וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רבבות בכיכר רבין; דגן: "משבר המנהיגות החמור מקום המדינה"

7.3.2015 / 20:35

רבבות בני אדם השתתפו בעצרת להחלפת השלטון בכיכר המרכזית. ראש המוסד לשעבר מאיר דגן, נאם בקול שבור ותקף את ראש הממשלה: "נתניהו נלחם רק על הישרדותו הפוליטית". הליכוד: "דגן איש שמאל, חלק מקמפיין מתוזמר". דיסקין: "דברים שיוצאים מהלב"

צילום: סאטלינק תקשורת - שרון שדה, רויטרס; עריכה: יאיר דניאל

עשרות אלפי בני אדם השתתפו הערב (שבת) בעצרת להחלפת השלטון שמתקיימת בכיכר רבין בתל אביב. בין הנואמים בעצרת, שנערכת תחת הכותרת "ישראל רוצה שינוי". בין המשתתפים נציגים מכל תנועות השמאל: מרצ, שלום עכשיו, המחנה הציוני ואף נציגי עמותת V15. הכיכר מלאה בדגלים ובשלטים, עליהם נכתב בין היתר: "להחליף את השלטון", "רוצים מהפך עכשיו", "מחליפים את הממשלה" ו-"בלי הסדר זה לא ייגמר".

עוד בוואלה חדשות:
איימן עודה כאן, כדי שתפסיקו לפחד מערבים
יעלון: "כיבוש הרצועה היה עולה לנו 10 מיליארד שקלים"
"בתנאים קשים": הסיפור המדהים על העפלת ילדי דמשק

ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, היה הנואם המרכזי בעצרת. "אני מודה שזוהי אינה הבמה הטבעית בשבילי", אמר בפתח נאומו. "מי שמכיר אותי יודע שמעולם לא הייתי איש של נאומים גדולים. אני לא פוליטיקאי ולא איש ציבור. וגם לכאן הערב הגעתי ללא אספירציות אישיות, מבלי לחפש תפקיד וללא טינה או מרירות. המפלגה היחידה שאני שב ומתפקד אליה מדי יום היא מדינת ישראל. גם בפניכם, כאן הערב, אני מדבר כחייל שמבקש לעשות את כל הדרוש והאפשרי למען המדינה שעבור ביטחונה הקדשתי 45 שנים מחיי".

אלפים בכיכר רבין בעצרת להחלפת ראש הממשלה בנימין נתניהו, מרץ 2015. ראובן קסטרו
כיכר רבין, הערב/ראובן קסטרו

דגן מתח ביקורת קשה על ממשלת ישראל. "ישראל היא מדינה מוקפת אויבים, אבל האויבים אינם מפחידים אותי", ציין. "אני מפחד מההנהגה שלנו. אני מפחד מהיעדר החזון ומאובדן הדרך. אני מפחד מההססנות והקיפאון. ואני מפחד מעל הכול ממשבר המנהיגות. משבר מנהיגות שהוא החמור ביותר שהיה כאן עד היום".

"שש שנים ברציפות מכהן בנימין נתניהו כראש ממשלה", המשיך דגן. "שש שנים שבהן ישראל תקועה יותר מאי פעם. שש שנים שבהן הוא לא הוביל מהלך אמיתי אחד לשינוי פני האזור או ליצירתו של עתיד טוב יותר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
ראש המוסד לשעבר מאיר דגן בעצרת להחלפת השלטון בכיכר רבין, 7 במרץ 2015. ראובן קסטרו
דגן בעצרת, הערב/ראובן קסטרו

הוא תקף את הניהול של נתניהו במבצע "צוק איתן". "במשמרת שלו ניהלה ישראל את המערכה הארוכה ביותר מאז מלחמת השחרור, שהכניסה העורף תחת אש", אמר. "במשך קיץ שלם ישבו אזרחי ישראל במקלטים בזמן שנורו לעברם אלפי רקטות. שילמנו מחיר דמים כבד עבור מערכה שהסתיימה באפס. אפס הרתעה, אפס הישגים מדיניים. מערכת שרק הניעה לאחור את גלגלי השעון עד לסיבוב הלחימה הבא".

ראש המוסד לשעבר ייחס לראש הממשלה כישלונות רבים. "במשמרת שלו הידרדרו לשפל יחסינו עם ארה"ב", הוסיף. "מערכת הבריאות קורסת. משבר הדיור הגיע לשיא. הפערים החברתיים ממשיכים לצמוח. המרחק בין הפריפריה למרכז מעולם לא היה גדול יותר. אחד מכל שלושה ילדים בישראל עני. 40% מתושבי ישראל לא גומרים את החודש".

"אני לא רוצה שנישאר בני ערובה של הפחד"

"האזרח הישראלי רואה את החידלון הזה", המשיך דגן. "הוא רואה הנהגה שלא רואה אותו ולא סופרת אותו ואין לו אלא לשאול 'לאן אתה הולך, אדוני ראש הממשלה? בשביל מה לך להיות אחראי לגורלנו אם אתה כל כך מפחד לקחת אחריות? בשביל מה מבקש אדם את ההנהגה אם הוא לא רוצה להנהיג? איך קרה שהמדינה הזו, החזקה פי כמה מכלל מדינות האזור, לא מסוגלת לבצע מהלך אסטרטגי אמיתי שישפר את מצבה? התשובה לכך ברורה: יש לנו מנהיג שנלחם רק במערכה אחת: המערכת להישרדות הפוליטית של עצמו. בשם המלחמה הזו הוא מדרדר אותנו למדינה דו לאומית ולסופו של החלום הציוני".

ראש המוסד לשעבר מאיר דגן בעצרת להחלפת השלטון בכיכר רבין, 7 במרץ 2015. ראובן קסטרו
"הגיעה השעה להתפכחות". דגן, הערב/ראובן קסטרו

הוא הסביר את התנגדותו למדיניות נתניהו ואמר: "אני לא רוצה מדינה דו לאומית. אני לא רוצה שנהפוך למדינת אפרטהייד. אני לא רוצה לשלוט בעוד שלושה מיליון ערבים. אני לא רוצה שנישאר בני ערובה של הפחד, הייאוש והקיפאון. האם לא הגיעה השעה להתפכחות האם יבינו סוף סוף אזרחי ישראל שאיננו חייבים להישאר בני ערובה?".

הוא הבהיר כי קיימת חלופה לשלטון הליכוד ונתניהו. "אני רוצה לפנות למי שמדבר על כך ש'אין לנו אלטרנטיבה'. למי שאומר ש'אין לנו עוד מלבדו'", אמר. "אני מבקש לומר לכם, כמי שעבד באופן אישי עם שלושה ראשי ממשלה וראה סוגים שונים של מנהיגות. סוגים שונים של מנהיגות. כמי שמכיר גם רבים מהמתמודדים הפעם. יש בהחלט אלטרנטיבה טובה יותר".

רבבות בעצרת "ישראל רוצה שינוי" בכיכר רבין, 7 במרץ 2015. ראובן קסטרו
כיכר רבין, הערב/ראובן קסטרו

הוא התייחס לטענות שלפיהן נתניהו הוא כריזמטי הרבה יותר מיו"ר המחנה הציוני והמועמד לראשות הממשלה, יצחק (בוז'י) הרצוג. "אל תפלו לפופוליזם. אל תאמינו לסיסמאות", קרא. "אל תלכו שבי בעקבות כריזמה ריקה. כבר ראינו לאן הכריזמה הזו הובילה אותנו. לא הנאומים הם מה שחשוב – אלא המעשים. בהיסטוריה הקצרה שלנו היו מנהיגים שדיברו מעט ועשו הרבה. שגמגמו בדיבור, אבל לא במעשים. היום היו קוראים להם 'אפורים' או 'נטולי כריזמה', אבל הם עשו עבודה מופלאה".

לסיכום, אמר: "אנחנו חייבים להבין שמדובר בצו 8 אזרחי שאין באפשרותנו לחמוק ממנו. אנחנו חייבים להזיז את כיוון המצפן. אנחנו חייבים לבחור בדרך אחרת. אנחנו חייבים לבחור הנהגה אחרת כי מהצומת ההיסטורי שאנחנו נמצאים בו לא תהיה דרך חזרה. תנו למצפונכם להוביל אתכם".

ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין גיבה את דבריו של דגן. "דברים שיוצאים מן הלב נכנסים אל הלב", כתב בעמוד הפייסבוק שלו. "לא עוד הפחדות וסיסמאות ריקות אלא אזהרה מפוכחת, נכוחה וחדה של לוחם אמיץ ונחוש שהיה בכל חזית אפשרית של עם ישראל. ריגשת עשרות אלפי אנשים מאיר דגן!".

בליכוד תקפו: "פטפטת חסרת אחריות"

בליכוד תקפו הערב את דגן לאחר דבריו בעצרת, כאשר ח"כ יריב לוין כינה זאת "פטפטת חסרת אחריות". "דגן פועל ממניעים פוליטיים ברורים, והשנאה לראש הממשלה עיוורה את יכולתו לראות את המציאות", אמר לוין. לדבריו, "הנזק חמור עוד יותר כאשר אמירותיו המסוכנות של דגן מנוצלות עד תום על ידי התעמולה האיראנית - כדי לנגח את ישראל".

ח"כ מירי רגב התייחסה גם היא לדברי ראש המוסד לשעבר, ותהתה "האם גם כשביקשת בפעם השלישית מראש הממשלה להאריך את כהונתך - חשבת שמדובר בהנהגה כושלת?". "או שדגן חסר אחריות, או שהוא עדיין מתוסכל מסירובו של נתניהו להמשיך את כהונתו. דגן מנסה לבלבל את הציבור ולטשטש בין תפקידיו בעבר לבין האידיאולוגיה שלו".

"כמה נשים עוד יאבדו את הלב שלהן?"

גם מיכל קסטן קידר, אלמנתו של סא"ל דולב קידר שנהרג במבצע "צוק איתן" בקיץ האחרון, נאמה בעצרת. "דולב אהב את הארץ הזאת", אמרה. "האמין בה. האמין בכל לבו במשימה שלו להגן עליה. אבל הממשלה שלנו מסתמכת על חוזקו של הצבא, ונמנעת בכל הכוח לסיים את סכסוך הדמים. כן, גם אני חושבת שהמלחמה בקיץ הייתה מלחמת 'אין ברירה', אבל זה לא אומר שהיא הייתה בלתי נמנעת. אם המנהיגים שלנו היו עושים שלום, ולא רק אומרים שידינו מושטת לשלום, בזמן שהם רק מתאמנים למלחמה, אני מאמינה שדולב היה יושב איתי עכשיו על הספה, צופה בעצרת הזאת בטלוויזיה, ונרדם איתי מחובק מול הטלוויזיה".

מיכל קסטן קידר בעצרת להחלפת השלטון בכיכר רבין, 7 במרץ 2015. ראובן קסטרו
"מגיעים לנו חיים טובים יותר". מיכל קסטן קידר, הערב בכיכר/ראובן קסטרו

לדבריה, "מגיעים לנו חיים טובים יותר. הארץ שלנו, הארץ שדולב כל כך אהב וכל כך האמין בה יכולה וצריכה להיות ארץ טובה יותר. ארץ עם תקווה. ארץ שאפשר לחלום בה על העתיד, בלי הפחד שכל רגע יכולה להתחיל מלחמה, שתדרוס ותרמוס כל רסיס מהחלומות האלה, ותשאיר אותך עם קבר קר ושותק, במקום דולב האוהב, המחבק, המצחיק".

רבבות בעצרת "ישראל רוצה שינוי" בכיכר רבין, 7 במרץ 2015. ראובן קסטרו
משתתפים בעצרת, הערב/ראובן קסטרו

היא תקפה את ראש הממשלה בנימין נתניהו שבתגובה לדוח מבקר המדינה על משבר הדיור, שב והדגיש שהאיום האיראני נמצא בראש סדר העדיפויות. "כן אדוני ראש הממשלה. מה שחשוב זה החיים עצמם, אבל אי אפשר לדבר כל הזמן על איראן ולעצום עיניים מול סכסוך הדמים עם הפלסטינים, שעולה לנו כל כך הרבה דם. כמה נשים אבודות כמוני עוד יאבדו את הלב שלהן, את החיים שלהן? כמה ילדים כמו שלי יאבדו את האבות שלהם? כמה הורים אומללים יאבדו את הבנים שלהם עד שהמדינה שלנו תבין שאין ברירה, שחייבים להגיע להסדר?".

אלפים בכיכר רבין בעצרת להחלפת ראש הממשלה בנימין נתניהו, מרץ 2015. ראובן קסטרו
בעצרת משתתפים נציגים מכל תנועות השמאל/ראובן קסטרו

עמירם לוין, אלוף פיקוד צפון לשעבר, דיבר גם כן בפני רבבות המשתתפים. "כולנו כאן כיוון שאי אפשר יותר לעמוד מנגד", אמר. "מדינת ישראל מאבדת את הדרך ואנחנו דוהרים לאסון - ולכן אני כאן. לכן אני נלחם את המלחמה הזו מעל הבמה. אנחנו במלחמה על דמותה של המדינה ועל עצם קיומה. זו מלחמה על החלום הציוני. זו מלחמה על עתידנו ועל עתיד ילדינו. זו מלחמה על השתייכותנו למשפחת העמים הנאורים".

הוא אמר כי האיום הקיומי על מדינת ישראל הוסר לפני 41 שנה, לאחר מלחמת יום הכיפורים. "והנה, למרות זאת בשנים האחרונות בוקר וערב ומעל כל במה בארץ ובחו"ל ההנהגה מספרת לנו שאנחנו תחת איום קיומי כבד", הוסיף. "כבר כמה שנים צה"ל נשלח למבצעים צבאיים חוזרים ונשנים, שבסופם מספרים לנו כמה שאנחנו מנצחים. האמת היא שכבר שנים אין מעלינו איום קיומי, וכבר יותר מדי זמן אנחנו לא באמת מנצחים. הסיבה לכך שאנחנו לא מנצחים היא פשוטה: צבא שעיקר תפקידו לשלוט בעם אחר, לא יכול לנצח. במצב כזה גם הצבא החזק ביותר והמוסרי ביותר נדון להסתאב, להיחלש ולבסוף להיכשל".

מוקדם יותר אמר אלוף (במיל') לוין לוואלה חדשות כי "ישראל כבר די הרבה זמן צועדת לאסון, למדינה דו לאומית עם רוב לאומי כאשר רוב יהודי ישלוט בהם (בפלסטינים, ד"י) בכוח". לדבריו, "זה במילים פשוטות אפרטהייד, קץ לחזון היהודי, ובסופו של דבר יביא להסתלקות של אנשים טובים שלא ירצו להישאר כאן." על האלפים שנמצאים בכיכר אמר: "אני מקווה שיגיעו הרבה אנשים וגם קהל גדול שלא מגיע ומתלבט ואכפת לו וישמע אותנו כי המצב קריטי".

"הזדמנות להחליף את ביבי"

ורדה ואמנון גדעון ממושב בצרה הסבירו את הגעתם לעצרת. "הגענו להחליף את ביבי", אמרו. "זה ביזיון שהוא ראש הממשלה. חייבים לתת כוח לשינוי. אנחנו לא רוצים שהוא יישאר יותר, זאת ההזדמנות לפני שהוא הורס הכול. בסוף העם יבין שזאת ההזדמנות לחזור למדינה שפויה. הוא הרס כל חלקה טובה בכל תחום".

ורדה ואמנון גדעון ממושב בצרה שהגיעו להשתתף בעצרת "ישראל רוצה שינוי" בכיכר רבין, 7 במרץ 2015. ראובן קסטרו
"הגענו להחליף את ביבי". ורדה ואמנון גדעון/ראובן קסטרו

עומר סמני, בן 30 מנס ציונה, הגיע לעצרת "כי נראה לי שצריך שינוי במדינה". לדבריו, "חשוב להראות לאנשים שיש סיכוי. בתחילת מערכת הבחירות אנשים הרגישו שאין סיכוי ועכשיו מתחילים להרים את הראש ומאמינים שאם נדבר מספיק עם אנשים ונשכנע אנשים לצאת ולהצביע נוכל להביא שינוי. אני מסתכל על ישראל בעשר השנים האחרונות, מבחינת פערים כלכליים, יחסים בינלאומיים, אני מודאג. נראה לי שבקיץ ראינו גם שביבי לא מביא ביטחון. צריך שכל אחד ידאג שכל הסביבה שלו תצא להצביע ולהחליף אותו, כבר מספיק זמן מנסים".

עומר סמני מנס ציונה שהגיע להשתתף בעצרת "ישראל רוצה שינוי" בכיכר רבין, 7 במרץ 2015. ראובן קסטרו
"אני מודאג". עומר סמני/ראובן קסטרו

ראש העיר תל אביב, רון חולדאי, הגיע גם הוא לעצרת. חולדאי, המזוהה עם מפלגת העבודה, אמר לוואלה חדשות: "אנחנו שמחים לראות הרבה אנשים שבאו להגיד בצורה ברורה שהגיע הזמן להחליף את השלטון בישראל. כל מאמץ להחלפת השלטון בישראל מבורך".

עומר סמני מנס ציונה שהגיע להשתתף בעצרת "ישראל רוצה שינוי" בכיכר רבין, 7 במרץ 2015. ראובן קסטרו
גם ילדים הגיעו לכיכר הערב/ראובן קסטרו

גם השחקן מנשה נוי הגיע לכיכר. "הגעתי כדי שיספרו אותי, כדי שאכנס לסטטיסטיקה. אני מוכן להירתם לכל דבר שיעיף את הימין מהשלטון כי אני חושב שבנימין נתניהו מכר את אזרחי ישראל בכסף כדי לקדם את האינטרסים של הימין הקיצוני באמריקה. הלוואי והערב הזה יביא לשינוי".

בועז נול, מראשי מחאת המילואימניקים, הוסיף: "יש פה התגייסות מטורפת של אנשים שמעירים את מערכת הבחירות. לפי כמות האנרגיה שנמצאת פה המהפך בדרך".

קב"ט עיריית תל אביב העריך כי לעצרת הגיעו כ-80 אלף בני אדם. במשטרה סירבו לספק הערכה רשמית. גורמים בכירים בארגון טענו כי להפגנה הגיעו כ-25 אלף בני אדם.

הכבישים שנחסמו לתנועה בעקבות העצרת:

בשל העצרת נחסמו לתנועה החל מהשעה 18:00 הצירים הבאים: רחוב אבן גבירול ייחסם לתנועה לשני הכיוונים בין שאול המלך לארלוזורוב, רחוב פרישמן ייחסם לתנועה מכיכר מסריק ועד אבן גבירול, שדרות דוד המלך ייחסמו לתנועה מרחוב ויצמן ועד אבן גבירול, רחוב גורדון ייחסם לתנועה משלמה המלך ועד רחוב מלכי ישראל, רחוב מלכי ישראל (צד מזרחי) ייחסם לתנועה משדרות חן ועד שדרות בן גוריון, שדרות בן גוריון ורחוב הדסה ייחסמו לתנועה משלמה המלך ועד אבן גבירול, ורחוב בלוך ייחסם לתנועה מארלוזורוב עד אבן גבירול.

(עדכון ראשון: 16:45)

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

אלפים בכיכר רבין בעצרת להחלפת ראש הממשלה בנימין נתניהו, מרץ 2015. ראובן קסטרו
כיכר רבין, הערב/ראובן קסטרו
אלפים בכיכר רבין בעצרת להחלפת ראש הממשלה בנימין נתניהו, מרץ 2015. ראובן קסטרו
אלפים בכיכר רבין בעצרת להחלפת ראש הממשלה בנימין נתניהו, מרץ 2015/ראובן קסטרו
אלפים בכיכר רבין בעצרת להחלפת ראש הממשלה בנימין נתניהו, מרץ 2015. ראובן קסטרו
אלפים בכיכר רבין בעצרת להחלפת ראש הממשלה בנימין נתניהו, מרץ 2015/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully