וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נקמת "מנשקי המזוזות והקמעות": הדרום המליך את נתניהו

18.3.2015 / 0:31

המשבר בכיל והאכזבה מ"צוק איתן" נראו לרגע כמצע נוח לעליית המחנה הציוני באזור. אך נראה שהזלזול מצד גורמים בשמאל והרצון לנצח את תל אביב גרמו לתושבים לשים הכול בצד. "כשמתנשאים עלינו וחושבים שאנחנו שוליים - התשובה מגיעה בקלפי"

עריכה: שניר דבוש, גדי וינסטוק

סגירת מפעל "מגבות ערד", האכזבה ממבצע "צוק איתן" בקיץ ואפילו הפיטורים בכיל, לא הצליחו להשפיע על תושבי הדרום. שלשום הם שמו את הכול בצד והצביעו למפלגת האם שלהם - הליכוד. תושבי דימונה, אשדוד, באר שבע, ערד, שדרות, נתיבות ואופקים החליטו להמליך את בנימין נתניהו לכהונה נוספת כראש ממשלה וברוב מוחץ. לכל אחד יש את הסיבות שלו, אבל אחת מהן חוזרת אצל כולם: "ניצחנו אותם".

כשהם אומרים "אותם", הם מתכוונים לתקשורת, לשמאל ולכל מי שכינה אותם בזלזול "מנשקי המזוזות והקמעות". רק לפני כשבועיים הפגינו עובדי כיל בשדרות רוטשילד, לצד התל אביבים שניסו להצית מחדש את המחאה החברתית. רק לרגע היה נראה שזה המצע שיביא לעליית המחנה הציוני בדרום. עם זאת, ההפגנה כתף אל כתף לא קירבה את הצדדים והיום התחושה של תושבי הדרום היא שהפריפריה ניצחה את תל אביב. בשדרות זכה הליכוד ב-42.85% מהקולות, בדימונה 41.06%, בבאר שבע 37.69%, באשדוד 31.49%, באופקים 30.13%, בנתיבות 29.51% ובערד זכה הליכוד ב-22.48% מקולות המצביעים.

בחירות 2015 || כל הכותרות בוואלה חדשות
הרצוג: האפשרות הריאלית היחידה - הליכה לאופוזיציה
שועלים ותיקים לצד 40 פנים חדשות: כך תיראה הכנסת החדשה
ירושלים עם נתניהו, תל אביב עם הרצוג. ואיך הצביעו בשכונה שלך?

עמיר בניון ותומכי הליכוד בגני התערוכה בהכרזה על התוצאות, 17 במרץ 2015. ראובן קסטרו
בנימין נתניהו בנאום הניצחון בגני התערוכה, אתמול בלילה/ראובן קסטרו

האדישות כלפי נתניהו התחלפה בצו 8 להצלתו. "החשש שהשמאל השתלט על המדינה גרם לאלפים לצאת מבתיהם ולהצביע מחל. כדי שחלילה לא יקרה האסון הזה שהשמאל יעלה לשלטון", הסביר אלברט גבאי, עיתונאי תושב שדרות. לדבריו, היתרון של המחנה הציוני בסקרים הוא זה ששכנע את תושבי העיר לפעול כדי לשנות את רוע הגזרה. "כשמתנשאים עלינו וחושבים שאנחנו השוליים של החברה - התשובה שלנו היא בקלפי", הוסיף. "משום שזה היה מחל או המחנה הציוני, תושבי שדרות עזבו את המפלגות הקטנות בצד הימני ויצאו להציל את נתניהו ממפלה. המחנה הציוני קיבל בשדרות כ-806 קולות, ולא הצליח לשבור את ההגמוניה של הימין, למרות שחברנו עמיר פרץ מתגורר בעיר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הפגנת עובדי כיל נגד הפיטורים בבאר שבע. פברואר 2015. שי מכלוף
הפגנת עובדי כיל בבאר שבע, בחודש שעבר/שי מכלוף

בנתיבות פתחו התושבים את הבוקר בבתי הקפה עם חיוך גדול. "מנשקי המזוזות ניצחו", הם אמרו. נמי טיוטו, בעל מקומון בעיר, סיפר: "כולנו התגייסנו למען הליכוד, גם אלה שממש לא אוהבים את נתניהו הצביעו עבורו הפעם". לדבריו, "תחושת השייכות של ישראל השנייה, הפריפריה, זאת שרק הליכוד משלב אותה בתוכה, הביאה את הניצחון הגדול. השמאל, שחלק מתושבי הדרום מקבל את דעותיו, לא יצר את תחושת ההשתייכות אליו. נתניהו הותקף באופן אישי וזה גרם לתושבי הדרום להצביע לחיה הפצועה - כשהחיה פצועה כולם נרתמים עבורה". יוטו הוסיף כי "נתניהו הצליח להעביר מסר חד וברור שהתקשורת רודפת אותו. ואנחנו הרגשנו את זה".

ובינתיים בתל אביב: שוקלים לרדת מהארץ

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

העיר שממחישה יותר מכל את הניצחון הגדול של נתניהו בדרום היא אשדוד. במהלך כל מערכת הבחירות היה הסניף בעיר משותק בגלל סכסוך פנים-ליכודי. אפילו כנס של הליכוד נדחה מחשש שלא יגיעו תושבים ורק בשבת האחרונה הגיע נתניהו לעיר כדי לשכנע בוחרים. התוצאות בעיר הדהימו אפילו את הליכודניקים הוותיקים. הם ציפו לייאוש, וקיבלו 35 אלף קולות לעומת 9,000 שקיבלה המחנה הציוני.

"מקווים שעכשיו נתניהו יזכור אותנו"

האכזבה מהתוצאות ביישובי הדרום אינה נחלת המחנה הציוני בלבד. בקיבוץ בארי, מקום מגוריו של ראש המועצה האזורית אשכול חיים ילין, רק 7% מהמצביעים נתנו את קולם ליש עתיד, מפלגתו החדשה. בריאיון לרדיו דרום הסביר ילין כי האחוזים הנמוכים בקלפי הם תוצאה של התנהלות אגרסיבית מצד המחנה הציוני ושל טריקים זולים של חלק ממנהגי ההתיישבות.

עכשיו, אחרי שסייעו לנתניהו להוביל את הליכוד להישג המרשים של 30 מנדטים, מקווים תושבי הנגב שראש הממשלה יחזיר להם טובה. "ביבי לא באמת התעסק בסכסוך העבודה בנגב ולא התפנה לזה באמת, ולכן שקלנו לא להצביע לו", סיפר אורי, שעובד במפעלי ים המלח. "אבל מנגד היינו בטוחים שהוא יהיה ראש הממשלה, ולכן בסופו של דבר הצבענו לו. אנחנו מקווים שעכשיו הוא יזכור אותנו ולא ייתן יד לפיטורים בנגב".

עובדי כיל הפגינו בשדרות רוטשילד. יותם רונן
תושבי כיל מפגינים בשדרות רוטשילד בתל אביב, לפני כשבועיים/יותם רונן

כמו רבים מתושבי הנגב, גם ראש העיר שדרות, אלון דוידי, מרוצה מהתוצאות. "אני שמח ומאושר מתוצאות הבחירות בכלל ובשדרות בפרט. בחירות המשקפות נאמנה את הלך הרוח בציבור הישראלי", אמר. "את הניצחון הגדול של המחנה הלאומי ושל הליכוד הביאו בראש וראשונה ערי הליכוד, אשר פעלו לילות כימים למען הליכוד ולמען ראש הממשלה, בנימין נתניהו. גם אני, יחד עם חבריי לדרך בשדרות, פעלנו רבות למען נתניהו ואנו גאים על התוצאה המרשימה הן בבחינת שיעור ההצבעה הכללי הגבוה בשדרות והן לנוכח שיעור מצביעי הליכוד בעיר, מהגבוהים בערי ישראל אם לא הגבוה שבהם.

"לאורך כל קמפיין הבחירות, הייתי מגויס ומחויב למטרה", הסביר. "הסברתי לתושבי העיר כי המהפכה אשר עוברת על העיר שדרות בכל התחומים החיים, היא תוצר של הקשר ההדוק שלי עם ראש הממשלה וממשלתו, קשר אשר ללא ספק ימשיך ביתר שאת גם בשנים הבאות. הבהרתי כי ליכוד חזק משמעו שדרות חזקה. המסר הזה חלחל והתוצאות בהתאם".

לפניות לכתב: Yanir9310@walla.com

(עדכון ראשון: 20:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully