וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"איש שלא מוותר": שנה למותו של מאיר הר-ציון

22.3.2015 / 0:24

שנה לאחר מותו של לוחם יחידה 101 המיתולוגית הגיעו חבריו לגן הלאומי כוכב הירדן, וסיפרו ללוחמי הצנחנים ולמבקרים על מורשתה וערכיה. במסגרת האירוע התקיימה גם ריצת ניווט מיוחדת שדרכה למדו המשתתפים על חייו

צילום: לע"מ, ערן גילווארג, עריכה: גדי וינסטוק

(בסרטון: מאיר הר ציון מובא למנוחות, לפי שנה)

יותר מ-60 שנה לאחר שלחם בשורות יחידה 101 המיתולוגית, שמו של מאיר הר ציון, מהבולטים בלוחמי היחידה, עדיין נישא בפי לוחמי הצנחנים. עדות מוחשית לכך היה ניתן לראות שלשום (שישי), כאשר עשרות צנחנים צעירים הקיפו את חבריו ליחידה באירוע לציון שנה למותו בגן הלאומי כוכב הירדן שליד בית שאן - ושמעו מפיהם על מורשתה וערכיה. אהרון אשל (ארול) ושמעון כהנר (קצ'ה), שלחמו כתף אל כתף עם הר-ציון בשנות ה-50, סיפרו בנוסטלגיה על פעולות התגמול של היחידה, שנטמעה מאוחר יותר בחטיבת הצנחנים.

לדברי קצ'ה, "היו כמה תכונות שאפיינו את מאיר: אומץ לב, כושר פיזי, קריאת שדה הקרב, נחישות, דוגמה אישית ודבקות במשימה". משה, בנו של מאיר הר-ציון, סיפר כי אביו היה "איש ישר, ללא קיצורי דרך, נחוש ולא מוותר".

אותו מפגש בין הלוחמים הצעירים ללוחמי העבר נערך באירוע מיוחד שכותרתו "אחריי - לכוכב הרוחות". לצד לוחמי גדוד הסיור (גדס"ר) של הצנחנים הגיעו גם משפחות רבות מרחבי הארץ לגן הלאומי כוכב הירדן, לא רחוק מאחוזת שושנה שהוקמה על ידי הר-ציון ובה גידל את משפחתו לאחר פציעתו הקשה בקרב.

לקריאה נוספת:
האיש שמצא את גופת אחותו של מאיר הר ציון
מחלוקת על הנצחת הר ציון בנצרת עילית: "טרוריסט"
הו, הסלע היתום: לחזור עם מאיר הר-ציון לפטרה

אהרון אשל (ארול) באירוע לציון שנה למותו של מאיר הר ציון, 20 במרץ 2015(קצ'ה) באירוע לציון שנה למותו של מאיר הר ציון, 20 במרץ 2015. דוד (דדה) עינב, מערכת וואלה! NEWS
חברו ליחידה של מאיר הר ציון, אהרון אשל, בהרצאה לחיילי הצנחנים, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, דוד (דדה) עינב

את האירוע ארגנה עמותת "הר-ציון", שלדברי סיגל הר-ציון, כלתו, "הוקמה במטרה להנציח את דרכו של מאיר ואת ערכיו". הר-ציון ביקשה להדגיש כי העמותה "לא נועדה לפאר ולרומם את שמו, וכי מטרתה "לעסוק בחינוך בצבא ובבתי ספר ולהעביר ערכים שנכונים גם לימינו".

סיגל הר-ציון סיפרה כי מאז מותו של הר-ציון במרץ בשנה שעברה רבים מגיעים לקברו מדי סוף שבוע. כך למשל, במהלך האירוע אתמול הגיעה קבוצה של נכי צה"ל שהביעו התרגשות רבה נוכח סיפור התמודדותו של מאיר עם הפציעה הקשה בקרב שהותירה אותו נכה. למרות המגבלה הגופנית הקשה, הר-ציון הקים עם אשתו, רותי, את אחוזת שושנה באתר הארכיאולוגי כוכב הרוחות שליד בית שאן, שנקראת על שם אחותו שושנה, שנרצחה ב-1954 בידי בדואים. לאחר האירוע יצא הר-ציון לנקמת דם שבה נהרגו חמישה בדואים.

לדברי סיגל, "הקמת החווה דרשה ממנו את מירב הכוחות שלו. לדוגמא, הוא תאר את הקושי לתקוע ברזל זווית. מלאכה שלוקחת לאדם בריא דקות בודדות, דרשה ממנו שעות ארוכות".

שמעון כהנר (קצ'ה) באירוע לציון שנה למותו של מאיר הר ציון, 20 במרץ 2015. דוד (דדה) עינב, מערכת וואלה! NEWS
"את מאיר אפיינו אומץ לב, נחישות ודבקות במשימה". שמעון כהנר/מערכת וואלה! NEWS, דוד (דדה) עינב

לארגון האירוע ביום שישי היו שותפים רשות הניקוז והנחלים ירדן דרומי, הקרן הקיימת לישראל, המועצה האזורית עמק המעיינות ורשות הטבע והגנים, ולצד חיילים ומשפחות, השתתפו בו גם תלמידים במכינות קדם צבאיות ובתי ספר. במסגרת האירוע התקיימה גם ריצת ניווט באזור בכוכב הירדן, שכלל גם כתבי חידה שדרכם למדו המשתתפים על חייו של הר-ציון.

במסגרת האירוע התאפשר גם לבקר בקברו של הר ציון. מצבת הקבר המיוחדת בנויה משמונה אבנים שכל אחת מהן מייצגת פרק בחייו והובאה ממקום שונה, כמו פטרה שאליה צעד במסעו המפורסם עם רחל סבוראי ב-1953 לסלע האדום. אבן נוספת הובאה מאזור חברון, לציון מבצע "כפפות משי" באותה שנה, שכלל ניווט קשה של 42 קילומטרים, חלקו בשלג, לעיר חברון, שהייתה אז בשליטה ירדנית. בפעולה פיצצו הר-ציון, קצ'ה ואחרים בית של מחבל מבוקש בתגובה לרצח חיילי צה"ל בבית גוברין. בפשיטה, שנחשבת עד היום לאחת הקשות והמסובכות בתולדות צה"ל, נהרגו שלושה מחבלים ומפקד כוח של המשמר הלאומי הירדני. לכוח של יחידה 101 לא היו אבדות.

(עדכון ראשון: 22:53)

תחרות ניווט באירוע לציון שנה למותו של מאיר הר ציון, 20 במרץ 2015. דוד (דדה) עינב, מערכת וואלה! NEWS
תחרות ניווט באירוע לציון שנה למותו של מאיר הר ציון, 20 במרץ 2015/מערכת וואלה! NEWS, דוד (דדה) עינב
תחרות ניווט באירוע לציון שנה למותו של מאיר הר ציון, 20 במרץ 2015. דוד (דדה) עינב, מערכת וואלה! NEWS
תחרות ניווט באירוע לציון שנה למותו של מאיר הר ציון, 20 במרץ 2015/מערכת וואלה! NEWS, דוד (דדה) עינב
הלוחמים המצטיינים באירוע לציון שנה למאיר הר ציון, 20 במרץ 2015. דוד (דדה) עינב, מערכת וואלה! NEWS
רותי הר ציון, אלמנתו של מאיר/מערכת וואלה! NEWS, דוד (דדה) עינב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully