וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברצלונה מחוץ לתחום: חופשה בפרינאים הספרדים

מיקי גינסברג

10.12.2014 / 10:09

רכס הפרינאים שבצפון ספרד רוכש לו יותר ויותר מעריצים ישראלים, ובקרוב גם בטיסות ישירות מתל אביב. מיקי גינסברג נחת לתוך שקט פתאומי של טבע, נגע בעבר היהודי, מיל?א לוטו בתחנה עם הכי הרבה זוכים ובעיקר הבין שלא חייבים לעבור דרך ברצלונה בדרך לחופשה אמיתית

הפירנאים איגואס טורטס. צילום: לשכת התיירות של קטלוניה, אתר רשמי
אחד מאתרי הטבע היפים ביותר בספרד. פארק איגואס טורטס, הפירנאים/אתר רשמי, צילום: לשכת התיירות של קטלוניה

הנחיתה בשדה התעופה בברצלונה גוררת אחריה אינסטינקט בסיסי, ברור וידוע מראש: מונית אל תוך העיר, צ'ק-אין זריז באחד המלונות, החלפה לנעליים נוחות וקדימה - חורשים את הרמבלאס. אז זהו, שלא. מיד לאחר הנחיתה בברצלונה ולאחר שעלינו בשלהי חודש אוקטובר על המיניבוס, שהמתין לנו בשדה, הודיעה לנו מלוות הקבוצה חד משמעית: ברצלונה הפעם מחוץ לתחום.


טיולים נוספים ומיוחדים בוואלה! תיירות:
קופנהגן: טיול לארץ האגדות של הנס כריסטיאן אנדרסן
10 יעדים חדשים שאתם לא מכירים ל-2015
סתיו מסוכן: המסע המטורף למונגוליה ההררית


עוד, הוסיפה ביובש, שעומדות לפנינו 4 שעות של נסיעה צפונה, אל עבר רכס הפרינאים, החוצץ בין צפון-ספרד לצרפת. 24 שעות מאוחר יותר, כשלפנינו אחת מתופעות הטבע המרשימות ביותר בספרד (הפירנאים, כמובן), קניות בברצלונה או הארכיטקטורה של גאודי היו הדבר האחרון שהטריד את חברי הקבוצה.

הפרינאים הם רכס הרים המפריד את חצי האי האיברי מאירופה ומהווה, כאמור, גבול בין ספרד לצרפת כשבמרכזם נמצאת הנסיכות אנדורה, הממותגת יותר כגן עדן לחובבי סקי ומוצרים פטורים ממכס. אורכם של הפירנאים מחוף הים התיכון ועד האוקיינוס האטלנטי הוא 430 קילומטרים והפסגה הגבוהה ביותר שלהם מתנשאת עד לגובה של 3,400 מעל פני הים.

קטלוניה היא, למעשה, קהילה אוטונמית בצפון-מזרח ספרד, שבירתה היא ברצלונה והיא מהטריטוריות הבדלניות ביותר בספרד, עד כדי כך שבמקומות רבים ברחבי המדינה מקובל להניף את דגל קטלוניה, ללא הדגל הספרדי. בחודש נובמבר האחרון נערך משאל עם בלתי רשמי על היפרדותה של קטלוניה מספרד והפיכתה למדינה עצמאית, כאשר רוב מוחץ תמך בכך שנמאס לו להיות חלק מספרד.

הפירנאים איגואס טורטס. צילום: לשכת התיירות של קטלוניה, אתר רשמי
שלכת אדמדמה ומפל באחד מאתרי הטבע בפירנאים/אתר רשמי, צילום: לשכת התיירות של קטלוניה

טובעים בטבע

עמק אראן (Val d'Aran), שבירתו היא העיירה ויאלה (Vielha) הוא נקודה טובה להתחיל בה את הטיול. זו היא עיירת סקי ציורית, שבעונת החורף מתמלאת בחובבי הספורט הלבן, אבל גם בקיץ רבים נוהגים לפקוד אותה, שכן היא מהווה מקום מוצא לטיולי אופניים (חלק ממסלולי הטור דה פראנס עוברים כאן), פעילויות רפטינג, ספורט אתגרי, רכיבה על סוסים, או מסלולי הליכה עטופי טבע מרהיב.

מכאן ניתן להגיע בקלות לפארק אראן, המאכלס בתוכו דובים וזאבים לבנים מרחק נגיעה מהמבקר, אולם גולת הכותרת היא ללא ספק הביקור בשמורת איגואס טורטס ('מים מתפתלים', בקטלונית): מדובר בשמורה לאומית עצומת מימדים, המאכלסת בתוכה לא פחות מ-200(!) אגמים וכוללת צמחייה עשירה, סלעים, קרחונים, מפלים, נופים בתוליים וטבע פראי שהשתמר הודות לשורת איסורים שחלים על המבקרים בשמורה (אסור לאכול, ללון, לדוג...).

לשמורה ניתן להיכנס עם מוניות-ג'יפים, שמעלים אתכם היישר לפסגות הגבוהות, כאשר הירידה חזרה מתבצעת רגלית במסלול בן שעתיים וחצי. הטבע ממכר ומפעים וההתלבטות היחידה היא מאיזה זווית עדיף לצלם את כל היופי הזה.

עוד באותו נושא

ספרדי כפול: חופשה שקטה וסוערת בפירנאים

לכתבה המלאה
הפירנאים איגואס טורטס. צילום: לשכת התיירות של קטלוניה, אתר רשמי
אגמים הם לא דבר זר באזור, רק צריך להחליט מאיזו זווית לצלם/אתר רשמי, צילום: לשכת התיירות של קטלוניה

תחנת הלוטו עם הסיכויים הכי טובים לזכייה

"אין לאן לצאת לבלות, אין מה לקנות, אין מסעדות ואין שום הסחות דעת: רק אתם והטבע"

בזמן מלחמת העולם השנייה, עשרות אלפים חצו את רכס הפרינאים, כשהם בורחים מהשלטון הנאצי שהתפשט באירופה כולה. ספרד, ששמרה לפחות בחלק מהמלחמה על נייטרליות, נראתה כאי של שפיות באירופה ועדות לכך תוכלו לראות בעיירה סורט (SORT), שבה ממוקם אתר הכליאה שבו ריכזו את אותם אלו שחצו את הגבול מצרפת ב"דרך החופש". באתר תוכלו לצפות בתיעוד וידאו מרשים של נתיבי הבריחה ששימשו באותם זמנים, כמו גם רישום שמי של מי שעברו במתקן זה.

אולם גולת הכותרת של סורט היא ללא ספק תחנת הלוטו המקומית, שידועה בעיקר כמי שניפקה מספר שיא של זוכים בפרס הגדול של הגרלת סוף השנה: עשרות אלפי ספרדים נוהרים לכאן כדי לקנות טופס לוטו עם "סיכויים טובים" לזכייה ואגב כך מצטלמים עם פסל המכשפה המוזהבת הניצב לצד התחנה - ערובה להגדלת סיכויי הזכייה. אגב, משמעות המילה 'סורט' בקטלונית היא 'מזל' - יכול להיות שמישהו כאן הולך להביא את המכה גם השנה? נאחל מזל וברכה למשתתפים.

בלב העירה Ribes de Freser נמצאת תחנת רכבת מנומנמת שניתן בקלות לחלוף על פניה, אלמלא יודעים על החוויה המזומנת למי שיעלה עליה: מדובר ברכבת זיזים חשמלית, המעלה תוך דקות ספורות את הנוסעים עד לגובה של 3,000 מטר אל אחד המקומות המופלאים שבחבל הפרינאים: Valley of Nuria.

הנסיעה עצמה מסמרת שיער עקב העמקים והצוקים התלולים הנשקפים ממנה, כשבסיומה מתגלה עמק מבודד עם מלון אחד וכנסייה אחת לידו. זהו. בלי כל התראה מוקדמת, נוחתים אל תוך שקט ובידוד בלתי הגיוניים כשמסביב רק הרים, עמקים ואגמים ציוריים. אין לאן לצאת לבלות, אין מה לקנות, אין מסעדות ואין שום הסחות דעת: רק אתם והטבע. בבוקר מתעוררים אל תוך שקט בלתי מוכר, וניתן לראות איך העננים "נכנסים" אל תוך צלע ההרים.

לאחר ארוחת הבוקר המצוינת של המלון, ניתן לצאת לטרקים רגליים, לגלות נקודות תצפית עוצרות נשימה ולהשתאות נוכח מימד הזמן, שמאבד משמעות. למי שלא יוכל לשאת את כל השקט הזה, נוכל לבשר כי לאחרונה התחבר המלון לרשת ה-WIFI, כך שהמכורים שביננו יוכלו "להזריק לווריד" מפעם לפעם גם עידכונים ממקומות מבודדים פחות.

הפירנאים איגואס טורטס. צילום: לשכת התיירות של קטלוניה, אתר רשמי
ניתן לצאת לטרקים רגליים, לגלות נקודות תצפית עוצרות נשימה/אתר רשמי, צילום: לשכת התיירות של קטלוניה

סלבדור דאלי והנקודה היהודית

אם כבר הולכים על הזווית הפחות מוכרת של ספרד, החלטנו לעשות את זה עד הסוף ולדלג על מוזיאון סלבאדור דאלי שבו מוצגות יצירותיו. במקום זאת, הרחקנו עד לעיירה Port Lligat, שבה ממוקם ביתו האותנטי של האמן ובו חי עם אהובתו גאלה.

בבית הזה, הממוקם על גדות אגם ציורי, חי ויצר רוב שנות חייו עד למותה של רעייתו בשנת 1982. אל הבית תוכלו להיכנס אך ורק בקבוצות קטנות ובליווי סיור מודרך, הכולל את הפינות הנסתרות והאינטימיות ביותר בדלת אמותיו של סלבאדור: הסלון, חדר העבודה שבו עבד, חדרי האירוח, השינה, המטבח האמבטיה וכן הלאה. יצר המציצנות מסופק כאן במלואו והתחושה היא שחדרת לרשות הפרט של אחד הנודעים שבאמנים, מבלי לקבל את רשותו. מרתק.

ומכאן - לזווית היהודית של הטיול. בקטלוניה יש מגוון מרשים של אתרים יהודיים, זכר לשנים שבהן פרחה היהדות בחבל ארץ זה. בכל נקודה שבה קיים אתר יהודי כזה או אחר, תמצאו יצוק בקרקע סמל מתכת, שעליו חרותה המילה "זכור". אחד מהאתרים היא העיירה באסלו (Besalu), שהסמל המסחרי שלה הוא הגשר התלוי מעל הנהר. בעיר התגלו שרידי בית כנסת ובו מקווה שבו ניתן לסייר.

העיירה ג'ירונה (Girona), נמצאת מרחק של כשעה וחצי נסיעה מברצלונה ובה גשר המוביל אל הרובע היהודי בעיר, שהיתה מקום הולדתו ומושבו של הרמב"ן, מגדולי חכמי ספרד, ובה חיה קהילה יהודית ענפה. בעיר קיים מוזיאון יהודי המגולל את תולדות הקהילות היהודיות בקטלוניה עד לגירוש ספרד בשנת 1492. קברניטי העיר מעודדים את התיירות היהודית לג'ירונה ומדווחים על מספר שיא של תיירים ישראלים שפוקדים בשנים האחרונות את העיר והמוזיאון שבה.

סמל מתכת זכור בעיירה באסלו קטלוניה. צילום: מיקי גינסברג, מערכת וואלה! NEWS
זוכרים את העבר היהודי. סמל מתכת "זכור" בעיירה באסלו, קטלוניה/מערכת וואלה! NEWS, צילום: מיקי גינסברג

שורה תחתונה

צפון ספרד ורכס הפרינאים מתאימים למטייל הישראלי עקב מגוון רחב של פעילויות בכל עונות השנה, החל מסקי בחורף ועד טרקים ומסלולי הליכה בטבע ביתר העונות. האוכלוסייה המקומית חמה וידידותית, הנופים והטבע מרשימים, האוכל מצויין והתמורה למחיר גבוהה (ניתן למצוא בקלות מלונות טובים באיזור ה-60 אירו ללילה).

היות והפרינאים מתפרסים על-פני קילומטרים רבים, מומלץ לבחור באזור אחד או שניים ולהתמקד בפעילויות הרלוונטיות למקום. בחורף הקרוב יוצעו טיסות ישירות לצפון ספרד (לעיירה ליידה), כך שההגעה הופכת קלה ונוחה יותר. אמנם הקטלונים לא זכו בעצמאות בבחירות האחרונות, אבל בפני המטייל העצמאי עומדת הזדמנות לגלות אופקים חדשים בשרשרת ההרים המרתקת ביותר של אירופה.

הכותב היה אורח לשכת התיירות של קטלוניה וחברת אופקים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully