וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דליפת נפט ענקית ליד אילת: "מהאירועים הגדולים בתולדות המדינה"

הנפט הגולמי דלף כתוצאה מתקלה בצינור הנפט של קצא"א ליד באר אורה, כ-20 ק"מ מצפון לאילת, וזרם לאורך קילומטרים. המשרד להגנת הסביבה יפתח בחקירה. "פעולות השיקום עשויות לארוך חודשים"

צילום: המשרד להגנת הסביבה, עריכה: יאיר דניאל

אלפי קובים (מטרים מעוקבים) של נפט גולמי דלפו אמש (רביעי) מצינור של קצא"א (קו צינור אילת-אשקלון) באזור היישוב באר אורה, כ-20 קילומטרים מצפון לאילת. בתקשורת הירדנית דווח כי יותר מ-80 תושבי עקבה פונו לבית החולים לאחר שסבלו מקשיי נשימה. בעקבות הדליפה, כביש הערבה נסגר לתנועה בין היציאה הצפונית מאילת לצומת קטורה.

מוקדם יותר נקראו תושבי עקבה להסתגר בבתיהם מחשש לשאיפת האדים. לפי הרשויות בעיר, רמות הזיהום זינקו והגיעו לפי שניים מהרגיל.

כוחות כיבוי והצלה שהגיעו למקום זמן קצר לאחר שהתגלתה הדליפה, השיגו שליטה על הדליפה ביחד עם נציגי קצא"א והחלו לפעול בכמה זירות על מנת לשאוב את החומר המסוכן. עם זאת, כמה מזרמי הנפט הגיעו לשמורת עברונה, מהשמורות החשובות בערבה, שם נמצאים דקלי הדום הצפוניים ביותר בעולם ובעלת אוכלוסיית צבאים גדולה.

עוד בוואלה! חדשות:
לפיד: "נתניהו עשה טעות והוא לא יהיה ראש ממשלה"
משפט לי זיתוני: 5 שנות מאסר לדורס
שוב: שוטר לבן לא יואשם בהרג אדם שחור בארה"ב

דליפת הנפט ליד באר אורה, באזור כביש הערבה. המשרד להגנת הסביבה, מערכת וואלה! NEWS
הנפט זורם בערבה/מערכת וואלה! NEWS, המשרד להגנת הסביבה

אסף אדמון, מנהל היחידה האזורית לאיכות הסביבה, דיווח כי עד כה נשאבו 350 מ"ק (מטרים מעוקבים) וכי בטווח של יממה נוספת ישאבו כל הקובים מהקרקע. זאת, במקביל לכיסוי בעפר של שאריות השפך הסמוכות לכביש. עוד דיווח אדמון, כי פעולות לניטור אוויר שביצע המשרד להגנת הסביבה העלו כי לא קיימים ערכים חריגים וכי במהלך היום יפרוס המשרד להגנת הסביבה מספר תחנות לניטור נוסף של האוויר. נציגי משרד הבריאות ציינו כי לפי הנתונים שנמצאים בידיהם אין סכנה לבריאות הציבור.


מנהל מחוז הדרום במשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, אמר אמש כי מדובר באחד האירועים הגדולים בתולדות המדינה. "היקף האירוע עדיין לא ברור לנו, אבל בהחלט מדובר במיליוני ליטרים של דלק גולמי שהוא מסוכן גם לבעלי החיים וגם לשמורה עצמה", אמר סמט. הוא הסביר כי כשלושה מיליון ליטרים של נפט גולמי נשפכו לכיוון שמורת עברונה והגיעו למרחק של שבעה קילומטרים ממקור הדליפה. "החשש הוא ששטפונות החורף יפזרו את הזיהום לשטחים שעד כה לא נפגעו".

סמט עוד הסביר כי תוואי השטח בשמורה יקשה על הכנסת הכלים הדרושים לקילוף שכבת הקרקע המזוהמת, וכי פעולות אלה יגרמו ככל הנראה נזק רב לשטח השמורה. לדבריו, עבודות השאיבה יימשכו עוד זמן רב. "יש פה פעולות שיקום רבות שצריך לעשות וייעשו בימים ואפילו בחודשים הקרובים", הוא הוסיף.

ברשות הטבע והגנים חוששים שהדליפה תפגע בבעלי חיים נדירים החיים באזור. מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין, סיפר כי אלף דונם משטחי השמורה ניזוקו. לדבריו, האקולוג של מחוז אילת ברשות והאקולוג של המשרד להגנת הסביבה עלו על מטוס קל כדי לצלם את השטח ולמפות את שלוליות הנפט שנותרו באזור. "בכירי הרשות באזור כדי לאמוד את הנזק ואת דרכי השיקום. אנחנו מפעילים חוקרים כדי להבין מה גרם לפגיעה", אמר.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
דליפת הנפט ליד באר אורה, באזור כביש הערבה. רז בכור, דובר תחנת אילת,
אלפי קוב של נפט. אזור הדליפה, הבוקר/רז בכור, דובר תחנת אילת

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי המשטרה הירוקה במשרד תפתח בחקירה לבדיקת נסיבות האירוע. "במשטרה הירוקה הוקם צוות חקירה מיוחד שיפעל בשיתוף גורמים מחוץ למשרד להגנת הסביבה. החקירה תבחן גם אם ניתן היה למנוע את הדליפה וכיצד היא טופלה על ידי הגורמים השונים", נמסר מהמשרד.

אזור דליפת הנפט ליד באר אורה, באזור כביש הערבה, 3 בדצמבר 2014. חטיבת דובר המשטרה
אזור דליפת הנפט ליד באר אורה, באזור כביש הערבה, 3 בדצמבר 2014/חטיבת דובר המשטרה

הדליפה התגלתה בסביבות השעה 20:30 על ידי יובל שגיא, פקח של רשות הטבע והגנים. הפריצה בצינור התגלתה מדרום לבאר אורה והשפך נמשך לאורך כמה קילומטרים. מבדיקה ראשונית, עולה כי מדובר בתקלה שנגרמה כתוצאה מעבודות העתקה של צינור הנפט שמבצעת קצא"א לצורך הקמת שדה התעופה הבינלאומי בתמנע. לאחר כשעה וחצי הצליחו להשתלט על התקלה, והדליפה הפסיקה. בנוסף, כוחות מתוגברים של המשרד להגנת הסביבה הגיעו לאזור על מנת להתחיל ולאמוד את הנזק שנגרם. במקביל, שוטרי מרחב אילת ואגף התנועה הכווינו את התנועה במקום. המשטרה המליצה לנהגים לנסוע לאילת ולצאת ממנה דרך כביש 12.

ד"ר גלעד גולוב, מנכ"ל החברה הממשלתית לשירותי איכות הסביבה מסר כי "הייתה דליפה של מספר אלפי קובים, כביש 90 מוצף בנפט גולמי ובאזור יש ריח חזק עקב הנפט. גם בישראל וגם בירדן מריחים אותו. יש במקום כוחות כיבוי והצלה, ועדיין ישנו חשש שהנפט יתלקח. יש מאמצים כרגע לשאוב את הנפט שניתן לשאיבה, מה שלא ניתן לשאוב הוא כמויות גדולות של אדמה וחול שהזדהמו בנפט גולמי. ד"ר גולוב הוסיף כי החברה הממשלתית לשירותי איכות הסביבה מתכוונת לסייע בטיפול בזיהום.

דליפת הנפט ליד באר אורה, באזור כביש הערבה. המשרד להגנת הסביבה, מערכת וואלה! NEWS
מבט מהאוויר/מערכת וואלה! NEWS, המשרד להגנת הסביבה

בהמשך הלילה הרגיעה מנהלת ההגנה האזרחית הירדנית את הציבור והודיעה כי אדי הנפט שהגיעו לעקבה אינם רעילים וכי השפעתם על בריאות הציבור קלה ביותר. לטענת המנהלה, רוב תושבי העיר שהגיעו לבתי החולים סבלו מחרדה בלבד ולא נגרם להם נזק בריאותי כתוצאה משאיפת אדי הנפט. כמו כן, מהמשרד להגנת הסביבה בישראל נמסר כי הם הצליחו למנוע מהדליפה להגיע לירדן.

"תוצאה ישירה של תכנון לקוי"

גם רשות הטבע והגנים צפויה לפתוח בחקירה ולבדוק את הנסיבות ותאמוד את הנזקים. "מדובר בנזק שהוא איום ונורא", העריך דורון ניסים, מנהל מחוז אילת של רשות הטבע והגנים. "זה אמנם לילה ואנחנו עדיין לא יודעים מה היקף הנזק, אבל אנחנו מעריכים שאלפי קובים של מזוט (דלק נוזלי – ע"ח) נשפכו למלחת עברונה, שזה אחד האזורים החשובים ביותר בערבה הדרומית".

ממפלגת הירוקים נמסר: "הנזק הסביבתי מן הדליפה היא תוצאה ישירה של תכנון לקוי שלא מתחשב בסביבה. בתכנון נכון נזקים כאלו היו יכולים להימנע. העובדה שבזמן אירוע כזה אין שר להגנת הסביבה היא כישלון חמור של ראשון הממשלה, אנחנו קוראים לראש הממשלה למנות מיד שר, שיטפל באירוע ובתוצאותיו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מקור הדליפה, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

ניסים הסביר אמש את גודל הסכנה הסביבתית. "בשמורת עברונה יש 280 צבאי נגב. יש שם את הריכוז הגדול ביותר של צבאי הנגב. מעבר לכך, יש בשמורה 17 אלף דונם חורש של עצי שיטה. אנחנו לא יודעים עדיין מה הנזק לצבאים עצמם. נוכל להתחיל לאמוד את זה רק מהבוקר, אבל אין ספק שזה יכול לגרום לתמותה של עצים לנזק לקרקע ואנחנו מקווים שבבוקר נוכל להיות קצת יותר אופטימיים".

גם בצד הירדני הושפעו מהדליפה. כלי התקשורת במדינה השכנה דיווח כי כמה בני אדם נפגעו באורח קל משאיפת חומרים רעילים שהביאו עמן הרוחות שהגיעו לעקבה מכיוון מערב. כמו כן, דווח על פינוי של אזורי מגורים. לפי הרשויות בעקבה, רמת זיהום האוויר בעקבות הדליפה הגיעה לכ-80%, בעוד שבשגרה היא מתחת ל-30%.

לפניות לכתבים:
עדי חשמונאי - adihashmonai@walla.com
יניר יגנה - Yanir9310@walla.com

(עדכון ראשון: 23:30)

דליפת הנפט ליד באר אורה, באזור כביש הערבה. רז בכור, דובר תחנת אילת,
דליפת הנפט ליד באר אורה, באזור כביש הערבה/רז בכור, דובר תחנת אילת
דליפת הנפט ליד באר אורה, באזור כביש הערבה. רז בכור, דובר תחנת אילת,
דליפת הנפט ליד באר אורה, באזור כביש הערבה/רז בכור, דובר תחנת אילת
דליפת הנפט ליד באר אורה, באזור כביש הערבה. המשרד להגנת הסביבה, מערכת וואלה! NEWS
דליפת הנפט ליד באר אורה, באזור כביש הערבה/מערכת וואלה! NEWS, המשרד להגנת הסביבה
דליפת ענק: אלפי ליטרים של נפט גולמי נשפכו בערבה. המשרד להגנת הסביבה,
דליפת ענק: אלפי ליטרים של נפט גולמי נשפכו בערבה/המשרד להגנת הסביבה
דליפת ענק: אלפי ליטרים של נפט גולמי נשפכו בערבה. המשרד להגנת הסביבה,
דליפת ענק: אלפי ליטרים של נפט גולמי נשפכו בערבה/המשרד להגנת הסביבה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully