וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלכוד 22: אתגר הטבעונות הגדול

גל יונגר ואן לאני

1.2.2015 / 9:29

צמחונית וקרניבורית מחליטות לנסות אתגר טבעונות. זו לא התחלה של בדיחה, אלא הפתיחה למסע של שתי בנות שביקשו לבדוק אם גם הן יכולות. בין ויתור על סופגניות, לעויינות משרדית, הן הבינו שבלי אידיולוגיה אמיתית, זה לא יצליח. מזל שיש חלב סויה

אתגר 22 טבעונות. גל יונגר,
ברוכים הבאים לעולם שכולו טוב/גל יונגר

באמצע אחד מימי החורף, ללא ידע מקדים, החלטנו לאתגר את עצמנו ולהצטרף לאתגר 22 "מנסים טבעונות יחד", אליו נחשפנו לראשונה בתוכנית 'מחוברים', כאשר אורלי וגיא יצאו יחד למסע הצמחי. לכל אלה שלא ראו, גיא נשבר ביום ה-21 לטובת שתי ביצים מקושקשות על המחבת.

למרות האנטי קליימקס, החלטנו לנסות לאתגר את עצמנו ולעשות משהו טוב עבור הסביבה ובעלי החיים, והאמת שגם סתם כך מתוך סקרנות. מהר מאוד התברר לנו שהכרזתנו על אימוץ אתגר הטבעונות למשך 22 ימים, שקולה בחריגותה ליציאה מהארון, שכן התגובות מסביב היו אחד מהמכשולים הגדולים ביותר עבורנו במהלך התקופה הטבעונית.

עוד בנושא:
בלי הורמונים: הכל על תחליפי חלב צמחיים
סקר: 84% מהצמחונים יחזרו לאכול בשר
האם טבעונות באמת פוגעת בפוריות?

שבוע ראשון לאתגר: המוטיבציה בשיאה

אן: בתור צמחונית שחיה אורח חיים 48% טבעוני זה שנה וחצי, הרגשתי שאין שום סיבה שלא אוכל לצלוח את האתגר כמו גדולה, יומרנית משהו? כנראה שכן. או שאולי חשבתי לעצמי עד כמה כבר קשה לחיות על טהרת שני המצרכים האהובים עליי - טחינה ואבוקדו.

גל: בתור חובבת שניצל תירס מושבעת אמרתי לעצמי, למה לא בעצם? למה להישאר בשגרה שאולי טובה ואולי רעה להפליא? הרי מדובר בסך הכל ב-22 ימים. לאחר שיחות עם טבעונים שנשמעו כאילו הם ראו את האור והעידו שחייהם שהשתנו מקצה כבד וחולני לקצה קליל, בריא ואנרגטי, החלטתי לקחת על עצמי את אתגר הטבעונות, בשם הסקרנות והרוח הספונטנית.

אתגר טבעונות 22. פייסבוק, צילום מסך
מזל שהיה את מי לשאול. שיחה עם אחד ממדריכי האתגר בפייסבוק/צילום מסך, פייסבוק

מאחר ולא ידענו מה בדיוק מותר או אסור לאכול במסגרת האתגר, צצו להן שאלות כמו: האם מותר לאכול מוצרים שמכילים חלבון, קורנפלקס או חטיפי בריאות? גילנו שיש לנו אוזן קשבת בקבוצת הפייסבוק של 'אתגר 22'. החלטנו להיעזר במדריכי הפייסבוק שהציעו לנו ליווי ותמיכה בכל נושא במהלך התקופה, מה שהפך את התפריט היומי להרבה יותר עשיר.

תליה בכיכר העיר

אן: אחרי שהתחיל האתגר ופתחו עבורי את דלת הכניסה למשרד, זה לא הרגיש כמו אקט של נימוס אלא יותר אקט של רחמים. "את חיוורת", "מתי אכלת בפעם האחרונה", "תראי איך את נראית", נזרקו לעברי לא פעם, ממש כאילו בחרתי להרוג את עצמי לאט ובפומבי. אבל אם להתעלם מתגובות העוברים והשבים, מבחינה פיזית הרגשתי טוב יותר מבעבר ואפילו החשק לנישנושים ירד בהדרגה.

אתגר 22 טבעונות. גל יונגר,
ובינתיים בבית. מפרידים סירים, לבשרי וטבעוני/גל יונגר
אתגר טבעונות 22. גל יונגר ואן לאני, מערכת וואלה! NEWS
תקחו את המבטים המרחמים שלכם מכאן/מערכת וואלה! NEWS, גל יונגר ואן לאני

גל: "למה לך? מה זה נותן לך? הרי את לא משתגעת על חיות ולא יכולה לוותר על מתוקים ומה הקשר שלך לטבעונות? משעמם לך, הא? אף פעם לא היית צמחונית או שמאלנית ומדוע הם תמיד לוקחים את זה לקיצון? עם מי דיברת? כל הטבעונים האלו, חבורה של פסיכיים שרק רוצה לגדול ולספח אליה עוד חיילים בצבא יורופסקי". חיילת או לא, התחושה הכללית של הגוף הייתה טובה, מן סוג של קלילות שלעיתים גבלה בריקנות. או אולי בעצם זה היה רעב?

לא טוב היות הטבעוני לבדו

אן: מצוידת ברשימת קניות שכל מצרך בה נבחר בקפידה ולאחר מחקר מעמיק (מרכיבים, שילובים, מתכונים), הייתי בטוחה ששום דבר לא יעצור אותי. כל ניסיון להכין ארוחה הפך להרפתקה קולינרית, מלווה בתפילה "רק שיהיה אכיל ואולי גם טעים".

גל: הכנת ארוחת צהריים ביתית ומושקעת מכל אבות המזון, היא דבר די מורכב, אז עכשיו לתקתק ארוחה על בסיס מוצרים מן הטבע? אסור להשתמש בביצים, בשר, חלב, גבינה, דגים, אפילו דבש. אז מה אני אוכל? מהר מאוד הבנתי שצריך להסתפק בשפע של פירות, ירקות, דגנים וארוחות מושקעות שאן הכינה מבעוד מועד.

שבוע שני: נקודות שבירה

לצד השינוי בהרגלי האכילה והרצון הגדול להצליח באתגר, אין ספק שככל שעבר הזמן, הקושי הלך וגדל, המוטיבציה החלה לרדת והפיתויים הפכו לבולטים מן הרגיל.

אתגר 22 טבעונות. גל יונגר,
את באה לפה הרבה?/גל יונגר
אתגר 22 טבעונות. גל יונגר,
מי צריך סופגניות כשיש פירות, ממרח לוטוס ושוקולד חרובים? מי?/גל יונגר

אן: וברגע שהחברה סביבך חוגגת – נקודות השבירה מתרבות ופתאום כל מאורע הופך לאתגר בפני עצמו. סיטואציות חברתיות מעמידות את הטבעוני שאינו שלם עם עצמו בפני פיתויים שפשוט קשה להתמודד איתם, והעובדה שתחליפים טבעוניים הם לא נחלת הכלל – לא הופכת את זה ליותר קל. ובנימה אופטימית, ברגעים האלה, מזל שיש חברים ואמיצה קולינרית אחת שהחליטה להכין עבורנו עוגה נטולת ביצים שעזרה לנו לעבור את אותם רגעים משבריים.

גל: הבחירה לבצע את האתגר בחודש דצמבר הייתה ללא ספק הבחירה הגרועה ביותר בסיפור הזה. כי איך אומרים: טיימינג זה הכל בחיים? אז גם חגי ישראל. הרי כל אחד יודע, בין אם הוא טבעוני, צמחוני או קרניבור שלסרב לסופגנייה עסיסית במילוי לוטוס ושברי עוגיות קטנטנות בשילוב אבקת סוכר, זה דבר מאתגר בפני עצמו. ההתמודדות עם עוגות, מאפים ושאר מאכלים אסורים באירוע חברה ובקבלות שבת, היו קשות מלהכיל.

תחילתו של שבוע שלישי: עם הלשון בחוץ

אן: יום שישי, היום שפתח את השבוע האחרון של האתגר, בו כל המשפחה מתכנסת לאכול את כל מה שהחמיצה במהלך השבוע והכי חשוב - ביחד. אי אפשר להתחמק מזה, כך שהברירה הייתה לגייס את כולם לשורותיי או לפחות את ראש השבט - אמא. מהרגע שזה קרה, זכיתי בשורה של מתכונים מוצלחים שלפחות באותו שבוע אחרון, היו סוג של גלגל הצלה בו יכולתי להשתמש ולהשקיט כל יצר שאינו טבעוני בי.

גל: שהות במלון מפנק בנסיעה ספונטנית לאילת עם החבר לא תרמה במיוחד לאתגר הירוק, שכן אם היינו נוסעים ליערות הכרמל, עוד הייתה מודעות לדבר, אך באילת? בין 'המפלט האחרון' ל'קאסה דה ברזיל' לא נותרה חלופה סבירה למזון טבעוני. על ההתמודדות בשלב ארוחת הבוקר הישראלית, לא אוסיף, רק אספר שעמדתי בה בגבורה.

אתגר 22 טבעונות. גל יונגר,
מזל שיש את אמא. מנה טבעונית ארוחת יום שישי של אן/גל יונגר

מבחן התוצאה: מלצר, יש לי סויה בקפה

אן: כשהצהרתי על הצטרפותי לאתגר, חברה טבעונית הגישה לי את הטיפ שכנראה נפוץ בקרב כל המאותגרים הטריים "תתמקדי במה שאפשר לאכול ולא במה שאסור". העניין הוא, שלחיות כטבעונית מצריך כנראה אמונה שלמה באידיאולוגיה ואהבה עזה כל כך לבעלי החיים (ורצוי שתהיה חזקה יותר מכל יצר אנושי-מערבי אחר). אז אומנם, חבריי לעבודה הימרו על כך שאאמץ את הטבעונות ובקלות (וזה מחמיא) אבל כנראה שהקרדיט היה מוגזם. אז צמחונית עודני, רק אחרי שסיימתי את האתגר החלטתי להגדיל בכל פעם ובלי לחץ עוד כמה אחוזים לכיוון הטבעונות.

גל: זה מרגיש שהמילה אתגר נכנסה לחיים שלנו ממש לא מזמן ומצליחה באופן פלא להניע לפעולה יותר מכל מינוח אחר הקשור למשימה או מטלה, וזה שסיימנו אותו היא ההוכחה הכי טובה. אז מה לקחתי ממנו? זו שאלה קשה, אבל יותר מהכל לקחתי את חלב סויה שמשתלב היטב עם שלוש כוסות הקפה שלי ביום.

גל נשברת - אתגר 22 טבעונות. באדיבות המצולמים
וככה שוברים אתגר. גל בביס הבשר הראשון וכנראה לא האחרון אחרי האתגר/באדיבות המצולמים
אתגר 22 טבעונות. גל יונגר,
פףףף, זה היה קשה. גל ואן/גל יונגר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully