וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבולדוזרים של דאעש מוחקים את ההיסטוריה

9.3.2015 / 13:06

אנשי דאעש מחריבים את עתיקות ממלכת האשורים העתיקה כדי לחקות את המוסלמים הראשונים, שהתנגדו נחרצות לעבודת אלילים. "כפי שהנאצים השמידו בתי כנסת ואת מי שהתפללו בהם, כך 'המדינה האיסלאמית' רוצה למחוק מי שהיא מחשיבה לכופר"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

"החרבתי את ארצם, והפכתי את האדמה העוינת לערימות ולחורבות". כך, במאה השביעית לפני הספירה, תיאר נבופלאסר מלך בבל את ניצחונו על האימפריה האשורית. כיום, יותר מ-2,600 שנים אחרי המרד הבבלי, קם לאשורים אויב חדש: דאעש ("המדינה האיסלאמית").

אחרי שטבחו בבני העם היזידי, אנשי הארגון האיסלאמיסטי אינם מרחמים גם על העתיקות מימי האשורים: בשבוע שעבר, השמידו חברי הארגון שניים מהאתרים הארכיאולוגים המפורסמים ביותר בצפון עיראק - העיר נימרוד (תל-כלח) והעיר חאטרה, שניהם סמוכים למוסול. אתמול הוחרבה עיר שלישית באזור, דור שרוכין, שנוסדה בידי מלך אשור סרגון כבר במאה ה-8 לפני הספירה, עוד לפני לידת האיסלאם.

בסרטון שפורסם בחודש שעבר, נראו אנשי הארגון פורצים למוזיאון במוסול. חברי ה"חיזבה", משטרת הצניעות של דאעש, נראו בסרטון מנתצים בפטישים פסלי ענק מימי האשורים, כולל את פסלו של המלך סרגון. אחד מאנשי ה"חיזבה" שהופיע בסרטון, טען בפני המצלמה כי "האשורים ביקשו מאלוהיהם עזרה במלחמה, בחקלאות ובגשם, ובתמורה הציעו קורבן". "הנביא שלנו", אמר, "הורה לנו להסיר את כל הפסלים האלה, כפי שעשו המאמינים שלו כאשר כבשו ארצות אחרות".

לקריאה נוספת
דיווח: עיראק החמיצה הזדמנות לחסל את מנהיג דאעש
בזכות ההפצצות מהאוויר: כך ספג דאעש מהלומה כלכלית
פרופיל: הכירו את הגנרל האיראני שמחסל את דאעש
צעיר יזידי: עברנו חיסול אתני בעיראק, תנו לנו מקלט בישראל

אתרים בעיר כלח – תל נמרוד, בירת האשורים. עיראק, 1932. AP
צילום מ-1932 של גבעה בנימרוד/AP

"לא אכפת לנו אם הפסלים שווים מיליארדי דולרים", אמר הדובר בסרטון. ככל הנראה, מדובר בהתייחסות לדיווחים שפורסמו כבר בשנה שעברה, ולפיהם דאעש מבריח עתיקות לבתי מכירות בחו"ל, ומוכר אותם בחשאי כדי לממן את פעילותו.

באונסק"ו אומרים ש"הטיהור התרבותי" שעושה דאעש ניצב בשורה אחת עם שאר הזוועות שהארגון אחראי להן בעיראק ובסוריה. מזכ"ל אונסק"ו, אירינה בוקובה, אמרה בסוף השבוע האחרון כי "השמדה מכוונה של מורשת תרבותית משולה לפשע מלחמה". לדבריה, "אסור לשתוק, וכל המנהיגים הפוליטיים והדתיים באזור צריכים לקום, ולומר בבירור שאין שום הצדקה להרס הזה".

בוקובה הודיעה כי פנתה למועצת הביטחון ולבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, כדי לגבש דרכי פעולה בנושא. "הקהילה הבינלאומית כולה צריכה לפעול במשותף, יחד עם ממשלת עיראק ועם הציבור במדינה, כדי לשים קץ לקטסטרופה הזו", אמרה.

אך גם באונסק"ו מודים שעיקר המאמץ צריך להתמקד בתיעוד ההרס ובהצלת העתיקות הקיימות, ובניסיון למנוע מכירה של עתיקות מוברחות בחו"ל. בעוד שהמוצגים שהושמדו במוזיאון במוסול מופיעים בארכיון דיגיטלי, הרי שלממשלת עיראק אין תיעוד מסודר של המוצגים הארכיאולוגיים שהיו בחאטרה ובנינווה. על פי ה"ניו יורק טיימס", התיעוד הלקוי – הנובע משנים של הזנחה תחת משטר סדאם חוסיין וסנקציות אמריקניות - רק החמיר בתקופת התוהו-ובוהו הפוליטית, שעיראק הידרדרה אליה עם פלישת האמריקנים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דחפור בשירות דאעש בצפון עיראק, השבוע./מערכת וואלה!, צילום מסך

היו משמידים גם את הספינקס, לו רק יכלו

מדוע דאעש נחוש כל-כך להרוס את הפסלים העתיקים? על כך יכול ללמד דיון שנערך לאחרונה באתר IslamQA, שמנהל המטיף הסלפי הידוע מוחמד סלאח אל-מונג'יד. אדם שכתב באתר שאל: "האם האיסלאם מחייב להרוס פסלים, גם כאשר הם חלק מהציוויליזציה האנושית?", ותהה מדוע הנביא מוחמד לא טרח בעצמו להרוס את פסלי האשורים. אל-מונג'יד השיב לו כי "חובה להרוס פסלי אלילים". לדבריו, חייליו של מוחמד אמנם לא השמידו גם את הספינקס המצרי, אך רק כי לא הבחינו בו, "או שלא היו מצוידים בכלים המתאימים להשמדתו".

במאמר שפרסם ב"דיילי טלגרף" הבריטי, כתב ההיסטוריון טום הולנד: "כפי שהנאצים השמידו בתי כנסת ואת אלה שהתפללו בהם, כך ה'המדינה האיסלאמית' שואפת למחוק מהחליפות שלה את כל מי שהיא מחשיבה ככופר".

במאמר שפרסם ב"פייננשל טיימס", מספק הסופר והדיפלומט הבריטי ג'רארד באטלר הסבר נוסף למעשי הארגון הקיצוני. לדבריו, דאעש מנסה לחקות את המוסלמים הראשונים, שהיו מתנגדים נחרצים לעבודת אלילים.

"זה לא משנה בכלל שהנביא מוחמד עצמו הרשה שהכעבה - אתר עלייה לרגל מימי טרום-האיסלאם - תמשיך לעמוד במכה; או שיורשיו, החליפים המוסלמים המוקדמים, היו סובלניים למדי כלפי דתות אחרות", כתב באטלר. לדבריו, "הנכונות להצליף במערב ולהתעמת עם דעת הקהל המתורבתת" נותרה נכס עיקרי עבור דאעש, בחיזוריו אחר תומכים.

מוצגים מהתקופה האשורית – המוזיאון הלאומי העיראקי, בגדאד, מרץ 2015. רויטרס
פסלים מהתקופה האשורית, השבוע במוזיאון הלאומי בבגדאד/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully