וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ממשלת יפן אבה נבחר לכהונה נוספת: האם ה"אבנומיקס" ימריאו"?

14.12.2014 / 14:51

ראש הממשלה המכהן הקדים את הבחירות כדי לקבל מנדט לשורה נוספת של רפורמות כלכליות, ואולי גם לאתחל את הכורים הגרעיניים המושבתים. למזלו, האופוזיציה מצולקת מדי כדי להתנגד

ראש ממשלת יפן שינזו אבה – 13 בדצמבר 2014. רויטרס
ראש הממשלה היפני שינזו אבה, אתמול בטוקיו/רויטרס

המדגמים ביפן חוזים ניצחון בבחירות למפלגה הליברל-דמוקרטית של ראש הממשלה המכהן שינזו אבה. אבה הקדים את הבחירות לבית התחתון של הפרלמנט כדי להגביר את התמיכה ברפורמות הכלכליות שהוא מקדם, המכונות "אבנומיקס", אחרי שיפן הידרדרה למיתון במחצית השנייה של השנה. לרפורמה יש שלושה "חצים" -מדיניות מוניטרית רחבה, הגדלת הוצאות הממשלה ועידוד השקעות זרות.

אבה, שבעבר כיהן כראש הממשלה לשנה אחת, נבחר ב-2012, וניסה לשקם את הכלכלה מעשר שנות שיקום על ידי הורדת שווי היין ועידוד הצריכה הפרטית. הבחירות היוו משאל עם בשלטונו, והוא צפוי לשמור על רוב של שני שלישים בפרלמנט, ואולי אף יותר מזה.

אבה, בן 60, ביטל בחודש שעבר את תכניתו להעלאה נוספת של המע"מ וקרא לבחירות בזק, אחרי שהשלב הראשון של הטלת המס דרדר את המדינה למיתון.

פקחי סבא"א בתחנת הכוח הגרעינית פוקושימה דאי-איצ'י, סנדאי, יפן. נובמבר 2013. רויטרס
חנת הכוח הגרעינית "פוקושימה דאיצ'י" בסנדאי, יפן. 48 כורים מושבתים מאז האסון/רויטרס

מסתמן שההימור היה מוצלח, שכן מפלגת האופוזיציה הראשית במדינה, "המפלגה הדמוקרטית של יפן", לא הצליחה לרשום הישגים נאים בבחירות, בין היתר בשל הטראומה שהותירה על הציבור משלטונה ההפכפך בשנים 2012-2009, שכללה חילופים של שלושה ראשי ממשלה.

שיעור ההצבעה היה נמוך, בין היתר בשל שילוב של אדישות לבין סופות שלג ברחבי המדינה, שהותיר את הבוחרים בבתים, מבלי שיתעניינו לעומק במצע של אבה. כל זאת, כמובן, כל עוד שהמיתון ניכר בכיסיהם.

ניצחונו של אבה צפוי להשיב לסדר היום את שאלת איתחול הכורים הגרעיניים של יפן. 48 הכורים במדינה, האחראים לכשליש מאספקת החשמל במדינה, הושבתו אחרי האסון בפוקושימה, ואבה צפוי לדרוש את החזרתם לפעולה.

הניצחון גם מחזק את סיכוייו של אבה לשנות את חוקתה של יפן, באופן שיתיר לכוחות הצבא שלה להשתתף בפעולות לשמירת השלום מסביב לעולם, ולא להגדירם עוד כ"כוחות הגנה עצמית" בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully