וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו-חיים: חיל הים יוצא מהמים

11.12.2014 / 16:46

חיל הים מפנה בשנים האחרונות את משאביו גם ליבשה ולאוויר. מפקד חיל הים הנוכחי, שעמד בראש חייליו בקומנדו הימי באינתיפאדה השנייה, הוא האיש המתאים להקפיץ את החייל עוד שלב באבולוציה

לוחמי שייטת 13 בתרגיל טילוף בים, אוקטובר 2014. דובר צה"ל
לוחמי שייטת במהלך תרגיל, בחודש אוקטובר/דובר צה"ל

נאסר עסידה, אחד מבכירי המבוקשים בשומרון היה אחראי לשורת פיגועים בהם נהרגו 19 ישראלים, אחד מהם בשנת 2001 בו לבדו נהרגו עשרה ישראלים בעמנואל. מיטב יחידות העלית של צה"ל השתתפו במצוד אחריו שנמשך עד מרץ 2003. השב"כ הצליח להשיג מידע לפיו עסידה מסתתר בשטח סמוך לכפר פונדוק בשומרון. החיסול הוטל על שייטת 13 תחת פיקודו של רם רוטברג, לימים מפקד חיל הים. עם תחילת הפעולה נסרק האזור באמצעות כלב של יחידת עוקץ. עסידה ירה צרור והרג את הכלב. כוח לוחמי הקומנדו הסתער והרג אותו.

רוטברג, נשוי למיכל ואב לבן ושתי בנות, ציין בחודש מאי האחרון יום הולדת 50. הוא התגייס כלוחם לקומנדו הימי בשנת 1982, סיים את מסלול ההכשרה המפרך ועבר קורס קציני חי"ר. הוא עבר שורה של תפקידים בשייטת ובשנת 1992 עבר לפקד על יחידת "דובדבן". משם חזר לחיל, קיבל את הפיקוד על הקומנדו וטיפס בסולם התפקידים והדרגות עד שקיבל ב-2011 פיקוד על החיל.

הוא קנה את שמו בקרב מפקדי יבשה בכירים לאחר שהתעקש כמפקד שייטת 13 לקחת חלק בבלימת הטרור הפלסטיני שהשתולל באותם ימים וגלש מיהודה ושומרון לעורף מדינת ישראל. למרות הביקורת בחיל על שינוי הייעוד הזמני של לוחמי הקומנדו, הלחימה ביבשה קצרה הישגים.

מפקד חיל הים רם רוטברג על הספינה שהובילה טילים מאיראן, 5 במרץ 2014. דובר צה"ל
רוטברג במכולה שנלכדה בספינת הנשק קלוז-סי/דובר צה"ל

אלוף-משנה נמרוד אלוני, שפיקד באותם ימים על סיירת הצנחנים, סיפר השבוע: "יאמר לזכות השייטת באותם ימים שהם התחרו על המשימות האיכותיות עם שאר היחידות ביו"ש אבל גם לקחו חלק במארבים מתישים בתוך מטעי זיתים. איפה שהיה צריך אותם הם באו".

שנה לאחר חיסולו של עסידה ספגה שייטת 13 אבדה חמורה כשאחד מהמפקדים הנערצים ביחידה, סרן מורן ורדי שזכה לצל"ש אלוף נהרג בהיתקלות עם מחבלים בשכם. מותו טלטל את היחידה ועורר שוב את הוויכוח על מידת הנחיצות של יחידת קומנדו בלוחמה בטרור היבשתי בתוך חיל הים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

"תורם להכרעה של צה"ל בכל הגזרות"

זה עניין של תפיסה, יסביר מפקד חיל הים אלוף רם רוטברג בשיחות סגורות, "איך אני כמפקד חיל הים דואג שהחיל בפיקודי תורם יותר להכרעה של צה"ל בכלל הגזרות". מילים מפוצצות. אבל בפועל, מאז נכנס אלוף רוטברג לתפקידו, התהדקו היחסים בין מפקדי החיל למקביליהם בפיקודים המרחביים ובאגפים השונים. הוא דורש מפקודיו לדבר בשפת "הירוקים", לוחמי היבשה, כדי להרחיב את האחריות והמעורבות של חיל הים בהכרעה הצה"לית בכל הממדים. עד כמה שזה יישמע מוזר, לאחרונה ניתן היה לראות את צוערי קורס חובלים משתלבים בתרגילים באש חיה בבה"ד 1 ומחלקים פקודות לשריונרים, תותחנים ולוחמי חי"ר.

המאמץ של רוטברג בא לידי ביטוי במבצע "צוק איתן" כאשר מפקד הזירה הימית בדרום קיבל סמכויות שהיו קודם לכן בידי מפקדת חיל הים. "בעבר כל אירוע היה חייב לעבור דרך מפקד חיל הים. היום הסמכות נמצאת בידי מפקדים בשטח", הסביר קצין בכיר בחיל הים. "אותו מפקד שטח אחראי לא רק להגנה בגזרתו אלא גם על ההתקפה. יש קו ברור איפה תוקפים כוחות פיקוד צפון בשטח לבנון וקו ברור איפה האחריות של חיל הים בתקיפת מטרות יבשתיות. גם במלחמת לבנון השנייה היו הפגזות של חיל הים ביבשה. ירו לעבר שקיף, אל חרדון, וראס ביידה. השונה הוא שהיום יש למפקד בים אחריות".

סיכול חדירת חוליית מחבלים מהים באזור זיקים. יולי 2014. דובר צה"ל
סגרו מעגל אש. סיכול חדירת מחבלים ליד קיבוץ זיקים במהלך "צוק איתן"/דובר צה"ל

ב"צוק איתן" ביצע חיל הים 199 תקיפות מהזירה הדרומית בלבד. מתוכן 104 תקיפות באמצעות טילים "חכמים". "אם אני אומר לך שהרגנו 100 מחבלים זה לא 'שואו אוף'. אנחנו סופרים כי יש לנו צילום עד השנייה האחרונה של המחבל. אני יודע איפה פגע כל טיל", הסביר הקצין הבכיר. בשונה ממבצע "עמוד ענן", בקיץ האחרון חיל הים לא ביצע סיכולים ממוקדים, בעיקר כי לא נקרו הזדמנויות לכך. "ב'עמוד ענן' עשינו סיכול ממוקד. הוצאנו מחבל לקו ראייה, עשינו לו אמבוש והוא חטף שני טילים על הראש מהים. ב'צוק איתן' ניצלנו הזדמנויות. באחד הסרטונים אתה רואה איך שני טילים פוגעים במחבל. הוא רואה את הטיל וחוטף".

הזירה הדרומית ביום יום מייצרת כאבי ראש כשעיקר תשומת הלב סביב רצועת עזה נעה סביב המטרה לבלום הברחות אמצעי לחימה. "מדובר בסירות שנעות סמוך לחוף קרוב מאוד במהירות גבוהה אבל כמו שאתה רואה כאן על המסך (מקרינים סרטון הברחה שסוכלה באמצעות ירי של חיל הים. א"ב) אנחנו יודעים לפגוע בהן במדויק".

בשלב הזה הקצין מחייך, הוא מתחיל לספר על יכולות חדשות שנבנו בין חיל הים לפיקוד דרום. תיאום שהתכלית שלו היא מה שנקרא בשפה הצה"לית "סגירת מעגלי אש", או בשפה הפשוטה - היכולת של הצבא לאתר מטרה, לבחור את הכלי התוקף ולהשמיד אותה תוך פרק זמן קצר. הגאווה של החיל היא שמפקד בסיס אשדוד יודע היום לייצר לעצמו מודיעין ולתקוף את המטרה לבד תוך פרק זמן קצר. ואם לא די בכך, נשען לאחור על כיסאו הקצין הבכיר ומביע סיפוק, הוא מספר שהיו לא מעט מקרים בהם חיל האוויר ביקש מחיל הים לתקוף מטרות כי הזווית בה היה כלי השיט הייתה נוחה יותר לתקיפה מאשר המטוס. "מדובר בירי מורכב. בחלק מהמקרים חיבקנו את הלוחמים על אופן הדיוק של הפגיעות. אתה רוצה לפגוע בול בחלון. זה קשה. מפעיל הטיל צריך להיות סו?פר מקצוען. מבחינתי, כשחיל האוויר מבקש מחיל הים לתקוף מטרות שלו, זה חזון אחרית הימים. בעבר היה סדין אדום ביניהם".

התיאבון הגדל של החיל

מסתבר שבחיל הים התיאבון גדול יותר מהשתתפות במאמץ היבשתי. השלב הבא היא אחת מספינות הטילים שהותקן עליה מכ"ם אדיר שמסוגל לזהות מטרות במרחקים עצומים ממדינת ישראל. העובדה שהוא מזהה כלי טיס, מסבירים בחיל הים, יהפכו בעתיד את ספינת הטילים עליה הותקן ליחידת בקרה אווירית וימית יחד. כך, היא תוכל להשתתף בבניית התמונה המודיעינית ובמערכת ההגנה הרב-שכבתית מפני טילים שנמצאת תחת אחריות בלעדית של חיל האוויר כיום.

הקצין הבכיר מספר בהתלהבות על תהליכים דרמטיים שנעשים בתוך הצבא. "דיבר איתי מפקד בכיר בצה"ל ואמר לי 'אותי באמת מטריד שכל מערך המכ"מים שלנו הוא נייח, ומה שייצא מלבנון בהיבט של טילי קרקע-קרקע ורקטת קרקע-קרקע מדויק, שופר באופן מדהים. אם הייתה לי רכבת, אז זה כל הזמן היה זז'. אז אני אמרתי 'תשמע, אני מכיר, אוהב ולומד היסטוריה ממלחמת העולם הראשונה והשנייה. יצירתיות טקטיקה ואסטרטגיה זה כבר שם. הגרמנים והצרפתים שמו את התותחים על גבי רכבת, נכנסו, ירו וזזו. את אותם מסילות ברזל יש לך בים לכל כיוון. את המכ"מים הניידים והאש מהים יש כבר עכשיו'. צה"ל צריך להשתמש אחרת בחיל הים".

השאיפות של חיל הים בשנים האחרונות לא מסתכמות בשיתוף הפעולה בתוך צה"ל. רוטברג רוצה להפוך את החיל לזרוע אסטרטגית של מדינת ישראל עם השפעה בינלאומית. לא רק בגלל רכש הצוללות שיודעות לשהות מתחת לסף הרעש על מפתן דלתו של האויב מבלי שיחוש בכך ולאסוף עליו מודיעין מגוון, ולא בשל אסדות הגז שנבנות מול ישראל וחשיבותן הכלכלית הרבה מעלה את חשיבות נטל ההגנה עליהן שנמצא באחריות חיל הים. רוטברג משתדל לפתח קואליציות בינלאומיות שנרקמות מאחורי הקלעים בגלל כוחה של ישראל בתחום הימי באזור. מפקד נאט"ו הנכנס בחר לבקר בחיל הים בתחילת מסע הדילוגים שלו באזור מתוך הבנה שאם ייאלץ לתקוף בסוריה מה יהיה המשקל הסגולי של המידע והיכולות תוצרת כחול לבן. יחסי חיל הים הישראלי עם חילות ים באזור מתהדקים על רקע האינטרס המשותף ללוחמה בטרור. גם אם מדובר בהידוק זמני, זה עדיין יותר אפקטיבי ממה שהיה בעבר. בעקבות האינטרס הכלכלי-האזורי התחממו גם יחסיו עם מפקד הצי היווני והקפריסאי, האינטרסים של החברות האמריקניות בהקשר הכלכלי מחדדות את שיתוף הפעולה בין הצבא האמריקני לצה"ל, ומפקד הצי הגרמני והצי הצרפתי נמצאים אתו בקשר שוטף. "הכול קורה סביב באינטרסים", הסביר קצין בכיר בחיל הים והוסיף: "אנחנו מייצרים הזדמנויות לא רק עבור צה"ל".

טקס הקבלה של הצוללת אח?י תנין בחיפה, 23 בספטמבר 2014. AP
ממשיכים להתעצם. הצוללת אח"י תנין בנמל חיפה/AP

נכון. הכהונה של רוטברג מגיעה בתקופה טובה לחיל. הזרקור המדיני והכלכלי מונח על לשכתו כשברקע דרישה להגן על אסדות הגז ולמנוע טרור. בהתאמה מקבל חיל הים תקציבים שחלקם ישרת לא רק את ההגנה על האסדות אלא אינטרסים אחרים של צה"ל. מדובר בשאיפה של החיל כבר שנים.

יחד עם זאת, נציג חיל הים הישראלי בנאט"ו הוא עדיין קצין בדרגת רב-סרן. בצה"ל מסבירים זאת בפשטות: "לא תכננו יותר מקצין בדרגת רב-סרן כנציג בנאט"ו. אם הוא היה סגן-אלוף זה היה נופל. הוא נכנס כאיש מודיעין לקישור. יש רגישות טורקית. הוא כרגע מתחת לסף סביר שמעל זה הוא לא יהיה שם".

ככה, בשקט, הצליחו בחיל הים למנוע צמצום ואף להתעצם בתחום ספינות הטילים וכלי השיט שמשייטים ודואגים לביטחון השוטף. "זה תהליך של תפיסה להגדיל את הצי", מדגיש קצין בכיר בחיל, "זו לא תפישה מגלומנית. בשיח במטכ"ל היום לא מח"י (מפקד חיל הים. א"ב) אומר לרמטכ"ל שצריך להגדיל את חיל הים, אלא אלופים אחרים. תשמע מה אומר מפקד זירת העומק, מה אומר אלוף פיקוד צפון. אפשר גם לשאול הפוך: מה כל זירה מקבלת היום מחיל הים שלא קיבלה בעבר. אנחנו עוסקים מבוקר עד ערב בשילוב החיל עם הצבא".

"הדף הכחול" במגירה הסודית

במגירה סודית מחזיקים בכירי חיל הים את "הדף הכחול". פרויקט שמאגד בתוכו את כלל האיומים מהים על מדינת ישראל, ואת המענה שניתן להם. למרות ההתחמשות המוגברת של חיזבאללה והמאמץ של החמאס להשיג טילי חוף-ים, בחיל יודעים להיערך לכך. "אני חושב שחיל הים במצב בסדר, אני מרגיש עם זה נוח", אומר הקצין הבכיר. "העיסוק המרכזי שלי הוא להביא את תכנית 'המים הכלכליים', כי זה אורז בתוכו את מה שאני צריך להגן על הגבולות".

מפקד חיל הים, אלוף רם רוטברג עם לוחמי שייטת 13 בתרגיל טילוף בים, אוקטובר 2014. דובר צה"ל
מפקד של חיילים. רוטברג מסיים שחייה עם לוחמי השייטת/דובר צה"ל

בסוף, הכול נשען על אנשים. רוטברג דוגל בפשטות. יש מי שחושב שאולי קצת יותר מדי. הרי לא מאמינים שמפקד חיל האוויר יפנה לחייל בטייסת ויגיד לו "מה שלומך אחי?". אבל ככה נוהג רוטברג. הוא מאמין שמפקדים צריכים להיות קרובים לחיילים. קצינים בחיל מעידים עליו שהוא דורש מהם להקטין את המרחק הפיקודי בין מפקד לחייל, כי המציאות של הורדת פקודות בלי הסבר כפי שהיה נהוג בער, השתנו. "מגיעים אנשים עם כל מיני תרבויות ואתה המפקד צריך לחבר אותם. בלי משקפי שמש ופאסון. כל אחד מונע על ידי משהו אחר. איך תדע אם לא תתחבר אליו? איך תגרום לו להאמין בך? רק אם תתקרב אליו. החברה הישראלית מקבלת משתמטים. זו סכנה גדולה. עכשיו תחשוב באותה נשימה על החייל שמחליט אם הוא מסתער איתך או לא", הסביר הקצין הבכיר. השיח הזה, טוענים בחיל הים, הוא תוצאה ישירה של חלום. רוטברג, כך אומרים, מתכוון לעסוק בעולם החינוך עם פרישתו מצה"ל.

את השיחה עם הקצין הבכיר קיימנו על סיפון ספינת טילים. נשאלת שאלה על האפשרות שמזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה יממש את איומיו. הקצין הבכיר מצביע על קצין שיושב לצדו ומסביר שהוא היה על הספינה "אח"י חנית" בזמן שנפגעה על ידי טיל חיזבאללה במלחמת לבנון השנייה, ולא מרחיב. "אני מאמין לנסראללה. הוא מתכוון לאיומים שלו ואני נערך לזה בהתאם. זה אותו נסראללה שירה עלינו טיל. הם נערכים במערכי הגנה והתקפה. יש להם הרבה טילי חוף ים בלבנון".

לסיכום אני שואל אודות הפעולה של שייטת 13 בחוף סודאנייה במהלך מבצע "צוק איתן". השייטת פשטה על מרחב רקטות שורץ מחבלים ונחשפה עם הגעתה לחוף. כמה לוחמים נפצעו. הדעות על הצלחת המבצע ההוא שנויות במחלוקת. "אני יכול לומר שדקה אחרי המבצע התקשר אליי קצין בכיר מאוד בצה"ל ואמר לי 'בוא נעשה עוד הרבה כאלה כי זה פורץ אותם'. עד אז חמאס הקשה על היכולות המודיעיניות והאוויריות כי הוא חי מתחת לפני הקרקע. היום אני יודע שהוא הופתע לחלוטין. המבצע הזה הצליח כי הרגנו 15 מחבלים ופגענו בכל המשגרים. מהמקום הזה יותר לא שיגרו רקטות".

לפניות לכתב – amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully