וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה מפגינים באמת נכנסים בכיכר רבין?

בעצרת אתמול עלו גרסאות סותרות לגבי מספר המשתתפים: המארגנים טענו ל-80 אלף, גורמים במשטרה דיברו על תפוסה של 25 אלף. מה מסתתר מאחורי הפערים הקבועים בהפגנות בכיכר בין גרסאות המארגנים לרשויות? "תלוי את מי שואלים"

צילום: סאטלינק תקשורת - שרון שדה, רויטרס; עריכה: יאיר דניאל

שעות לאחר שהתמלאה כיכר רבין בתל אביב ברבבות בני אדם, הנתונים לגבי המספר המדויק על האנשים שנכחו בעצרת אמש (שבת), שנערכה תחת הכותרת "ישראל רוצה שינוי", נותרו שנוים במחלוקת. זו אינה הפעם הראשונה שהערכות המשטרה וההערכות של מארגני אירועים במקום אינן עולות בקנה אחד. מארגני ההפגנות נוטים לנפח את המספרים, ודוגמה לכך כי ההפגנה נגד ממשלתו של מנחם בגין בעת מלחמת לבנון הראשונה, אז טענו המארגנים כי לכיכר הגיעו כ-400 אלף בני אדם. עם זאת, מבדיקה עדכנית של משטרת ישראל מהשנים האחרונות עולה כי לכיכר תפוסה של כ-30 אלף בני אדם בשטחה ובשטח הרחובות שמסביבה, ללא החניונים, הבמות והמזרקה שיש במקום.

עצרת להחלפת השלטון בישראל בכיכר רבין, 7 במרץ 2015. ראובן קסטרו
ההפגנה בכיכר רבין, אמש/ראובן קסטרו

"זה סוג של מפגן כוח", הסביר קצין בכיר במשטרת תל אביב. לדבריו, יש משמעות לפרסום מספר המפגינים בכיכרות. "לכן אנחנו לא מוסרים נתונים רשמיים". עם זאת, קצין בכיר שהיה אתמול בחדר הפיקוד של המשטרה בכיכר רבין, טען כי הכיכר כלל לא הייתה מלאה. "היו איים ריקים, מלמעלה רואים היטב וניתן להעריך זאת. לדעתי, בשעת השיא אתמול בכיכר לא היו יותר מ-25 אלף בני אדם, וגם זה בהערכה כלפי מעלה".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
הפגנת ה400 אלף נגד הטבח בסברה ושתילה, כיכר מלכי ישראל 1982. לשכת העיתונות הממשלתית
הפגנת הענק בכיכר רבין ב-1982. 400 אלף בני אדם, או 150 אלף?/לשכת העיתונות הממשלתית

מהצד השני עומדים הנתונים לפי מפיק האירוע, הלל פרטוק, שבשעת השיא אתמול ביקש ממנחת האירוע, השחקנית שרית וינו-אלעד, להודיע כי במקום נמצאים כ-80 אלף בני אדם. זאת לאחר שרשתות הסלולר והאינטרנט קרסו במקום. לטענת פרטוק, כבר בשעה 20:00 בערב הודיע קצין הביטחון (קב"ט) של העירייה כי במקום נוכחים כ-30-20 אלף בני אדם, והאנשים המשיכו לזרום לתוך שטח העצרת בשעה שלאחר מכן.

לדברי המפיקים, הערכות המשטרה הנמוכות מהרגיל הן למעשה "כיסוי עצמי". "המשטרה עצמה לא נערכה מספיק לאירוע ולא חשבה שיגיעו כל כך הרבה אנשים, הכמות העצומה מצאה אותם לא מוכנים", נמסר. "הם לא יכלו להזרים כעת מספר כל כך גדול של שוטרים ולכן הם מכסים על עצמם. רואים בבירור שהיו יותר מ-25 אלף בני אדם, כפי שהעריכו במשטרה".

סגן ראש עיריית תל אביב אסף זמיר טען בנוגע למספר האנשים שיכולה להכיל הכיכר: "זה תלוי את מי שואלים". לדבריו, כשכיכר רבין מלאה עד אפס מקום, כולל שדרות דוד המלך ורחוב מלכי ישראל, ההערכה היא של 150 אלף איש. "בהפגנת ה-400 אלף בשנת 82' המשטרה העריכה 150 אלף איש, וזה הכי הרבה שהיו פה בכיכר".

לפניות לכתבים:
אבי אשכנזי - aviash123@walla.co.il
דנה ירקצי - danayark@walla.com

  • עוד באותו נושא:
  • כיכר רבין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully