וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המנהל האזרחי הפקיע שטח בניגוד לחוק לטובת ההתנחלות עלי

25.11.2014 / 14:08

ארגוני זכויות אדם עתרו לבג"ץ בשם פלסטינים מהכפרים הסמוכים בטענה שהופקעו 221 דונם ללא הליך תקין. "תאוות הסיפוח אינה יודעת שובע". מהמנהל נמסר: "המדינה תגיב בבית המשפט"

אתר בנייה בהתנחלות עלי. AP
במסגרת התכנית ייבנו 620 יחידות דיור חדשות. בנייה בהתנחלות עלי/AP

המנהל האזרחי הפקיע יותר מ-200 דונם של שטח ללא הליך מנהלי תקין לטובת בנייה של מאות יחידות דיור בהתנחלות עלי שבשומרון – כך עולה מעתירה שהגישו היום (שלישי) הארגונים "במקום" למען זכויות תכנון ו"יש דין" לזכויות אדם לבג"ץ, בשם ראשי המועצות של הכפרים הפלסטינים א-סאוויה, לובן א-שרקייה וקריות. מהעתירה עולה כי תכנית המתאר המפורטת של ההתנחלות עלי כוללת 221 דונם שלא הוכרזו כאדמות מדינה, ושהכללתם בתחום התכנית מהווה הפקעה בפועל של אותן אדמות, ללא פרסום וללא מתן זכות ערר, ותוך פגיעה קשה בזכויותיהם של תושבי הכפרים הפלסטינים הסמוכים. בג"ץ הורה למדינה השיב על העתירה תוך 45 יום.

בעתירה, שהוגשה על ידי עורכי הדין מיכאל ספרד, שלומי זכריה ומוחמד שקיר מהצוות המשפטי של יש דין, דרשו הארגונים להורות למנהל לא לאשר את התכנית, לעצור כל בנייה חדשה בתחום התכנית ולהימנע ממתן היתרי בנייה בשטח המדובר. העתירה הוגשה לאחר שהתנגדות שהוגשה לתכנית נדחתה בנימוק שאינה מייצרת הכרזה חדשה על אדמות מדינה, אלא כוללת רק תיקון "טכני" של טעויות שנעשו בהכרזה הישנה שבוצעה ב-1983.

עוד על הפקעת קרקעות:
ארה"ב מגנה הפקעתם של 4,000 דונם באזור גוש עציון
לפיד על הפקעת הקרקעות: "מחטף שלא נידון בקבינט"

התנחלות עלי, פברואר 2012. נמרוד סונדרס
כ-22% מהשטח המדובר לא נכלל בהכרזה המקורית. עלי/נמרוד סונדרס

בעתירה נטען כי תכנית המתאר של ההתנחלות מקיפה כאלף דונם ומאפשרת להקים 620 יחידות דיור, שרבות מהן קיימות בפועל לאחר שנבנו בניגוד לחוק. לדברי באי כוחם של העותרים, על פי פסיקת בג"ץ והתחייבויות שונות של המדינה, הקמת התנחלויות והרחבתן נעשית אך ורק באדמות שהוכרזו כרכוש הממשלה או שנרכשו על ידי ישראלים. אף על פי כן, בתחום התכנית של ההתנחלות נכללו שטחים נרחבים שמעולם לא הוכרזו כאדמות מדינה.

במדידה שנערכה במקום עולה כי כ-221 דונם, שהם כ-22% משטחה הכולל של התכנית, לא נכללו בהכרזה היחידה על אדמות מדינה שנעשתה במקום ב-1983. עוד נטען כי "צוות קו כחול" במנהל האזרחי, שבחן מחדש את גבולותיה של ההכרזה הישנה, החליט לשנות אותם באופן מהותי ורחב היקף, ללא הליך תקין ולמעשה תוך שלילת זכותם של תושבי הכפרים הפלסטינים לערור נגד ההחלטה. נוסף על הפגיעה הקשה בזכויותיהם של תושבי הכפרים הפלסטינים, לטענת העותרים התכנית מהווה גם פגיעה מהותית במנהל התקין, שכן ל"צוות קו כחול" אין כלל סמכות להכריז על אדמות מדינה.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

"ריסוק העקרונות הבסיסיים של שלטון חוק"

"ישראל מצהירה שאינה בונה התנחלויות על קרקע שאינה אדמות מדינה, אבל 'צוות קו כחול', שפועל במנהל האזרחי, מגדיר אדמות שונות כרכוש ממשלה בלי שניתן לערער על החלטותיו", אמר האדריכל אלון כהן ליפשיץ מארגון "במקום". "באופן זה נמשך על בסיס יום-יומי הגזל של הרכוש הפלסטיני, הפרטי והקולקטיבי כאחד".

עו"ד שלומי זכריה מהצוות המשפטי של יש דין הוסיף: "קיצורי הדרך שנוקט המנהל האזרחי על מנת לקדם תכניות בנייה בהתנחלויות מובילים פעם אחר פעם לפגיעה בזכויותיהם של תושבים וקהילות פלסטיניות. תאוות הסיפוח וההפקעה אינה יודעת שובע, ומלבד המחיר היום-יומי שהפלסטינים נאלצים לשלם, קיים פה גם ריסוק של העקרונות הבסיסיים של שלטון חוק".

מהמנהל האזרחי נמסר: "העתירה התקבלה היום ותגובת המדינה תימסר במישרין בבית המשפט, כמקובל".

לפניות לכתב: sben72@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully