וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכול חוץ ממעצב

ביקורת רבה נשמעה השבוע על האתיקה של ה"מעצב" מושיק גלאמין שקיים ביקור מחניף במעון ראש הממשלה, ונתן במה תעמולתית לזוג נתניהו. אולם, הבעיה מתחילה הרבה לפני – בעובדה שהוא קורא לעצמו מעצב. דעה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מושיק גלאמין והמארחת שרה נתניהו/מערכת וואלה!, צילום מסך

מושיק גלאמין הגשים לי השבוע חלום. מאז שהייתי ילדה אני מדמיינת איך נראה הבית ברחוב בלפור 30 בירושלים, בשכונה שבה גדלתי. הבית שממנו יצחק שמיר היה יוצא בשבתות עם שני מאבטחים צמודים ומברך אותי ואת הוריי בברכת "שבת שלום" במהלך טיול רגלי. אותו הבית נחשף בפניי ובפני אומה שלמה השבוע. כבר לא ילדה. ועם ותק של 7 שנים בהצצות לבתים של אחרים. אבל במקום לשמוח בהגשמת החלום, התביישתי, התאכזבתי ואפילו כעסתי. הצפת הרגשות הזו לא נוצרה רק מהסיבות הידועות שטמונות בפרופגנדה הנמוכה לטובת בני הזוג נתניהו. המגיש עצמו הוא שהוסיף שמן גריז למדורה. גלאמין מכריז על עצמו כמעצב, או אם תרצו אושיית עיצוב, ובמקום להתנהג ככזה הוא בחר לככב בסרטון הידוע לשמצה בתפקיד השכנה החנפנית מלמטה שבאה לבקר את זו מהפנטהאוז.

את הטייטל "מעצב" גלאמין הצמיד לעצמו בזכות הנחיית תכנית השיפוצים "בא לחדש לכם", שאותה הוביל כמה עונות בזכיינית רשת. ויוה להבדל בין קריאת טקסט מפרומפטר לקריאת תכניות קרקע. הרי כדי להיות מעצב צריך הרבה יותר כלים ממצלמה ובמאי. גלאמין הוא בראש ובראשונה איש בידור, ובמה היא השדה הטבעי שבו הוא פועל. הוא מתייחס לעצמו בטעות כאוטוריטה עיצובית ובכך גורם לזילות התחום המוערך הזה (על סף הפריצות). סביבת המגורים שלנו, שעליה אמון המעצב, היא לא קרע סטייליסטי בג'ינס מהוה. כדי להיות מעצב לא תמיד חייבים לשבת באקדמיה ולהוציא דיפלומה, אבל כן מוכרחים ללמוד את המטריה. כדי להיות מעצב לא מספיק לעצב חדר משחקים לילדים של יעל בר זוהר או לארגן מחדש את חדר העבודה של יעל פוליאקוב. גלאמין מעולם לא למד עיצוב, כפי שציין בכמה ראיונות, אך גם אוטודידקטים לומדים וחוקרים, כי עיצוב הוא לא מצע של חברים סלבריטאים.

כשגלאמין בחר להיכנס משיקוליו האישיים לבית הכי כמוס במדינה, מן הראוי היה לעשות על הדרך גם תחקיר קטן. מלבד הצגת הפגמים שלשמם נתכנסנו בבית ראש הממשלה, "המעצב" שכח לתת לנו כמה ממתקים שאולי היו הופכים את הסרטון לקצת יותר אינטליגנטי. נתונים קטנים כמו לדוגמה, התייחסות לאדריכלות המבנה שנבנה בשנות ה-30, אזכור שמו של ריכרד קאופמן, האדריכל המוערך שבנה את הבית, המכונה בית אגיון, בסגנון בינלאומי ובכלל, תכנן את כל שכונת רחביה שבה שוכן הבית. גם התייחסות לפריטי האמנות הישראלית או לרהיטי הרטרו המקוריים שיש בבית, לא הייתה פוגעת חלילה בתכנית המקורית להצגת המנורה השבורה והפרחים היבשים במשכנו של מנהיג המדינה. אלו היו נותנים קצה של אחיזה בטייטל שבו גלאמין כל כך מתהדר. הוא אמנם לא גויס למטרה כדי לדבר דברי טעם ואיכות מלבד הצגת החורבה, אך אם גלאמין מתעקש להצהיר שהוא יוזם ומממן הסרטון, אזי כביכול יכול היה גם לשלוט בתוכן החומרים. יכול?

מיותר לציין כי מושיק גלאמין ראה בביקור ממלכתי זה פצצת יחסי ציבור לקידום העסק העצמאי שלו. בפועל הוא חטא למטרה והצטייר כאיש בידור משתטה בסרטון תדמית פוליטי. הוא נפרד מבעלת הבית בתחושה שיש לו הרבה עבודה, אך זו רחוקה שנות אור ממלאכת המעצב וקרובה יותר להתלבטות בבחירת הפילטר לסלפי עם בעלת הבית הלבבית. כך או אחרת, כדאי שייזהר שלא יישאר עם הידית ביד, כי הכול פה מתפרק.

אוסף הצילומים הלאומי. אוסף הצילומים הלאומי,
בית ראש הממשלה ברחוב בלפור 30, ירושלים/אוסף הצילומים הלאומי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully