעות במערכת הביטחון חלוקות על האפשרות שיש בידי חיזבאללה טילי סקאד בעלי ראש נפץ קרבי של למעלה מרבע טון שהמסוגל להפיל בניינים. "אני מעריך שהעברת טילי הסקאד מסוריה ללבנון נועדו לשמור עליהם מפני המורדים", אומר שפיר מהמכון למחקרי ביטחון לאומי, "שיגור טיל סקאד דורש הכנה של לפחות שמונה שעות על ידי מאות אנשים ויהיה להם קשה להסתיר טילים כאלו בהכנה לשיגור. יש מספר איומים שמטרידים אותי. היקף גדול של שיגור רקטות קצרות טווח בו זמנית עשוי לפגוע משמעותית באפקטיביות של כיפת ברזל. מטרידים אותי מאוד הרקטות בטווח הבינוני והארוך. חשוב לזכור שלא את הכול כיפת ברזל יודעת ליירט".

ההפתעות שמכין חיזבאללה:

במלחמת לבנון השנייה שיגר חיזבאללה טילים ורקטות ולוחמיו נערכו בקו הגנה בדרום לבנון אליו תמרנו כוחות היבשה של צה"ל. במסגרת הפקת הלקחים של הארגון והטמעת תורת לחימה חדשה הודיע נסראללה בנאומיו בשנים האחרונות כי במלחמה הבאה מול ישראל יכבשו לוחמי הארגון את הגליל. גורמים בפיקוד צפון סבורים כי דבריו אינם מנותקים מהמציאות שכן יש לארגון יחידות עלית (ביניהן כוח רדואן שהיה אחראי לחטיפת חיילי צה"ל בקיץ 2006) שמסוגלים להעביר במהירות כוח משמעותי ליישובים סמוכי הגדר, לבצע פיגוע ולחזור חזרה לשטח הלבנוני. במסגרת ההיערכות לתרחיש כזה נבנו בשנה האחרונה במכשולים במקומות כמו חניתה ומקומות נוספים בסמוך לגבול לבנון.

תחום נוסף בו עשוי הארגון להפתיע הוא לוחמת הסייבר. האיראנים וחיזבאללה משתפים פעולה בתחום ובמערכת הביטחון מתקשים לקבוע מהי רמתו של הארגון השיעי. סוגיית הנשק הכימי עולה מעת לעת במערכת הביטחון בשל השימוש שנעשה בו על ידי הצבא הסורי בקרבות מול המורדים. אך בפיקוד צפון מעריכים כי חיזבאללה לא קיבל חומר מסוג זה לרשותו וגם אם כן הוא לא יעשה בו שימוש נגד חיילי צה"ל כי הוא ישנה את כללי המשחק ויאפשר לצה"ל להרחיב את האגרסיביות בלחימה. התחום האחרון שמדיר שינה מעיני אלוף פיקוד צפון האלוף אביב כוכבי הוא תחום המנהרות. עד כה לא אותרה מנהרה אחת שנחפרה מתחת לגבול אך בצה"ל לא פוסלים את האפשרות שחיזבאללה אכן בנה מנהרות התקפיות למעבר לוחמים והוא ינסה להפעיל אותן במלחמה עם ישראל.

המילה גלשונים מעוררת צמרמורת בקרב כל מי שבקיא בהיסטוריה של פיקוד צפון וזוכר את התקרית מ-1987, שבה נהרגו 6 חיילי צה"ל ו-10 נפצעו מאש מחבל שחדר לישראל מלבנון באמצעות גלשן אוויר. לכן, באופן מסורתי לא מוציאים בצה"ל מכלל אפשרות שחיזבאללה ינסה לבצע חדירה לשטח מדינת ישראל באמצעות כלים מהסוג הזה והמכ"מים של צה"ל ערוכים לכך.

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully