וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יחד או לחוד: האיחוד בין המפלגות הערביות עדיין תקוע

25.12.2014 / 13:25

לאחר שבתחילת השבוע נרשמה התקדמות בשיחות בין המפלגות, כעת מתברר שישנם עדיין קשיים ביצירת רשימה אחת. הקשיים נובעים בשל התנגדות של גורמים במפלגת חד"ש וכעת נבחנת אפשרות שירוצו בשתי רשימות

כנס של האופוזיציה שמחרימה את דיוני המליאה. מרץ 2014. טלי מאייר
רוב המצביעים הערבים רוצים להציב אותו בראש הרשימה. אחמד טיבי/טלי מאייר

המפלגות הערביות ממשיכות לנהל מגעים לקראת ריצה משותפת בבחירות, אולם אחרי שבתחילת השבוע נרשמה התקדמות בשיחות ונראה היה שההודעה הרשמית בנושא קרובה, כעת מתברר שישנם עדיין קשיים. גורמים מכל המפלגות המעורבות בשיחות אמרו לוואלה! חדשות כי הסיבה העיקרית לעיכוב היא ההתנגדות של גורמים במפלגת חד"ש למהלך, והוסיפו כי החלטה סופית של המפלגה בנושא תתקבל רק בתחילת ינואר.

המפלגות האחרות – תע"ל-רע"מ ובל"ד – מעוניינות כולן בריצה משותפת ברשימה אחת, מתוך אמונה שמהלך כזה יעורר מומנטום חיובי סביב הבחירות במגזר הערבי ויגרום לעלייה משמעותית באחוזי ההצבעה. סקרים שנערכו במגזר מצביעים על תמיכה ציבורית נרחבת במהלך מסוג זה, ועל עלייה פוטנציאלית באחוז ההצבעה הנמוך באופן יחסי של המצביעים הערבים. על פי סקר שפורסם בסוף השבוע בעיתון "כול אל ערב", הפוליטיקאי האהוד ביותר, שרוב המצביעים הערבים רוצים להציב בראש הרשימה, הוא ח"כ אחמד טיבי שעומד בראש תע"ל.

בחירות 2015 || כותרות נוספות
אלי אלאלוף מצטרף לכחלון: "נצמצם פערים חברתיים"
ליברמן: "אזמין את הרצוג ונתניהו להצטרף לממשלה שאקים"
סקר: נתניהו והרצוג צמודים בראש, כחלון וליברמן יורדים

יו"ר מפלגת חד"ש, מוחמד ברכה בבחירת הרשימה לכנסת בכינוס בשפרעם, נובמבר 2012. ערן גילווארג
בחד"ש רוצים אותו בראש. ח"כ מוחמד ברכה/ערן גילווארג

למרות ההתלהבות הציבורית מריצה משותפת, הקושי העיקרי כרגע נסוב סביב השאלה מי יוביל את הרשימה המשותפת. גורמים בחד"ש מעוניינים להציב בראש הרשימה את ח"כ מוחמד ברכה, ואילו ברע"מ-תע"ל רוצים להציב מועמד מטעמם. מחלוקת נוספת נוגעת לשאלה עד כמה תוכל כל אחת מהמפלגות ברשימה המשותפת לשמור על עצמאות בקמפיין הבחירות שלה וביום שאחרי הבחירות. לצד האפשרות לרוץ ברשימה אחת, עדיין נשקלת האפשרות לרוץ בשתי רשימות, כאשר באחת מהן תשולב חד"ש ובשנייה תשולב התנועה האיסלאמית. זאת, על רקע הפערים האידיאלוגיים בין שתי המפלגות.

מחקר עומק שערך ד"ר דני גרא, המתמחה במחקרים על האוכלוסיה הערבית בישראל, העלה כי ריצה בשתי רשימות עשויה להעלות את אחוז ההצבעה עוד יותר מאשר ריצה ברשימה משותפת, וזאת מכיוון שרשימה אחת עשויה לגרום למצביעים אידיאלוגיים להישאר בבית. "יש דתיים שלא יהיו מוכנים להצביע לרשימה שיש בה גם קומוניסטים, ומצד שני, יש קומוניסטים שלא יסכימו להצביע לרשימה שכוללת גם את התנועה האיסלאמית. איחוד יכול לגרום למצביעים כאלה לא להצביע, בשעה שריצה בשתי רשימות יכולה ליצור תחרות ולהעלות את אחוזי ההשתתפות", הסביר ד"ר גרא בשיחה עם וואלה! חדשות.

גרא צופה כי אם תהיה ריצה ברשימה אחת, אחוז ההצבעה יהיה גבוה מ-60 (וזאת בהשוואה לכ-57% בלבד בבחירות האחרונות), אך ריצה בשתי רשימות תעלה אותו עוד יותר. "הפנטזיה של רוב המצביעים היא רשימה אחת, גדולה ומשותפת, שתעמוד נגד גל הגזענות. רוב הציבור חולם על רשימה משותפת, אבל לא בטוח שאפשר לממש את החלום הזה, ולא בטוח שמבחינה אלקטורלרית הוא טוב יותר לייצוג הערבי בכנסת".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"מה שהציבור רוצה"

ח"כ באסל גטאס (בל"ד) אמר לוואלה! חדשות כי הוא עדיין סבור שרשימה אחת היא הפיתרון הטוב ביותר. "רשימה אחת זה מה שמחולל את השינוי התודעתי אצל האנשים. רוצים לומר – בואו נראה לגזענים האלה שאנחנו יכולים להתאחד, בואו נראה לליברמן מה הוא השיג בכך שניסה להוציא אותנו מהכנסת", אמר. "זו האווירה שעולה מהרחוב, זה מה שהציבור רוצה. השאלה היא אם נצליח להתגבר על המחלוקות האידיאולוגיות והפרסונליות ולעשות את זה".

בחד"ש אומרים כי יקבלו החלטה סופית בנושא במהלך השבועיים הראשונים של ינואר, וזאת למרות הכעס של שאר המפלגות על הזמן והמומנטום שמתבזבזים בינתיים. "אנחנו מפלגה דמוקרטית, אין אצלנו שליט כל יכול כמו ליברמן, לפיד או לבני שמקבל את כל ההחלטות", הסביר דובר המפלגה ברהום ג'רייסי. "אנחנו צריכים לכבד את דעתם של כל החברים, יש ויכוח קולני בנושא ואני גאה בכך. יש לנו התלבטות לא פשוטה".

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully