וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוששים מפוטין: ליטא תחזיר את גיוס החובה לצבא‎

25.2.2015 / 1:30

לנוכח סיפוח קרים והתמיכה בבדלנים באוקראינה, במדינה הבלטית חוששים שהם המטרה הבאה של רוסיה. לפי החוק, שעוד זקוק לאישור הפרלמנט, בכל שנה יגויסו 3,500 חיילים חדשים. הנשיאה: "לחזק את הצבא ולעשות זאת מהר ככל האפשר"

נשיאת ליטא דליה גריבאוסקאיטה - וילנה 2014. AP
נשיאת ליטא דליה גריבאוסקאיטה/AP

ליטא מתכננת להחזיר את גיוס החובה לצבא שבוטל ב-2008 לנוכח האיום הגובר מצד רוסיה - כך הכריזה אתמול (שלישי) הנשיא דליה גריבאוסקאיטה. המדינות הבלטיות - ליטא, לטביה ואסטוניה - חוששות שאחרי סיפוח חצי האי קרים והתמיכה בבדלנים באוקראינה, תנסה מוסקבה להשיג מחדש השפעה באזור שהיה בשליטתה בתקופת ברית המועצות. ליטא גובלת במובלעת הרוסית קליניגרד, שם ערך צבא רוסיה בחודש דצמבר האחרון תרגיל צבאי שכלל 9,000 חיילים ו-55 כלי שיט.

"המצב הגאופוליטי כיום דורש מאתנו לחזק את הצבא ולעשות זאת מהר ככל האפשר", הצהירה הנשיאה בתום כינוס של מועצת הביטחון של המדינה. חוק הגיוס החדש של ליטא יחול על גברים בני 19 עד 26, אולם יהיה פטור לאנשים העונים על תנאים מסוימים, בהם סטודנטים ואבות חד-הוריים. במסגרת החוק יגויסו בכל שנה 3,500 איש לצבא, שבו משרתים כיום כ-15 אלף חיילים, ויהיה צורך לחדש אותו כעבור חמש שנים. התכנית של הנשיא זקוקה עוד לאישור הפרלמנט בווילנה.

פלישת צבא רוסיה לעיר סבסטופול, חצי האי קרים. אוקראינה, 1 במרץ 2014. AP
חייל של צבא רוסיה במהלך הפלישה לחצי האי קרים/AP

משרד ההגנה של לטביה המליץ לאחרונה להגדיל את הצבא המקצועי במדינה בן 5,000 החיילים ב-2,000 חיילים חדשים, אך בשלב זה אין תכניות להשיב את גיוס החובה. אסטוניה, מצדה, לא ביטלה את הנוהל ועדיין קיים בה שירות חובה.

במהלך המאה שעברה היו שלוש המדינות הבלטיות חלק מברית המועצות, אך לאחר התפרקותה ב-1991 הן הצטרפו במהרה לברית נאט"ו ולאיחוד האירופי. נאט"ו הגבירה לאחרונה את מספר מטוסי הקרב המפטרלים בשמי האזור, האיצה את התרגילים הצבאיים והסכימה להקים מרכזי פיקוד במדינות הבלטיות למקרה של כל איום מצד השכנה ממזרח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully