וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד מגלן: "נדאג שהמנהרות יהפכו לבית הקברות של האויב"

5.2.2015 / 15:02

מפקד היחידה המובחרת מספר בראיון לוואלה! חדשות על מרפאת הנפץ בה נהרגו שלושה מפקודיו, על האתגר בלחימה בתת-קרקע ועל רוח הלחימה שהביאה ציון לשבח ליחידה בעקבות "צוק איתן"

כתבתו של אמיר בוחבוט; צילום: סוכנות ג'יני, דו"צ; עריכה: גדי וינסטוק, מתן חדד

היום ה-23 של מבצע "צוק איתן", שעת לילה מאוחרת, לוחמי יחידת מגלן ניצבים על קו גדר המערכת בדרום רצועת עזה, מוכנים להתגנב בחשאי למרחב חאן יונס בניסיון לאתר מנהרה התקפית של חמאס שנחפרה מתוך מרפאה, שני קילומטרים בעומק הרצועה. ברגע האחרון הוחלט בפיקוד הדרום להחזיר את הכוחות לשטחי הכינוס ולשנות את שיטת החדירה.

בלילה שלמחרת נכנסו כוחות מגלן כשהם מלווים בכוחות שריון ובצורה לא חשאית כלל עם אור ראשון וכיתרו את המרפאה החשודה. מיד החלו הכוחות בהליך שגרתי של שלילת האפשרות למילכוד המרפאה, סרקו את המבנה ביסודיות ולבסוף גם איתרו פיר מנהרה.

חיילי מגלן ברמת הגולן. פברואר 2015. סוכנות ג'יני, מערכת וואלה! NEWS
נכנסו בכוח למרחב חאן יונס. לוחמי מגלן, בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS, סוכנות ג'יני

מפקד היחידה, סגן-אלוף י' נכנס למבנה המרכז הרפואי ובחן אותו. לאחר מכן, התפרסו הכוחות והגנו על המרחב. לפתע נשמע פיצוץ עז ופטריית עשן היתמרה מעל המבנה. חמאס הפעיל חביות מלאות בחומר נפץ שהוטמנו על ידו ליד עמודי היסוד של המרפאה, שקרסה תחת חלק מלוחמי היחידה שנותרו במבנה. כוחות השריון שליוו את אנשי היחידה המיוחדת פתחו באש ומנעו ממחבלים להתקרב לאזור, אם כי החשש שמא בהמולה יצא מחבל מפיר המנהרה וחטף חייל לא הוסר במהרה.

"אני רואה מחזה לא ייאמן, ענן אבק, פיצוץ מחריש אוזניים, פצצות מרגמה שנופלות וירי", נזכר מפקד מגלן ברגעי התופת. "החשש שלנו היה שפיר המנהרה נפתח ומחבלים ינסו לחטוף לוחמים שהיו במבנה. לוחמים ומפקדים הסתערו פנימה לתוך המבנה לתוך התופת. בלי לחשוב פעמיים, למרות שמי אמר שאין עוד מטען?".

מפקדי הכוח - מפקד היחידה י', סגנו רב-סרן לירון, ומפקד פלגת הלוחמים סגן גלעד הסתערו אף הם בנשקים שלופים לתוך המרפאה, מוכנים ודרוכים להיתקלות עם כוחות חמאס. "שמענו צעקות וירו עלינו פצמ"רים", נזכר רב-סרן לירון, "הגבנו בהתקפה. גם באמצעות ירי טנקים. רצינו שהאויב יבין שכאן לא חוטפים חיילים". בין לבין, המשיכו הלוחמים לפנות את שברי הקירות והבלוקים בידיים חשופות בניסיון לאתר את חבריהם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הקירות קרסו, הלוחמים תחתיהם. המרפאה של אונר"א שקרסה/מערכת וואלה!, צילום מסך

סגן-אלוף י' סיפר השבוע כי הדקות שחלפו מרגע הפיצוץ ועד להשלמת איתור הלוחמים עברו עליו כמו נצח. "יש לי כמה דקות ארוכות שאני לא מוצא את כולם ומתלבט האם להכריז 'חניבעל' (אירוע חטיפת חייל. א"ב)". הכוחות בשטח דרשו פינוי מוסק מהמתחם, אך הבקשה נענתה בסירוב בשל החשש שהחמאס יצליח ליירט מסוק שיוזנק למקום התקרית בעומק הרצועה. לבסוף, הוחלט לפנות את הפצועים לשטח מדינת ישראל על גבי טרקטורונים של "יחידת הניוד" המיוחדת המתמחה בנהיגת שטח מורכבת, אחרי שקיבלו טיפול מציל-חיים מרופא היחידה, סרן גיא, שקיבל השבוע צל"ש אלוף פיקוד מרכז בגין האומץ והגבורה שגילה תחת אש.

האירוע הקשה הסתיים: סמל-ראשון מתן גוטליב, סמל-ראשון עומר חי וסמל-ראשון גיא אלגרנטי שקיבל צל"ש על פועלו בקרב נהרגו, ועוד 20 לוחמים נפצעו בדרגות פציעה שונות. השאלה מדוע לא היה מודיעין אודות מלכוד המרפאה בחביות חומרי הנפץ נותרה עדיין פתוחה.

מתן גוטליב, עומר חי,גיא אלגרנטי לוחמי מגלן שנהרגו במבצע צוק איתן. באדיבות המשפחה
עומר חי, מתן גוטליב וגיא אלגרנטי שנהרגו בקרב במרפאה/באדיבות המשפחה

אך אירוע המרפאה היה רק פרק אחד בחלקה של היחידה המובחרת במבצע "צוק איתן", שהחלה את רצף המשימות האינטנסיבי שלה שישה שבועות לפני התקרית הקטלנית העזה, במבצע "שובו אחים" ביהודה ושומרון במהלכו סייעו לוחמיה באיתור שלושת גופות הנערים החטופים מגוש עציון. חלק מהפרקים הגלויים של היחידה נחשפים כאן לראשונה, וחלקם יישארו חסויים כנראה לתמיד.

כוח התערבות מובחר

בתחילת "צוק איתן" ועם גילוי איום החדירה דרך מנהרות, הופנתה היחידה לשמש ככוח התערבות בישובים סמוכי-הגדר. הרעיון היה שברגע שהמחבלים יצוצו בשטח ישראל ויפתחו בריצה לעבר ישוב כזה או אחר, יסתערו עליהם לוחמי הקומנדו של מגלן וינטרלו את האיום. לאורך רוב ימי המבצע, מי שסייר בשטח יכול היה לפגוש את לוחמי מגלן רכובים על טרקטורונים או רכבי שטח אחרים, מחכים להזדמנות להסתער.

סגן-אלוף י' תמצת את תכלית המשימה של לוחמיו בשלב הראשון כך: "מאחר והאיום הוא כדורי, מעל לפני הקרקע ומתחתיו, הוחלט שמגלן בגלל ההתמחויות המגוונות שלה תעמיד מסה קריטית שתפגוש את האויב ותלך אתו 'ראש בראש', בשאיפה להגיע אליו כבר בפתח המנהרה".

יריית הפתיחה מבחינת מגלן ניתנה עת יצאו 13 מחבלים במנהרה ליד קיבוץ כרם שלום מול דרום הרצועה. חוליית חמאס כבר יצאה מפתח המנהרה ונפרסה בשדה, אבל אחרי שהבינה כי זוהתה, החליטה לחזור לתוך המנהרה. בתיעוד הזכור היטב מהאירוע נראה כיצד פצצה שהטיל כלי טיס "עוקבת" אחרי מחבלי חמאס לפתח המנהרה. יחידת מגלן היתה מעורבת גם בתקיפה עצמה, וגם מאוחר יותר בסריקות בפיר המנהרה ומסביבו.

נשק שנמצא במנהרה בכרם שלום. יולי 2014. דובר צה"ל
לוחמי מגלן היו שותפים בזיהוי המנהרה. אמצעי לחימה שהותירו אחריהם מחבלי חמאס ליד כרם שלום ופיר המנהרה/דובר צה"ל

לוחמי יחידת מגלן עוברים את אחת ההכשרות המורכבות והקשות ביותר בצה"ל. היחידה הוקמה בסוף שנות ה-80' כיחידת נ"ט מתקדמת, אך מאז היא צברה כשירויות רבות בזכות איכות לוחמיה ובהתאמה היא קיבלה אחריות על מבצעים מיוחדים. אחת מאותן כשירויות מיוחדות היא הלוחמה בטווח התת-קרקעי.

"את המנהרות הראשונות פגשנו בכפר מרון א-ראס בדרום לבנון במלחמת לבנון השנייה ומאז נצבר הידע ביחידה", סיפר מפקד היחידה, "מנהרה מבחינתנו זה יעד מבוצר חפור מתחת לקרקע. צריך לשים לב שאנחנו לא מעצימים את האויב עם המנהרות הללו. יש לאויב חסרונות רבים כשהוא במנהרה. הוא מנתק אחיזה עם המציאות, יכולת הפיקוד שלו נפגעת ושם הוא אמור לפגוש אותנו".

"שהתת-קרקע יהפוך לבית הקברות של אויב"

למרות קור הרוח והביטחון העצמי שמפגינים מפקד היחידה ושאר מפקדיו בתחום התת-קרקע, הפך איום המנהרות לנושא מרכזי במבצע "צוק איתן". במערכת הביטחון ומחוצה לה מהדהדת עדיין הביקורת נגד צה"ל על כך שלא הכשיר מספיק יחידות וחטיבות ללוחמה מסוג זה ולא פיתח מספיק יכולות לטיפול במנהרות, מה שגרם להתארכות משך האיתור, המיפוי והשמדת המנהרות.

"צריך להדגיש שהמנהרות לא הפתיעו אותנו. פיתחנו מולן יכולות, אבל תמיד יש מה לשפר, בדגש על הכנה מנטאלית לגבי עומקן ואורכן ובתיאום הציפיות מעצמנו למה אנחנו מסוגלים כשאנחנו פוגשים מנהרה", הסביר מפקד מגלן, שהודה גם כי מנהרה "זה כמו לונה פארק. אתה מביט ברכבת ההרים, רואה את המסלול שלה, מבין מה היא עושה, אבל כשאתה עולה עליה אתה עדיין דרוך ומעט לחוץ. זה טבעי. אנחנו צריכים לדאוג לכך שתת-הקרקע יהפוך לבית הקברות של האויב".

הסיוע לסיירת הצנחנים

במהלך "צוק איתן" פעלה היחידה גם בשיתוף כוחות אחרים, תוך שהיא מנצלת את יכולותיה המיוחדות. מקרה אחד כזה אירע בשבוע הראשון לתמרון הקרקעי, אז התלווה סרן גלעד, מפקד פלגת הלוחמים ככוח קומנדו לגדוד הסיור של הצנחנים במרכז חאן יונס. סיירת הצנחנים ניהלה קרב קשה במהלכו נפצעו למעלה מ-20 לוחמים, בהם סגן מפקד הסיירת, רב-סרן חגי בן ארי, שנפגע באורח קשה מאוד (לימים, כשהוא מאושפז מחוסר הכרה בבית החולים, מינה אותו מח"ט הצנחנים, אלוף-משנה אליעזר טולדנו למפקד סיירת צנחנים).

סרן גלעד וכמה מהצלפים ביחידה הסתתרו ונפרסו בבית פלסטיני סמוך להיתקלות הכוח מסיירת הצנחנים. סרן גלעד ביקש לשפר עמדות כדי למנוע ממחבלים להתקרב למקום אך נענה בשלילה. הוא קיבל החלטה, הכוח בפיקודו שבר קיר ועבר לבית שכן. שתי דקות אחר כך, זיהה הכוח שני מחבלים מתקרבים.

מפקד פלגת הלוחמים סיפר על השניות הדרמטיות: "הצלף זיהה שני מחבלים מסתננים למרחב שלנו. ממש לאזור הבית בו אנחנו ממוקמים. אני מאשר לצלפים לפתוח באש. המחבל הראשון נופל. המחבל השני מסתתר מאחורי משאית בזווית מאוד קשה. הצלף מוריד גם אותו. מחבל שלישי ששימש כתצפיתן זוהה על ידי הצלפים מציץ ממבנה מספר פעמים. באחת מהן הוא חטף כדור בראש. שינוי המיקום שלנו היה קריטי לזהות את המחבלים מתקרבים. אנחנו תמיד מדברים עם הלוחמים שלנו על וורסטיליות. אנחנו לוחמי קומנדו. איפה שנהיה נסתדר. אני סומך על הלוחמים שלי בכל צורה של התקפה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"חיילי קומנדו ורסטילים". לוחמים בעזה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במהלך הריאיון משוטט במתחם היחידה קצין שמתנשא לגובה של שני מטרים לפחות. הוא קצין המודיעין שלך היחידה, סרן ר'. אומרים שהוא חד-מחשבה ובעל יכולת ניתוח נדירה. דמות ששווה הרחבה. בזכות המידע שהביא ועיבד מהמערכות השונות - מלוחמיו בשטח ועד לאנשי השב"כ, הצליחה היחידה להיות מעורבת בפעולות התערבות למניעת חדירת מחבלים, התמרון הקרקעי הרחב, איתור מנהרות, סיכולים ממוקדים שבהן השתתפה היחידה ושני מבצעים מיוחדים עליהם לא ניתן לכתוב מפאת איסורי צנזורה.

מודיעין איכותי מייצר ליחידה הזדמנויות רבות לפעולה. כך היה בין היתר בקרב מול פלוגת "קאררה" המיומנת של חמאס בדרום הרצועה, אז חיסלו לוחמי מגלן 12 מחבלים בקרב שהפך לשם דבר ביחידה.

"בשורה התחתונה, חשפנו שתי מנהרות התקפיות שנחפרו לשטח ישראל, ארבע הגנתיות בשטח הפלסטיני. הרגנו 69 מחבלים, 17 מתוכם במגע קרוב, וביצענו פעולות שלא ניתן לדבר עליהן", סיכם מפקד היחידה לפני שעלה לג'יפ בדרכו לצפון לדיון הערכת מצב בפיקוד בצפת לאור המתיחות בגבול הלבנון בשבוע שעבר. למרות הצל"ש שקיבלה היחידה מהרמטכ"ל גנץ השבוע, מסביר מפקד היחידה כי מגלן צריכה עדיין לשפר את יכולותיה בתחום המנהרות, כדי להדביק את הקצב בו מתקדם האויב. ייתכן שבפעם שלוחמיו יתמודדו מול אויב שיצוץ מפתח מנהרה, יהיו אלה לוחמי חיזבאללה.

לפניות לכתב - amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully